2. Als consument had je toch niets met de fabrikant te maken?
Van de ene kant vind ik dit toch behoorlijk flauw.
De consumenten roepen keihard dat ze niets met de fabrikant te maken, alleen met de winkelier.
En nadat ze dat gezegd hebben, zijn ze van mening dat ze toch wat met de fabrikant te maken hebben!
Hoezo wispelturig?
Als je als consument vindt dat je niets met de fabrikant wat te maken hebt, dan heb je het recht ook niet om de fabrieksgarantie op te eisen.
Dus moet je als consument ook de fabrikant niet inschakelen, want je had toch niets met hun te maken?
2. dit is nou eenmaal wettelijk zo. Dit zo anders zijn indien we in een anarchie zouden leven.
De fabrikant bepaald en niet de consument.
1.: je hebt OEM en retail. Ik begrijp dat je alleen retailmoederborden plaats. Indien een fabrikant zoals Asus 3 jaar geeft, dan heeft een consument ook altijd 3 jaar. Dit is zo bij Asus, MSI, Abit, ECS, MSI, Asrock etc. Jij plaats nml een moederbord die je uit een doos haalt met alles erop en eraan. Krijg je ze los verpakt met een paar honderd op een pallet zonder de merknaam erop van de fabrikant dan wordt het een ander verhaal.
Sommige winkeliers gaan hiermee over de schreef.
Want sommige verkopen OEM onderdelen los, en dat mag niet.
Net als de OEM-licenties van Microsoft: Deze mogen NOOIT los verkocht worden! NOOIT.
De verkopende partij bepaald onder welke condities iets verkocht worden of niet. En dit wordt dus niet zoals sommige organisaties beweren onder de condities van de koper.
Als de koper het niet eens is met de condities zoals die opgesteld zijn door de verkoper, dan ga je als koper er niet mee accoord en koop je het product niet.
Dus niet:
Het er niet mee eens zijn en toch kopen en dan terugkomen op de condities zoals die door de winkelier zijn opgesteld.
Steeds meer consumenten doen dat en dat is HUN fout en niemand anders.
1.: je hebt OEM en retail. Ik begrijp dat je alleen retailmoederborden plaats. Indien een fabrikant zoals Asus 3 jaar geeft, dan heeft een consument ook altijd 3 jaar. Dit is zo bij Asus, MSI, Abit, ECS, MSI, Asrock etc. Jij plaats nml een moederbord die je uit een doos haalt met alles erop en eraan. Krijg je ze los verpakt met een paar honderd op een pallet zonder de merknaam erop van de fabrikant dan wordt het een ander verhaal.
Als ik een moederbord in een computer plaats en ik verkoop dan de computer, dan is dat moederbord OEM!
Want OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
Oftewel: Originele onderdelen leverancier.
Dat betekent dus dat alle onderdelen die in een computer worden gezet en verkocht worden dat die onder OEM vallen.
Dus kan de fabrikant aangeven dat als het moederbord in een computer meegeleverd wordt, dat dan de garantieperiode van het gehele systeem geldt.
Nu val jij erover. Maar jij hebt hierin helemaal niets in te brengen!
Dat is een zaak tussen de moederbordenfabrikant en de computerfabrikant.
Als er computerfabrikant een computer bouwt dan vervallen in principe alle garantieperiodes van de toeleverancier. Wat ook heel logisch is.
Voorbeeld:
Jij koopt een losse voeding en daar zit bijvoorbeeld 2 jaar garantie op.
Op de ventilator die daar ingebouwd zit, zit 5 jaar garantie.
Heb je dan recht op een gratis vervanging van de ventilator als die na 3 jaar kapot gaat?
NEE! Je hebt garantie op de duur van het product, dus je hebt dan geen recht op een gratis ventilator!
Dat de toeleveranciers daar anders op inspelen is een ander verhaal en is mooi meegenomen!
Dus als je een computer koopt en daar zit 2 jaar garantie op en na 2½ jaar gaat het moederbord kapot heb je in principe géén recht op garantie. Omdat de garantieperiode is afgelopen.