LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geld terug of geen recht erop??

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Was ook niet voor jouw bedoeld hoor.
Maar als ik die vertegenwoordigers van het consumentrecht hoor, dan wordt ik echt niet goed.

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Brussel ja, het zijn en blijven Belgen!!!

Vr. Gr. Hans
.

Wat dacht je dan van die Fransen?
Iedere maand weer die volksverhuizing van Brussel naar Straatsburg (of was het nu Staatsburg?)

glasaal
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jun 2006 11:51

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door glasaal »

Krijgen we nou? wie zijn schuld is het nou eigenlijk.
nou weer de regering-brussel-de Fransen.weten jullie
het zelf wel.Als IK als consument een ondeugdelijk
apperaat krijg ga ik naar diegene toe die hem mij
verkocht heeft en al haalt hij de hele wereld erbij
hij heeft te zorgen dat het in orde komt.Waarom denk
je dat de consument in bescherming wordt genomen.
Zijn jullie toch zelf debit aan met die belabberde service
die de meeste (let wel de meeste dus niet allemaal)
geven.Lees de onderwerpen op dit forum er maar eens
over dan zie je hoe de consument soms zit te klooien
om iets goed te krijgen waar hij honderde euro's voor heeft
uitgegeven.Ga lekker door zo kan je je zaak binnenkort
ook sluiten zoals jullie over de consumenten denken.
Er zijn meer goede consumenten dan slechte,maar er zijn meer
slechte leveranciers dan goede,maar dat zal wel niet volgens jullie.
Moet je een kijken bij het forum over keukens hoe de
mensen belazerd worden.Vind je het dan gek dat ze de
winkelier wantrouwen!

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat praat ik ook helemaal niet goed.
Ik walg zelf ook van die dozenschuivers.
Waarom bestaan die bedrijven die echt met de pet naar gooien en overal maling aan hebben? Waarom bestaan er nog steeds merken die alleen maar troep maken?
Omdat de gierige consument weigert om een cent meer uit te geven en nu ook de naïve instelling hebben dat het niet uitmaakt of ze goedkope troep kopen. Want ze hebben toch die consumentenrecht?
Ik merk in mijn branche dat de degene die troep verkoopt en slechte service levert nu gouden tijden heeft!
Hoe zou dat toch kunnen?
Zolang dat jij als consument goedkope troep blijft kopen, dan blijven die merken bestaan. Hetzelfde geldt ook voor die bedrijven die troep leveren.
Blijf je er als consument weg dan verdwijnen deze bedrijven en merken vanzelf. Echt! Zo werkt het echt.
Dus als alle consumenten de troep links laten liggen en alleen naar bedrijven gaan die goede producten leveren en geen troep en goede service bieden, dan is het probleem zo de wereld uit. Dan hebben we geen wet nodig die alles regelen moet.
Zo simpel is het. Maarja, de consument is gierig en daarom bestaan zulke bedrijven nog steeds.
Wat ik dus niet begrijp is dat de consumenten naar bedrijven blijven gaan die openlijk bekend staan als oplichters. Mensen staan er voor in de rij! Onbegrijpelijk.

glasaal
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jun 2006 11:51

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door glasaal »

Wat de laatste zin aangaat moet ik je gelijk geven.
Maar de consument is heus niet gierig hoor er zijn
alleen teveel prijsverschillen voor het zelfde product
en daar zoekt de consument naar.Voorbeeld.Bij Dixon
stond een video camera €375 .Bij Kral 40mtr verder
exact de zelfde € 355. moet ik hem dan maar bij Dixon
kopen omdat kral een doorstart heeft gemaakt dacht
het niet.De consument wil best wel betalen hoor maar het
gaat hier voornamelijk over die belabberde service die
gegeven wordt en daar hebben die grote zaken een
handje van en daar moeten de kleinere onder lijden.
Heb je gelijk aan maar daar kan de consument niets aan doen.
En wat versta je onder consumentenrecht .Moet je eens proberen
als consument je recht te halen zelfs de consumentenbond waar
je op afgeeft doet niets voor je.Spreek uit ervaring hoor.
En wees eens eerlijk als er bij jou een pc staat voor €1000
en bij Media Markt exact dezelfde voor€ 900 bij wie moet ik hem dan kopen? als hij bij de M.M niet goed is dan is hij bij jou ook niet goed.

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

en bij Media Markt exact dezelfde voor€ 900 bij wie moet ik hem dan kopen? als hij bij de M.M niet goed is dan is hij bij jou ook niet goed.
Daar moet ik je ongelijk in geven. Ik lever geen merk computers.
Ik stel ze zelf samen naar de wensen van de klant en ik bouw hem zelf en installeer alles zelf. Dus wat Dell doet, doe ik ook.
Het is algemeen bekend dat zelfbouwcomputers veel beter zijn dan merkcomputers. Dit heeft ook te maken dat wij als zelfbouwers niet gaan bezuinigen op materiaal. Dus net even wat betere kwaliteit materialen gebruiken. Bij de merkcomputers is de prijs bepalend, en bij ons de kwaliteit. Wij besteden net even wat meer aandacht aan de systemen die wij bouwen en leveren.
Dit wil automatisch niet zeggen dat wij veel duurder zijn.
Over Dell, Packard-Hell en Medion zal ik maar niet spreken. Die hebben zich verlaagd tot het zo goedkoop mogelijk computers leveren, ten koste van de kwaliteit. Mijn mening heeft niets te maken met eventuele broodroof, maar puur met mijn ervaring bij reparaties met deze merken.

En wees eerlijk. Kijk eens op de forums rond en je ziet hoeveel ellende er met bijvoorbeeld Packard-bell zijn. En hoeveel mensen blijven die troep kopen? Wees eerlijk, wat dat betreft zijn mensen behoorlijk naïef en hebben een behoorlijke plank voor hun kop.
Want doordat mensen zo dom zijn blijven deze merken bestaan.
Net als vroeger Yoko! Eerste klas troep, maar mensen bleven het kopen. Hoe dom kun je dan zijn!
Kijk, en dat begrijp ik dan weer niet.
Als je weet dat het troep is, waarom koop je het dan toch? Je blijft er dan toch vanaf.
Dit zeg ik niet als ondernemer, maar als consument.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Deze vraag is snel beantwoord. Ga naar een bedrijf wat een eigen service kan geven en de kennis in huis heeft om eventueel een probleem snel op te lossen! Dan maar 100Euro meer, maar wel met enige zekerheid. Een tuinkabouter koop je bij Blokker, een electronica product koop je bij de vakhandel. Zo simpel is het.

Vr. Gr. Hans.

Dit is nog een posting op de reactie van Glasaal.

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zo denk ik er als consument ook over.

glasaal
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jun 2006 11:51

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door glasaal »

Denk niet dat jullie goed gelezen hebben.Vraag is heel
duidelijk.Als hetzelfde artikel bij jou € 100 duurder is als
bij en ander moet ik hem dan bij jou kopen omdat je
een kleine zelfstandige bent.Dat je geen merken verkoopt
wordt nergens vermeld je verkoopt pc.
Dat je als kleine zelfstandige betere service verleend ben
ik helemaal met je eens maar als hetzelfde art.beduidend
goedkoper is bij de grotere ga ik toch echt naar die grotere.
Wat de opmerking over Blokker aangaat als het exact om
hetzelfde product gaat en het scheelt een boel geld koop ik
hem toch bij Blokker.En de service bij Blokker is ook goed hoor.
Denk dat jullie je toch meer moeten verdiepen in wat de consument
wil en niet hoe jullie zouden willen dat het moet.Ook jullie zijn
afhankelijk van de consument dus als er niemand meer komt
is het toch je eigen schuld ondanks de goede service.

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Denk dat jullie je toch meer moeten verdiepen in wat de consument
wil.
Als ik doe wat de huidige kritische consument wil, dan kan ik de tent sluiten.
De consument wilt het volgende:
- Producten tegen inkoopsprijs. (de winkelier mag er niets op verdienen)
- De slechtste producten omdat de prijs ervan lekker laag is. En als er iets mis mee is hebben ze toch het consumentenrecht achter zich, dus waarom zouden ze meer betalen?
- De detailist moet het uurtarief rekenen van een vrijwilliger.
- Levenslange gratis reparatie of vervanging.
- De consument wilt dat de detaillist de verantwoordelijkheid van de klant overneemt, doet de detaillist dit niet, dan hangt hem een boete van €450.000,-! Willen de detaillisten niet horen, dan moeten ze maar voelen!!!!!!!!!
- Als bij de concurrent de prijs lager is dan willen ze het verschil terughebben.
- Als er iets met het product is dan gelijk roepen dat de detaillist slechte service heeft en een oplichter is.

Dat je geen merken verkoopt
wordt nergens vermeld je verkoopt pc.
Je kletst uit je nek! Ik geef in mijn advertenties en op mijn website duidelijk aan dat ik geen merkcomputers lever.
En dat heb ik ook veelvuldig hier aangegeven.
Als hetzelfde artikel bij jou € 100 duurder is als
bij en ander moet ik hem dan bij jou kopen omdat je
een kleine zelfstandige bent.
De kleine zelfstandige geeft eerlijke prijzen. Bij sommige grote winkels gaan bij aanbiedingen sommige producten met vet verlies de deur uit.
Hierdoor krijgt de consument een verkeerd beeld van de markt.
Een onafhankelijk onderzoek in Duitsland heeft dit ook aangetoont. De prijsvechters zijn met de aanbiedingen belachelijk goedkoop, maar met de overige producten weer schreeuwend duur.
Daarbij is het wel zo dat bij de zelfstandige met je wordt meegedacht en veel betere voorlichting krijgt.

glasaal
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jun 2006 11:51

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door glasaal »

Nou ikbenik kan niet tegen je op hoor.
Je blijft negatief tegenover de consument.
Begrijp eigenlijk niet dat je een zaak begonnen
bent want volgens mij erger je je eigen rot
als er weer een klant binnen komt.
Maar goed reageer hier nog maar ff op dan heb
je het laatste woord want ik kap er mee.
groeten. :cry:

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb heus wel een positief beeld van de meeste consumenten hoor.
Maar als je ziet hoe de regelgeving tot stand is gekomen, dan kan ik maar 1 ding concluderen: Zie mijn verhaal hierboven.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

ik ben zelf ook ondernemer en kan me heel goed vinden in de argumentatie van ikbenik.

Als het zo door gaat dan gaan de kleine (ECHT GOEIE) ondernemer tenonder en dat is nu al aan de gang.. men wil straks nog maar 1 winkel voor alles!

computers koop je nu toch ook al bij de drogist? (kruidvat, schlecker) en als het kapot gaat gaak gewoon terug naar die kwakzalver.

Lekker!! in 1 winkel alles kopen van een punte slijper tot cruiseschepen, allemaal onder 1 dak, en service? daar zijn toch rechten voor? en anders ga ik wel naar een ander..ow wacht even dat gaat niet meer...

ik denk trouwens dat er hier en daar een punt vergeten wordt de meeste producten die verkocht worden (bij mij dan tenminste en op het samen stellen van pcs dan) is dat de meeste producten ZO rechtstreeks van de fabriek komen! en dat daar altijd fabrieks garantie op zit en dat ALS mensen terug komen met een defect product ik TERPLEKKEN het controleer en een leen aparaat of nieuwe mee geef (bij betaling van volledige product). agjah reparatie.. als het dan achteraf niet stuk is (dat vertel/sommeer ik ze ook!) stuur ik ze het reparatie product na en is het wel stuk mogen ze de huidige houden of terug in leveren en krijgen ze hun geld terug. (ZO GAAT HET NAAR DE FABRIEK VAN HARDISKEN OOK! EERST BETALEN DAN REPAREREN) Dus dan heb je ineens 2 flatscreens of 1 goed werkende ;)

een andere optie is voor de klant om zelf contact op te nemen.. en dan laat je de klant zelf beslissen en ligt het niet meer in jouw handen! mazen van de wet :D

keja
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:30

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door keja »

ik ben zelf ook ondernemer en kan me heel goed vinden in de argumentatie van ikbenik.
Zeker in het schrijven van romans :lol:

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Over fabrieksgarantie wil ik nog wel het volgende kwijt:
Op een product zit 1 of meerdere jaren fabrieksgarantie.
Wat houdt dat in? Dat als er iets met het product aan de hand is dat het product opgestuurd moet worden naar de fabrikant. Doe ik dit niet, dan kan ik dat bij de fabrikant ook niet als garantie claimen.
Nu moet ik van de consumentenrechten-experts het product zelf repareren en dan maar zien dat ik het terugkrijg bij de fabrikant.
De fabrikanten gaan hier niet mee accoord en daar is ook een reden voor. De fabrikanten fabriceren een product. Zij hanteren hier een hele strenge kwaliteitseisen voor. Bij de afwikkeling mogen alleen bedrijven die garanties afwikkelen die voldoen aan hun strenge kwaliteitsnormen. Om maar voor te zorgen dat de producten aan de hoogste eisen voldoen en ook volgens die hoge normen gerepareerd worden.
Ik heb in het verleden bij zo'n fabrikant gewerkt. En die normen zijn niet mis. Dat kan ik je verzekeren.
De fabrikanten zijn ook van mening dat zij de eindverantwoordelijkheid dragen en handelen hier ook naar. Wat alleen maar ten gunste is voor de consument.
Dat betekend dus dat een product opgestuurd moet worden. En dat kan soms even duren.
De fabrikanten spelen ook wel in op de behoeftes van de consument.

Daarbij wil ik ook nog de volgende opmerking maken:
Een product wat onder garantie vervangen wordt, wordt altijd door de winkelier of fabrikant ingenomen. Dus als je een harde schijf koopt en die gaat kapot, dan moet je hem inleveren. Je krijgt dan een ander exemplaar voor terug. Wil je de harde schijf niet afstaan, dan heb je pech. Dan kun je geen andere harde schijf claimen.
Ik lees wel eens dat consumenten een product kopen en er is iets mis mee. Zij zijn dan van mening dat je het defecte product mag houden en daarnaast nog een vervangend product krijgt.
Dit is echter niet het geval.
Het ingenomen product wordt dan eigendom van de winkelier of fabrikant.
Zolang de consument het defecte product niet afstaat, krijgt hij geen nieuwe product.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er zijn consumenten die het nog steeds niet begrijpen. Een neus correctie laat je ook niet doen bij de slager. Service gevoelige apparatuur koop je bij de vakhandel, daar is kennis in huis om iets snel op te lossen en als het niet snel kan, dan een leen apparaat, om deze dan snel weer bij een collega in te ruilen voor een andere TV. Maar dat was weer een ander verhaal. Ik heb dikwijls klanten in de winkel gehad die een toestel wilden kopen en daar niet de prijs voor wilden betalen die daar voor stond, want bij de discount bedrijven was dit goedkoper. Sorry, maar daar kan ik niet in mee gaan. Dit is ook door ikbenik al aangegeven. Bij ons werd het toestel geprogrammeerd, ingesteld gratis bezorgd en geïnstalleerd. Discount bedrijven doen dat niet en bovendien hadden wij de regel dat in geval van een storing dit binnen 24 uur werd opgelost. Ga naar de discount en je bent het toestel voor minimaal een aantal weken kwijt. Hoe meer kleine bedrijven zoals het onze verdwijnen, hoe langer reparaties gaan duren omdat de toeloop op de nog bestaande service centra steeds groter wordt en de reparaties meestal niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Dan kan ik toch bij U een reparatie laten doen als dat nodig is werd dikwijls gezegd. Ja dat kan wel maar wel tegen betaling. Hoezo dan ik heb toch garantie? Men vergeet dat ik die garantie nergens kan claimen en dit door ons dus nooit kosteloos te repareren was. Maar de klanten vinden dat het hun recht is! Als er een toestel bij ons gekocht in de garantie regeling viel dan moest ik het factuur nummer waar het toestel op geleverd was overleggen, de gegevens van het toestel opnemen, de reparatie omschrijven met de gemaakte kosten en alle gegevens van de klant verstrekken. Van een vreemde klant KAN ik dat dus niet waar maken. Dan is er nog zoiets als service binnen 24 uur, en dat is wel iets anders dan 24 uurs service. Men presteerde het eens om mij ´s nachts om kwart voor drie uit mijn bed te bellen omdat er voetbal op de TV was en de TV het niet deed! Dadelijk gaan ze mij nog verplichten om ook ´s nachts service te verlenen omdat ieder het recht heeft om voetbal te kijken! Jammer, mijn zaak is opgeheven en ik geniet nu van mijn AOW, zo eenvoudig heb ik het nog nooit gehad.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Over de garantie heeft de wet ook het volgende te melden:
Op het garantiebewijs moet ook de naam van de verkopende partij staan. En ook dat de garantie in beginsel niet van consument overdraagbaar is.
Bij mij staat op de factuur (wat ook gelijk het garantiebewijs is) naast mijn bedrijfsgegevens ook de gegevens van de klant.
Wat ook vermeld staan zijn alle serienummers van de producten.
De reden hiervan is duidelijk. De consument heeft heel vaak duidelijk bewezen dat zij er veelvuldig misbruik van maakte.
Ik ben mensen echt wel ter groede trouw. Echter de degene die probeert mij een poot te lichten, heeft gelijk niets om op te staan.

Dus als een klant een product bij bijvoorbeeld it's koopt, kan hij bij mij deze garantie niet claimen. Ondanks dat ik hetzelfde merk verkoop.

Bij HP is dit een uitzondering. Ik ben een officieel service-punt van HP. Dit houdt in dat producten van HP die ouder zijn dan een maand en binnen de fabrieksgarantie zit, dat mensen deze producten bij mij in kunnen leveren (ongeacht waar ze gekocht zijn in Nederland) en dat de garantieafwikkeling dan via mij loopt.
Voor alle duidelijkheid. Dit is een extra service die HP en ikzelf aan de consumenten bieden. Ik verdien hier helemaal niets mee. De tijd dat ik ermee bezig ben, kan ik dus ook nergens op verhalen. Ik doe dit als iets extra's van de klant.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: geld terug of geen recht erop??

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik vraag mij trouwens af waar precies in de wet staat dat er slechts één reparatiepoging is toegestaan alvorens de koop ontbonden mag worden.
Er staat dat de verkoper in de gelegeheid moet worden gesteld tot nakomen van de overeenkomst. Kortom: bij een enkele aanbieding van een defect artikel wordt de verkoper daartoe al in de gelegenheid gesteld. Is dan nog niet nagekomen: ontbinding van de koop kan volgen (en dat moet het volledige aankoopbedrag terug).

Gesloten