LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door djmaze »

lol, ikbenik kan niet tegen wat sarcasme.
dus bij deze nog een keer 100% ON TOPIC

http://pidgin.im/pidgin/home/

Pidgin is een veilige manier om all je chat accounts van verschillende bedrijven vanuit 1 gratis programma te gebruiken.

Pidgin draait op veel systemen, waaronder, OSX, Linux, FreeBSD en Windows, dus niet zeuren.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ djmaze, Pidgin is niet voor de Mac daar is Adium voor.
@ ikbenik, onzin, Mac en linux zijn in opmars en hun structuur is anders waardoor bij gaten door meer mensen een oplossing gevonden wordt om deze gaten te dichten. En dit gebeurt vaak binnen ene dag zoals bij Safari 3 beta dit is vaak anders met Windows.

Zolang Microsoft alles zelf wil doen zijn er mensen die alles wat Microsoft doet te kraken en virussen te maken om zo Windows in een kwaad daglicht te brengen.

Is er een suprieure OS nee dat niet en zal er denk ik ook nooit komen wel is het dat Linux en Mac vele malen stabieler zijn dan Windows. Loopt een Mac nooit vast??? jazeker wel ook Mac's lopen vast maar omdat het structuur anders is merk je er niks van.
Voorbeeld is dat ik iTunes, een filmmaker (iMovie en iDVD), internet en een downloadprogramma aan stonden. iTunes liep vast muziek lipe gewoon door net als de andere programma's. Dit heeft te maken met het structuur van de OS en het gebruik van het werkgeheugen.

Maar goed het is een enmotie ik ben tevreden met mijn MAc en wil nooit terug, maar zal altijd objectief blijven bij het adviseren van een computer dit gebasseert op het feit dat ik een Mac, Windows en een Linux machine heb en weet waar ik het over heb.

Terug ontopic....

Download nooit iets wat je niet vertrouwd, draai een goede virusscanner (heb goede ervaring met AVG en Avast), zorg voor een goede firewall (zonealarm is er een) en timmer je PC zo dicht moelijk.

Programma's downloaden van Limewire, Kazaa, Bearshare e.d. zijn vaak een garanatie dat er een virus op je PC komt. Wil je iets downloaden zijn er wel andere wegen (usenet, bittorrent).

Zorg voor een goede spyware programma zoals Spybot, Ad-Aware e.d. ik heb op mijn Windowslaptop ook Hitman pro draaien maar dar zijn de meningen nogal verschillend over dit programma.

Windowswasher is ook een leuk programma'tje die alles "wast" wat op je PC zit, je internetgeheugen, cookies, prullebak enz. een aanrader.

En ben het eens met meerdere mensen dat het gezeur over Mac vs Windows.

ikbenik

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb zelf niets tegen de Mac, laat daar geen misverstand over bestaan.
Zelf heb ik er wel eens mee gewerkt, en ik vind het waardeloos. Maar dat is mijn mening en hoe ik ervaren heb.
Dat wilt nog niet zeggen dat ik de Mac afkraak. Ik ben het niet gewend om ermee te werken.
@ ikbenik, onzin, Mac en linux zijn in opmars en hun structuur is anders waardoor bij gaten door meer mensen een oplossing gevonden wordt om deze gaten te dichten. En dit gebeurt vaak binnen ene dag zoals bij Safari 3 beta dit is vaak anders met Windows.
De reden dat de Mac en linux zo lang met rust gelaten zijn heeft puur met het feit te maken dat minimaal 90% van de mensen gebruik maken van windows.
Windows Vista is onder de motorkap ook linux based.
En OSX van de Mac is ook linux bases.

Dus wat je nu ziet is dat er meer probeersels zijn om OSX en Linux ook in gevaar te brengen.
Voor Linux is daar laatst met succes een test gedaan.

En ben het eens met meerdere mensen dat het gezeur over Mac vs Windows.
Zelf kan ik daar geen goede uitspraak over doen of de Mac wel goed is of niet, puur omdat ik er veel te weinig ervaring mee heb.
Dus ik zal heus niet deelnemen aan die discussies wat nu beter is.

Waar ik me wel aan stoor zijn sommige MAC gebruikers die doen alsof hun MAC zo suprieur is dat zij totaal geen beveilingingsprogramma's hoeven te draaien.
En dan doel ik op Anti-spyware en anti-virus programma's.

ikbenik

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hijackthis moet altijd door experts gedaan worden
Daarnaast zijn er rootkits die zichzelf goed kunnen verbergen
Of zich op andere manieren onvindbaar maken
Daarnaast kan een scanner nooit alles herkennen,
bij hijackthis wordt bijna alles wel gevonden
een online scan is goed, maar wanneer er echt wat aan de hand is bied hijackthis de oplossing
Dit soort acties zijn nooit zonder gevaar. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.
Een leek kent heel vaak niet wat de verschillende termen betekenen.
Is ook logisch.

Toch zijn er steeds meer programma's die dergelijke zaken ook op kunnen sporen.

Spysweeper is daar een heel goed voorbeeld van.
Die zoekt ook naar rootkits.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door queenfan »

nog een keer dan hou ik op,
Waar ik me wel aan stoor zijn sommige MAC gebruikers die doen alsof hun MAC zo suprieur is dat zij totaal geen beveilingingsprogramma's hoeven te draaien.
En dan doel ik op Anti-spyware en anti-virus programma's.
Er zijn virusscanners voor de Mac maar die scannen alleen naar virussen die voor Windows bedoelt zijn om zo niks te kunnen verspreiden en spyware werkt ook niet dus heb je die programma's ook niet nodig.

Superieur is een Mac niet maar wel een verlichting.

ikbenik

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door ikbenik »

en spyware werkt ook niet
Nog niet.

Want de ervaring leert dat je nooit nooit moet zeggen.

Vaak dachten ze dat voor bepaalde zaken geen virussen of spyware te maken viel.

En de flikte het maar wel.

Ik ben wel met je eens dat het voor de Mac en Linux veel moeilijker is, maar niet onmogelijk.

Wat nog niet is, kan nog komen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door queenfan »

Spyware wordt op je PC gedownload en geinstaleerd zonder dat je het weet, op een Mac moet je toestemming vragen voor alles wat gedownload wordt en een wachtwoord opgeven als er iets geinstalleerd wordt.

Dus het is onmogelijk dt Spyware op een Mac actief kan worden.

ikbenik

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door ikbenik »

op een Mac moet je toestemming vragen voor alles wat gedownload wordt en een wachtwoord opgeven als er iets geinstalleerd wordt.

Dus het is onmogelijk dt Spyware op een Mac actief kan worden.
Windows Vista werkt nu ook zo.

Echter als er dadelijk bij Vista ook spyware en virussen worden aangetroffen, dan is het voor de Mac ook een makkie.

Een paar jaar geleden dacht men ook dat de WEP beveiliging voor de Wifi-verbindingen niet te kraken was.

Nu staat WEP als onbetrouwbaar bekend.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het nu onmogelijk lijkt, maar dat er heus wel manieren gevonden worden om toch op de Mac spyware en virussen te laten infecteren.

alfatrion
Berichten: 21977
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een virus voor linux bestaat al heel lang. Als wijze van proof of concept. Voor alles wat met instructies werkt is een virus te maken.
Spyware wordt op je PC gedownload en geinstaleerd zonder dat je het weet, op een Mac moet je toestemming vragen voor alles wat gedownload wordt en een wachtwoord opgeven als er iets geinstalleerd wordt.

Dus het is onmogelijk dt Spyware op een Mac actief kan worden.
De zwakste schakel is hier de mens. Iemand kan een virus onbewust installeren en activeren bij het downloaden van programma van het internet. Daarnaast heb je nog dat overdaad schaat. Vraag heel vaak om toestemming en het wordt een automatische om op ja te drukken. En als je dan een keer op nee moet drukken heb je al op ja gedrukt voor dat je er erg in hebt,

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Onderstaande bewering is maar ten dele waar.

Queenfan schreef:
Spyware wordt op je PC gedownload en geinstaleerd zonder dat je het weet, op een Mac moet je toestemming vragen voor alles wat gedownload wordt en een wachtwoord opgeven als er iets geinstalleerd wordt.

Dus het is onmogelijk dt Spyware op een Mac actief kan worden.

er zijn dus wel degelijk virussen en spyware voor de Mac:

http://www.macvirus.org/database heeft zelfs een database waar een groot aantal in staan.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door queenfan »

noem mij maar een spyware programma die schade heeft aan gericht op een Mac, je vindt ze niet.

Dat er virussen komen voor de Mac is een logisch gevolg van de populairiteit van de Mac maar ook die zal niet die omvang van schade krijgen als bij een Windows machine.

Daarbij zijn de virussen in de lijst bestemd voor Mac OS 9 en lager heeft geen werking op Mac OSX. En gezien het security model wat unices en linux kennen zijn de technische mogelijkheden aardig beperkt (dus niet uitgesloten).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Waarom zou ik ze gaan noemen? Ze staan in de lijst op de site die ik je hier gegeven heb.

JIJ beweert dat er geen virussen voor de Mac zijn, niet ik. Je noemde de Mac in het algemeen.

Dus het is onmogelijk dt Spyware op een Mac actief kan worden.

De site die ik je geef, bevat dus alleen maar onzin, als ik jou mag geloven.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door queenfan »

geen onzin maar er zijn geen enkele virussen geweest die schade aangericht hebben alleen een melding.

En daarbij zie min Quote...
Daarbij zijn de virussen in de lijst bestemd voor Mac OS 9 en lager heeft geen werking op Mac OSX. En gezien het security model wat unices en linux kennen zijn de technische mogelijkheden aardig beperkt (dus niet uitgesloten).

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

PC's kunnen schoon lijken, maar hoeven dat niet te zijn
er is niet 1 anti virus die goede rootkits kan tegenhouden
rootkits detecteer je met combofix (althans, meest betrouwbaar gebleken)
dus niet met je anti virus zaakje

jessay
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2007 13:40

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door jessay »

Om nog maar even terug te komen op het vervelende msn virus.
Ik heb het ook. Alles in mijn hoofd zij open het niet.
maar toch gedaan. ik weet het oerstom.

Maar nu het hoe kom ik er vanaf.
Ik kan de comboscan link die boven in het topic staat niet vinden!!

is een hijack nu gewoon iemand anders aan een andere pc die zich een expert noemt?? Ik bedoel ik kan nergens zien of dat werkelijk mensen zijn die snappen .

Maar ik heb msn wel al verwijderd en ben nu dus opzoek naar de manier om de volgende stap te zetten.

Alvast bedankt voor jullie hulp

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Vervelend MSN-virus, wie helpt me ervan af?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ga naar www.bendeboy.nl Zij helpen je er gegarandeerd van af.
http://www.bendeboy.nl/security/viewtopic.php?f=7&t=4

Gesloten