Van een goedkoop onderdeel, zoals een fan, mag je minder te verwachten dan van een harde schrijf.
Je moet niet verwachten dat de harde schijf niet binnen 3 jaar kapot kan gaan.
1 tip!
Maak steeds voldoende backups! Ga er niet vanuit dat je binnen 3 jaar geen problemen met de harde schijf hoeft te verwachten.
Want crasht de harde schijf, dan ben je wel al je gegevens kwijt.
En deze schade kun je nergens op verhalen.
Maak voldoende backups, want mocht ie crashen, dan heb je al je belangrijke gegevens nog.
Het eerste betekent dat de winkelier de bewijslast heeft.
Dit is niet helemaal waar.
De eerste 6 maanden na aanschaf van het product moet de winkelier met de bewijslast komen.
Na 6 maanden moet de klant met deze bewijstlast komen.
Dus de winkelier hoeft alleen de eerste 6 maanden na de aanschafdatum met die bewijslast komen, voor de rest moet de klant met deze bewijslast komen.
Of dit nu in de garantietermijn is of niet, maakt niet uit.
Van een computer mag je verwachten dat deze vijf jaar mee gaat ondanks dat het gebruikelijk is om deze binnen drie jaar af te schrijven. De prijs die je betaal hebt teld natuurlijk wel mee.
De computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Punt.
Als een computer 4 jaar oud is en het moederbord gaat kapot, dan heb je twee mogelijkheden:
- mogelijkheid 1: dat je naast het moederbord ook het geheugen en de processor vernieuwd (de processor en geheugen kunnen niet overgeplaatst worden).
- Mogelijkheid 2: dat je het moederbord laat repareren. Maar dan ben je het moederbord wel een paar weken kwijt.
En als ik me niet vergis, dan zullen de fabrikanten tot 3 jaar na fabricagedatum deze type moederborden niet repareren.
En de winkelier kan de moederborden zelf niet repareren.
Dus ik ben als winkelier wel overgeleverd aan de fabrikanten.
De prijs die je betaal hebt teld natuurlijk wel mee
.
Niet helemaal juist.
Voor de nieuwste videokaarten betaal je bijvoorbeeld €500,-
Kun je hier dan vanuit gaan dat je de beste kwaliteit hebt?
Nee. Je kunt er dan vanuit gaan dat je met de modernste videokaart te maken hebt.
In de computerwereld betekend dat als je het nieuwste van het nieuwste koopt dat je daarvoor een hele hoge aanschafprijs voor betaald.
En 2 jaar later is die videokaart geen €500,- maar bijvoorbeels €100,-!
Dus als je op dat moment de videokaart kapot gaat, dan krijg je een nieuwe videokaart ter waarde van €100,- en niet van €500,-
De ontwikkeling van de computer gaat zo snel, dat de computer in 3 jaar is afgeschreven.
Dus na 3 jaar is die computer niets meer waard.
Van een computer mag je verwachten dat deze vijf jaar mee gaat ondanks dat het gebruikelijk is om deze binnen drie jaar af te schrijven.
Ik ben het hier niet mee eens.
Ik wil liever spreken van draaiuren in plaats van verwachte levensduurjaren.
Een computer die 24/7 aanstaat en intensief gebruikt wordt, mag je blij wezen als ie 2 jaar doet zonder problemen.
Over die 5 jaar van jouw maar niet te spreken.
Een computer die maar een paar uurtjes per week gebruikt wordt, kan wel 6 jaar meegaan. Maar bij een computer die 24/7 aanstaat, is de levensduur veel korter.
Mijn ervaring is dat je een computer minstens 1 keer per jaar van binnen moet schoonmaken. Er hoopt zich dan allemaal stof in de koelribben op en belemmerd dan de goede koeling.
Ik kom ook regelmatig tegen dat de computer van binnen dermate stoffig is, waardoor er een stofdeken op de harde schijf heeft gevormd, waardoor deze zijn warmte niet kwijt kan. Waardoor deze defect raakt.
Dat kan al gebeuren als de computer net een jaar is.
Dus de levensduur van de computer wordt dus niet alleen bepaald door de kwaliteit van de gebruikte materialen, maar is dus ook weer afhankelijk van de diverse factoren.
En dat moet natuurlijk niet vergeten worden.