LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijk hoge incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
fsuyker
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2007 15:08

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door fsuyker »

Ik kreeg net een brief van een incassobureau. Daarin eisen ze 300 euro incassokosten op een factuur van 1500euro. Die factuur diende overigens als aanbetaling.

Is dit redelijk?? Ik vind 300 euro vrij fors en het enige wat het incassobureau doet is een brief sturen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Zie boven.

1. Incassobureau: U moet nu bovenop de 1500 euro 300 euro extra incassokosten betalen;

2. Jij betaalt 1500 aan de oorspronkelijke opdrachtgever. De brief van het incassobureau negeer je.

3. Incassobureau: Meneer, er staat nog 300 euro open. Betalen of anders dagvaarding.

4. Jij schrijft ze een verbaasde brief: "Ik wist niet dat er een incassobureau was ingeschakeld en ik weet niks van incassokosten. Ik ga dat niet betalen."

5. Incassobureau: Ja maar meneer, we hadden u al eerder geschreven.

6. Jij antwoordt van niks te weten: je hebt niks ontvangen. Geen mededeling = geen geldig openbaar pandrecht = geen rechtsgeldige vordering incassokosten. Zeg dat je je in een procedure zal verdedigen en dat je hoogst verbaasd bent over dit gedreig en de onbeschofte brief.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 20 jul 2007 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Bor, je zet mensen op het verkeerde been. Als ze jouw raad opvolgen worden de kosten alleen maar hoger. Gewoon de rekening op tijd betalen bespaard veel ergenis en een hoop gezeik op deze site.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Jonjo,

Ik heb een advokate gevraagt, en hoewel ik ook eerst Bor ongelijk gaf, ze hebben geen bewijs dat je iets ontving, dus enkele brief is niet genoeg, als ze 2 of meer stuurden wel. want zo slecht is de post ook weer niet, maar één maal zou deze zoek kunnen raken, en als je voor ontvangst 2e brief betaalde...

Beter op tijd weten we wel, maar soms heb je gewoon door andere oorzaak een probleem, zoals een foutje energie leverancier, die verkeerde standen noteerde, dus voordat het geld terug was, slechts enkele dagen later, maar wel tekort tijdelijk tenonrechte op rekening!

Als je doet alsof je de eerste niet kreeg is er een gebrek aan bewijs en juist de persoon die eiste moet bewijzen,en niet aangetekende betekend jammer!

Als je deze methode teveel gebruik zal de rechter dit niet accepteren, maar voor elk incasso buro maar een keer, laten ze vermoedelijk zitten.

Ik heb een uitspraak gezien die ook zo liep, dus niets extra betaald.
De persoon op deze uitspraak moet dus geheim blijven.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

I'm a bad boy, a very bad boy :twisted:

Ik heb heus geen scheikunde of zo gestudeerd! :wink:

Tuurlijk, gewoon op tijd betalen is beter.

Maar ik ben van mening dat incassobureaux een nutteloze schakel vormen, en dat een bedrijf net zo goed een deurwaarder in kan schakelen. Inassobureaux zijn niet wettelijk gereguleerd, en accepteren zelfs de eerste de beste oplichter als klant. Ze pretenderen een soort advocaat of deurwaarder te zijn terwijl ze nergens toe bevoegd zijn. Hun werknemersbestand bestaat uit (HBO)"juristen" die te dom zijn om gewoon advocaat of overheidsmedewerker te worden en dit maar gaan doen.

Ik zal daarom met vreugde een incassobureau op deze manier een poot uitdraaien.

Ik heb ook nog wel meer troeven achter de hand, meer stokken waarmee ik incassobureaux kan slaan. Maar dat komt later, same Bor Komorovski time, same Bor Komorovski channel! :D

fsuyker
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2007 15:08

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door fsuyker »

kunnen ze ook wat bewijzen als ik al telefonisch contact met ze heb opgenomen?

Bovendien zal een rechter het toch verdacht vinden als je ineens betaald op het moment dat brief van het incassobureau op de mat valt??

Bor heb je nog meer troeven, want dit lijkt me een mooi momentje daarvoor :wink:

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

kunnen ze ook wat bewijzen als ik al telefonisch contact met ze heb opgenomen?
De medewerkers zijn verplicht notities te maken, dus ze staan wel redelijk sterk ja. Geheid dat de rechter niet geneigd zal zijn je te geloven als ze een belnotitieformulier onder zijn neus schuiven, ingvuld door werknemer X die op die en die datum een telefoongesprek met meneer Z had.
Bovendien zal een rechter het toch verdacht vinden als je ineens betaald op het moment dat brief van het incassobureau op de mat valt??
Het incassobureau zal moeten bewijzen dat jij eerst die brief ontvangen hebt en daarna pas betaald. De mededeling "ons systeem geeft aan dat het verzonden is" is niet voldoende.

Hou je brief kort en zakelijk. Spreek je verbazing uit over hun onbeleefdheid en zeg dat je al betaald hebt. Als ze met een dagvaarding dreigen, geef dan aan dat je je zal verweren en eventuele kosten zal verhalen. Geef verder aan dat je hun vordering betwist en niet erkent. Op deze manier zal het incassobureau namelijk de volledige bewijslast houden.

Let bij de bewijslast ook op de algemene bewijsregel. Die is NIET "wie eist bewijst", maar houdt in dat wie zich op rechtsgevolgen van een feit beroept die ook moet bewijzen. M.a.w.: het incassobureau moet bewijzen dat 1. je te laat of niet betaald hebt 2. dat ze de vordering op geldige wijze hebben overgenomen en dus inningsbevoegd zijn. GEBRUIK DUS GEEN "JA-MAAR" VERWEREN. Als het incassobureau stelt dat je de brief hebt ontvangen, en jij zegt "jamaar die had ik niet gelezen", dan geef je dus toe dat je het wel ontvangen hebt en hoeft het incassobureau niks te bewijzen. Als een incassobureau iets beweert, gewoon direct ontkennen en eventueel weerleggen, maar nooit met een ja-maar constructie!
Bor heb je nog meer troeven, want dit lijkt me een mooi momentje daarvoor
Ik raad je aan andere troeven pas uit te spelen als het incassobureau doorgaat met dreigen of maatregelen aankondigt.

Incassobureaux eisen verder "registratiekosten" om jou als "wanbetaler" te registreren. Ze mogen je niet registreren, behalve dan om hun werk te doen. Ze mogen je dus NIET op een zwarte lijst of in een kredietbeoordelingssysteem zetten zonder jouw toestemming. Eis dat ze je van alle "zwarte lijsten voor wanbetalers" halen, anders stap je naar het College Bescherming Persoonsgegevens. Klaag wel schriftelijk bij het incassobureau, anders neemt het CBP later je gegevens niet in behandeling.

Verder kan je ook de kosten bestrijden. De wet zegt daar weinig over. Als het incassobureau beweert dat de kosten zijn "goedgekeurd door de NVI", dan kan jij daartegenin brengen dat er dus sprake is van een illegale prijsafspraak. De NVI is namelijk een branchevereniging en concurrenten mogen geen prijsafspraken maken. Dergelijke afspraken zijn niet afdwingbaar. Sterker nog, daar staat een boete op. Ik kan je niet garanderen dat een rechter daar een boodschap aan heeft maar je kan er in ieder geval de incassomedewerkers stevig mee intimideren.

likilaki
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2007 12:30

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door likilaki »

Wat ook heel vaak gebeurd is dat bedrijven briefpapier gebruiken van incassoburo's heb er zelf mee gewerkt, maar omdat ik het er niet mee eens was met hun werkwijze ben ik weggegaan, want de incassokosten steken ze zelf in hun zak.
Terwijl als mensen dan alleen de hoofdsom betalen is het ook goed.
Het is allemaal gewoon 1 oplichtingsbende hier in nederland!
Alles kan en alles mag.

Heb ook een voorbeeld.
Heb dus gebruik gemaakt verleden jaar van TNT post verhuisservice.
Was het helemaal vergeten om het bedrag van € 3,80 (jaja) te betalen.
Een half jaar later kreeg ik een brief van Intrum Justitia of ik het bedrag van € 21,98 wil overmaken ahahahahahahah ja wat denken ze zelf ze kunnen € 4,50 van me krijgen geen cent meer.
Zo zie je maar bedrijven proberen overal geld uit te slaan!!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Wat ook heel vaak gebeurd is dat bedrijven briefpapier gebruiken van incassoburo's heb er zelf mee gewerkt, maar omdat ik het er niet mee eens was met hun werkwijze ben ik weggegaan, want de incassokosten steken ze zelf in hun zak.
Welke bedrijven doen dat dan? Dit klinkt me vrij sterk in de oren.

Overigens vind ik het daarom wel onjuist dat de meeste grotere incassobureaux hun brieven niet stempelen of ondertekenen. Ik ben dan ook van mening dat zulke brieven niet als geldige correspondentie zouden moeten worden beschouwd, op die manier kan ik inderdaad zelf IJ-briefpapier namaken en mijn eigen bankrekening als "derdenrekening" vermelden en incasseren.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door D1RK »

Iedereen mag een Incasso bureau beginnen!

Ik heb;

21 Online winkels (juridisch gescheiden)
1 Incasso buro.
1 Reclame buro.
1 Drukkerij.
1 Transportfirma.
1 Boekhouder+salaris adm.
1 Inkoop centrale....

Dus dat het uit een kantoor komt, dat mag!
Zelfs als het een extern kantoor is mag je werk uitbesteden!
Dus die brieven vullen voor incasso mag wettelijk wel!

Alleen sta je bij een rechtszaak minder sterk wegens belangen verstrengeling, maar ik bespaar zoveel dat ik het graag zelf doe!

likilaki
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2007 12:30

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door likilaki »

Zoiezo wat ik weet werkt T-mobile zo en heb zelf bij arenda gewerkt dat is een financieringsmaatschappij en die werkt daar ook mee met de briefpapier van de incassoburo en heel vaak staat gewoon het rekeningnummer van het bedrijf en niet van de incassoburo.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

en die werkt daar ook mee met de briefpapier van de incassoburo en heel vaak staat gewoon het rekeningnummer van het bedrijf en niet van de incassoburo.
Dat wil nog niks zeggen. Een incassobureau kan namelijk op meerdere manieren werken:

1. Cessie: Ze kopen de vordering van het bedrijf en innen hem met incassokosten bij jou. Je zal moeten betalen aan het incassobureau maar dat moet voorafgaand wel de cessie aan je meedelen.

2. Openbaar pandrecht: Het bedrijf heeft de vorderingen stil verpand aan het incassobureau. Wanneer je te lang wacht met betalen wordt het incassobureau inningsbevoegd door de verpanding aan je mede te delen. Je zal moeten betalen aan het incassobureau, maar ook hier weer op voorwaarde dat dit aan je meedeelt.

3. Het incassobureau treedt namens het bedrijf op. Er hier eerder sprake van een soort uitbesteding. Het rekeningnummer blijft inderdaad hetzelfde omdat het incassobureau alleen maar min of meer de klant vertegenwoordigt.

In dit geval zal hier nummer 3. aan de orde zijn.

tinust
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2007 23:44

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door tinust »

Ik kreeg vandaag een brief van een gerechtsdeurwaarder en incasso bureau inzake een openstaande CJIB boete. Oorspronkelijk bedrag 39,38, na verhoging explootkosten en invorderingskosten komen ze uit op 174,42. Beetje erg hoog lijkt mij, kan dit zomaar??

Tinus

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door caruso »

Ja, betaal op tijd! Simpel hè?

Morenita
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:20

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Morenita »

@ Tinust

De oorspronkelijke bedrag is verhoogd omdat je niet betaald heb

Eerste aanmaning
Het CJIB verstuurt een eerste aanmaning wanneer er sprake is van één van de volgende situaties:

het boetebedrag is niet betaald;
het boetebedrag is niet volledig betaald;
het boetebedrag is te laat betaald.
Het verschuldigde bedrag is op grond van de wet verhoogd met 25 procent (over het boetebedrag), met een minimum van 4 euro.

Tweede aanmaning
Het CJIB verstuurt een tweede aanmaning wanneer er sprake is van één van de volgende situaties:

de eerste aanmaning is niet betaald;
de eerste aanmaning is niet volledig betaald;
de eerste aanmaning is te laat betaald.
Het verschuldigde bedrag is op grond van de wet verhoogd met 50 procent (over het boetebedrag + verhoging), met een minimum van
€ 11.


Dus dan is je oorspronkelijk bedrag + 1ste en 2de aanmaning: €73,84 , dit was dus voordat ie naar de deurwaarder ging.

De rest is dus deurwaarderskosten.

Loman000
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2007 14:06

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Loman000 »

Hallo infinite_june@... je biedt aan om incasso opdrachten te bekijken op de inhoud, maar helaas kan ik je niet mailen omdat je mailadres niet volledig is. Waar kan ik naartooe mailen??? M.v.g Rene

arjanpvt
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2007 15:22

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door arjanpvt »

Hallo,

Ik kreeg gisteren een rekening van een incassobureau omdat ik schijnbaar een rekening van mijn ziektekostenverzekering ben vergeten te betalen.
De rekening zelf is 105,30, en er komen nu ineens 37 euro incassokosten bij! Is dat normaal? Ik vind het namelijk aan de hoge kant, aangezien het enige wat ze gedaan hebben is 1 brief sturen :?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Arjan

Uitvelserbroek
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:56

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Uitvelserbroek »

Ik heb momenteel een probleem met Famed ivm nota van orthodontist.
Ben vergeten 1 maand te betalen de maanden daarna zijn wel betaald,
Ik heb nu een aanmaning liggen voor orinele nota ad. Eur. 38,70 +39,25 (incassokosten en rente) = 77,95 , de orginele nota is van 10.05.2007.

Mag dit nu zomaar.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door D1RK »

Famed is geen echt incasso buro, maar doet administratie voor vele zelfstandige Huisartsen en Tandartsen, en bij te laat betalen komen deze zonder salaris te zitten, extra administratie kosten, en moeten omdat U te laat was duur lenen bij DSB bank.. of zo,

Dus wegens de kosten en geen salaris van Uw tandarts mogen ze dat!

Normale bedrijven moeten na herrinering uitbesteden, maar deze is al direkt bij dit buro.

U is met keuze Tandarts accoord gegaan met zijn voorwaarden dus jammer en betalen!

Alleen normale incasso buro's kun je vaak negeren, deze niet, net als CJIB van Justitie, niet te verwarrren met dubieuze Interim Justitia die niets met Justitie te maken heeft!

red_bull
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2007 15:26

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door red_bull »

brief gehad van ij dat ik 123,89 moet betalen. dit is opgebouwd uit: hoofdsom 49,00 rente 1,11 proces/incassokosten 44,03 en registratiekosten 29,75 ik vind dit erg veel, en vraag me af wat nou echt redelijk is.

Gesloten