In de Europese aanbeveling staat dat de consument recht heeft op minimaal 2 jaar garantie.We spreken over een Europese aanbeveling en een Nederlandse wetgeving. Wel even onderscheid maken tussen een en ander, mensen!
De Nederlandse wetgever heeft deze regel niet overgenomen.
Nu zijn er een aantal mensen die vol blijven houden dat de consument ten aller tijden recht hebben op minimaal 2 jaar garantie (dus ook gratis reparatie of vervanging).
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar.
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. De richtlijn bevat namelijk minimale eisen waaraan lidstaten moeten voldoen.
Nederlandse wet
Omdat de Nederlandse wet er vanuit gaat dat u recht heeft op een deugdelijk product (een product dat beantwoordt aan de overeenkomst) zou de termijn van twee jaar een beperking zijn van uw rechten; veel producten gaan namelijk veel langer mee. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
bron: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578
Waar het in al deze discussies over gaat is dat de Nederlandse wetgever heel duidelijk aangegeven heeft dat de aanbeveling van Europa om minimaal 2 jaar garantie te geven hier in Nederland niet van toepassing is.ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen; de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta).
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1526
Een aantal forumleden zijn het daar absoluut niet mee eens en als ik ergens een melding over maak, duiken zij er gelijk op af en zeggen dan ook dat ik de boel verdraai.
En dat ik ook onbetrouwbaar ben.