LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sony tv stuk (reparatie duurt al 3 maanden)

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
boefhjuu

Re: sony tv stuk (reparatie duurt al 3 maanden)

Ongelezen bericht door boefhjuu »

word een beetje een welles niettus spelletje....eff iets anders...me tv is 4 jaar oud...waarvan het eerste jaar de beeldbuis al vervangen moest worden ....nu in 2006 de M2 printplaat...en ze willen beweren de beeldbuis weer defect is....vind het een beetje een vage bedoeling ...willen ze de kosten terug verdienen.......maar goed....ik houd voet bij stuk...de verkoper had beter minstens zich aan de gestelde afspraken kunnen houden en niet steeds met een andere rot smoes moeten komen...nu heeft ie ook nog tijd zat gehad dacht ik zo..vanaf 9 sept 2006 is de tv al weg...we zitten inmiddels eind jan 2007... bijna 5 maanden al ....zware operatie zeg..

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

Je moet altijd on speaking terms blijven, en iets zien te regelen met de verkopende partij.
Ik denk dat de verhouding ondertussen zover verstoord is dat dit wel niet meer aan de orde zal zijn.
We horen de afloop nog wel denk ik.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

ik houd voet bij stuk...de verkoper had beter minstens zich aan de gestelde afspraken kunnen houden en niet steeds met een andere rot smoes moeten komen...nu heeft ie ook nog tijd zat gehad dacht ik zo..
Dit zijn gewoon rotsituaties. Voor de klant en voor de winkelier.

De winkelier had jouw beter kunnen informeren en op te hoogte houden omtrent de reparatie.

De winkelier heeft ook een enorme blunder gemaakt om van te voren te zeggen wat het zou gaan kosten en hoelang het zou duren.

Uit ervaring weet ik dat je hiermee heel voorzichtig moet zijn.

Want de printplaat was dus veel duurder dan geraamd.

Echter maakt de fabrikant hierna ook fouten.
Door steeds de verkeerde onderdelen te sturen en deze kwijt te raken.

Dus toen de fabrikant het ook niet meer wist, hebben ze het toestel dus meegenomen om de juiste printplaat erbij te zoeken.
Waarna bleek dat er meer schade was.

Wat een goede oplossing zou zijn is dat je de reparatiekosten gewoon moet betalen zoals afgesproken en dat je dan van de fabrikant een nieuw toestel krijgt.
Dit doen de fabrikanten wel vaker zo.

Als monteur zijnde kom ik ook wel eens tegen dat je met een reparatie langer bezig bent en waarna blijkt dat er meer schade is dan verwacht.

De winkelier gaat hier de fout in om gelijk aan de klant mede te delen wat de fout is en wat het kost.
Hij had eerst de printplaat moeten bestellen en zeker weten dat het dat is.

Wat heel vaak voorkomt in de reparatiesector is dat het apparaat eerst helemaal gerepareerd wordt, waarbij de monteur zeker weet dat het in orde is en daarna wordt pas de klant geïnformeerd wat de kosten zijn en wat er allemaal kapot is.
Gaat de klant niet accoord met de prijsopgave, dan wordt alles teruggebouwd, waarna de klant dan de onderzoekskosten betaald.

Ik kom dit zo regelmatig tegen.

Wat veel consumenten vergeten of niet beseffen is dat er soms heel veel tijd in gaat zitten om de oorzaak van het probleem te vinden.
Vaak denken ze dat het zo gebeurd is, maar je bent soms dagenlang aan het zoeken voordat je de oorzaak gevonden hebt.

De tijd dat je ermee bezig bent om de oorzaak te zoeken wordt dan heel vaak niet volledig in rekening gebracht.

Als de consumenten soms wat meer interesse zouden tonen, dan zouden ze ook begrijpen dat het soms langer kan duren en dan ook begrijpen waarom het wat langer duurt.

Zelf houdt ik de klanten in zulke situaties zo veel mogelijk op de hoogte.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er zijn klanten die tevoren exact willen weten wat een reparatie gaat kosten, echter is dat ONMOGELIJK!
Wat ik altijd deed was, wat heeft de klant er voor over, was dat 50 Euro dan begon ik er niet eens aan.
Krijg je een toestel met een defekte voeding, dan is het niet mogelijk om te zien welke toegiften er nog bij komen en moet eerst de voeding weer werken om de rest te kunnen beoordelen.
Een voorbeeld, een Sony TV had een defekte lijntransformator. Deze was voorradig en kon binnen een week worden geleverd, dat is echter ook altijd nog maar de vraag. Dikwijls is het dan net de laatste en is deze net verkocht voordat ik hem had besteld, met als gevolg een langere levertijd.
Daar wordt de klant dan altijd van op de hoogte gebracht. Zo ook in dit geval, de trafo kostte 80 Euro ex BTW en de prijsopgave was circa! 150 Euro.
Zoals gezegd de trafo werd later geleverd en die heb ik gemonteerd.
Toen kwam er nog een extra Oost/West fout naar voren en dat werd een behoorlijke zoektocht.
Is wel verholpen met veel extra tijd en wat kleine onderdelen. De totale kosten op de rekening kwamen uit op 153.55 Euro, waarbij niet de extra tijd in rekening was gebracht.
De klant weigerde die extra 3.55 Euro te betalen, want er was 150 Euro afgesproken volgens hem.
Daarop ging het hele feest niet door en moest het toestel in de oorspronkelijke staat worden terug gebracht!
Hier zakt dan echt je broek van af!
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, maar over ervaringen met klanten kan ik een boek schrijven.
Er zijn forum leden die ikbenik aanvallen over wat hij schrijft, maar wat hij weergeeft is wel de werkelijkheid en dat dit niet strookt met de mening van sommige consumenten, dat is mij wel ondertussen duidelijk geworden.
Toch blij dat ik geen ondernemer meer ben! Ondernemerschap tegenwoordig is geen beroep meer, maar een straf!

Vr. Gr. Hans.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 28 Jan 2007 03:21 door resp00112469
Er zijn forum leden die ikbenik aanvallen over wat hij schrijft, maar wat hij weergeeft is wel de werkelijkheid en dat dit niet strookt met de mening van sommige consumenten, dat is mij wel ondertussen duidelijk geworden.
Toch blij dat ik geen ondernemer meer ben! Ondernemerschap tegenwoordig is geen beroep meer, maar een straf!

Vr. Gr. Hans.
ikbenik wordt niet aangevallen over wat hij schrijft hij komt nml
ook vaak met voorbeelden aan waarbij dan op het eind staat
gelukkig heb ik dat nog niet mee gemaakt dus waar heeft hij het
dan over.
Ik val hem aan over zijn gedachtegang over de consument
er deugd er bijna geen eentje bij hem.Zodra ze binnenkomen
bij hem heerst er al wantrouwen tegenover de consument.
Trouwens als het echt een straf is waarom zijn er dan nog
zo veel. Of ligt het soms toch aan jullie?
Heb ook je verhaal gelezen waarom je geen ondernemer meer
bent.Vind het erg wat je is overkomen maar is niet de schuld
van de consument.

ikbenik

Ik val hem aan over zijn gedachtegang over de consument
er deugd er bijna geen eentje bij hem.Zodra ze binnenkomen
bij hem heerst er al wantrouwen tegenover de consument.
Trouwens als het echt een straf is waarom zijn er dan nog
zo veel. Of ligt het soms toch aan jullie?

Ik vertrouw mijn klanten heus wel.

Het lijkt alsof ik het tegen alle consumenten heb, maar dat is niet het geval!
Gelukkig niet.

Als ik het over de "vervelende consument" heb, dan heb ik het over de rotte appels, de hufters onder de consumenten.

Ik hoop dat je dat begrijpt.

Sommige problemen zijn niet met de wetsregels op te lossen.

En ik geef aan wat de problemen zijn, en volgens sommige consumenten zijn die problemen er niet omdat gewoon de wet nageleeft moet worden.

Maar de wetgever maakt ook fouten en in de wet staat soms ook fouten.

Voor alle duidelijkheid:

Ik benader heel vaak de situaties en de problemen niet via de juridische kant, maar via de praktijksituaties.

Hierbij komen dan veel tegenstrijdigheden tegen.

Aan de ene kant heb je de consumenten die vinden dat die niets met de fabrikant te maken hebben en de winkelier de eindverantwoordelijkheid geven en ook de aansprakelijkheid.

Aan de andere kant heb je de fabrikanten die de winkelier als tussenpersoon beschouwen en zelf vaak het heft in eigen handen nemen en buiten de winkelier om problemen op gaat lossen.

De winkelier zit dan tussen twee grootheden en tussen twee vuren in.

De wetgeving is hierop niet voorzien, dus veel problemen die voorkomen hadden kunnen worden.

Dat soort praktijkproblemen geef ik aan.

En als ik problemen aangeef, geeft dit niet aan hoe ik zelf de problemen oplos! Laat dat vooral heel duidelijk zijn!

Als ik een voorbeeld mag geven hoe ik werkelijk de zaken oplos in garantie of daarbuiten:

Ik had voor 1½ jaar geleden een computer geleverd. Ik lever pure kwaliteit af. Systemen helemaal op maat gemaakt die ook heel stabiel lopen. Toen had ik 1 jaar garantie op de systemen gegeven.
Vorige week waren de voeding en het moederbord geploft.
Verbrandt. En ze stonken ook nog.

Nu geef ik 2 jaar garantie op de systemen en ik heb dus voor deze klant het moederbord en de voeding vervangen.
Zonder kosten!
Hij had maar 1 jaar garantie en ik had dus eigenlijk dan 2/3 van de prijs kunnen vragen.

Op papier had hij maar 1 jaar garantie (zwart op wit), maar aangezien ik sinds een half jaar 2 jaar garantie geef, is dit ook met terugwerkende kracht ook geldig op de eerder geleverde systemen.

Hoezo niet klantvriendelijk?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind dat de winkelier in deze juist een hele afwachtende houding heeft aangenomen. Ik maakte uit de brief op dat hij er maanden over heen heeft laten en nu alleen de fabrikant aanschrijft omdat er gedreigt wordt met een rechtzaak.

De winkelier draagt de verantwoordelijkheid voor de reparatie. Dat is net zo iets als je auto uit lenen en een ander maakt een boete. De eigenaar van de auto moet de boete betalen en kan dat mogelijk later verhalen op de persoon aan wie hij de auto heeft uitgeleend.
ikbenik schreef:Want nu gaat het zo dat de advocaat een proces tegen de winkelier aanspant en later moet de winkelier dan een proces tegen de fabrikant aanspannen.
U hoeft het met de consument niet op een rechtzaak aan te laten komen.
Met deze gedachte zijn de fabrikanten nooit rechtstreeks aan te pakken!
Voordat de consumentenrechten er kwamen in 2003 was dit wel mogelijk.
Dat is onjuist. De producent is aansprakelijk te stellen waneer het product een gebrek bevatte, waardoor het niet de veiligheid bood die je er van mocht verwachten. In alle andere gevallen moet je bij de winkelier zijn. Dat was voor de wetswijzeging ook zo.
hharteman schreef:De rechter wees de eigenaar fl 20,- toe en ik werd veroordeeld tot de proceskosten a fl 2000,-
Dat meent u niet! U had zich nog wel zo redelijk opgesteld.
hharteman schreef:Je moet altijd on speaking terms blijven, en iets zien te regelen met de verkopende partij.
Als de winkelier, ook nadat je hem op zijn wettelijke verplichtingen, volblijft houden dat hij maar een 'tussenpersoon' is en dat de fabrikant het allemaal bepaald heeft praten weinig zin.

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

------
Dat meent u niet! U had zich nog wel zo redelijk opgesteld.
==========================================

Ja, dat vond ik dus ook, maar de rechter oordeelde anders.
Recht is soms krom.

Quote Hans.
-------------
==========================================

Zelfde geldt voor mij.
De lol was er voor mij de laatste jaren aardig af.
Ik wens iedereen die nog in het wereldje zit sterkte.

ikbenik

ikbenik schreef:
Want nu gaat het zo dat de advocaat een proces tegen de winkelier aanspant en later moet de winkelier dan een proces tegen de fabrikant aanspannen.

U hoeft het met de consument niet op een rechtzaak aan te laten komen.

Tuurlijk niet! Ik pluk gewoon het benodigde geld uit de geldboompje achter in mijn tuin, en daar betaal ik dan alle kosten van!

Jij bent blind voor de problemen.

Zeer jammer.

ikbenik

Voor alle duidelijkheid.

Als de winstmarges niet zo ziekelijk laag waren, dan is het voor de winkelier ook veel gemakkelijker om zulke zaken na te komen.

Als de consument ook bereidt is om iets meer te gaan betalen is het probleem zo verdwenen.

Maarja..........

Zucht...........

Dat is utopia............

boefhjuu

ikbenik
Maarja..........

Zucht...........

Dat is utopia............
:wink: kan je voorstellen dat ik me zo ook voel...na ruim 5 maanden nu!!!!.......
Als de consument ook bereidt is om iets meer te gaan betalen is het probleem zo verdwenen.
wil zeker meer betalen ..als het dan ook maar goed is hoor je mijn niet klachen...maar dacht dat 1600€ toch een aardig bedrag was...voor een tv

ikbenik

De kwaliteit en de producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald.

Ik weet het, ik heb het al zo vaak gezegd.

Dus als er iets met de kwaliteit, dan is de fabrikant de aangewezen persoon en die moet het dan opknappen.

Maar volgens de wet.....
Als de fabrikant er een zooitje van maakt, mag de winkelier er voor boeten, en is de consument de dupe.

alfatrion

Alsof de consument wel een geldboom in zijn achter tuin heeft staan. De winkelier heeft een regresrecht en kan er dus voor kiezen om alle schade verhalen op de fabrikant.

boefhjuu

Alsof de consument wel een geldboom in zijn achter tuin heeft staan.
idd......schut ze zo 123 ook niet uit me mouw.....dus voor mijn is dit een hoop geld ..en heel simpel..ik kom gewoon voor me eigen op..me rechte maar ook me plichte..dus als de tv gemaakt was voor die tijd.... had ik netjes de boel afgehandelt..maar er komt van nog de verkoper nog sony een reactie..en daar kan ik me dus zo kwaad om maken ..dat ze gewoon over je heen proberen te lopen ..nou dan zijn ze bij mijn beide aan het verkeerde eind;)

resp00112469

Uw houding als consument bevalt mij niet! Er zal echt wel wat gebeuren, maar dat gebeurt achter de schermen en daar heeft U geen zicht op.
De verkopende partij heeft er naar mijn mening echt alles aan gedaan om het probleem op te lossen. De bal ligt nu bij Sony en die heeft er ook geen belang bij om een apparaat nodeloos in opslag te houden.
Dat kan, zoals ik al eerder heb aangegeven, liggen in een bepaalde productie van onderdelen. 3 Maanden vind U te lang, ik dus ook!, maar het kan echt nog veel langer duren. Een lade van een CD speler is echt 53 weken, dus meer dan een jaar! onderweg geweest. Dat is aan een konsument niet te verkopen en dat het zolang moet duren, daar ben ik het dus ook niet mee eens.
Men gaat denken dat je de boel loopt te flessen, doch dat is echt niet waar.
Aan de andere kant heb ik ook eens een geval gehad met een defekte camera.
Sony had de betreffende CCD chip niet op voorraad en kon mij ook geen levertijd noemen.
De klant wilde met vacantie en had dus niet veel tijd om lang te wachten.
Dus heb ik stad en land gebeld om ergens zo'n chip te bestellen.
Kost je wel een hele dag waar geen vergoeding tegenover staat.
Uiteindelijk heb ik hem kunnen bestellen in Singapore met de mededeling SPOED, waarvoor als express bestelling nog extra kosten in rekening werden gebracht. Na een week nog niets binnen, dus weer bellen en faxen.
Het was verstuurd nog dezelfde dag, maar het bleek achteraf bij de douane in Antwerpen te liggen.
Toen het dan eindelijk binnen was, heb ik gelijk de camera klaar gemaakt, waarvoor ik ook nog mijn vrije weekend heb geofferd.
Klant gebeld dat het klaar was en wat denk je, de camera werd pas 11 maanden later na herhaalde sommaties gehaald!
Vind U het gek dat iemand op een gegeven moment gaat denken: Wacht nog maar een paar weken langer, totdat men aan de beurt is.
Zelfs als iemand een leen toestel van ons in gebruik had duurde het vaak volgens de klant nog te lang.
Ik ben weleens 's avonds laat naar een klant gegaan om mijn toestel op te halen, want hij wilde persé zijn eigen toestel terug waar ik onderdelen voor in bestelling had staan.
Hij kreeg het terug en mijn toestel ging mee, waarop hij zei: Hoe moet ik nu TV kijken? Het antwoord was simpel, dat is Uw probleem!

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Er zal echt wel wat gebeuren, maar dat gebeurt achter de schermen en daar heeft U geen zicht op.
Steeds meer mensen willen ook helemaal niet weten wat er achter de schermen gebeurd.
Dat is niet hun probleem vinden ze.

Met zo'n houding jaag je steeds meer winkeliers in het harnas.

Het enige wat ze kunnen doen is wijzen naar de wetboeken (vooral alfatrion is daar heeeel erg goed in.)

Sommige problemen kun je niet met de wetsregels oplossen.

Ik heb ook wel eens een onderdeel besteld, maar die werd bij de Chinese douane tegengehouden.
Reden onbekend.

Het enige wat je dan kunt doen is afwachten.

Er zijn ook consumentenorganisaties die van mening zijn dat de winkelier ook de fabrieksgarantie hoort af te wikkelen.
Of de winkelier dan deze garantieclaim dan niet bij fabrikant kan claimen, intereseert hun geen moer.
Alles is gefocust dat de consument gelijk wordt geholpen en dat de consument hierdoor géén hinder van ondervind.

En de aanvaarbare reparatietermijn van die consumentenorganisaties is al teruggebracht naar 4 dagen.

Ik heb ook al eens 4 weken moeten wachten op een onderdeel.
Soms ook 16 weken.
En je kunt nergens anders het onderdeel vandaan halen.

En als het product 3 jaar oud is, dan kun je echt niet verwachten dat de koop alsnog ontbonden wordt!

Kun je proberen, maar geen één winkelier die dat zal doen.

Wat je ook doet, hoe goed je je best ook doet om iets gedaan te krijgen, sommige mensen zijn dan altijd aan het kankeren en het zeuren! In hun ogen kun je niets goeds doen.
Het is maar een heeel klein percentage, maar ze zijn er helaas wel.

alfatrion

Om van de consument te eisen dat deze maar eindeloos wacht tot de winkelier het product gerepareerd heeft is niet bepaald redelijk te noemen. De winkelier is verplicht het product binnen een redelijke termijn te herstellen. Doet deze dat niet dan kun je de koop ontbinden. Wilt de winkelier dit niet doen, dan kun je het bij de rechter afdwingen. Bij een succesvolle rechtsgang krijgt de consument het volledige aankoop bedrag toe gewezen minus een vergoeding voor de jaren dat het product gebruikt is. De winkelier heeft regresrecht en kan deze schade dus verhalen op de fabrikant.

ikbenik

De winkelier is verplicht het product binnen een redelijke termijn te herstellen.

Ten eerste: wat is een redelijk termijn?

Sommige mensen vinden 3 dagen al geen redelijk termijn.

Ten tweede:

Sommige mensen willen niet begrijpen dat je soms op onderdelen moet wachten.

Daar willen sommige mensen niet op wachten en denken dan dat wij de boel aan het bedonderen zijn!

Die houding van die mensen staat mij totaal NIET aan!
Nergens begrip voor willen hebben en altijd maar zeuren.

En de mensen die het hardste zeuren zijn fanatieke volgelingen van de consumentenorganisaties.

De klanten waar ik het zo verdomd moeilijk mee hadden waren fanatieke leden van de consumentenbond!

Daarom heb ik ook zo'n schijthekel aan die bond.
Met die mensen kun je niet praten. Het enige wat zij roepen zijn hun rechten en mijn plichten!

Voor zulke mensen heb ik een goede behandeling:
De deur uitsmijten en tot nooit meer ziens!

ikbenik

Doet deze dat niet dan kun je de koop ontbinden.
Gaat een beetje moeilijk als het product bij mij niet gekocht is!

Dan hebben ze de keuze:

- wachten totdat het onderdeel binnen is.
- het product ongerepareerd terug met daarbij de onderzoekskosten die ze moeten betalen.

een andere oplossing is er niet.

Voor alle duidelijkheid:

De meeste mensen doen niet moeilijk en hebben best wel begrip als ik zelf ook op een onderdeel moet wachten.

Het komt weinig voor dat ik heel lang op een onderdeel moet wachten.

Maar het komt voor.
Daar doe je niets aan.

resp00112469

You better forget it! Dat feest gaat zeker niet op na een periode van bijna 5 jaar! Wat U zegt grenst aan het ONMOGELIJKE! Er zijn echt wel eens dingen die niet snel KUNNEN worden opgelost! Gelukkig komt dat niet zo vaak voor, maar MOGELIJK is dat wel! In dat geval moet de consument het geduld kunnen opbrengen dat het ONMOGELIJKE nog kan, maar dat WONDEREN iets langer kunnen duren. Geen wet kan het ONMOGELIJKE mogelijk maken.

PS. deze post is voor alfatrion.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten