LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte laser XBox360 niet onder garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion

Re: Defecte laser XBox360 niet onder garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus als ik 2 jaar garantie geef op de computer en de fabrikant heeft een garantieperiode van 3 jaar, dan heb je geen recht op 3 jaar garantie, omdat de fabrikanten van computeronderdelen de garantieperiode overnemen van de computer zelf.
Dwingend recht zegt verkopers gebonden zijn aan mededelingen van vorige verkopers. 7:18 lid 1 BW Dat u het product verwerkt heeft in een ander product doet niets af aan het feit dat u het door verkoopt. De garantie van drie jaar blijft op het deelproduct gewoon van toepassing.
De moederbordfabrikanten zeggen van wel.
Als hun product los in de winkel verkocht worden, dan is de oorspronkelijke periode geldig (3 jaar).
Als het product een deelproduct is, dan geldt de periode van het totale product (2 jaar).
Dus als na 2½ jaar het moederbord kapot gaat, dan heb je via mij geen recht op garantie (omdat de garantieperiode maar 2 jaar is) en via de fabrikant krijg je ook geen garantie (omdat die de periode aanhouden van de totale computer).
Ik denk dat er spraken is van een andere situatie, nl: dat de fabrikanten het moederboard verkopen met twee verschillende garantie termijnen hanteren tegen twee verschillende bedragen. Intel doet dat: een jaar zo, drie jaar in de doos. Als u de versie verwerkt met een kortere fabrieksgarantie dan is de garantie termijn twee jaar. Het essentieel verschil is dat de garantie termijn dan niet korter wordt maar juist langer wordt! Dat komt ook overeen met wat u altijd roept: de verkoper mag de garantie niet korter maken.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik lever mijn systemen met 2 jaar garantie.

Ik had een keer problemen met een moederbord en ik heb toen navraag gedaan bij de fabrikant wat de garantieperiodes waren. Dit heb ik gedaan omdat het op hun site niet duidelijk vermeldt stond.

De fabrikant gaf aan dat als ik een moederbord los verkoop dat dan de garantieperiode 3 jaar is.
Als ik het moederbord in een computer meelever, dus het moederbord maakt deel uit van het systeem, dan vervallen alle fabriekstermijnen en dan is het garantietermijn van het systeem geldig.
En dat is 2 jaar.

Dit zeg ik niet, dit is niet mijn besluit, maar de fabrikant heeft dit zo besloten.

Dus als na 2½ jaar het moederbord kapot gaat en je wilt dat dit onder garantie verholpen wordt, dan heb je een probleem.
Ik geef niet meer dan 2 jaar garantie en bij de fabrikant dan ook.
Dus bij mij kun je dan geen claim doen op garantie en als je het bij de fabrikant probeert te verhalen, dan zal hij deze dan ook afwijzen.

Dit is alleen bij de moederbordfabrikanten.

Als de fabrikant van het moederbord aangeeft dat de losse moederborden 3 jaar garantie hebben en bij montage in een systeem dat de garantieperiode dan hetzelfde is als op het systeem zit, dan kun je niet anders doen dan dit accepteren.

Wat dat betreft heb je als consument geen poot om op te staan als je hierop gaat klagen.
Want de fabrikant bepaald de garantieperiodes en niemand anders.

Want als de fabrikant bepaald heeft dat een moederbord die in een systeem meegeleverd wordt geen 3 jaar garantie op zit maar de periode wat het hele systeem heeft (in dit geval 2 jaar) dan kun je het daar niet mee eens zijn, maar de fabrikant zegt dan dat je 2 jaar garantie op het moederbord heeft en geen 3 jaar.

Je kunt mij dan niet aanspreken dat je recht op 3 jaar hebt, want de fabrikant geeft aan dat er maar 2 jaar op het systeem zit.

In de algemene voorwaarden van mij heb ik dit ook vermeld, dus de klanten kunnen dit weten.

robinmike

Ongelezen bericht door robinmike »

Wat is dat een onzin zeg. dus als ik mijn moederbord los inlever in doos heb ik wel garantie en is ie ingebouwd dan heb ik niet of nauwelijks garantie? Wat heeft garantie geven dan nog voor nut?? :cry:
Dan kunnen we net zo goed zeggen. Zo gauw als je de deur uitloopt heb je geen garantie meer.

ikbenik

Wat is dat een onzin zeg. dus als ik mijn moederbord los inlever in doos heb ik wel garantie en is ie ingebouwd dan heb ik niet of nauwelijks garantie? Wat heeft garantie geven dan nog voor nut??
Dan kunnen we net zo goed zeggen. Zo gauw als je de deur uitloopt heb je geen garantie meer.
Geen onzin! En je moet niet overdrijven.

Als je een los moederbord koopt dan heb je 3 jaar fabrieksgarantie en als je een computer koopt dan heb je 2 jaar garantie.

Dit bepaald de fabrikant zelf, niet ik.

robinmike

Ongelezen bericht door robinmike »

Oke ik snap dat de fabrikant die garantie geeft, maar waarom minder garantie geven als hij is ingebouwd? Er veranderd aan het moederbord zelf toch niets? Oke er wordt het een en ander ingeplugd. Maar het moederbord blijft toch nieuw?

ikbenik

Oke ik snap dat de fabrikant die garantie geeft, maar waarom minder garantie geven als hij is ingebouwd? Er veranderd aan het moederbord zelf toch niets? Oke er wordt het een en ander ingeplugd. Maar het moederbord blijft toch nieuw?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven.

alfatrion

Geen onzin! En je moet niet overdrijven.
Hij moet gewoon gelijk hebben. U zegt ik koop als winkelier een moederboard met drie jaar fabrieksgarantie en op het moment dat ik deze inbouw in een computer wordt de fabrieksgarantie een jaar. Dat kan gewoon niet kloppen. U zegt de fabrikant bepaald de fabrieksgarantie, en dat klopt, maar deze kan juridisch na het sluiten van een overeenkomst de garantie niet meer inslikken. Als u aangeeft het een doosversie betreft dan moet deze het product wel reparen.
Als de fabrikant van het moederbord aangeeft dat de losse moederborden 3 jaar garantie hebben en bij montage in een systeem dat de garantieperiode dan hetzelfde is als op het systeem zit, dan kun je niet anders doen dan dit accepteren.
Je kunt naar de rechter stappen, als dan niet via rechtsbijstand, of naar de geschillencommissie als het duidelijk is dat de winkelier een product heeft gebruikt waar drie jaar fabrieksgarantie op zat toen hij het kocht en een jaar toen jij het kocht dan ben ik er van overtuigt dat deze de winkelier zal veroordelen om het product onder de garantie te vervangen of repareren.

ikbenik

Hij moet gewoon gelijk hebben. U zegt ik koop als winkelier een moederboard met drie jaar fabrieksgarantie en op het moment dat ik deze inbouw in een computer wordt de fabrieksgarantie een jaar. Dat kan gewoon niet kloppen. U zegt de fabrikant bepaald de fabrieksgarantie, en dat klopt, maar deze kan juridisch na het sluiten van een overeenkomst de garantie niet meer inslikken. Als u aangeeft het een doosversie betreft dan moet deze het product wel reparen.

De fabrikant geeft dit voor de koopovereenkomst aan.
Dus hier gebeurd juridisch niets onwettig.
De consument is het er alleen niet mee eens, en dat mag hij zijn.
Alleen de mening van de consument doet er niet toe.

De fabrikant zegt alleen:
De fabrieksgarantietermijn vervalt zoals wij die opgesteld hebben en de fabrieksgarantie is gelijk aan de garantieperiode van de computer zoals de computerzaak die opgesteld heeft.

Dus als ik 4 jaar garantie op een computer zou geven, dan is de fabrieksgarantie op het moederbord dan ook 4 jaar.

Ik denk dat de moederbordenfabrikanten dit zo opgesteld hebben om de computersamenstellers meer verantwoordelijkheid te geven.

Daarbij is het zo dat bij deelleveranciers de periodes vervallen en de garantieperiode van de computer wordt overgenomen.

Daar komt ook nog eens bij dat als IK een computer zelf bouw dat IK van de computer de fabrikant ben en dat IK totaal dan voor de computer verantwoordelijk ben.
Dus als ik een computer zelf samenstel en ik zet er een moederbord in van Aopen en als het moederbord defect gaat, mag ik een ander moederbord plaatsen en zelfs van een ander merk, bijvoorbeeld Asus.
Het moederbord moet dan wel van de dezelfde specificaties zijn, of hoger.

Als een klant niet specifiek aangeeft wat hij of zij in de computer wilt hebben, ben ik totaal vrij in de keuze van de materialen.

Dit hoeft totaal niet negatief voor de klant uit te pakken. Ik denk zelfs positief. En zo wil ik dat ook benaderen.

alfatrion

Waar geeft ie dat dan aan? Op de sites van ASUS en Intel lees ik over een dergelijke praktijken niets. Ik lees wel dat er twee versies zijn: retail / boxed en OEM. En dat op de eerste versie met drie jaar fabieksgarantie komt. Lijkt mij ook een veel eerlijker en rechtvaardiger dan uw verhaal. [1] [2]

Is het misschien mogelijk dat er in de communicatie misverstanden zijn geweest? Misschien heeft u niet goed aangegeven of het om een retail of OEM versie ging en is de andere partij er van uit gegaan dat het OEM betrof omdat u het product gebruikte bij de bouw van een computer en dit gebruikelijk is.
Dus hier gebeurd juridisch niets onwettig.
De wet zegt dat bedingen vernietigbaar zijn als deze onredelijke zijn. Dat lijkt mij toch het geval als je zegt drie jaar garantie te leveren, daar mensen voor laat betalen en dat dan achteraf, al dan niet van te voren aangekondigt, af pakt. Het heeft erg veel weg van diefstal.
Daar komt ook nog eens bij dat als IK een computer zelf bouw dat IK van de computer de fabrikant ben en dat IK totaal dan voor de computer verantwoordelijk ben.
Dus als een computer van u er voor zorgt dat het huis van iemand afbrand, als gevolg van een ontwerpfout in het moederboard, dan moet hij bij u zijn?
Hoe komt u eigenlijk tot de conclussie dat u, volgens de wet, eindverantwoordelijke zou zijn?

ikbenik

Waar geeft ie dat dan aan? Op de sites van ASUS en Intel lees ik over een dergelijke praktijken niets. Ik lees wel dat er twee versies zijn: retail / boxed en OEM. En dat op de eerste versie met drie jaar fabieksgarantie komt. Lijkt mij ook een veel eerlijker en rechtvaardiger dan uw verhaal.
Twee dingen:

1. De fabrikant heeft me dit via de telefoon gemeld. Welke dat dat was weet ik helaas niet meer.

2. Als consument had je toch niets met de fabrikant te maken?
Van de ene kant vind ik dit toch behoorlijk flauw.
De consumenten roepen keihard dat ze niets met de fabrikant te maken, alleen met de winkelier.
En nadat ze dat gezegd hebben, zijn ze van mening dat ze toch wat met de fabrikant te maken hebben!
Hoezo wispelturig?
De wet zegt dat bedingen vernietigbaar zijn als deze onredelijke zijn. Dat lijkt mij toch het geval als je zegt drie jaar garantie te leveren, daar mensen voor laat betalen en dat dan achteraf, al dan niet van te voren aangekondigt, af pakt. Het heeft erg veel weg van diefstal.
Zoals de overeenkomst luidt, heb je als consument 2 jaar garantie.
Dus kun je geen 3 jaar claimen, omdat je volgens de overeenkomst maar 2 jaar hebt.

alfatrion

Dat consumenten niets te maken hebben met de vorige verkopers, omdat zij daar geen overeenkomst mee hebben, is volgens mij niet in tegenspraak met het feit dat de verkoper gebonden is aan de mededelingen van de vorige verkopers. Het betekent gewoon dat de fabrieksgarantie onderdeel uit maakt van de overeenkomst tussen winkelier en consument. De winkelier moet er dus voor zorgen dat het product gerepareerd of vervangen wordt volgens de voorwaarden die bij de fabrieksgarantie horen, ook al licht de fabrikant dwars maar de wetgever geeft de winkelier daarbij wel het gereedschap om dit te verhalen.
Zoals de overeenkomst luidt, heb je als consument 2 jaar garantie.
Ik doelde vooral op de overeenkomst tussen fabrikant (verkoper) en winkelier (koper). In die twee jaar weigert de fabrikant uw claims op de fabrieksgarantie met als logisch gevolg dat u meer moet vragen voor uw garantie naar consumenten toe. U zou gewoon gebruik moeten kunnen maken van de fabrieksgarantie.
Waar geeft ie dat dan aan?
De fabrikant heeft me dit via de telefoon gemeld. Welke dat dat was weet ik helaas niet meer.
De fabrikant heeft dit dus gemeld toen u problemen had met het moederboard. Als dat vooraf bekent was gemaakt, dan moet er nog een andere bron zijn.

ikbenik

Ik doelde vooral op de overeenkomst tussen fabrikant (verkoper) en winkelier (koper). In die twee jaar weigert de fabrikant uw claims op de fabrieksgarantie met als logisch gevolg dat u meer moet vragen voor uw garantie naar consumenten toe. U zou gewoon gebruik moeten kunnen maken van de fabrieksgarantie.

De fabrikant weigerde de claim niet.
Op de site was het onduidelijk hoelang de garantieperiode van de fabrikant was. Dat was de reden dat ik de fabrikant gebeld heb.

Bij een klant was het moederbord defect en was nog in de garantieperiode. Dus de klant heeft ook netjes een nieuwe moederbord gekregen. Van mij.

Dat consumenten niets te maken hebben met de vorige verkopers, omdat zij daar geen overeenkomst mee hebben, is volgens mij niet in tegenspraak met het feit dat de verkoper gebonden is aan de mededelingen van de vorige verkopers.
Ik doel hierop dat sommige consumenten keihard beweren dat zij niets met de fabrikant te maken hebben en bij problemen gaan ze wel zelf bij de fabrikant informeren wat de hun rechten bij de fabrikant zijn.

En dat vind ik hypocriet.
Eerst roepen dat zij niets met de fabrikant te maken hebben en later keihard zeggen tegen de winkelier wat de fabrikant gezegd heeft.

Als die mensen vinden dat ze niets met de fabrikant te maken hebben, moeten ze ook hun kop houden als er problemen zijn.
Dus als de winkelier 2 jaar garantie geeft en de fabrikant zegt 3 jaar, dan moeten ze daarover niet gaan zeuren.
Want ze hebben toch niets met de fabrikant te maken!?!?

Ik zeg altijd dat je als consument wel degelijk wat met de fabrikant te maken hebt.
De winkelier moet er dus voor zorgen dat het product gerepareerd of vervangen wordt volgens de voorwaarden die bij de fabrieksgarantie horen, ook al licht de fabrikant dwars maar de wetgever geeft de winkelier daarbij wel het gereedschap om dit te verhalen.

De klant heeft recht op garantie wat hem toekomt.
Bij de verkoop van losse producten heeft de klant recht op garantie zoals de fabrikant het opgeeft.
Bij levering van een nieuwe samengestelde computer heeft de klant recht op 2 jaar garantie.
Op dat moment vervallen de periodes van de losse onderdelen en is de periode van kracht van de totale systeem.
Zo omschrijven de fabrikanten dat ook.
Op dat moment zijn de fabrikanten mijn toeleveranciers.
In de garantieperiode heb ik ook de vrijheid om voor een ander merk te gaan.
Want de consument heeft totaal niets te maken met de toeleveranciers.

alfatrion

Bij levering van een nieuwe samengestelde computer heeft de klant recht op 2 jaar garantie. Op dat moment vervallen de periodes van de losse onderdelen en is de periode van kracht van de totale systeem. Zo omschrijven de fabrikanten dat ook.
Uit de informatie die ik van fabrikanten heb en hier heb geplaatst blijkt dat ze iets anders omschrijven.
In de garantieperiode heb ik ook de vrijheid om voor een ander merk te gaan. Want de consument heeft totaal niets te maken met de toeleveranciers.
Die vrijheid heeft u bij de gratie van de consument. De consument hoeft geen genoegen te nemen met een ander product. En een ander merk is een ander product. Als ik een WD schrijf had en een Maxtor terug dan protesteer ik toch echt.

ikbenik

Als ik een WD schrijf had en een Maxtor terug dan protesteer ik toch echt.
Verbaast me niets.

Ik had in het verleden veel Maxtor schijven geleverd.
En als er problemen mee zijn dan wissel ik ze om voor WD schijven.
Uit de informatie die ik van fabrikanten heb en hier heb geplaatst blijkt dat ze iets anders omschrijven.
De meeste fabrikanten doen wat jij zegt.
De oorspronkelijke fabrieksgarantieperiode blijft bij de meeste gahandhaafd.

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

[/quote]Twee dingen:

1. De fabrikant heeft me dit via de telefoon gemeld. Welke dat dat was weet ik helaas niet meer.

De consumenten roepen keihard dat ze niets met de fabrikant te maken, alleen met de winkelier.
En nadat ze dat gezegd hebben, zijn ze van mening dat ze toch wat met de fabrikant te maken hebben!
Hoezo wispelturig?

1.: je hebt OEM en retail. Ik begrijp dat je alleen retailmoederborden plaats. Indien een fabrikant zoals Asus 3 jaar geeft, dan heeft een consument ook altijd 3 jaar. Dit is zo bij Asus, MSI, Abit, ECS, MSI, Asrock etc. Jij plaats nml een moederbord die je uit een doos haalt met alles erop en eraan. Krijg je ze los verpakt met een paar honderd op een pallet zonder de merknaam erop van de fabrikant dan wordt het een ander verhaal.

2. dit is nou eenmaal wettelijk zo. Dit zo anders zijn indien we in een anarchie zouden leven.

ikbenik

Hoezo wispelturig?

Als je als consument vindt dat je niets met de fabrikant wat te maken hebt, dan heb je het recht ook niet om de fabrieksgarantie op te eisen.

Dus moet je als consument ook de fabrikant niet inschakelen, want je had toch niets met hun te maken?

2. dit is nou eenmaal wettelijk zo. Dit zo anders zijn indien we in een anarchie zouden leven.
De fabrikant bepaald en niet de consument.
1.: je hebt OEM en retail. Ik begrijp dat je alleen retailmoederborden plaats. Indien een fabrikant zoals Asus 3 jaar geeft, dan heeft een consument ook altijd 3 jaar. Dit is zo bij Asus, MSI, Abit, ECS, MSI, Asrock etc. Jij plaats nml een moederbord die je uit een doos haalt met alles erop en eraan. Krijg je ze los verpakt met een paar honderd op een pallet zonder de merknaam erop van de fabrikant dan wordt het een ander verhaal.

Sommige winkeliers gaan hiermee over de schreef.
Want sommige verkopen OEM onderdelen los, en dat mag niet.

Net als de OEM-licenties van Microsoft: Deze mogen NOOIT los verkocht worden! NOOIT.

De verkopende partij bepaald onder welke condities iets verkocht worden of niet. En dit wordt dus niet zoals sommige organisaties beweren onder de condities van de koper.
Als de koper het niet eens is met de condities zoals die opgesteld zijn door de verkoper, dan ga je als koper er niet mee accoord en koop je het product niet.
Dus niet:
Het er niet mee eens zijn en toch kopen en dan terugkomen op de condities zoals die door de winkelier zijn opgesteld.
Steeds meer consumenten doen dat en dat is HUN fout en niemand anders.
Als ik een moederbord in een computer plaats en ik verkoop dan de computer, dan is dat moederbord OEM!
Want OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
Oftewel: Originele onderdelen leverancier.
Dat betekent dus dat alle onderdelen die in een computer worden gezet en verkocht worden dat die onder OEM vallen.
Dus kan de fabrikant aangeven dat als het moederbord in een computer meegeleverd wordt, dat dan de garantieperiode van het gehele systeem geldt.

Nu val jij erover. Maar jij hebt hierin helemaal niets in te brengen!
Dat is een zaak tussen de moederbordenfabrikant en de computerfabrikant.

Als er computerfabrikant een computer bouwt dan vervallen in principe alle garantieperiodes van de toeleverancier. Wat ook heel logisch is.

Voorbeeld:
Jij koopt een losse voeding en daar zit bijvoorbeeld 2 jaar garantie op.
Op de ventilator die daar ingebouwd zit, zit 5 jaar garantie.
Heb je dan recht op een gratis vervanging van de ventilator als die na 3 jaar kapot gaat?
NEE! Je hebt garantie op de duur van het product, dus je hebt dan geen recht op een gratis ventilator!

Dat de toeleveranciers daar anders op inspelen is een ander verhaal en is mooi meegenomen!

Dus als je een computer koopt en daar zit 2 jaar garantie op en na 2½ jaar gaat het moederbord kapot heb je in principe géén recht op garantie. Omdat de garantieperiode is afgelopen.

ikbenik

Quote:
In de garantieperiode heb ik ook de vrijheid om voor een ander merk te gaan. Want de consument heeft totaal niets te maken met de toeleveranciers.

Die vrijheid heeft u bij de gratie van de consument. De consument hoeft geen genoegen te nemen met een ander product. En een ander merk is een ander product. Als ik een WD schrijf had en een Maxtor terug dan protesteer ik toch echt.
Stel voor dat het moederbord van ASUS kapot gaat, dan heb ik die vrijheid nl wel.
Als ik er dan een moederbord plaats van AOPEN met de dezelfde eigenschappen, dan is dat toegestaan.

Als er een voeding in de computer zit van AOPEN en ik vervang die van SWEEX, dan heb je gelijk.
Hetzelfde gaat ook op met het verhaal van de HD's!

Ik leverde eerst HD's van het merk Maxtor en bij problemen heb ik die vervangen door exemplaren van het merk WD!

alfatrion

Als er computerfabrikant een computer bouwt dan vervallen in principe alle garantieperiodes van de toeleverancier. Wat ook heel logisch is.
Dat is helemaal niet logisch en is ook niet waar. De garantie op deelproducten blijft gewoon geldig. Als de computerfabrikant een retail moederboad met drie jaar garantie verwerkt in een computer waar hij zelf een jaar garantie op geeft, en het moederboad gaat na een jaar maar binnen drie jaar kapot dan heeft de consument nog recht op een nieuw moederboard op grond van de fabrieksgarantie.

ikbenik

Dat is helemaal niet logisch en is ook niet waar. De garantie op deelproducten blijft gewoon geldig. Als de computerfabrikant een retail moederboad met drie jaar garantie verwerkt in een computer waar hij zelf een jaar garantie op geeft, en het moederboad gaat na een jaar maar binnen drie jaar kapot dan heeft de consument nog recht op een nieuw moederboard op grond van de fabrieksgarantie.
Kan niet.
Volgens de consumenten hebben ze zelf niets met de fabrikanten te maken, dus ook niet met de fabrieksgaranties!

Zijn hun eigen beredeneringen!

alfatrion

Volgens het burgerlijk wetboek is de verkoper is bij een consumentenkoop gebonden aan alle mededelingen (lees fabrieksgarantie) van alle vorige verkopers. Met andere woorden voor de consument, die op de winkelier afstapt, is het net alsof de fabrieksgarantie door de winkelier is gegeven.

Gesloten