LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs keuring voor ouderen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
mr T.

Re: Rijbewijs keuring voor ouderen

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik denk persoonlijk dat er weinig ouderen zijn die nog het aanpassingsvermogen hebben met het gewijzigde verkeersbeeld mee te gaan.. de vele ouderen die ik achter het stuur zie stuntelen bewijzen dit.
Inderdaad: en die ouderen mogen tot en met de leeftijd van 74 jaar (in het uiterste geval) het verkeer onveilig maken. En vervolgens is er slechts sprake van een medische keuring en niet van een herexamen. Anders gezegd: ouderen hoeven er vrijwel niets voor te doen om hun rijbewijs te mogen behouden. Er is immers altijd wel een pro-Anbo arts te vinden die voor een zacht prijsje een keuring met positief resultaat wil geven. Het zou veel beter werken wanneer iedereen vanaf de leeftijd van 60 jaar (en ongeacht de geldigheidsduur van het dan bestaande rijbewijs) verplicht op herexamen en herkeuring moet. Wordt het examen vervolgens niet gehaald: geen herkansing. Wordt het examen wel gehaald, dan jaarlijks een herexamen en het rijbewijs de status geven van een beginnersrijbewijs. Uiteraard alles op kosten van het oudje dat niet met het openbaar vervoer wil, maar eigenlijk wel moet.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Hmmm, als ik een aantal bovenstaande reacties zo lees, en op eigen wijze interpreteer.....dan is agressief rijden de huidige norm en dient iedereen zich aan dit nieuwe verkeersbeeld aan te passen. :roll:

opa60

Ongelezen bericht door opa60 »

volkomen eens met je s, ik word er ook niet goed van dat, agressieve gedoe.als je ergens 50 mag en ik rij 60 proberen ze je je bijna op te duwen,en meestal is het er een met een petje

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

We kunnen hier lang en breed over L..en.
Maar iemand op hoge leeftijd moet niet meer achter het stuur.
Tenzij er een nieuw rijexamen is afgenomen,want wees eerlijk Als je nu 88 bent waren de verkeersomstandigheden in de 40tiger jaren en gedragingen destijds wat anders als nu.
Destijds kwam je geen spookrijder tegen Nu vaak ,en dan op hoge leeftijd

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Daar wil ik wel even op reageren Toolboy. Ik ben het dit keer niet met je eens. Als je al jaren je rijbewijs hebt en dagelijks rijd, ga je automatisch met het verkeer en z'n nieuwe regelementen mee. Daar hoef je heus geen nieuwe examen voor af te leggen. Gaat vanzelf!

Uitzondereringen daar gelaten, rijden die oudjes nog best hoor!

Ik voel me meer opgejaagd door die doordouwers, bumperklevers of hoe je ze ook noemen wilt, die yuppie's in 3 delig pak met leasebak.

Toolboy

Dan reageer ik hier weer op.
Het is o.a. onomstotelijk bewezen dat de reactiesnelheid afneemt naarmate je ouder wordt.
Ook het gezichtsvermogen en het verkeersinzicht.
Waarom lees je nooit over een jongere spookrijder :wink:
Wat je in het tweede deel naar voren brengt is wat anders daar gaat het hier niet over.
Vroeger toen de oudjes hun rijbewijs haalden kwam bumperkleven niet eens voor

G7

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in, maar is dat niet met alles zo als je ouder wordt? :wink:

Ik zelf heb altijd het idee, dat die "spookrijders" mensen zijn, die weinig of nooit op de weg zitten.(nouja, rijden dan)!

En zijn dat meestal ouderen? Dat is nieuw voor mij.

En over het 2e gedeelte ging het misschien niet nee, maar iemand hierboven, ik dacht opa60, zei dat hij zich opgejaagd voelde door "petjes" en daar reageerde ik ook weer op!

Toolboy

Ik heb het zelf ondervonden

M`n ex schoonmoeder 70plus slechtziend vanwege suikerziekte, ramt op de snelweg de gehele zijkant van haar auto af.
Vraagt hetzelfde jaar nog verlenging aan en krijgt deze zonder problemen.
Dit gaat er bij mij niet in

langerjan

Ongelezen bericht door langerjan »

Ik heb voor mijn schoonmoeder een elektrische auto en een elektrische tandenborstel gekocht nu zoek ik nog een stoel 8)

Toolboy

Nou Jan als je schoonmoeder dit leest zal je niet veel langer worden :lol:

langerjan

Nee denk ik ook niet maar ze leest dit niet :wink:

Toolboy

Maar eeuhhh Jan niet langer durf je ook inhoudelijk op dit topic in te gaan?

langerjan

Toolboy de ene bejaarde rijdt nu eenmaal beter dan de andere. Er zijn mensen van 30 die zich 80 voelen en andersom ook ;)

Toolboy

Maar de vraag was/is durf je/u er inhoudelijk op in te gaan.
Het laatste wat je/u meld gaat nergens over.
Ik ben 30 mijn reactiesnelheid is beter als een 80tiger.
Dit is maar een voorbeeld .

G7

Oh en ik toch maar denken, Toolboy, dat je ongeveer van mijn leeftijd was. Niet dus! :shock:

Trouwens door mijn medicijngebruik, ben ik juist zeer alert. Gek he?

langerjan

Als je de diepere betekenis van deze volzin niet begrijpt dan zijn we snel uitgepraat !

Iemand van 30 kan b.v. heel nerveus reageren in het verkeer en veel ongelukken maken terwijl een oudere met veel rij-ervaring vaak beter situaties inschat enz.

Verder is het aan de oudere zelf te beslissen of hij stopt ja of nee met autorijden, zo lang een arts hem daartoe nog in staat acht.

Wij hebben een democratie in dit land dus ook wetten ;)

Toolboy

Juist Jan!
Maar hoe komt het dan dat de ouderen meestal spookrijders zijn .
Ligt dat aan de oudere /arsts of fam die niet ingrijpt

langerjan

Veel ouderen gebruiken hun auto alleen maar in de stad en als ze dan eens de snelweg opgaan, gaat het idd weleens fout. Mijn neef van 32 is het al 2 maal overkomen dat hij aan het spookrijden was.

Jongere rijders denken vaak dat ze alles kunnen en zijn derhalve ook een gevaar op de weg !

Oudere mensen geven altijd richting aan als ze afslaan en ik zie per dag heel wat jongere mensen, die dat niet doen etc. Maar wie veroorzaken de meeste ongelukken in het verkeer ??

Dus wat is wijsheid in deze.

Toolboy

Ik ken ook wel mensen van 30 die aan het spookrijden waren ,maar die hadden hun verstand in de fles. :wink:
Elke dag als ik op m`n fietsje m`n kids naar school breng zie ik vooral ouderen door het rode licht fietsen en vergeten hunnie hand uit te steken als ze afslaan.

langerjan

Dit vond ik :
Risicogroepen
Wie veroorzaken de meeste spookrijongevallen?

Hoewel spookrijden in alle leeftijdscategorieën voorkomt, zijn het vooral jonge, onervaren bestuurders en oude bestuurders die een risicogroep vormen. Bij jongeren speelt alcohol in veel gevallen een rol. Zij begaan vaak bewust een overtreding door op een rijbaan te keren om een eerder gemaakte fout, bijvoorbeeld het missen van een afslag, te herstellen.

In de groep van 70 jaar en ouder speelt alcohol bij spookrijden nauwelijks een rol. Oudere bestuurders rijden vaak per ongeluk een afrit op als ze (in het donker) te vroeg afslaan..

Ongeveer 40% van alle spookrijongevallen gebeurt bij daglicht. Bij duisternis is het aandeel spookrijongevallen in het totaal aantal ongevallen op autosnelwegen groter dan overdag (0,2% versus 0,1%).

Mannen zijn niet vaker dan vrouwen betrokken bij een spookrijongeval.

2006-04-20Volgende...Copyright © SWOV | Juridisch voorbehoud | Contact

http://www.swov.nl/nl/research/kennisba ... roepen.htm

Gesloten