Sommige mensen wellicht wel ja. Ik kan me echter niet geheel aan de indruk onttrekken dat jij de wél gemotiveerde mensen er niet uit weet te pikken. Opgedane competenties worden terzijde geschoven met het argument "de markt dicteert" en de vraag "wat kan de reïntegratieconsulent voor mij doen" wordt beantwoord met "het is eigen verantwoordelijkheid om werk te zoeken". De motivatie zou je bij de intake al in de schoenen zakken... als reïntegratie op deze wijze wordt ingezet ontgaat mij ten ene male de toegevoegde waarde er van.
Je moest eens weten hoeveel mensen een volkomen ireële kijk hebben op de arbeidsmarkt. Mensen stellen soms eisen die niet mogelijk zijn. De markt dicteert is de keiharde waarheid. Je kunt wel bepaalde competenties hebben maar als werkgevers daar niet op zitten te wachten heb je er niet veel aan. Je zult je dan moeten gaan richten op functies die wel mogelijk zijn. Mensen die 25 jaar bij een baas hebben gewerkt, alleen lagere school hebben en in 25 jaar tijd een flink salaris hebben opgebouwd, verwachten dit elders ook te kunnen verdienen. Zoals ik al zei zitten sommige mensen erg makkelijk in het proces en sturen een sollicitatie per week via werk.nl (slechtste banensite die er is)
Die mensen probeer ik duidelijk te maken dat ze meer moet zoeken op andere websites. Wat ik dan vaak doe is vacatures opzoeken en laten zien wat er te vinden is. Er zijn echt gemotiveerde mensen die aan het zoeken zijn, dat zal ik niet ontkennen. Ik zie echter heel veel mensen die lijken te denken dat het vinden van een baan de verantwoordelijkheid is van iemand anders. Dat is absoluut niet het geval. En denk er aan, coachen is zo nu en dan confronteren.