LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studenten worden onderuitgehaald

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

190 euro lesgeld? Waar studeer je dan? Collegegled is toch wettelijk vastgelegd? Ik betaal zo'n 150 euro in de maand (10 maanden), hoe komt het dat jij meer moet betalen?

MG84
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2005 22:54

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door MG84 »

Omdat ik het in 8 maand moet betalen :P. Maar ik had het liever in 10 keer gedaan...

jvs
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 okt 2005 18:40

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door jvs »

Ik ben nog student, heb het een en ander verprutst in mijn eerste twee jaar en heb altijd op kamers gewoond en maar 4 jaar aan stufi (minimaal, maar wel eenzelfde bedrag van ouders) gekregen, de rest bijgeleend of gewerkt.

Ik ben van mening dat je het als student in nederland helemaal niet zo slecht hebt. Als je 5 jaar over je opleiding doet en uitwonend bent, heb je zo'n 800 euro per maand nodig om te leven, studeren, wonen en een beetje lol te hebben. Wintersport, dure computers, 4 keer per week uitgaan, daarvoor heb je richting de 1000-1100 euro voor nodig en naar mijn mening is dat gewoon pure luxe (die ik overigens wel heb door altijd 16u te werken naast studie of (onbetaalde!) stage).

Ik heb ook een studieschuld van 12.000 euro als ik klaar ben, maar heb wel (via wat omzwervingen) een HBO en een master diploma, een hoop levenservaring en een heeeeleboel lol gehad.

Je kan wel klagen dat je het te duur vindt, omdat je op een stage adres bezig bent, maar als je dat jaar geen collegegeld zou betalen, zouden de andere drie jaar simpelweg gewoon 1/3e duurder worden. Het is wel zo dat sommige opleidingen (ik gok recht enzo) een stuk goedkoper zijn dan andere voor de instituten (Geneeskunde, Biologie), maarja om daar nou verschil in collegegeld in te gaan steken, lijkt me ook niet zo verstandig.

Dat je niet zou kunnen werken is IMO onzin, ik loop 40u stage in de week en moet dan maar een tijdje 56 u per week werken, life's hard zullen we dan maar zaggen. Gewoon een helpdeskbaantje scoren, hoef je alleen maar op je reet te zitten in de avond uurtjes en een zaterdagje. Dan maar een jaartje niet elk weekend 2 dagen vrij.

Ik doe zelf ook een technische opleiding (een dure gok ik :P), maar dat niet werken heeft meer te maken met niet willen dan echt niet kunnen werken...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Aha, op zo'n manier...

Maar die andere maanden heb je dan weer 180 euro meer te besteden. Dan kun je daarvan geld appart zetten om de maanden waarin je wel moet betalen wat meer geld te hebben...

MG84
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2005 22:54

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door MG84 »

In de overige maanden vul ik mijn tekorten op met het 'extra' geld...Ja kijk ik zou misschien nog zuiniger kunnen leven en alles in kunnen calculeren..maarja je moet ook nog ergens van leven. Volgens mij kan het haast niet zuiniger.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Precies Jvs, dat heb ik dus al eerder duidelijk proberen te maken (van dat niet willen werken). Ik neem mijn petje voor je af en hoop dat jouw studie straks mooie vruchten zal afwerpen.. :D

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Zoals daar zijn: aardbeien, kersen, sinaasappels etc. etc. :lol: :lol:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Hihi, ja, ik heb die zin nu weer zitten lezen, klopt niet helemaal, he :oops: Maar het komt uit een goei hart, zak maar zeggu :D

Gesloten