Pagina 3 van 3

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 26 mar 2007 20:17
door pvd
Ik word echt schijtziek van die mensen die steeds het onmogelijke blijven eisen en doof zijn voor diegene die wel weten waar ze het over hebben!
Dan zul je spoedig opgenomen moeten worden in het ziekenhuis:D

Want zolang de aanbieders van internettelefonie zeggen dat het net zo goed werkt als "analoge" telefonie zul je deze (in mijn ogen) terechte klachten houden. Deze klachten zullen pas ophouden als de aanbieders van internettelefonie zijn klanten eindelijk eens goed voorlicht en zegt dat internettelefonie wat minder betrouwbaar is etc etc.

@ikbenik + queenfan: Als jullie ook internettelefonie aanbieden zijn jullie volgens mij de eersten die de klant goed voorlichten.

pvd

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 26 mar 2007 21:51
door queenfan
@pvd, ik licht mensen zo vaak voor over internetbellen en meestal luisteren ze ook nog eens.

Dat ze het internetbellen nemen is natuurlijk hun eigen zaak maar men weet wel wat het is en wat er allemaal mis kan gaan met o.a. de verbinding.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 26 mar 2007 23:45
door ikbenik
@ikbenik + queenfan: Als jullie ook internettelefonie aanbieden zijn jullie volgens mij de eersten die de klant goed voorlichten.
Ik biedt het zelf niet aan, maar ik help de mensen wel met de keuze maken en ik installeer het bij de mensen ook.

Daarnaast vraag ik het voor de mensen ook aan. Meestal HetNet.
Ik heb daar persoonlijk eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Als mensen er over denken om over te stappen op IPB dan zal ik de mensen heel goed voorlichten.
En als ze toch voor IPB kiezen, dan sluit ik het ook voor ze aan.
En als er problemen zijn, ben ik meestal de eerste persoon die ze bellen.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 08:26
door Jan9
Er is verschil in kwaliteit ook tussen de verschillende Voip aanbieders.
Bij mij valt de verbinding nooit weg, ook niet na 13 minuten.
Als je een bedrijf aan huis hebt moet je je analoge lijn gewoon houden.
Ikbenik, ik hou niet van zulk taalgebruik doe een beetje normaal.
Voip is een andere manier van bellen net als mobiel bellen dat is.
De kwaliteit is niet gelijk maar als consument mag je verwachten dat het werkt en dat de rekeningen kloppen etc.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 09:04
door queenfan
@Jan 9, je hebt gelijk dat je mag verwachten dat de rekeningen kloppen, maar zoals ik al eerder aangaf dit kan niet met internetbellen.

Dit ligt niet aan de providers maar aan een groot zeer onbetrouwbaar netwerk dat het internet heet.

Zolang je rekening houdt met dit feit en ook na gaat hoe het internet soms hapert, kan je ongeveer ook een verwachtingspartoon geven over hoe de verbinding is met bellen.

Dat er kwaliteitsverschillen zijn geloof ik direct, maar ik heb mensen in mijn omgeving die hebben Internetplusbellen van KPN nergens last van en als ik lees hoeveel mensen op dit forum last hebben met IPB.

Nogmaals qua rekeningen en administratie heb je helemaal gelijk immers dit kan je goed doen, maar met VoIP is het toch even anders.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 09:12
door ikbenik
De kwaliteit is niet gelijk maar als consument mag je verwachten dat het werkt en dat de rekeningen kloppen etc.
Tuurlijk moet het werken en tuurlijk moeten de rekeningen kloppen.

Echter veel mensen eisen en verwachten van VOIP de dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid als van de vaste analoge telefoonlijn.

En daar gaan veel klachten over.

En praten via internet is gewoon veel minder betrouwbaar en er zijn inderdaad ongemakken.
Men wilt wel de lusten, maar niet de lasten.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 09:58
door Jan9
Sommige mensen kunen dagen/weken niet bellen of gebeld worden.
Krijgen verkeerde rekeningen etc.
Dat is iets anders dan echo en ruis, dat heb je met mobiel bellen soms ook.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 10:01
door ikbenik
Sommige mensen kunen dagen/weken niet bellen of gebeld worden.
Krijgen verkeerde rekeningen etc.
Dat is niet goed en als daar over geklaagd wordt is dat echt terecht.
Dat is iets anders dan echo en ruis, dat heb je met mobiel bellen soms ook.
Of dat de verbinding verbroken wordt of dat de verbinding even bevroren wordt.

Deze ongemakken horen bij VOIP en als men daar over klaagt is dat onterecht.

En daar gaat het mij om.
Mensen verwachten van de VOIP de dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid als die van de vaste analoge telefoonlijn.
En dat is onterecht.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 11:42
door willemo
Je hebt het er maar druk mee om bijna iedere dag dezelfde (negatieve) verhalen te vertellen, die mij overigens (ondanks dat ik InternetPLusBellen van KPN heb) volslagen onbekend voorkomen (behoudens wat kleine probleempjes in de eerste paar weken).

Met vriendelijke groet,
Willem (ikbenik gelukkig niet).

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 27 mar 2007 12:06
door ikbenik
Je hebt het er maar druk mee om bijna iedere dag dezelfde (negatieve) verhalen te vertellen, die mij overigens (ondanks dat ik InternetPLusBellen van KPN heb) volslagen onbekend voorkomen (behoudens wat kleine probleempjes in de eerste paar weken).


Ik praat helemaal niet negatief over VOIP.
Ik bel zelf ook via VOIP en ik weet heus wel waar ik het over heb.

Waar ik me aan stoor is dat veel mensen in luchtkastelen zitten, en dito eisen stellen.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 01 apr 2007 12:16
door -KJ-
De veilige EN goedkope oplossing (het beste van vast en VOIP/VOADSL gecombineerd):

-Neem een Belbudget-abonnement van KPN (9,70/mnd)
-Koop (bijvoorbeeld) een Speedtouch 780-modem
-Neem een Voipbuster account (1-malig 10 Euro)
-Gebruik je vaste lijn alleen om ingebeld te worden
-Gebruik Voipbuster om gratis uit te bellen

Bij stroomuitval of uitval van ADSL bel je automatisch via je vaste KPN-lijn ("lifeline fallback")

Je kunt per uitgaand gesprek kiezen of je via internet of KPN wil bellen.

Je bent altijd betrouwbaar bereikbaar en in geval van nood niet afhankelijk van het internet.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 01 apr 2007 13:29
door ikbenik
He! Eentje die het begrepen heeft! :lol: :wink:

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 01 apr 2007 17:27
door RADonker
Ik bel VOIP via Tele2 en bij werkt het gewoon goed. Ik bel op dezelfde manier als met analoog zoals geen storingen en bellen zonder dat het weg valt. VOIP bellen kan ook gewoon goed gaan.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 01 apr 2007 17:50
door Jan9
Bij mij is het ook nog nooit weggevallen.
Dat heeft voor een groot deel ook met de provider te maken, kijk maar naar internetradio.
Bij stations die een goede provider hebben valt het geluid nooit weg.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 06 apr 2007 21:53
door etterspetter
ik heb een 780 aangeschaft en wil via vipbuster bellen
heeft iemand voor mij de juiste instellingen?
alvast bedankt

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 10 apr 2007 20:16
door telestress
Het heeft ongeveer 100 jaar geduurd, voordat een analoge lijn een beetje betrouwbaar begon te worden. Ik denk dat voip best een kans mag verdienen. Misschien ligt hier ook een taak voor de opta. Helaas wordt er nog steeds verteld door de telecom aanbieders, dat "het nieuwe bellen" precies gelijk is als de oude situatie. Ergens hebben ze gelijk. Als ik bel met voip of een analoge lijn, werkt mijn telefoon (normaliter) op dezelfde manier. Dat ze vergeten te zeggen dat de aanpak / technische achtergrond erg verschilt en daardoor met name de betrouwbaarheid minder zou kunnen zijn, neem ik ze zeer kwalijk. Als je een gemiddelde beller vraagt wat een sip protocol is, denken ze misschien dat iemand sjaggerijnig is, dat hij / zij alweer niet telefonisch bereikbaar is. De meeste mensen begrijpen dit nog niet. Bellen is toch gewoon de telefoon op pakken en een nummer indrukken. Ik merk steeds meer, dat kennis over producten / methode's steeds minder worden (voorbeeld de reguliere winkel). Omzet, dozen schuiven dat telt. Lange termijn denken, dat geeft te weinig rendement.

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Geplaatst: 10 apr 2007 20:30
door telestress
Voor mensen die willen bellen met voip. Kijk eens bij linksys spa 3000 bij tweakers.net Daar vind je ook de instellingen voor voipbuster, voipstunt, voipdiscount, etc. Een dergelijk systeem werkt bij mij al bijna een jaar zonder noemenswaardige problemen. :P