LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] doorlopend krediet DSB in 1 keer aflossen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Noble

Re: doorlopend krediet DSB in 1 keer aflossen

Ongelezen bericht door Noble »

@ ook-handelaar,

quote:
lang 1 inkomen te sparen/beleggen, kunnen ze op hun 35ste jaar een huis cash,zonder hypotheek kopen. Als ze op hun 20ste jaar al kopen betalen ze tot hun 50ste jaar die rente. Vanaf hun 35ste jaar wonen ze lastenvrij, en kunnen ze de rest die tot hun 50ste rente blijven betalen uitlachen.

ik ben tegen lenen. Gewoon sparen voor wat je wilt kopen, zelfs (grotendeels) voor het huis.
einde quote

HELEMAAL gelijk handelaar...

wij kochten (op 2 salarissen) een "starters" woning.... losten dit als een raket af...
spaarden/belegden een aantal jaren.... en betaalde cash... de nieuwe woning....

probleem is:
MEESTE WILLEN GELIJK GROOTST MOGELIJK... (buren hebben het óók..)

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

wij kochten (op 2 salarissen) een "starters" woning.... losten dit als een raket af...
spaarden/belegden een aantal jaren.... en betaalde cash... de nieuwe woning....
Dat is nu precies wat Ook_Handelaar iedereen AFRAADT. Van hem moet je blijven huren en daarna pas kopen.
HELEMAAL gelijk handelaar...
Jij bent het volstrekt met hem oneens, en daarom geef je hem gelijk? Snap ik niet. Ook_handelaar is tegen lenen, en jij geeft toe voor je eerste huis geld geleend te hebben.

Noble

Ja, een STARTERS huis-je.... klein en SNEL afgelost...

daarna gaat het sparen als een raket... en je huisje stijgt OOK in waarde omdat er altijd mensen zijn die het weer GRAAG van je overnemen... maak je OOK weer winst op....

SJZ

En dat heb je dus met geleend geld betaald, iets wat Ook_handelaar fout vindt. Geeft niet dat jij een andere mening hebt hoor (ik ben het met jou eens), maar wel gek dat je doet alsof je het met Ook_handelaar eens bent terwijl je hem tegenspreekt.

Noble

Ik denk dat je de kern gemist hebt ;)

Als je een lening neemt van 30 jaar, verspil je veel geld aan de bank(verstrekker)

Als je iets KLEINS koopt op 2 salarissen ben je er snel van af... ( wij hadden maar 4 jaar nodig..)

als je dán uitrekent wat je hebt verspilt aan de verstrekker... is dit de beste oplossing t.o.v. bv huren..

SJZ

Ik denk dat je de kern gemist hebt
Nee, ik heb de kern van Ook_handelaar heel goed begrepen. Hij is absoluut TEGEN lenen en vindt dat iedereen moet blijven huren totdat hij voldoende gespaard heeft om een huis te kunnen kopen. En dat is NIET wat jij gedaan hebt.

Ook_Handelaar

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Wat ik wil zeggen is dat iemand niet op zijn 20ste of 25ste zich al (te) diep in de schulden moet steken om een duur huis te kopen, alleen maar "om mee te doen, de buren hebben het ook", zoals Noble het zegt.
10 jaar leven van slechts één inkomen levert een veel langere periode van gewin op. Of je die eerste 10 of 15 jaar koopt of huurt is verder niet belangrijk, als het maar goedkoop is. De essentie van mijn verhaaltje ontgaat SJZ nog steeds, het lijkt wel of hij alleen maar aanwezig is om commentaar te geven, zich baserend op enkele delen van een posting zonder de essentie van de hele posting te willen begrijpen.

Er zijn veel betere oplossingen, zoals in eerste instantie een aantal jaren stevig sparen of beleggen, zo goedkoop mogelijk te wonen, en dan pas een van de grootste aankopen van je leven te doen. Je hebt dan al een forse voorsprong op degenen die al meteen die (te) grote uitgave deden en daar misschien wel 30 jaar voor moeten bloeden.
Dat scheelt onvoorstelbaar veel aan rentekosten. Ook al is de rente aftrekbaar, je zult het toch moeten betalen. Ik ontvang liever rente op een spaar (beleggings) rekening, dan dat ik rente moet betalen.

De stelling dat een huurwoning hetzelfde kost als meteen kopen vind ik onjuist, net die eerste jaren zo goedkoop mogelijk wonen levert het gewin op.

Tenzij je natuurlijk met de buren mee denkt te moeten doen, naar buiten dure auto voor de deur, flink huis, en binnen op jaffa-kistjes zitten en op een houtje bijten, dat blijft natuurlijk een eigen keuze.

Kwestie van rekenen en iets minder macho-gedrag.

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

Steek je in de schulden en koop een huis! Het is algemeen geaccepteerd en het kopen heeft een aantal voordelen:

- voor het geld dat je per maand kwijt bent aan rente+gedeeltelijke aflossing kun je een huis van vergelijkbare grootte huren, maar de huur stijgt met gem. 3% per jaar, je hypotheek blijft gelijk. Je gaat er in die 15 jaar alleen maar op vooruit t.o.v. de optie van SJZ, want het verschil wordt steeds groter.
- in 15 jaar tijd is je huis zeker meer waard geworden, daardoor zit er overwaarde in je huis en heb je dus, zonder meerkosten, kapitaal opgebouwd. En dat kapitaal is vele malen groter dan de onderhoudskosten die je hebt gehad.

Het ligt maar net aan je levensstijl of je 6x je inkomen aan hypotheek aankan. De sleutel in dit verhaal: leef niet boven je stand. Een kleine, goedkope auto, boodschappen doen bij de Aldi, shoppen voor de goedkooptste verzekeringen, zuinig aan doen met energie. Het is maar net wat je ervoor over hebt.

Maar dan nog blijf ik erbij dat huren ongunstiger uitpakt dan kopen.

En ik heb het nog niet eens over het tekort aan huurwoningen, wachttijden van jaren, slechte huurbazen. Kopen kan binnen een paar maanden geregeld zijn.

Dan wil ik nu wel eens weten waarom de huur-voorstanders toch nog zo graag willen huren. Je geld verdwijnt nl. in de zakken van de woningcorporaties.

mitchubishi

Ongelezen bericht door mitchubishi »

bijna 2 jaar geleden , ik zie het.
toch wil ik reageren.
SJZ lult idd uit z'n nek. "zijn"tegenpartij in deze kwestie is gewoon een keer goed op zijn bek gegan en wil iedereen behoeden.
Ik heb net huis verkocht door mezelf en mijn gezin uiteraard veel te hoog te belasten met maandelijkse kosten.
we zijn er nu vanaf , huis verkocht en we zijn er klaar mee.
Nooit meer een te dure wonig , dit leeft zooooo veel lekkerder!!!
SJZ denk ff na voor je wat neerzet

grtz

SJZ

Nooit meer een te dure wonig , dit leeft zooooo veel lekkerder!!!
Ik betaal nu netto € 262 rente voor een rijtjeshuis in de randstad, dat leeft zoooooo veel lekkerder met mijn gezin dan toen ik 11 jaar gelden nog € 270 huur betaalde voor een tweekamerappartement.

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

toen ik 11 jaar gelden nog € 270 huur betaalde voor een tweekamerappartement.
Was de euro er toen al? :lol:

Maar huren heeft zijn voordelen, net zo goed als nadelen. En kopen ook...Ik heb jaren gehuurd tot mijn tevredenheid en als ik mijn vriend niet was tegengekomen die een koop app. heeft, had ik waarschijnlijk nog steeds gehuurd.
Geld ben je toch kwijt, hoe je ook woont. En kijk naar MJ...die heeft niets meer aan zijn miljarden of waren het toch miljoenen?

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Huren??? Bij ons in moet je ongeveer 7 jaar staan ingeschreven wil je in aanmerking komen voor een huurwoning.

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

Daarom huurde ik ook van een particulier. En nee, dit was niet duur, maar huis was onderhand toen ik vertrok wel vreselijk aan 't verkrotten. Ik heb er 12 jaar gewoond, tot mijn grote genoegen, maar had ook een huisbaas die nul komma nul aan onderhoud deed. Kan je boos over worden, maar ik betaalde daar ook naar.

8)

SJZ

€ 270
Was de euro er toen al?
Nee, dus speciaal voor jou: toen betaalde ik ƒ 600

komijntje

Ongelezen bericht door komijntje »

Een rijtjeshuis in de randstad voor 262,-- euro?

SJZ

Dat is mijn netto-hypotheeklast.

Gesloten