LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen Karwei

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.

Nederland moet zonne-energie maximaal bevorderen

Dat is wel het minste wat er moet gebeuren!
13
43%
Maar natuurlijk. Logisch, toch?
8
27%
Yep
2
7%
Ach, maakt het uit?
3
10%
No way!
2
7%
Ben je helemaal getikt? Miljeuverwoestende apparaten zijn het!
1
3%
Als het aan EZ ligt, gaan al die dingen op de brandstapel
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30

McClan
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 01:28

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door McClan »

en zo is het dus met zonnepanelen ook!

schoonmaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2006 18:01

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door schoonmaker »

Met interesse dit forum gevolgd en ik ben blij dat de "hardliners" elkaar toch gevonden hebben.

Elke vorm van duurzame energieopwekking moet worden aangemoedigd. Karwei is uitgegaan van verkeerde aannames en cijfers. Tevens waren ze wel heel erg prijzig met hun "aanbieding".
Als ze hun ongetwijfeld verkregen quantumkoring hadden doorberekend naar de klant en zelf genoegen hadden genomen met een kleinere marge had het best succesvol kunnen zijn.

De vervuilende olievooraden raken op en regeren is vooruitzien. Kernenergie is geen optie i.v.m. de afvalproblematiek en ook die brandstofvoorraad is eindig.
Dus wind, zon, golf, getijden en alle andere duurzame opwekkingsvormen daar moet nu geinvesteerd in worden. Dan zal blijken dat het geld niet in een bodemloze put verdwijnt maar dat de bodem van de put steeds hoger komt. Met toenemend rendement krijg je toenemende vraag....krijg je toenemend rendement krijg je toenemende vraag enz.

Uiteindelijk zal dan blijken dat duurzaam opgewekte energie steeds goedkoper op te wekken is en niet duurder is dan de huidige vervuilende "grijze" energie.
Met mij zijn velen daar wel van overtuigd. Nu Den Haag nog!!!

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door quittespeler »

:lol: Ja, en ik kan me nog goed die beteuterde man herinneren die 40 zonnepanelen op 1 groep had aangesloten en zich steeds maar afvroeg waarom de stoppen steeds maar doorsloegen!

Over extrapoleren: Vroeger hadden scheermesjes 1 blad. toen kwam het dubbelscheersysteem, en nu kan ik ongegeneerd scheermesjes kopen met VIER bladen. Betekent dit dat over 25 jaar alle scheermesjes 100 bladen hebben?
Hetzelfde geldt ook voor auto's. Rijden we over 25 jaar allemaal (behalve Polderboy natuurlijk) met een Hummer?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Die dingen verdienen zich niet terug, voor de terugverdien termijn gaat het paneel of de omvormer kapot. Dan kun voor veel geld een nieuwe kopen. Doe mij maar een lekker goedkoop kernenergie contract, afval netjes wegzetten en klaar is kees.

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door quittespeler »

Daarissieweer: het sprookje van de de goedkope kernstroom. Nu kwam er vandaag toevallig een berichtje van het doorgaans betrouwbare persbureau Reuters langs (een hele lange url, kan er ook niks aan dioen, sorry)
http://today.reuters.co.uk/news/article ... AIN-DC.XML

Opruimen van alle nucleaire rotzooi in Engeland zou 122 miljard dollar moeten gaan losten. En wie hoest dat op? (1 keer raden, altijd prijs).

Kerncentrales zijn NOOIT goedkoop, de kosten worden ALTIJD overschreden, en het is de consument, laten we zeggen de Sjors-zonder-zonnepanelen, die ALTIJD opdraait voor de kosten (of Polderboy en de Quittejongen, via forse vastrechten en Kalkarheffingen.

:twisted:

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door quittespeler »

Zullen we aan Simon Rozendaal (Elsevier) vragen om commentaar te leveren?

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Eén ding is zeker, men is het nog lang niet eens over hoe in de toekomst energie opgewekt moet gaan worden. Geef mij maar kerncentrales, lekker goedkoop, € 0.14 per kWh en ook nog eens milieu vriendelijk. Dat beetje radioactief afval raken we wel kwijt. En waarschijnlijk worden we op den duur wel immuun voor die straling, in Kerala, een deelstaat in India, is de achtergrondstraling ook minstens 10 keer hoger dan hier en daar hebben de mensen er ook geen last meer van. En of iemand nu dood gaat van uitputting, honger, sneuvelt in een oorlog, of krepeert door een overvloed aan straling, ik denk dat niemand er wakker van ligt. Dat doen ze pas als ze hun TV niet meer kunnen gebruiken of hun broodrooster. Hoe dan ook, een kerncentrale vind ik heel wat minder de horizon vervuilen dan tientallen windmolens, je wordt gewoon niet goed als je die afzichtelijke dingen ziet. En zo'n heel vlak glimmende zonnepanelen verdient ook zeker de schoonheidsprijs niet. Met een paar kerncentrales kunnen we honderden jaren ons land van energie voorzien, dus vanwaar die aversie er tegen? Onkunde? Angst? Realiseert u zich wel eens dat wanneer u de straat op gaat uw leven ook aan een zijden draadje kan hangen. Je hoeft maar een of andere roekeloze chauffeur tegen te komen op je pad. Gelukkig is niet iedereen zo bang, anders waren de Mount Everest en ander bergen nimmer beklommen, had men nog steeds niet kunnen vliegen en varen. Angst is een slechte raadgever, dat is altijd al zo geweest.

Jan Zonnebrand
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:19

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door Jan Zonnebrand »

Zuinigheid wordt bestraft. In 1979 kwam mijn eerste zonneboiler in bedrijf. Voordien verstookte ik door de elektrische boiler 1300 Kwh nachtstroom. Daarna liep dit terug tot 600 Kwh.Dat was onder de 1000 Kwh-grens en het GEB, voorloper van Eneco legde een boete op, minder verbruik.

Zo'n 5 jaar geleden zagen diverse alternatieve stroomboeren het levenslicht. De stroommarkt kwam vrij en iedereen die megawatt's in het net kon pompen kon dat ook onder bepaalde voorwaarden.

Daar was de stroommaffia niet blij mee. 'Groene' stroom was bij hen meestal duurder, er moest in geÏnvesteerd worden en dat was een mooie smoes om de tarieven te verhogen. Degenen die miljeuvriendelijke stroom willen, moeten daarvoor maar extra betalen. De alternatieve opwekkers kregen daarentegen MINDER voor hun groene stroom.

Ik stapte over naar de 'Energieconcurrent', het huidige 'Greenchoice'. Zij leverden zelfs goedkoper. Eneco, tot dan mijn stroomboer, was daar niet blij mee. Ik en zelfs mijn buren werden bestookt met brieven om maar terug te komen op mijn besluit.

Daarmee waren de stroomboeren nog niet klaar. De meterstanden werden vertraagd aan Greenchoice doorgegeven. De jaarnota komt dan 4 weken later. NUON doet er nog langer over. Greenchoice wacht al 7 weken op de meterstanden.

Zo probeert men het monopolie te behouden. NUON wil zelfs fuseren met Essent. Zodat men de prijs van energie kan bepalen.

Intussen komen de microwkk's, die in woningen stroom en warmte opwekken, in zwang. Opeens zien de stroomboeren WEL brood in zelfopwekkers, dan hoeven ze minder te investeren. Dat doet de klant dan voor ze. Men stelt wel de voorwaarde dat NUON, Essent of Eneco bepaalt wanneer de microwkk stroom gaat leveren. Hoe men z'n warmte in de zomer kwijtraakt?

Ook dat staat op dit forum, maar dat is niet zomaar aangelegd. Intussen valt er van de domroep ook niet veel te verwachten. Integendeel:

Het filiaal met z'n lachshow, de auto die op waterstof rijdt. Staatsecretaris van Geel opent het eerste pompstation voor waterstofgas. Dat wordt van aardgas gemaakt. Dat wordt in een brandstofcel tot waterstof omgevormd. Van rendement heeft men nog nooit gehoord. Afhankelijkheid blijft. Files blijven, geluidsoverlast (van banden op asfalt) blijft. Botsingen, aan de orde van de dag, en dus gevaar voor explosies. Dat wordt dus een knaller , letterlijk.

'Genoeg punten voor de badhandoek' balkt de reporter van het NOS-filiaal nog. Daarna is er weer muzeik, het is tenslotte Bert van Sloten en die weet het ook niet meer.

Na 3 minuten is Bert uitgeraasd en gaat het weer over sport. Ook kassa! Een sportkeuring, een cardioloog komt aan het woord. Niet iedereen is gezond genoeg voor topsport. Zeker niet als je ook nog een autobuik hebt.

Sport doe je door op de fiets naar werk en boodschappen te gaan. Heuvel op of wind tegen. Volle boodschappentas, regen, sneeuw. Dat is sport. Dan hoef je ook niet in het weekend te draven of met een door een of andere bank gesponsord pak op een dure 'sportfiets' te jakkeren.

Van de NOS hoef je niets te verwachten. 'Beluister de mooiste rampen', daar gaat het bij de domroep om. Dat levert hoge kijkcijfers op en dus inkomsten uit reklame. Tips over duurzame energie van de domroep? Vergeet het maar.

Men laat liever zien hoe je een bom maakt van een chemische gootsteenontstopper. Dat krijg je als de enige kinderprogramma's bestaan uit dom amusement. De jeugd zoekt dan ZELF amusement.

Daarom blijven er mensen die jaarlijks 1800 kuub gas verstoken en toch in de winter zonwering laten zakken. En dus hun energieheffing op mijn girorekening storten. Iets later, dankzij NUON en consorte, maar wat in het vat zit verzuurt niet. NUON en andere oplichters zijn wijselijk NIET per email bereikbaar!

En daarom zijn er economische vluchtelingen die onze 'rijkdom' ook willen. Daarom kakelt de domroep al maanden over de brand op Schiphol. Om de aandacht van echte problemen EN de oorzaak af te leiden.

En daarom is er oorlog om olie en geloof. En daarom pomp ik de forums vol met info over wat je nog wel kan. De zonneboiler en meer tips volgen.

Hou daar rekening mee NUON, Essent, Shell, domroep, politiek en anderen die denken dat ze de macht hebben. Wij krijgen jullie nog wel.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Wie de problemen begrijpt en niets doet, heeft de problemen niet begrepen.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Het antwoord van 'natuurlijk' overtuigt me niet. Als mijn apparaten in huis 10A gezamenlijk gebruiken en mijn PV levert ook 10A dan is de totaal stroom niet 20 A maar nog steeds 10A. Ik lever of onttrek dan niets aan het net, mijn kWh meter staat stil. Dus dat ik zwaardere leidingen zou moeten hebben is voor mij bepaald niet duidelijk. Het zou zonder meer mogelijk moeten zijn 3000 Watt aan PV te installeren en dat is héél wat meer dan 6 panelen.

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door quittespeler »

Jan, je moet een zonnepaneel in dit opzicht beschouwen als een doodnormaal elektrisch apparaat. Alle elektrische apparaten veroorzaken stromen in de elektriciteitsdraden. Al die stromen veroorzaken warmte. Zo ook een PV-paneel, via de omvormer. Al die stromen moet je dus optellen, ook al klinkt het raar. Stromen heffen elkaar namelijk niet op. PV-stroom is [gelukkig] geen anti-materie!
vandaar: 10A verbruik + 10A PV paneeltjes = 20 A! :oops:

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Sorry hoor, maar nu verkoop je onzin!

McH
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 okt 2006 13:59

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door McH »

Misschien help onderstaande uitleg.

- Stel je de verbinding van je omvormer naar de meterkast voor.
- Daar tussen zit een aftakking voor een stopcontact.
- Uit dat stopcontact haal ik dmv een (te) zware belasting bijv. 25Ampere.
- Stel de omvormer kan op dat moment 10Ampere leveren.
- Van die 25Ampere komt dan 10Ampere uit de omvormer en de rest (dus 15Ampere) uit de meterkast.

De zekering in de meterkast blijft nu intact echter de stroom door de draad naar het stopcontact/belasting gaat in de fik, aangezien hij maar voor 16Ampere (werkelijkheid 18,25A) geschikt is.
Dus de zekering in de meterkast beveiligt deze bekabeling niet.

Nog even voor de "spijkers op laagwater zoekers" op dit forum:
Normaal haal je geen 25Ampere uit een stopcontact, maar het kan wel in deze situatie.
Dus voldoet het niet aan de veiligheidsvoorschriften.

De zaak is pas weer veilig als de omvormer niet meer dan 2,25Ampere kan leveren.
Dat is dan ook de reden dat op een bestaande groep een omvormer van max. 500Watt aangesloten mag worden, hetgeen ongeveer overeenkomt met 6 panelen van 100Wp of 4 panelen van 125Wp enz.

Riko
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:56

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door Riko »


janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Even een reactie op het commentaar van McH.
Als je 25 A uit het stopcontact trekt, officieel heet zo'n ding trouwens wandcontactdoos, dan belast je je circuit met 5750 Watt, ik had het echter over 3000 Watt. En als je 3000 Watt aan zonnepanelen gemonteerd hebt en de zon is zo gunstig dat ze deze hoeveelheid ook genereren ( wat wel nooit voor zal komen, de 'vliegenmepper van polderboy' bij Nuon zou 1600 Watt moeten kunnen genereren, maar die heb ik nog nooit boven de 1300 Watt uit zien komen, zelfs niet midden op de dag bij hoogstaande zon en volstrekt onbewolkte hemel) dan kun op dat moment in je huis een apparaat dat 3000 Watt gebruikt ook aansluiten en draait je kWh meter niet en ook blijven je zekeringen er in zitten. En je leidingen worden ook niet heet. Maar wanneer je daar een verbruikstoestel van 5750 Watt op aansluit, ja, dan wordt het restant uit het net betrokken en loopt er wel 25 A door je leidingen en vliegt je zekering er uit.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Polderboy, ik heb ook eens een door je geprezen website

http://www.olino.org/articles/2006/06/24/max500w

geworpen, maar dat is gewoon een onzin verhaal.
De bedoeling van een PV installatie is niet om grotere vermogens aan te kunnen sluiten, de bedoeling is om de energie die je eerst uit het net betrok, nu te laten leveren door je PV installatie.
Daarbij moet je natuurlijk altijd voor ogen houden dat je leidraad daarin de bestaande leiding-layout dient te zijn.
Is deze geschikt voor maximaal 16A dan moet je daar ook niet boven gaan, ook al kan je PV installatie een veelvoud aan ampères leveren.

McH
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 okt 2006 13:59

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door McH »

Helaas JF.
Ik dacht eerst dat de reacties wat overdreven waren, maar nu is het me duidelijk.
Je WILT het inderdaad NIET begrijpen, of je staat zover van de werkelijkheid af dat je het niet meer kunt volgen.

Dacht dat mijn uitleg duidelijk genoeg was ook voor mensen die wat minder met deze materie vertrouwd zijn.

Trouwens jouw 3000W of 1600W, voormijn part 5750W, heeft feitelijk niets met mijn uitleg te maken.

Nog even dan wat feiten: (heeft ook niets met het verhaal te maken!)
Als bezitter van een 2500Wp installatie is mijn gemeten piekopbrengst 2684W. Dus dat is meer dan er geïnstalleerd is beste JF en die opbrengst heb je echt niet bij volstrekt onbewolkte hemel integendeel, maar bij een heldere lucht met wat stevige bloemkoolwolken (het bekende Hollandse plaatje zullen we maar zeggen, speciaal voor JF de standaard Cumulus wolk)

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Het heeft niets maar dan ook totaal niets met wel of niet willen begrijpen te maken, het is niet ik die van de werkelijkheid afstaat, maar jullie maken er een potje van.
Ik geeft toe, ik ben geen elektrotechnicus, maar een simpele natuurkundige, maar ook die kun je niet alles wijsmaken.

Ik vind dat het vermogen dat ik aanhaalde wel degelijk wat met de uitleg te maken had.
Als je op een net waarop ook nog eens een PV installatie aangesloten is en de energielevering van de PV installatie is nog nul, b.v. omdat het nog vroeg in de ochtend is, een apparaat aansluit dan zal in eerste instantie alleen het net energie leveren. Zodra de PV installatie ook energie gaat leveren zal het verbruik uit het net afnemen, maar de toegevoerde energie naar het apparaat zal dezelfde blijven. Wanneer de PV installatie voldoende energie kan leveren, dus iets meer dan het apparaat verbruikt, dan zal alle energie die het apparaat verbruikt door de PV installatie geleverd worden en het kleine overschot toegevoerd worden aan het net.
Maar alles moet wel binnen de perken blijven, op een leidinginstallatie die uitgelegd is voor 3500 Watt moet je natuurlijk geen PV installatie van 5000 Watt aansluiten want dan kun je inderdaad de maximale stroomdichtheid in de aders overschrijden. Beperk je je dan tot 3500 Watt dan durf ik te garanderen dat je niet in de problemen komt.

Als het inderdaad zo is dat je een grotere piekopbrengst meet dan je geïnstalleerd hebt dan zou ik je vermogensmeting maar eens nakijken want de opgegeven waarden door fabrikanten liggen vaak hoger dan je in de praktijk haalt, zelfs onder uitmuntende omstandigheden.
Zoals polderboy ook al eens stelde, meten is weten hetgeen ik nog aangevuld had, als je weet wat je meet.
Want laten we wel zijn, meten is een kunst van de hoogste orde, die helaas maar weinig mensen beheersen. Er wordt altijd wel heel simpel gezegd, dan meet je dat toch even. Maar dat zijn dan meestal mensen die waarschijnlijk nog nooit cruciale metingen uitgevoerd hebben.

Mijn persoonlijke ervaring is dat zelfs het kleinste en dunste wolkje de opbrengst van een PV installatie in elkaar deon storten. Ik heb dat met eigen ogen gezien op een prachtige zonnige dag in juli, 's middags om 1 uur. De display gaf toen aan 1300 Watt en niet zodra er een uiterst dun wolkje voor de zon schoof ( zo iel dat je het amper kon zien) viel de display waarde terug tot 280 Watt. Wolken aan de hemel die het directe zonlicht op de PV installatie niet belemmeren hebben uiteraard geen effect. Maar één zo'n wolk moet maar eens voor de zon drijven en daar gaat je opgewekte vermogen. Het was deze ervaring die mijn vertrouwen dat ik toen nog enigszins had in zonne-energie, totaal deed verdwijnen.

Maar ik waardeer het wel dat alle mensen op dit forum mij hebben proberen uit te leggen waarom ik volgens hen onzin uitkraam, mijn dank daarvoor.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

polderboy
Janfreak: je vertelt niks nieuws dus. Maakt het uit? Neen, het maakt geen reet uit, want je blijft maar veronderstellen dat je met een stel debielen te maken hebt, hetgeen, helaas voor jou, niet zo is.
Ik zou eerder zeggen dat je mij voor achterlijk uit probeert te maken, alléén vanwege het feit dat ik er een andere mening op na hou en jullie me niet kunnen overtuigen. Het feit dat iemand er een andere mening of visie op na houdt dan ik wil niet zeggen dat ik die persoon dan meteen bestempel tot debiel of welke andere fraaie qualificatie die ik je heb zien gebruiken in dit forum.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door janfreak »

Vroeger hadden we een minister van Buitenlandse Zaken, genaamd Joseph Luns en die kon ook uren kletsen zonder tot de kern van de zaak door te dringen. En op deze wijze lukte het hem vaak mensen in verwarring te brengen. Daaraan doe je mij denken. Alléén onthield hij zich van beledigingen wanneer anderen het niet met hem eens waren.
Zodoende gaat de vergelijking dus niet helemaal op.
Ik heb al gezegd dat ik géén elektrotechnicus ben en zodoende ook niet op de hoogte van allerlei vaktermen, maar met begrippen als Watt, Volt en Ampère ben ik goed op de hoogte.
Wanneer je denkt mij op de kast te krijgen door te stellen dat ik een betonplaat voor mijn kop heb dan moet ik je teleurstellen, ik heb wel vaker een trap van een ezel gehad.

McH
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 okt 2006 13:59

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door McH »

JanF, mijn opbrengst gegevens zijn zeer betrouwbaar, twijfel ik geen moment aan. Ik heb metingen aan mijn installatie gedaan met een echte DC/AC vermogensmeter. (nauwkeuriger dan 0,5%, apparaat kost bijna zoveel als mijn hele installatie) en deze vergeleken met mijn omvormer gegevens/meting dus ga niet mijn getallen in twijfel trekken want daar kan ik mijn handen voor in het vuur steken.

Dat het dunste wolkje je installatie in elkaar laat storten is onzin. Dat gebeurt hooguit als je omvormer de verandering niet kan bijhouden (regelprobleem). Ik heb dat hier nooit meegemaakt.
Tuurlijk zakt het vermogen als er een wolk voor komt maar dat noem ik niet in elkaar storten. Afhankelijk van de omvang en dikte van de wolk en dan moet er al sprake zijn van een hele dikke, zie je hooguit een dip tot pakweg 50% in je opbrengst. Maar is meestal veel minder.

Gesloten