LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie? probleem digitale fotocamera
Re: Garantie? probleem digitale fotocamera
Wat de consumentenorganisaties even vergeten is dat als de winkelier op eigen houtje dingen gaat doen, dat hij wel de fabrieksgarantie kan vergeten.
Daarnaast krijg ik heel sterk de indruk dat het:
SCHIJT AAN DE WINKELIER! is.
De houding die steeds meer consumenten nemen tegenover de winkelier is best wel vijandig.
Steeds meer mensen gaan tegen de winkelier een grote bek opzetten.
Ik ik ik, is wat ik begrijp.
Wat een opgefokte gedoe zeg! De winkelier en de fabrikanten zijn echt niet de vijanden van de consumenten.
Maar steeds meer consumentenorganisaties stellen zich steeds meer vijandiger op tegenover de winkeliers.
Wat er nu gebeurd is dat als de fabrikant gigantische missers maakt, dat de winkelier er wordt op afgerekend.
We moeten terug naar het systeem dat de degene die iets maakt en hij maakt grove fouten, dat hij gelijk de consequenties ervan moet ervaren.
Dus maakt de printerfabrikant fouten, dan wordt hij erop afgestraft.
Tuurlijk is de winkelier het aanspreekpunt, maar de printerfabrikant is toch echt de producent van de printer en niet de winkelier.
Tuurlijk is de consument beter beschermd en in theorie hoeft de winkelier niet de dupe te zijn van de fabrikanten, maar de praktijk is toch echt anders.
Daarnaast is het zo dat de winkelier toch echt een tussenpersoon is tussen de fabrikant en de eindgebruiker.
Dus als de fabrikant missers maakt dan moet hij daar ook compleet voor aansprakelijk worden gesteld. Dus ook al die coulanceregelingen dienen door de fabrikant betaald te worden en niet door de winkelier.
Dat laatste is de oorzaak dat de winkeliers achter de fabrikanten schuilen. Omdat de kosten voor de winkelier anders dermate hoog worden, dat het niet meer rendabel is om een winkel te runnen.
Dus de degene die fouten maakt moet daar de kosten van dragen.
Daarnaast krijg ik heel sterk de indruk dat het:
SCHIJT AAN DE WINKELIER! is.
De houding die steeds meer consumenten nemen tegenover de winkelier is best wel vijandig.
Steeds meer mensen gaan tegen de winkelier een grote bek opzetten.
Ik ik ik, is wat ik begrijp.
Wat een opgefokte gedoe zeg! De winkelier en de fabrikanten zijn echt niet de vijanden van de consumenten.
Maar steeds meer consumentenorganisaties stellen zich steeds meer vijandiger op tegenover de winkeliers.
Wat er nu gebeurd is dat als de fabrikant gigantische missers maakt, dat de winkelier er wordt op afgerekend.
We moeten terug naar het systeem dat de degene die iets maakt en hij maakt grove fouten, dat hij gelijk de consequenties ervan moet ervaren.
Dus maakt de printerfabrikant fouten, dan wordt hij erop afgestraft.
Tuurlijk is de winkelier het aanspreekpunt, maar de printerfabrikant is toch echt de producent van de printer en niet de winkelier.
Tuurlijk is de consument beter beschermd en in theorie hoeft de winkelier niet de dupe te zijn van de fabrikanten, maar de praktijk is toch echt anders.
Daarnaast is het zo dat de winkelier toch echt een tussenpersoon is tussen de fabrikant en de eindgebruiker.
Dus als de fabrikant missers maakt dan moet hij daar ook compleet voor aansprakelijk worden gesteld. Dus ook al die coulanceregelingen dienen door de fabrikant betaald te worden en niet door de winkelier.
Dat laatste is de oorzaak dat de winkeliers achter de fabrikanten schuilen. Omdat de kosten voor de winkelier anders dermate hoog worden, dat het niet meer rendabel is om een winkel te runnen.
Dus de degene die fouten maakt moet daar de kosten van dragen.
als iemand een defect aan de 2 maanden jonge monitor heeft dat de klant dan in eerste instantie naar de fabrikant moet gaan. De verkoper is volgens computerconsument.nl het Eerste aanspreekpunt
De verkoper is het eerste aanspreekpunt.
Er wordt vergeten wat de reden is dat de winkelier de klant naar de fabrikant stuurt.
De reden is dat de tijd van het ongemak zo kort mogelijk is en dat de lijnen dan zo kort mogelijk zijn.
Daarnaast begrijp ik al die ophef over het inroepen van de hulp van de fabrikant totaal niet.
Het maakt totaal niet hoe het probleem wordt opgelost, als het maar zo snel mogelijk gebeurd!
De klant gaat het werkelijk niets aan hoe ik dingen oplos, als ik het maar goed oplos.
De meeste mensen kan het echt geen moer schelen hoe het probleem wordt opgelost, maar als het maar wordt opgelost.
De klanten moeten echt niet gaan bemoeien hoe ik mijn schroevendraaier vasthou.
Als ik de hulp van de fabrikant inroep, dan roep ik de hulp in van een derde persoon. En volgens de wet mag dat.
Aan de andere kant merk ik zelf dat de meeste consumenten totaal niet moeilijk doen en gewoon vriendelijk zijn en blijven.
Voor mij als winkelier is dat wel prettig, want ik kijk liever tegen een vrolijke klant aan dan aan een treurige klant.
Wat de consumentenorganisaties even vergeten is dat als de winkelier op eigen houtje dingen gaat doen, dat hij wel de fabrieksgarantie kan vergeten.
Die macht gaat gepaard met een verantwoordelijkheid. Dat betekent dat de winkelier niet mag schuilen achter de fabrikant wanneer er wat mis. Dat is volgens die zelfde wet. Gaat er wat mis dan dient de winkelier, niet te verwijzen naar de fabrikant, gewoon de consument schadeloos te stellen. Daarna kan deze het probleem oplossen met de fabrikant.De meeste mensen kan het echt geen moer schelen hoe het probleem wordt opgelost, maar als het maar wordt opgelost. De klanten moeten echt niet gaan bemoeien hoe ik mijn schroevendraaier vasthou. Als ik de hulp van de fabrikant inroep, dan roep ik de hulp in van een derde persoon. En volgens de wet mag dat.
Consumentenorganisaties hebben de taak om voor consument op te komen. Ik ben er van overtuigt dat er veel zou veranderen in de opstelling van deze organsitaties en consumenten wanneer winkeliers alles gewoon goed zouderen regelen. De consumentenorganisaties hebben het echt niet verkeert voor met winkeliers die alles netjes afhandelen.Wat een opgefokte gedoe zeg! De winkelier en de fabrikanten zijn echt niet de vijanden van de consumenten. Maar steeds meer consumentenorganisaties stellen zich steeds meer vijandiger op tegenover de winkeliers.
Het systeem dat u voor ogen heeft, heeft nooit bestaan. Rechten en plichten komen door middel van overeenkomsten tot stand. Het feit is nu eenmaal dat de consument geen overeenomst sluit met fabrikanten, maar met winkeliers.We moeten terug naar het systeem dat de degene die iets maakt en hij maakt grove fouten, dat hij gelijk de consequenties ervan moet ervaren.
De winkeliers hebben de verantwoordelijk om er voor te zorgen dat het product aan de overeenkomst voldoet. Is dit niet het geval dan moet deze ook de consequenties aanvaarden. Die winkeliers zijn wettelijk ook beschermd en kunnen er voor kiezen om de fabrikant met de consequenties te confronteren. Zij hebben ook de keuzen om dat niet te doen. Die keuze moeten zij echter niet op het bordje van de consument leggen.
Dit lijkt mij een academische discussie. Volgens mij maakt het voor de winkelier niet zoveel uit of de kosten door de fabrikant of door de winkelier worden betaald. Uiteindelijk worden de kosten verrekent op de prijs en daar krijgt de winkelier het in beide gevallen mee te maken.Omdat de kosten voor de winkelier anders dermate hoog worden, dat het niet meer rendabel is om een winkel te runnen.
Die winkeliers zijn wettelijk ook beschermd en kunnen er voor kiezen om de fabrikant met de consequenties te confronteren.
Ja, dan mag ik om €100,- terug te krijgen mooi eerst €350,- advocaatkosten betalen.
Meestal doe ik dat ook zo.Gaat er wat mis dan dient de winkelier, niet te verwijzen naar de fabrikant, gewoon de consument schadeloos te stellen. Daarna kan deze het probleem oplossen met de fabrikant.
Daarnaast is het ook vaak zo dat de fabrikanten heel bereidwillig zijn.
Dan kan ik het probleem oplossen zonder dat het mij geld kost.
Wat ik ook wel eens doe is de hulp inroepen van de fabrikant (komt zelden voor) en dat is geen probleem. Want als ik de hulp inroep van de fabrikant, dan heb ik toch de eindverantwoordelijkheid.
Ik wil wel 1 grote misverstand uit de wereld helpen. Het lijkt misschien dat ik mijn verantwoordelijkheid afschuif op een ander. Maar dat is absoluut niet zo.
Als ik de hulp inroep van de fabrikant, dan behoudt ik niet alleen de eindverantwoordelijkheid, maar ik houd de regie ook in eigen handen.
En ik mag derden inschakelen onder mijn verantwoordelijkheid.
Dus als ik een klant doorverwijs naar de fabrikant dan schakel ik dus een derde partij in onder mijn verantwoordelijkheid.
Dat is iets heel anders dan de klant doorverwijzen naar de fabrikant met de woorden: zoek het maar met hem uit!
Dat zal ik nooit of te nimmer doen en accepteren!
En daar is niets mis mee.
Ik heb nooit met u zaken gedaan en vind dat ik er dus ook niet over moet oordelen. Ik zie er geen problemen mee als de winkelier een product opstuurd naar de fabrikant ter reparatie of als optie aan te bieden dat de klant dit rechtstreekt aanbied aan de fabrikant. Dat laatste kan in het geval van koop op afstand erg interesant zijn.
Ik ben erg benieuwd naar uw mening / tegen argumenten op dit punt.Dit lijkt mij een academische discussie. Volgens mij maakt het voor de winkelier niet zoveel uit of de kosten door de fabrikant of door de winkelier worden betaald. Uiteindelijk worden de kosten verrekent op de prijs en daar krijgt de winkelier het in beide gevallen mee te maken.Omdat de kosten voor de winkelier anders dermate hoog worden, dat het niet meer rendabel is om een winkel te runnen.
Dat maakt wel degelijk een groot verschil.Dit lijkt mij een academische discussie. Volgens mij maakt het voor de winkelier niet zoveel uit of de kosten door de fabrikant of door de winkelier worden betaald. Uiteindelijk worden de kosten verrekent op de prijs en daar krijgt de winkelier het in beide gevallen mee te maken.
Ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Ik heb hier op het forum ook wel eens gehoord dat de winkelier een bepaalde marge op de prijs moet doen om garantieafwikkelingen te kunnen betalen.
Kijk, daar heb ik alle begrip voor.
Maar..........
Nu komt het.
De grote jongens proberen elkaar kapot te maken door zo laag mogelijke prijs te vragen. Dus de winstmarges gaan heel eind omlaag.
In veel sectoren worden winstmarges van 40 tot 60 a 80% gerekend.
In dat geval kun je een potje aanleggen waaruit de garantieafwikkelingen betaald worden. In zo'n situatie is de markt gezond en kan de winkelier de consument tegemoet komen zoals de wet beschrijft en zoals de vele consumentenorganisaties het willen zien.
Echter...
De grote ketens hanteren winstmarge die tussen de 8 à 15% ligt.
De kleine zelfstandige liggen wat hoger. Doordat de druk op de marges zo groot zijn, kunnen die garantiepotjes niet worden aangelegd.
Dus is het soms een rib uit het lijf van de zelfstandige om te doen wat de consumentenorganisaties willen.
Ik hoop dat er bij veel mensen de ogen opengaan en eens een keer duidelijk wordt waarom ik zo tegendraads ben.
En dat het ook duidelijk wordt waarom ik vaak klaag.
Laat het wel duidelijk zijn: ik heb altijd het beste voor mijn klanten voor, maar dan moet het wel mogelijk zijn om het uit te voeren zoals men dat wilt.
Waar ik me wel aan stoor is dat sommige consumenten het normaal vinden om bij problemen gelijk een grote bek tegen de winkelier op te zetten.
De consument accepteerd het niet dat een winkelier een grote mond tegen hun opzet, dus is het vanzelfsprekend dat de winkelier het ook niet accepteerd dat de consument een grote mond opzet tegen de winkelier.
Klanten die tegen mij een grote mond opzetten hebben een probleem. Voor hun doe ik niets. Is iets in garantie. Dan mogen ze die in hun achterste stoppen, want consumenten met een grote mond help ik niet.
Ze hoeven later ook niet meer bij mij aan te komen voor iets nieuws.
De klanten daarintegen die zich normaal gedragen help ik wel. Voor die mensen wil ik nog wel eens iets extra's doen.
Ik ben niet anti-consument. Ik ben tegen die mensen die proberen over de rug van een ander beter te worden en mensen met een grote mond.
Want een klant die tegen mij een grote mond opzet, dat accepteer ik niet.
De consument accepteerd het niet dat een winkelier een grote mond tegen hun opzet, dus is het vanzelfsprekend dat de winkelier het ook niet accepteerd dat de consument een grote mond opzet tegen de winkelier.
Klanten die tegen mij een grote mond opzetten hebben een probleem. Voor hun doe ik niets. Is iets in garantie. Dan mogen ze die in hun achterste stoppen, want consumenten met een grote mond help ik niet.
Ze hoeven later ook niet meer bij mij aan te komen voor iets nieuws.
De klanten daarintegen die zich normaal gedragen help ik wel. Voor die mensen wil ik nog wel eens iets extra's doen.
Ik ben niet anti-consument. Ik ben tegen die mensen die proberen over de rug van een ander beter te worden en mensen met een grote mond.
Want een klant die tegen mij een grote mond opzet, dat accepteer ik niet.
En daar heb je dus wel een goed punt. Een grote mond zou ik ook niet pikken.Zelf koop ik mijn computers bij een kleine 1-manszaak en daar ben ik tot nu altijd perfect geholpen.Ik kan mij ook best voorstellen dat als mensen eerst voor de lage prijs naar de grote zaken gaan en dan met hun problemen bij jou komen,je daar niet blij mee bent. Zou ik ook niet zijn. Begrijp ook dat garantie of extra service soms geld kost, Maar dat is toch een normaal ondernemers-risico? Ik heb altijd een klein horecabedrijf gehad en had toen ook een post ,,onvoorziene kosten,,.Toen ik twee geheugenbankjes van Kingston kocht bij mijn verkoper van 1 GB per stuk bleek er 1 niet goed te werken, Kreeg direct een nieuw geheugen mee en hij zocht het probleem wel met kingston uit.Hier zou jij me dan hebben gezegt het geheugen op te sturen en moest ik in de wachtkamer,Althans, Dat maak ik uit je woorden op. Nogmaals, niemand heeft recht je een grote mond te geven maar service geven kost geld.
Joopataa
Joopataa
Helemaal mis!Toen ik twee geheugenbankjes van Kingston kocht bij mijn verkoper van 1 GB per stuk bleek er 1 niet goed te werken, Kreeg direct een nieuw geheugen mee en hij zocht het probleem wel met kingston uit.Hier zou jij me dan hebben gezegt het geheugen op te sturen en moest ik in de wachtkamer,Althans, Dat maak ik uit je woorden op.
Ik zou een nieuwe in de computer doen en de defecte naar Kingston sturen (de welbekende swapmethode).
Bij de monitoren is het zo dat de klant een nummer kan bellen om zelf een afspraak te maken bij de fabrikant, want de fabrikant komt de monitor bij de klant zelf omruilen.
De reden dat de klant de fabrikant zelf moet bellen is omdat de klant beter een afspraak kan maken dan ik. Want ik zou dan maar als tussenpersoon fungeren. En ik heb geleerd dat je zo min mogelijk schakels tussen twee partijen moet hebben.
Bij moederborden doe ik dat ook zo. Ik verwissel het moederbord en dan kan de klant gelijk weer aan de slag.
Een ander verhaal is het wanneer dat een bepaalde onderdeel niet meer te verkrijgen is.
Dus als ik 4 maanden geleden een processor van AMD die op de socket A voet past verkocht en dat hij deze week kapot ging, dan moet de klant wel degelijk wachten.
Die serie processoren zijn niet meer te verkrijgen en aangezien de klant nog recht heeft op de fabrieksgarantie, zit er niets anders op dan de processor op te sturen naar de fabrikant en af te wachten of hij zijn zaakjes snel wilt regelen.
Dat is de redenen dat ik producten met de technieken die eruit gaan niet snel zal verkopen.
Op dit moment heb je dat ook met de Celeron processor van Intel.
Die is heel slecht leverbaar.
Dus als een klant die wilt hebben, kijk ik wel dat ik een moederbord gebruik die ook de nieuwste processoren aankan.
Want als er problemen zijn, dan kan ik de klant een andere processor geven en de klant kan vooruit.
Dus bij overgangstijden bij wisselingen van de technieken moet je hier altijd rekening mee houden.
Op dit moment betalen de klanten wel wat meer geld, maar je hoeft dan bij problemen geen problemen te verwachten.
Die processoren
Bedankt dat je het even heb uitgelegt. Nu weet ik dat ik ook met jou goede zaken zou kunnen doen. In principe ga ik veel liever naar een kleine zaak omdat als er eens iets is men weet waar het over gaat en alhoewel je bij de grote jongens misschien wat minder betaald is service best wel wat geld waard.
Succes Joopataa
Succes Joopataa
Mijn ervaring met digitale camera's is: Koop bij Aldi, Lidl of dergelijke zaken een digitale camera ( Medion )in de aanbieding en je zit op rozen. Je krijgt 3 jaar garantie en ook echte garantie. Ik heb 3 camera's gekocht voor mij en mijn twee zonen. Een camera kreeg na een half jaar een storing, werd op kosten van Medion opgestuurd en na enkele dagen werdt een geheel nieuwe camera afgeleverd zelfs een nieuwer type. Een andere camera kreeg na 2,5 jaar een storing ook weer op kosten van Medion opgestuurd en na veertien dagen geheel kostenloos gerepareerd, dat noem ik nauw garantie en service. proficiat MEDION. ga zo door. Willy.
Ik ben wel ouderwets:
Maar je haalt geen electronica tussen de waspoeder, tampons en bananen vandaan!
Dus als ik morgen maandverband en appels ga verkopen, accepteren jullie dat dan ook?
Antwoord: nee.
Want een computerzaak hoort geen maandverband en fruit te verkopen.
Waarom wordt dan wel bij de supermarkt en de drogisterij electronica gehaald?
Schoenmaker blijf bij je leest.
Maar je haalt geen electronica tussen de waspoeder, tampons en bananen vandaan!
Dus als ik morgen maandverband en appels ga verkopen, accepteren jullie dat dan ook?
Antwoord: nee.
Want een computerzaak hoort geen maandverband en fruit te verkopen.
Waarom wordt dan wel bij de supermarkt en de drogisterij electronica gehaald?
Schoenmaker blijf bij je leest.
Ja als jij zulke goede service en garantie geeft accepteer ik alles van jouw.