@ikbenik: U zegt X staat letterlijk in het wetboek. Ik zeg dat is niet waar. U zegt dus wil zeggen dat er Y in staat. Wat ik daarmee bedoel is dat u mij hier woorden in de mond legt en dit niet waardeer.
De wet zegt: "Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten." en u maakt daarvan: "Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier." en beweerd vervolgens dat dit letterlijk in het wetboek staat. Wat u van de wetstekst maakt is verre van precies overeenstemmend (lettelijk).
Waar het om gaat is dat veel consumenten en sommige consumentenorganisaties zeggen:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de wensen en meningen van de consument voldoet.
Het punt is waar draait het om.
Een product heeft producteigenschappen. Dus eigenschappen van een product.
Hoelang gaat het product mee, hoe moet je met het product omgaan, moet je onderhoudt plegen en hoe dient dit te gebeuren?
Wat kan het product allemaal? Wat zijn de functies van het product?
Deze zaken vallen onder de producteigenschappen.
En al deze zaken worden door de fabrikant bepaald.
Hoelang gaat het product mee?
Ligt helemaal aan de gebruikte materialen en hoe dien je het product te gebruiken.
Al deze zaken staan in de handleiding.
Een ander punt is de productverwachting.
Mag je van merk X hetzelfde verwachten als van merk Y.
En mag je van type A hetzelfde verwachten als van type B?
Veel mensen zeggen dat het niet uitmaakt welke type dat het is of welk merk, maar dat je altijd hetzelfde mag verwachten.
Het antwoort is nee.
Van een goedkope boormachine van een B merk mag je niet hetzelfde verwachten als van een dure boormachine van een duur A merk.
De productverwachtingen kunnen per merk en per type verschillen.
Voor wasmachines geldt hetzelfde.
Je merkt deze gedachtes van consumenten door het koopgedrag.
Mensen kopen een product en zeggen:
Dit product heb ik gekocht en het moet aan mijn wensen voldoen.
Totaal verkeerd!
Je zet eerst alle wensen op een rij en zoek dan het passende product erbij die de eigenschappen heeft die aan jouw wensen voldoet.
Voorbeeld:
Mensen kopen bij de Aldi de goedkoopste printer die in de aanbieding is en gaan later klagen dat de inktpatronen snel leeg zijn.
Men zegt dan dat de printer niet die eigenschappen heeft die ze er van verwachten en men eist dan hun geld terug.
De winkelier doet dat dus niet (omdat er niets mis is met de printer) en de consumenten beginnen massaal te klagen.
Is de winkelier fout?
Nee.
Zijn de consumenten hierin fout?
Ja.
Want als je dan bij de mensen door gaat vragen, blijkt dus dat ze dermate veel printen, dat ze beter een laserprinter kunnen kopen.
Waar gaat de consument dan de fout in?
Door te impulsief te kopen. Men denkt voor de koop niet na en begint achteraf te klagen.
De consumenten hadden eerst goed na moeten denken waarvoor ze de printer willen gebruiken en hoeveel ze willen printen.
Dus de consument is in dit voorbeeld het slachtoffer van zijn eigen gierigheid.
Het beroerde is dat er consumentenorganisaties zijn die de winkelier de schuld geven en de winkelier dan ook aanklagen.
De fabrikanten hebben niet voor niets van een product diverse verschillende types!
Ik hoop dat het nu duidelijk geworden is met wat ik bedoelde.