LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Of dat nu zo terecht was............ in ieder geval waren de producten wel beter van kwaliteit. Ze werden ook gekocht om langer mee te gaan. Iedereen kent het fornuis van zijn ouders nog wel; ging 25 jaar mee.
Nu is de consument na 7 jaar toch zat van de oude en wil een nieuwe. Kapot of niet kapot.
Waarom gaan de producten niet zo lang meer mee?
Ligt dat aan de fabrikanten? Nee, de consument eist veel lagere prijzen. Dat gaat weer ten koste van de kwaliteit!

Wat er nu gebeurd heeft de consument zelf gewild! En nu maar lopen klagen!

Als de consument redelijkerwijs mag (moet) verwachten dat die slijtage optreedt dan heeft hij daar rekeing mee te houden. Maar het is wel aan de verkoper aan te geven wat die verwachting mag zijn.
Commercieel lastig: je verkoopt een apparaat dat gemaakt is om 7 jaar mee te gaan, maar als je dat de consument verteld gaat hij naar de concurrent. Die liegt namelijk en zegt dat zijn apparaat 10 jaar meegaat.
Weer een punt wat ik al vaker geschreven heb:
Men wilt een langere levensduur voor de helft van de prijs.
En dat gaat niet samen! De bezuiniging moet toch ergens vandaan komen!

En wie mag voor die kosten opkomen? Juist! De winkelier!
Onjuist. Regresrecht.
De kleine winkelier is hier wel degelijk de dupe!
De dozenschuivers hebben hier gewoon maling aan.
Neem sommige computermerken. Die hebben dat soort dingen allang ingecalculeerd! Oneerlijke handel is dat!

Als ik doe wat de consument en de consumentenbond wil dan ben ik zo failliet! omdat ik dat gewoon niet uit eigen zak kan betalen!
Maar de hebberige consument wilt een nieuwe computer, maar wilt ook 3 keer per jaar met vakantie gaan!

Ik heb het hier niet over die mensen die het echt financieel moeilijk hebben.
Maar over die mensen die net hun huis voor 2 ton hebben verbouwd en twee Mercedessen voor de deur hebben staan. Voor alles hebben ze geld over, behalve computerapparatuur. Dan mag het geen geld kosten!
Want dat hebben ze er niet voor over! Schijnheilig gedoe! Bah! :evil:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door hharteman »

De winkelier is wel degelijk enigzins de dupe want die moet service verlenen als hij wil blijven bestaan.
Door de minimale marges en heftige concurentie is dat moeilijk geworden.
Vroeger werd zomaar 300- 500 gulden verdiend aan een ktv en daar moest en kon je best het e.e.a voor doen.
Tegenwoordig is dat 10tjes werk geworden en daar kun je eigenlijk niks voor doen als detailist zonder met een verliespost te zitten.

De duurdere apparatuur ging vroeger misschien wel langer mee maar dat komt ten dele omdat de apparatuur veel minder gebruikt werd.
TV-Uitzendingen begonnen pas om 7 uur in de avond, en eindigden meestal voor 22 uur.
Tegenwoordig gaat een tv in de ochtend aan en pas uit als pa in de nacht de laatste schuif-film nog even bekeken heeft.

Computerapparatuur gaat vaak helemaal niet meer uit en moet 24 uur per dag downloaden en ik weet nog dat mijn vader een feestje gaf omdat zijn auto 100.000 km zonder noemenswaardige kosten had gereden.(NB:1968)
Tegenwoordig rijden auto's zomaar 500.000 of meer.

Kleding werd langer gedragen voordat het gewassen werd (NB: de hygiene was minder) zodat wasmachines van vroeger ook een rustiger bestaan hadden dan nu.

Al met al kan ik rustig zeggen dat de betere apparatuur niet onbetrouwbaarder geworden is, alleen intensiever gebruikt en daardoor lijkt het storingsgevoeliger.
Ik heb de laatste jaren dat ik werkte in de reparatie-branche tv's gezien die na 3 jaar tot op de draad versleten waren en te vergelijken waren met tv's die er meer dan 10 jaar op hadden zitten met normaal gebruik.

De meningen over levensduur lopen enorm uiteen en dat zal wel zo blijven.
Is voor de een 5 jaar acceptabel voor de ander kan dat 10 jaar zijn.
Je weet gewoon niet meer waar je aan toe bent.
Voor mezelf ben ik er in ieder geval makkelijk in geworden.
Kapot na 5 jaar, weg ermee, en dat word steeds meer de trend.
Fabrikanten spelen daar op in en creeren de spullen daar dan ook naar.

sjaakie
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:11

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door sjaakie »

Uit dit forum blijkt dat er veel zaken door elkaar gehaald worden. Daar zijn consumenten en winkeliers de dupe van.

Fabrikanten zijn de lachende derde. In principe is elke garantieclaim te verhalen op de 1e schakel in de keten: de fabrikant of importeur dus. Maar door te weinig kennis en teveel afhankelijkheid wordt daar niets mee gedaan.

Jammer; had interessant kunnen worden.

Wat mij wel zorg baart is dat ik als consument als hebberig, irreëel en overschillig wordt afgeschilderd.
Als consument wil ik:
- de meeste service,
- het mooiste product,
- de beste prijs.
Let wel; ik kan niet beoordelen wat de mogelijkheden van de winkelier zijn. Dat moet hij me duidelijk maken. Als hij me verteld dat ik meer moet betalen dan bij de concurrent, maar dat ik daar meer service voor terugkrijg, doe ik dat.
Meestal blijkt echter, als je die service een keer nodig hebt, dat ook die winkelier me doorverwijst naar de fabrikant en zijn garantievoorwaarden. Net als die verguisde dozenschuiver dus!

Als consument moet je wel reëel blijven. Je weet zelf hoe vaak en hoe lang je tv aanstaat. Daarbij komt nog de veranderde cultuur: een tv wordt niet vervangen omdat hij defect is, maar omdat een nieuwe mooier is en meer kan. Dat is ook een reden waarom ze tegenwoordig minder lang meegaan. Langer is immers toch niet nodig.

gr
S.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Toen een tv nog FL 2500 koste (tijd van Tom Poes, ik weet het) lag men niet wakker van een reparatie van FL 300.
Nou wat denk je dat je nu voor b.v. een Samsung Lcd betaalt van 80 cm? Wel meer dan Fl. 2500,-- Dus de tijd van Tom Poes is nog niet voorbij hoor!!

sjaakie
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:11

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door sjaakie »

Tja.
Een lcd scherm is niet te vergelijken met een crt tv. Voor een crt tv (die van Tom Poes) met alles d'r op en d'r aan hoef je echt geen 200 euro meer mee te nemen.

En zo is dat met dat lcd scherm over 10 jaar ook.

S.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
------------------------------------------------------------------
Nou wat denk je dat je nu voor b.v. een Samsung Lcd betaalt van 80 cm? Wel meer dan Fl. 2500,-- Dus de tijd van Tom Poes is nog niet voorbij hoor!!
-------------------------------------------------------------------

Je koopt nu voor 250 euro al een grote ktv daar had je 35 jaar geleden net een zwart/wit portable voor.

sjaakie
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:11

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door sjaakie »

De wettelijke garantie bedraagt toch echt een half jaar!
Da's toch echt niet waar........ Zoek het nu eens echt op! Of laat je branche organisatie dat doen. Sterker nog; dat hebben ze ongetwijfeld al gedaan.
Ik zal me er naar jou toe niet meer over uitlaten; dat wordt vervelend. Het is niet m'n bedoeling je te ergeren.
De rechters hebben een mening!
Ze interpreteren de wet.
De verkoopprijzen schieten de lucht in.
Dat is niet wat ik zie. Tenminste niet in de electronika artikelen zoals tv's pc's e.d.
Zeker; je kunt nu meer geld kwijt, maar dan heb je nieuwere technieken. En da's goed; we moeten natuurlijk wel wat te wensen overhouden want dan blijven we consumeren!

gr
S.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Nee maar ik ben benieuwd hoe dat met de garantie van Samsung gaat als er iets aan mankeert!!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: geen garantie meer,wel kapot. Waarom zo ontzettend moeilijk?

Ongelezen bericht door hharteman »

Samsung werd in het verleden door Fodor in Rotterdam geimporteerd.
Was vroeger importeur van Akai.
Ik weet niet of dat nog zo is maar als het nog zo is dan zal service geen groot probleem zijn denk ik.

Gesloten