Pagina 3 van 4

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 27 jul 2007 17:17
door Joyyyyy
offie nu uitrekt of niet

wat medeforummers, evenals mij, tegen de borst stuit is dat je je uitspraken als absolute waarheden verkondigd en dat anderen het mis hebben

voorbeeld":

jij beweerd dat een distributiekettingsetting een autoleven lang meegaat, dat beweer je ook van versnellingsbakken, en dat is klinklare onzin

amen

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 27 jul 2007 19:30
door magel725
En nee, een stalenketting kan absoluut niet rekken.
Mensen die beweren dat stalen kettingen rekken geven hiermee aan dat ze van techniek geen verstand hebben.
Ze slijten natuurlijk wel wat maar dat doet elk draaiende dingetje in een auto(motor). Daarom is een goede olie zo belangrijk.
Gevolgd door:
Een ingesleten ketting is niet gerekt maar langer geworden (vanwege slijtage op de draaipunten) Echter het materiaal, de stalen schakels is NIET gerekt. Dus je moet het woord 'gerekt' niet in de mond nemen.
Dit is wat het woordenboek zegt:

rek·ken1 (onov.ww.)
1 langer of wijder worden door trekking of spanning => uitrekken
2 (van paarden) in gestrekte galop rijden

M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te hebben. Serieus, in je verhaal staat echt enorm veel onzin. Een versnellingbak KAN een autoleven meegaan, maar het kan ook van niet. Hetzelfde voor een distributieketting.

Nogmaals: ik heb ook kennis van autotechniek en ik ga ook niet over jou zeggen dat je er geen opleiding in hebt gedaan. Een teken van zwakte dunkt me.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 28 jul 2007 09:45
door speedo
Magel725 schreef:
>Dit is wat het woordenboek zegt:
>rek·ken1 (onov.ww.)
>1 langer of wijder worden door trekking of spanning => uitrekken
>2 (van paarden) in gestrekte galop rijden
>M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te >hebben.

Mangel725 u heeft zelfs zo weinig technischinzicht, en kennis van de nederlandse taal, dat u niet in de gaten heeft dat ik hetzelfde zeg als het woordenboek !!!

Zoals ik reeds uitvoerig, in feite zelfs kinderachtig basis school niveau, omschreeft wordt een stalen distributieketting niet langer omdat de stalen schakels uitgerekt zijn.
Er is dus (geheel conform uw woordenboek) geen sprake van een uitgerekte stalen distributieketting
Er is echter wel sprake van een LANGER geworden ketting vanwege (mechanische)slijtage van de draaipunten(verbindingspunten pennetjes /schakels).

U weet dus niet wat het verschil is tussen uitrekken van een materiaal en slijtage van draaipunten.
Als zo'n stalen distributieriem vervangen moet worden omdat hij te lang geworden is vanwege mechanische slijtage spreken we niet over uitgerekte ketting maar over een te lang geworden ketting.

Ik snap nu eigenlijk zelf niet meer waar ik de moed vandaan haal om dit nog te willen uitleggen. Vreselijk zeg.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 28 jul 2007 10:15
door speedo
mangel725 schreef:
> Een versnellingbak KAN een autoleven meegaan, maar het kan ook >van niet. Hetzelfde voor een distributieketting.

Idd alles kan wel eens kapot gaan maar een stalen distributieketting, een versnellingsbak, een stuurslot, etc, zijn GEEN typische slijtagedelen en behoren wel degelijk een autoleven heel te blijven.
Kijk bijvoorbeeld naar :http://www.auto.nl/forum/listmessages/93

Daarom gaan o.a. Renault en Toyota weer over op de stalen distributieketting !! Ze zijn niet gek hoor.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 28 jul 2007 12:13
door Joyyyyy
ik bespeur hier enig obsessief gedrag en hang naar perfectie

u klinkt enigszins overspannen, wellicht verstandig om eens wat te gaan wandelen bij voorkeur in bos

gr, Joy - uw coach op afroep:)

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 28 jul 2007 17:54
door magel725
Mangel725 u heeft zelfs zo weinig technischinzicht, en kennis van de nederlandse taal, dat u niet in de gaten heeft dat ik hetzelfde zeg als het woordenboek !!!
Knap dat je af kunt leiden uit een quote uit het woordenboek en totaal over het hoofd gezien dat dit erachteraan kwam: "M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te hebben."

Ik beweer ook nergens dat een ketting niet heel lang mee gaat, maar rekken doen ze wel en of dat rekken nu in de koppeling zit doet er helemaal niet toe. De ketting als geheel rekt uit en wat jij doet is eerst zeggen dat de ketting niet rekt en vervolgens klauter je terug en bedoelde je de hele tijd al dat je bedoelde dat de ketting wel rekt maar de schakels niet. Als je jezelf nog maar interessant vind niet waar?

Mij maakt het niet uit, maar ik zie geen redenen om anderen ervan te beschuldigen dat ze geen technische opleiding hebben terwijl je daar én geen bewijs/aanleiding toe hebt én je geen enkele kloppende onderbouwing voor hebt anders dan dat je zelf superieur bent. Jouw advies is brak en toch beschuldig ik je er niet van geen opleiding te hebben in autotechniek. Dat weet ik namelijk niet en ik gebruik het ook niet als een ad hominem argument om je verhaal van tafel te vegen. Ik kan namelijk wél discussieren, of ik nu gelijk heb of niet.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 28 jul 2007 18:01
door Joyyyyy
ik vind het vooral knap dat de heer speedo zijn woorden alleen maar kan onderbouwen door theorie en verwijzingen naar evenzo theoretische bronnen elders op het www

zelf spreek ik voornamelijk uit ervaring, en nogmaals, die is wat telt

als rolls royce levenslange garantie geeft op de motoren die zij maken, betekend dat geen 100 % zekerheid dat die motor een leven lang meegaat

zo is het ook met versnellingsbakken, distributiekettingen, stuursloten en wat al niet meer dat aan slijtage onderheving is

zo simpel is dat

nog even een toevoeging op een bericht wat ik las op de door heer speedo opgegeven link:

Heb een Nissan Primera 2liter tip tronic ,ketting is gebroken ,wat voor mij inhield dat de gehele motor kapot is en vervangen zal moeten worden.
daarin heb je verschillende opties , ik heb gekozen voor een nieuwe motor, kosten met uithalen en inzetten c.a.5700 euro
Zelf betalen terwijl nissan nederland voorschrijft dat de ketting niet vervangen hoeft te worden is hij toch geknapt bij kilometer 146.000

en maar blijven roepen dat het nooit gebeurd..

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:21
door speedo
Beste Magel je blijft wel heel erg je best doen om keihard te bewijzen dat je geen technische opleiding met goed gevolg doorlopen hebt.

Je wist al niet dat LPG-motoren (behoudens kleppen bij sommige merken) langer mee gaan, de relevantie van de motorolie/benzine ontging je, en je gaaf aan dat bij de kunststofdistributieriem door de fabrikant uitgegaan wordt van gemiddelde levensduur hetgeen onjuist is. Het gaat om een max.km/jaren die door een ieder moet worden aangehouden ofwel fabrieksVOORSCHRIFT.

Steeds maar blijf je aangeven dat je het verschil niet weet tussen het rekken van een materiaal(staal) en het langer worden van een constructie (een stalen ketting) door slijtage.

Op dit spanning/rekdiagram (1e klas basisopleiding techniek) zie je hoe rek van een materiaal(staal) in zn werk gaat. Tot een bepaalde belasting (in dit voorbeeld 355) rekt het materiaal elastisch. Bij een nog hogere belasting gaat het materiaal vloeien en waarna het breekt.
http://www.cybercomm.nl/~cesmetel/kenni ... _p_275.htm

Het is mogelijk een kettingconstructie zo zwaar te belasten dat idd de stalen schalmen uitrekken en daarna scheuren waarna de ketting breekt. Alles in een motor kan breken tot aan de krukas toe maar we hadden het niet over een gebroken ketting maar een te lang geworden ketting, ofwel een door slijtage te lang geworden/versleten kettingconstructie.
Overigens komen tot in vloeigrens gerekte schalmen(plastische rek) niet voor bij distributiekettingen want zo'n (over-)belasting ligt zo dicht bij het breekpunkt dat dan de ketting daadwerkelijk ook gebroken zal zijn.

ER IS HIER ECHTER GEEN SPRAKE VAN UITGERREKT STAAL (DAT KAN ALLEEN MAAR DOOR OVERBELASTING!!!), of een (door overbelasting) uitgerekte constructie (de stalen distributieketting), maar van slijtage op de kettingdraaipunten waardoor op die kettingdraaipunten te veel ruimte gekomen is waardoor de ketting te lang geworden (= een grotere lengte dan max. door de fabrikant opgegeven waarde/lengte) is.


We spreken dus niet over een uitgerekte ketting maar over een te lang geworden ketting.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:33
door Joyyyyy
nog meer wat wij niet snappen en jij wel?

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:40
door magel725
Zoals al eerder gezegd begrijp je de discussie niet of wil je die niet begrijpen. Ik heb het ook niet over uitgerekt staal, maar omdat je de disussie dus niet leest of niet wilt/kunt begrijpen slaat je hele verhaal nergens op. Een gemiste kans.
Beste Magel je blijft wel heel erg je best doen om keihard te bewijzen dat je geen technische opleiding met goed gevolg doorlopen hebt.
Als je de discussie eens had gelezen, in plaats van een groot onzin verhaal op te hangen, had je gelezen dat ik wel degelijk een auto technische opleiding heb genoten. Door dit soort niet-onderbouwde ad hominem beschuldigingen ga je voorbij aan het voornaamste gegeven: jij doet heel erg je best om ons het idee te geven dat je de basisschool nooit hebt afgemaakt en daardoor noodzakelijke vaardigheden mist die benodigd zijn voor het voeren van een ZINNIGE discussie: LEZEN en LUISTEREN. Je glazen bol met voorspellingen klopt namelijk niet dus nu zou je op deze 2 vaardigheden kunnen terugvallen.

ps. Als je nu weer met een onzin verhaal wilt komen om je verspreking m.b.t. rekken van een ketting goed te praten: doe alsjeblieft geen moeite. We kennen je standpunt en hebben het tot onzin verklaard.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:43
door Joyyyyy
ik ben benieuwd naar de theorie mbt de versnellingsbak die levenslang meegaat

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:50
door speedo
Joyyy schreef:
>magoed, over dat rekken, dat is nu wel duidelijk

Heel mooi, en bedankt voor dit bericht !
Het heeft me wel veel moeite en vooral geduld gekost.
Maarja dat was vroeger ook al zo toen ik monteursopleidingen gaf.

>nog meer wat wij niet snappen en jij wel?
Het gaat mij nogeneens om deze verrrrrrrrrrrrekte ketting maar het gaat om het principe: dat je je duidelijk uitdrukt .
Vooral in het geval van bijvoorbeeld een diagnose stellen is dit belangrijk.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 21:53
door Joyyyyy
kweenie hoor maar dat van de ketting was tig berichten terug al duidelijk

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:05
door magel725
Het gaat mij nogeneens om deze verrrrrrrrrrrrekte ketting maar het gaat om het principe: dat je je duidelijk uitdrukt
Vooraf gegaan door de hele discussie over:
En nee, een stalenketting kan absoluut niet rekken.
Mensen die beweren dat stalen kettingen rekken geven hiermee aan dat ze van techniek geen verstand hebben.
Ze slijten natuurlijk wel wat maar dat doet elk draaiende dingetje in een auto(motor). Daarom is een goede olie zo belangrijk.
Terwijl je bedoelt dat een ketting wel kan rekken, maar de losse schakels zelf niet. Misschien was je gewoon te druk met beschuldigingen te strooien over wie er wel of geen auto technische opleiding heeft, gebaseerd op je glazen bol? Dan is het je namelijk vergeven.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:06
door D1RK
De vraag was riem, dus omdat iemand iets over overschakenen op riemen schreef....

De olie was vroeger vele malen slechter, en daarom mede met het lawaai zijn ze ooit op de toen betere riemen overgegaan,

dus terug naar af.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:07
door Joyyyyy
zowel riem als ketting zijn anno 2007 nog steeds gangbare settings

en dan nu, de misverstanden over lpg

een motor die uitsluitend op lpg draait gaat langer mee dan een motor die op benzine draait?

wil ik wel eens argumenten voor horen

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:08
door speedo
Magel schreef:
>et voeren van een ZINNIGE discussie: LEZEN en LUISTEREN. Je glazen >bol met voorspellingen klopt namelijk niet dus nu zou je op deze 2 >vaardigheden kunnen terugvallen.

Magel ik lees een heleboel grote woorden.
Maar wat ik mis is jouw technische onderbouwing betreffende het onderwerp, je zwijgt daarover.

Waar je niet zo erg goed in bent is in autotechniek, materiaalkunde etc, en daarom zwijg je over technische details.

En, helaas ben je ook niet zo sportief om toe tegeven dat je met e.e.a. niet op het goede spoor zat.

Met deze mentaliteit zal je het niet ver schoppen.
Nou ja, misschien in de autoHANDEL nog wel.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:09
door Joyyyyy
kan deze discussie voortgezet worden ZONDER persoonlijke over en weer aantijgingen?

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:12
door magel725
zowel riem als ketting zijn anno 2007 nog steeds gangbare settings

en dan nu, de misverstanden over lpg

een motor die uitsluitend op lpg draait gaat langer mee dan een motor die op benzine draait?

wil ik wel eens argumenten voor horen
Zoek enkel maar eens op kop revisie LPG motor en je vindt meer dan genoeg over de meest voorkomende reparatie bij LPG motoren. Dat is iets dat iedere monteur dient te weten.

Re: renault megane distributieriem

Geplaatst: 29 jul 2007 22:13
door Joyyyyy
ik weet de voor en nadelen, ik rijd al jaren op lpg

maar het gaat mij nu om de beargumentatie van speedo