LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kitten gereserveerd bij een cattery

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dus niet via rasvereniging ed., maar bijv. gewoon via een verkoopsite of van mond op mond-reklame of was het een bekende?

Ik ga er gemakshalve van uit dat de kitten dan al geboren was toen je het reserveerde.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

klopt kitten was net geboren toen ik het reserveerde en ik had gereageerd op een advertentie op een site speciaal voor raskittens.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Nou je moet maar even afwachten wat de reaktie van de fokker van je kitten is.

Niet dat het er mbt. jouw verhaal als koper veel toe doet er blijven toch nog vragen open dan:

Nederlandse fokker, Belgische rasvereniging, alleen maar e-mail kontakt, hoewel het er niet toe doet want de wet prevaleert toch: geen koopkontrakt noch garantiebepalingen, advertentie op een site speciaal voor raskittens, 3 nesten aanwezig toen je ging kijken........

Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. :wink:

Cattery Britney
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:13

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Cattery Britney »

Als brits korthaar liefhebber en fokker heb ik deze discussie met interesse gelezen. Ik ga ook maar eens reageren.

Ten eerste wil ik even vermelden dat ik zelf een juridische achtergrond heb, waardoor ik enige kennis van zaken heb.

Inderdaad is in het burgelijk wetboek geregeld waar een koper recht op heeft. Het is echter wel zo, dat bij een juridisch conflict, eventuele koopcontracten door een rechter worden meegenomen in een beslissing.
Ons koopcontract is ontzettend uitgebreid, veel uitgebreider dan waar men volgens het bw recht op zou hebben. Een mondelinge overeenkomst is overigens ook bindend!

Dan even over deze kwestie. Ik vind dat, indien het kitten gezond was, er geen enkel excuus mag zijn het kitten niet de 1e en 2e enting op tijd te geven. De reden die volgens de koper door de fokker wordt gegeven is in mijn ogen geen reden. Ikzelf ben erg makkelijk wat betreft aanbetalingen. Ik zie een aanbetaling als een tegemoetkoming in de kosten van het nest. Mocht een koper om welke reden ook de koop willen annuleren, dan krijgt hij zijn geld zonder pardon terug.

Wel vind ik dat in deze zaak wel een beetje erg heftig gereageerd is. Ja, je 5 dagen ben je kwijt, dat is erg vervelend, maar de meeste werkgevers zullen je verlof gewoon kunnen terugdraaien, en dus kun je gewoon gaan werken lijkt me. Tenzij het verlof inmiddels al in gebruik is. Geen rechter zal je in die zin tegemoetkomen vrees ik. Wat ik een slechte zaak vind is dat de verkoper je de aanbetaling niet wil teruggeven. Ik heb liever dat een kitten gewenst is, alsdat het maar wordt opgehaald wegens de aanbetaling.

Mocht het in mijn geval zo zijn dat een kitten ziek is, en dus niet kan worden ingeeent, dan laat ik dat de koper onmiddelijk weten. Dan kun je 2 dingen doen; het kitten bij de fokker laten tot na de 2e enting, (of beter nog, in dit geval tot na je vakantie). Dan is alles in mijn ogen opgelost. Maar ik kan me ook indenken dat je twijfels hebt over de gezondheid van het kitten omdat het niet is ingeeent, en in dat geval zou ik inderdaad ook willen dat de fokker de aanbetaling zou retouneren.

Ik denk dat een advocaat in de arm nemen erg snel is. De kattenverenigingen hebben een goede naam in het bemiddelen in dit soort kwesties. Neem 1 stap tegelijk is mijn advies.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Helaas is iedereen die in het bestuur zit van de vereniging al sinds vrijdag niet bereikbaar.Ik wil in deze niet af gaan zitten wachten totdat zij iets van zich laten horen.De fokker laat ook niets meer van zich horen.Ik heb nu al meerdere mails gestuurd met de oplossing wat mij betreft voor dit probleem,maar krijg totaal geen reactie terug.Kitten wordt ookal opnieuw aangeboden.Ik heb voor mijn gevoel afgelopen weekend alles gedaan wat in mijn macht was om dit op te kunnen lossen zonder tussenkomst van een derde,maar als zij het niet op willen lossen zit er niets anders op als stappen te ondernemen.

Cattery Britney
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:13

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Cattery Britney »

Ja, maar "al sinds vrijdag niet meer bereikbaar" dat lijkt me nogal wiedes he, in de weekenden hebben deze vrijwilligers gewoon vrij! Ik vind je erg ongeduldig hoor, sorry. WAT is nu voor jou eigenlijk de oplossing, want ik ben daar nog steeds niet uit. Heb je ook geprobeerd de fokker te bellen? Mailen lijkt me niet echt persoonlijk.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

de fokker is totaal niet bereikbaar,dus ook telefonisch niet.En het is niet zo dat ze bij de vereniging de telefoon niet aannemen.Ze zijn sinds vrijdag al ingesprek.

De oplossing;aanbetaling retour,simpel.

Morgen is de oplossing niet zo simpel meer;dan is de brief naar de rechtsbijstandverzekering verstuurd(gaat om 18.00 uur op de bus vandaag)en wordt de tiplijn van de belastingdienst ingelicht over het "zwart" handelen in kittens.Nu al 3 nestjes dus!

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Ik vind het echt een mooie uitleg van Cattery Britney, maar ik denk dat ik persoonlijk niet naar de rasvereniging zou toestappen voor die 75 euro
Dat zou ik eerst onderling proberen op te lossen als ik om een gegronde reden van de koop wilde afzien, of ik zou een aangetekende brief sturen naar de fokker, al dan niet via de Rechtsbijstandsverzekering.

Ik zou als ik een mezelf respecterende fokker was, sowieso geen gezeik willen over 75 euro, alleen al omwille van mijn naam als fokker als het een eenmalig incident zou zijn.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

het gaat hier om een aanbetaling van 100 euro.Misschien voor de meeste niet veel geld maar voor mij een hele berg.Heb toch moeten sparen om nog een brit te kunnen kopen.Als ik nu bij een andere fokker een kitten wil kopen,en bij de meeste zijn ze ondertussen 500 euro(tenminste mijn kleur)dan zit ik dus al op 600 euro voor een kitten.Als ik mijn aanbetaling neit retour krijg van de fokker.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Quote juffrouw minouche:

Ik heb ook de aanbetaling aangetekend moeten opsturen aan haar,omdat ze het niet gestort wou hebben op haar rekening(dus ook 6,75)was ook al een vreemd verhaal.Ze wilde wel een aanbetaling(kreeg ik pas te horen tijdens mijn bezoek en had niets meegenomen)maar wilde dit niet overgemaakt hebben.


Sorry, maar je had inderdaad niet gezegd hoeveel de aanbetaling was, alleen de kosten van het aangetekend opsturen. :wink:

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Marianna »

Je bent alleen vergeten dat het weekend en vakantietijd is en zelfs de vrijwilligers waar een vereniging op draait een leven naast hun bestuursfunctie hebben. Wat is er zo dringend dat het niet tot maandag kan wachten, gaat de borgsom misschien dood?

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Lees nou eens wat ik zeg!!!Ze nemen niet de telefoon niet aan,maar zijn constant in gesprek!!!En de brief is verstuurd naar de rechtsbijstand en de termijn voor het reageren van de fokker is verstreken.Dus morgen gaat er ook een belletje naar de belastingdienst tiplijn.Ze hebben het hele weekend niet gereageerd op emails,ingesproken berichten op voicemails en sms berichten

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Hoe lang speelt deze kwestie dan al juffrouw minouche?

Ik vind overigens niet dat je de fokker moet dreigen met een telefoontje naar een tiplijn, want wat doe je als je nou wel je geld terugkrijgt?

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Marianna »

Lees nou eens wat ik zeg!!!Ze nemen niet de telefoon niet aan,maar zijn constant in gesprek!!!En de brief is verstuurd naar de rechtsbijstand en de termijn voor het reageren van de fokker is verstreken.Dus morgen gaat er ook een belletje naar de belastingdienst tiplijn.Ze hebben het hele weekend niet gereageerd op emails,ingesproken berichten op voicemails en sms berichten
Hoe kun je voicemail inspreken als de lijn in gesprek is?
Bij de meeste vereniging is het bestuur iedere werkdag in de avond tot 22.00 uur telefonisch bereikbaar. Jij eist dat die mensen die al zoveel van hun vrije tijd als vrijwilligers aan het werk zijn hun weekend offeren omdat jij Juffrouw Minousche op stel en sprong antwoorden en oplossingen eist.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Marianna »

Ik heb ook de aanbetaling aangetekend moeten opsturen aan haar,omdat ze het niet gestort wou hebben op haar rekening(dus ook 6,75)was ook al een vreemd verhaal.Ze wilde wel een aanbetaling(kreeg ik pas te horen tijdens mijn bezoek en had niets meegenomen)maar wilde dit niet overgemaakt hebben.
Ben je niet vaker naar het kitten gaan kijken om de ontwikkeling ook te volgen? Dan had je de borg niet aangetekend hoeven verzenden.

Cattery Britney
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:13

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Cattery Britney »

Ik vind de hele situatie wel een beetje flauw worden. Ik snap best dat je je geld terug wilt krijgen, want gelukkig is dat alles wat je wilt geloof ik; je aanbetaling terug. En dat begrijp ik goed. Weet je, de meeste brits korthaar fokkers ken ik ongeveer wel, waarom laat je het mij niet proberen? Want al dit gedoe is het toch niet waard? Tiplijn bellen, dat vind ik echt wel ver gaan hoor! Je gaat wel ontzettend snel en je bent behoorlijk fel. Kalm aan nou, het komt vast wel in orde. Bij sommige kattenverenigingen leggen ze de telefoon er in het weekend naast, om het gerinkel van een telefoon van volhardende types, die toch blijven bellen in het weekend uit te zetten. Mail me anders even prive met de naam, en het emailadres van de cattery, dan zal ik het proberen ok?

Cattery Britney
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:13

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Cattery Britney »

o ja, mijn emailadres [email protected]

Cattery Britney
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:13

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Cattery Britney »

ik denk dat ze bedoeld dat de fokker niet gereageerd heeft op ingesproken voicemails en emails en zo.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dat hoeft juffrouw minouche niet te weten Marianna, dat het vrijwilligerswerk is en als niet op de voicemail staat dat er in het weekend niet gewerkt wordt kan ze bellen zo veel ze wil.

Ik zou gewoon stoppen met bellen juffrouw minouche en afwachten wat er uit die rechtsbijstand komt.

Als die fokker had willen reageren of terugbetalen dan zou dat al gebeurd zijn, er van uitgaande dat het niet pas sinds bijv. vrijdag speelt of zo, want je moet iemand natuurlijk wel een redelijke kans/termijn geven om aan je "ultimatum" te kunnen voldoen.

Hou het gewoon netjes en wacht even af en laat anders Cattery Britney eens kijken of ze wat voor je kan doen bij de fokker. :wink:
Laatst gewijzigd door Glennfiddisch op 09 jul 2006 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Precies de fokker heeft niet gereageerd op emails en ingesproken voicemail berichten en sms berichten.

En ik ben inderdaad niet meer wezen kijken.werdt via foto's etc op de hoogte gehouden.Het was nl niet naast de deur,maar 2 uur rijden.Dus 2 uur heen en 2 uur terug.

Gesloten