LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Wat vindt u van de RET-staking ?

Ik heb er WEL! begrip voor
18
44%
Ik heb er GEEN! begrip voor
21
51%
ergens tussenin
2
5%

Totaal aantal stemmen: 41

NijMeGeN

Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

tienepien: als er geen andere mogelijkheid meer is dan kan het niet anders.
Maar als je zelf achter het stuur had gezeten bij RET/arrivva enz..... dan had je vooraangestaan om mee te staken.
bij sommige beroepen kan je het niet voorkomen dat als er gestaakt gaat worden dat er dan meer mensen de dupe van worden, maar dat wilt toch niet zeggen dat die mensen niet zouden mogen staken.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@tienepien
de actie van de RET om het eigenbelang van de kleine groep chauffeurs.
als je arbeidsvoorwaarden en uiteindelijk werkgelegenheid op het spel staat is er iets meer aan de hand dan lullig eigenbelang, dat je dat zelf ook begrijpt blijkt wel uit je eigen volgende stelling:
omdat jou iets gebeurd wat op ontzettend veel andere plekken in Nederland ook gebeurd.
Moet men zich dan maar lijdzaam naar de slachtbank laten leiden, omdat het toch werkelijk te zot is de klanten voor één dag met een (aangekondigde) staking te confronteren? Het wordt 'ns tijd dat er wat objectiever aandacht aan deze uitverkoop wordt besteed.

@Dilbert:
Niet voldoende pauze is wat anders dan baangarantie of salarisgarantie.
Bij Arriva was men "pas" 2 jaar aan het onderhandelen vóórdat men ging staken. Jij enig idee hoe lang men bij de RET al aan het onderhandelen is?
Dat is ook het punt, er zijn geen andere dingen geprobeerd
Kun je dat onderbouwen of roep je maar wat?

NijMeGeN

kiz; ze roepen maar wat.

kiz

@NijMeGeN:
Dat wist ik al lang... mijn partner werkt sinds 1988 in het OV, begonnen bij WestNederland, dat is gefuseerd met een deel van CentraalNederland tot Midnet, daarna opgegaan in Connexxion en bij de laatste aanbesteding is de concessie waar hij zat overgegaan naar de BBA (mijn partner ook). Hebben dus al het nodige meegemaakt m.b.t. wijzigingen (nooit ten voordele maar altijd ten nadele) in de arbeidsvoorwaarden, de onderhandelingen daarover en de achterkamertjespolitiek van de directies die zélf altijd buiten schot blijven en pas in beweging komen als de chauffeurs publiekelijk de kont tegen de krib gooien. De kortzichtige reacties van sommigen hier die één dag alternatief vervoer hebben moeten regelen hangen me dan ook mijlenver de keel uit.

NijMeGeN

Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat is ook het punt, er zijn geen andere dingen geprobeerd, er werd meteen naar het allerzwaarste middel gegrepen
Hoe weet jij dat nou????

kiz

Al ben ik van mening dat gratis vervoer beter was geweest dan staken. Dan raak je de RET ook, maar de reizigers niet.
@Baily: dat is dus door de rechter verboden, omdat dan "onrechtmatig gebruik wordt gemaakt van eigendommen van de werkgever". dit ter info, want "gratis vervoeren" zouden de meeste chauffeurs veel liever doen dan staken.

Bailey

Oke, dat wist ik niet. Nou, dan vind ik het helemaal geen probleem meer dat ze hebben gestaakt.

kiz

Hoe dan ook, de reiziger heeft weer het nakijken.
Misschien moet je je pijlen richten op de politiek, die de plannetjes smeedt waar de chauffeurs tegen in opstand komen... Ik vind het een beetje goedkoop om je ongenoegen éénzijdig op de rechterlijke macht of de stakende chauffeurs af te reageren.

Bailey

Inderdaad Kiz!! Door de plannetjes van de overheid gaat het bij vervoersbedrijven alleen nog maar om geld verdienen, niet meer om de kwaliteit van het vervoer en al helemaal niet meer om de medewerkers.

Waarom kan personeel van een bedrijf dat fuseert of overgenomen wordt niet gewoon blijven (RET)? Waarom moet personeel 2 jaar onderhandelen over nieuwe en betere dienstroosters en is de directie om na een paar uur staken (Arriva)? Omdat alles alleen nog maar draait om geld verdienen.

Waarom kijken iedereen naar de chauffeurs? Waarom is het hun schuld dat er reizigers gedupeerd zijn? Het is uiteindelijk de schuld van de overheid en van het bedrijf zelf. Die zorgen voor slechte kwaliteit voor en de chauffeurs en voor de reizigers.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Zucht... weet je wat? We gaan gewoon veranderen in Italie, waar je maar moet afwachten of je OV wel gaat rijden of dat er weer eens gestaakt wordt.

Goedkope poolse chauffeurs? Waarom niet? Als ze hun werk maar goed doen. Doen ze dat niet, dan wordt er door de reizigers veel geklaagd en wordt daarmee ook wel weer het nodige bereikt. Je maakt mij niet wijs dat dit de belangrijkste reden is om te staken: o, die zielige reizigers, straks krijgen ze poolse chauffeurs. Het gaat in eerste instantie om hun eigenbelang.

En als ze zoveel geprobeerd hebben: waarom hebben ze dat dan niet bij de reiziger duidelijk gemaakt? Nu komt het maar een beetje uit de lucht vallen en zijn ze er niet in geslaagd om het belang van de staking duidelijk te maken. Jammer. Je kunt namelijk de extra druk door de reizigers op de werkgevers best gebruiken. (En dan moeten die reizigers wel goed geinformeerd worden over wat er speelt.)

Bailey

M.a.w. Tienepien: het kan altijd nog erger. Iedereen is ontregeld omdat er 1 dag gestaakt wordt. Terwijl dat in Italie dus regelmatig gebeurt? Wat zeuren wij dan?

Je kan er bijna vergif opnemen dat de goedkope chauffeurs hun werk niet goed doen. Waarom denk je dat ze goedkoop zijn? Als ze voldoende ingewerkt moeten worden, kost dat weer meer geld. Stratenkennis zullen ze niet hebben, ze weten bij welke halte ze stoppen en that's it. Vraag jij naar een straat die vlakbij een halte is, dan zullen ze dat niet weten. En wat moet er dan gebeuren met de huidige chauffeurs? Die moeten maar een uitkering krijgen? Veel chauffeurs zijn al wat ouder en dan is het weer lastiger om een andere baan te vinden. En dat kost uiteindelijk ons weer geld om die uitkeringen te betalen en daar is ook niemand blij mee.

En ja...natuurlijk gaat het om eerste instantie om eigenbelang. Daar draait het toch tegenwoordig bij iedereen om?? Dat is de maatschappij van tegenwoordig. En in sommige gevallen terecht ook.

Bij jou zijn ze er niet in geslaagd om het duidelijk te maken waarom, bij mij wel. Maar dat komt misschien omdat mijn eigen vriend buschauffeur is en wij er wat dichterbij staan.

kampvuur

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zo is de maatschappij..het draait om de pekels.
Ze pompen het geld net zolang rond, totdat de grote pot geld bij de elite blijft steken.
Nu is dat Wereldwijd ook al duidelijk te zien..ze hebben er zelfs een naam voor: De Nieuwe Wereld Orde.
Dan komt er ook nog een smart-card L.U.C.I.D* genaamd, en je bent eigendom van de elite...en de staat. (*een chip onder de huid van je rechte hand of voorhoofd!)
Maar ik dwaal af en het is nu heel erg off-topic, maar indirect zie je wel raakvlakken.
Het is een onomkeerbaar proces wat niet meer tegen te houden is.
Ze creeëren een probleem en komen vervolgens met een oplossing (waar iedereen vrede mee heeft) maar uiteindelijk is deze uitkomst al eerder gepland in hun geheime agenda.
Onder elite zijn o.a. de politieke machten, en klein groep machtige mensen die aan de touwtjes trekken.
Daarom gaat alles in de uitverkoop (marktwerking?) , om welke bedrijf dan ook volkomen leeg te knijpen als een tube.
Denk maar niet dat er ook één kruimeltje voor het (in hun ogen) gewone burgervolkje overblijft.

kiz

(En dan moeten die reizigers wel goed geinformeerd worden over wat er speelt.)
Bij een volgende gelegenheid gaan ze flyers met uitleg uitdelen... weet je wat er met die flyers gebeurt? Het zal de gemiddelde reiziger aan z'n reet roesten, als de bus maar rijdt. Over eigenbelang gesproken...

kiz

@tienepien:
(En dan moeten die reizigers wel goed geinformeerd worden over wat er speelt.)
De hier gegeven uitleg doe je ook af als "eigenbelang".Bij een volgende gelegenheid gaan ze flyers met uitleg uitdelen... weet je wat er met die flyers gebeurt? Het zal de gemiddelde reiziger aan z'n reet roesten, als de bus maar rijdt.
venantius:
Over wie-er-gelijk-heeft in het conflict, heb ik geen mening.
Dat gaat mij als reiziger ook helemaal niks aan.
over eigenbelang gesproken...

Waar ging het ook al weer om... een staking van één dagdeel.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Nogmaals voor de duidelijkheid dan:
Het is de chauffeurs blijkbaar niet gelukt om tussentijds duidelijk te maken dat zij een probleem hadden. Hadden ze dat wel gedaan en ook medestanders onder de reizigers "gekweekt", dan hadden ze daar al meer druk mee kunnen zetten. DAT bedoel ik met een gebrek aan informatie. Vooraf dus, niet pas tijdens de staking.

Natuurlijk is het je goed recht om te staken en voor je eigenbelang op tekomen. Maar er is wel een groot verschil tussen deze staking en die van Ariva. Bij ariva was de veiligheid in het geding, bij de RET in eerste instantie de eigen belangen van de chauffeurs. Dan kan je wel doen alsof je de maatschappij redt (van bijv. Poolse chauffeurs (die bereid zijn goedkoop te werken omdat ze in Polen nog minder verdienen, maar niet per definitei slecht zijn), maar wees gewoon zo eerlijk om te zeggen dat je voor je eigen hachje bezig bent. En dat je weldegelijk reizigers treft en dat die daar last van hebben (niet bagateliseren dus)

Eigenlijk vind ik dat voor dit soort sectoren (zorg, OV, etc.) andere instrumenten om actie te voeren zou moeten worden bedacht. Omdat je er voornamelijk mensen mee treft die er helemaal niets mee te maken hebben, terwijl deze mensen wel erg afhankelijk zijn van je dienstverlening. Moet toch kunnen?

Bailey

Tuurlijk moet dat kunnen! Moet het alleen niet verboden worden door een rechter :!: :!:

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bij een volgende gelegenheid gaan ze flyers met uitleg uitdelen... weet je wat er met die flyers gebeurt? Het zal de gemiddelde reiziger aan z'n reet roesten, als de bus maar rijdt. Over eigenbelang gesproken...
Precies, de gemiddelde reiziger heeft er ook geen boodschap aan dat een groepje chauffeurs op komt voor het eigen belang. Ik betaal om vervoerd te worden en daar heb ik dan ook recht op. Ik als reiziger heb geen enkele invloed op een conflict tussen chauffeur en maatschappij en ik hoef daar dan ook niet de dupe van te worden. Wat zij onderling doen moeten ze zelf weten, ik heb recht op het geen waar ik voor betaald heb.

kampvuur

Ongelezen bericht door kampvuur »

Dilbert-29, je hebt recht op vervoer waar je voor betaald hebt.
Ben ik het eigenlijk wel mee eens....maar even een zijstraatje bewandelen.
Wist je trouwens dat vervoersbedrijven afgestapt zijn (wat enkele jaren nog verplicht was!) van een vervoersplicht?

Daar heeft een chauffeur nog part of deel aan...nee handje klap met de opdrachtgevers.
+/- 5 % van de ritten mogen om wat van reden uitvallen (technische storing, of b.v onwel worden van een chauffeur ect.)
Als door bezuinigingen geen extra vervoer en personeel voorhanden is, komt er zo maar geen bus opdagen.

En dan?? de volgende chauffeur krijgt het op zijn boterham, terwijl hij/zij van niets weet!
Ligt niet aan die chauffeur die dan nietsvermoedend zijn of haar dienst rijdt, maar aan de beslisvorming van hogeraf.
Die beslissen waar een betalende klant wel of niet recht op heeft...de chauffeurs zijn de pionnen in het geheel. (even de staking buiten beschouwing gelaten uiteraad)

kiz

Acties dreigen bij busvervoer in Noord-Brabant
Gepubliceerd op woensdag 11 oktober 2006
BREDA (ANP) - Bij vervoersbedrijf BBA dreigen binnenkort acties. De werknemers van de Brabantse vervoerder eisen zekerheid over hun werkomstandigheden als op 10 december het personeel overgaat naar de nieuwe werkgever Connexxion.

Door een ruzie tussen de provincie en Connexxion over de prijs voor het busvervoer, dreigt de OV-concessieverlening in Noord-Brabant voor het tweede achtereenvolgende jaar uit te lopen op een debacle. Het BBA-personeel zit daardoor weer in onzekerheid over zijn toekomst.

In juni kreeg Connexxion de OV-concessie toegewezen voor een groot deel van Brabant. Volgens afspraak moet de nieuwe vervoerder het personeel van de BBA overnemen.

Verplichtingen

Dinsdag werd duidelijk dat de provincie Noord-Brabant en busbedrijf Connexxion naar de rechter stappen. De provincie eist dat Connexxion op 10 december zijn contractuele verplichtingen nakomt om het busvervoer in Brabant te verzorgen.

Connexxion wil de rechter vragen het bedrijf te ontheffen van alle verplichtingen. Volgens de vervoerder is er in de offerte een rekenfout gemaakt waar de provincie van wist. Het bedrijf zegt dat er voor de opgegeven prijs geen bussen kunnen rijden.
mocht er weer gestaakt gaan worden, dan weten jullie vast waarom.

Gesloten