LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ADHD, 7 jaar Ritalin voorgeschrevn zonder dat er getest is

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Astrada

Re: ADHD, 7 jaar Ritalin voorgeschrevn zonder dat er getest is

Ongelezen bericht door Astrada »

Nieuws over ADHD, Ritalin, Concerta, Strattera etc:

-ADHD-kinderen worden gebruikt voor medisch experiment
-Dokters dealen harddrugs en stellen een toxicomanie in bij kinderen om pedagogisch comfort af te kopen bij de omgeving van de kinderen.
http://blog.seniorennet.be/rilatine/
http://www.haesbrouck.be/

-Kinderen die Ritalin slikken na een ADHD diagnose experimenteren vaker met drugs en vertonen crimineler gedrag dan leeftijdsgenoten.
-Remt Ritalin de groei van kinderen?
http://www.ncrm.nl/nieuws.htm

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Wetenschappelijk niet onderbouwd! Derhalve lariekoek en apekool alsmede Broodje AAP!

Ik kan ook wel verklaren dat roodharige vrouwen meer trek hebben in sex, nergens op gebaseerd...

En voordat jullie denken mij te moeten onderwijzen: ik heb zelf een dochter met ADHD dus ik denk dat ik wel weet waar ik over praat. Praktijkvoorbeelden zát!

Astrada

Voor ADHD gelden de volgende ware feiten:
Het is geen "echte ziekte".
Er bestaan geen medische diagnostische tests die kunnen aan tonen dat ADHD bestaat. Niet via de urine, bloed of via een scan.
ADHD bestaat slechts omdat een psychiater zegt dat het bestaat, hoe professioneel zijn testen er ook uit mogen zien!
ADHD is dus eigenlijk een pseudowetenschappelijke ziekte.
Dat ADHD een erfelijke genetisch bepaalde "psychiatrische stoornis" is, is uitgesloten. Er bestaat geen enkel bewijs voor, nul.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

ADHD, huisartsen en placebo's.

Hier een aantal interessante artikelen over kinderen met gedragsproblemen:
-------------------------------------------------------
www.ouderverstoting.nl/Relationele-aanpak-Van Leuven2002.pdf
http://www.ouderverstoting.nl/artikelen ... onster.pdf
Het verdeelde kind
Ed Spruyt
Helga Kormos
Literatuuronderzoek Omgang na scheiding Christine Burggraaf
Anneke Steenweg

Contactgroep Onterechte Beschuldigingen

www.Pa(p)pa.nl.nu

www.Vaderseenzorg.nl
------------------------------------------------------
Makkelijk in google op te zoeken.

Maar ja, of men dit nu wel lezen wil?
Goed en objectief lezen bedoel ik!!!

Of ben ik ook hier weer seksistisch bezig?

Grootvader

Xantippe

Ongelezen bericht door Xantippe »

grootvader met alle respect voor U maar die artikelen zijn zo megalang dat de interesse voor mij al snel weg is..
Zeker gezien het feit dat U mij antwoorden gaf die nergens verband hielden met MIJN vraag..

Maar goed; kind ging prima in 1e schoolweek volgens het communicatie-
schrift van de juf..prima gevonden dus qua zoetje
(zonder aspartaam maar met saccharine :o )

De moraal van het verhaal lijkt mij dus;
kind heeft diagnose adhd en Rugzak, dus..mag op getest worden
door Buro Jeugdzorg..hoewel; ZORG ??? :shock:

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

ADHD -(slot)

Dat is ook niet wat ik u ga verwijten maar......
Dit soort vragen en antwoorden worden veel gelezen.

De antwoorden hier gegeven zijn dan ook niet alleen voor u maar ook voor meelezers die vergelijkbare problemen hebben of kunnen krijgen.

En tenslotte, ik mag dan wel scherp reageren zo af en toe maar dit vloeit toch echt voort uit een warm gevoel voor mensen en vooral ook voor kinderen die ik wil beschermen tegen soms foute beslissingen die elke ouder kan maken.

Ik besef heel goed dat ik als (later) alleenstaand ouder veel geluk heb gehad en een makkelijk kind!

Wanneer u ook mijn reakties hebt gelezen dan weet u dat ik nou niet bepaald een voorstander ben van "geneesmiddelen" die sterk (kunnen) inwerken op de geest en van de heren medici vind dat deze vaak te snel iemand aan het pilletje helpt.

Grootvader

Joyyyyy

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

adhd bestaat ook niet

behalve dan dat er op hersenscans te zien is dat bepaalde gebieden in de hersenpan 'anders' werken dan die van de gemiddelde mens

het enige tastbare bewijs

tot dan toe blijft het gis en gokwerk en een 100 % waterdichte adhd diagnose is dan ook niet te stellen

Astrada

Is absoluut geen bewijs voor het bestaan van een "psychiatrische aandoening".

In hersenstructuren en werkingen kunnen grote verschillen bestaan bij verschillende mensen.
Dit kan komen door tekorten aan vetzuren, vocht, mineralen en/of vitaminen.
Het kan ook komen door hormonen, psychiatrische medicatie(die massaal hersencellen elimineren), of door de bouw van het lichaam.

Dit alles is te zien op scans maar kan nooit gelinkt worden aan gedrag.
Men weet niet eens hoe een juiste chemische balans in de hersenen eruit hoort te zien, laat staan een onbalans!

Hersenscans zijn voor psychiaters totaal NUTTELOOS.

Joyyyyy

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

Adhd is imo geen psychiatrische aandoening

Ik heb ook niet gezegd dat je met zon scan een diagnose adhd kunt stellen

Xantippe

Precies wat ik ervan vind idd;
omdat elk mens eigen hersenen heeft vraag ik me weleens
af wat de heren "medici" voor hersenen hebben om zo "blind"
te varen op psychische middelen vanaf ..5 jaar !!

www.praktijkvoorbeweging.nl
staat onder diagnose dyslexie een
punt over Ritalin onder nr. 8..

Ik word er alleen zo moe van om al die sites op te moeten sporen als verdediging waarom ik het niet WIL geven aan mijn kanjer van nu
ruim 7 jaar..

MAG een school dwingen op "straffe" van dreigen met S.O. overigens ?

BiG_G

Ongelezen bericht door BiG_G »

Beste Xantippe,

Met verbazing lees ik je reacties.
Om met je laatste vraag te beginnen:
Nee! Ten eerste KUNNEN ze dat niet. Het traject om Speciaal Onderwijs in te gaan is helemaal niet zo makkelijk, en moet nadrukkelijk door ouders / verzorgers toegestaan worden. Een psychologies (rot woord ;)) rapport dient bijgevoegd te worden.

Nu even mijn verhaal, dan snap je waar ik op inhaak:

Mijn zoon van nu bijna 6 heeft sinds de eerste dagen in groep 1 tot heden een gedrag dat niet hetzelfde is als de andere 24 klasgenoten. Je kan je voorstellen dat dat lastig is voor de school: 24 gaan er links, 1 gaat er rechts. Binnen een half jaar kwamen ze met termen "Hoogbegaafdheid" aanzetten en aan het eind van het jaar kregen we boekjes van een psychiatrisch centrum onder ons neus gedrukt. Buiten dat wij enorm van deze actie geschrokken waren, immers eea werd in een 10 minuten gesprek even op tafel gesmeten) zijn wij ons gaan verdiepen in de logische routes. SBD zou er officieel eerst bijgehaald moeten worden. Dit werd door de school echter niet gedaan, ze wilde het via onze huisarts spelen (een andere mogelijke route), welke op zijn beurt niet mee wilde werken gezien deze school al vaker nogal doorsloeg. De school bleef aandringen en wist ons een alternatieve route te bieden: GG&GD. Daar heeft onze zoon een test gedaan en alles kwam er prima uit waarbij ook ADHD niet alszodanig herkent werd. Doch zou verder onderzoek noodzakelijk zijn om dat ook echt te kunnen concluderen. Wij hebben vervolgens een psycholoog benaderd om onze jongen te onderzoeken. Niet zozeer onder druk alswel dat je het graag wilt weten. Natuurlijk hadden wij wel een historie, maar door (bleek achteraf) ons ontzettende consequente handelen, is het allemaal binnen de perken gehouden (vonden wij).

Onze zoon is gediagnosticeerd ADHD & PDD-NOS.
Hij zit nu een kleine maand in groep 3 en wij hebben inmiddels een gesprek gehad met de school, de psycholoog, SBD (school begeleidingsdienst), de school begeleider en een 2de gespreks partner en de juf...
Er is een plan van aanpak gemaakt en dit zou 6 weken duren. Dit dient om hem goed te laten functioneren in de klas. Ook is er het 'Rugzakje' aangevraagd, om de extra hulp te betalen en de eventuele overgang naar SO of SBO al klaar hebben staan zodat alles soepel zou verlopen nagelang de keuze van ONS OUDERS in overleg met de SCHOOL.
Dit was overigens vorige week maandag, en afgelopen donderdag (8 schooldagen na het gesprek / plan van aanpak) werd ik naar school geroepen voor een nieuwe afspraak, omdat 'het niet meer ging'.

Overigens, het kinderdagverblijf en de BSO (Buitenschoolse opvang) Zagen / zien geen ADHD oid. Dat is logisch omdat de kinderen daar niets MOETEN. Ze zijn vrij, en daarmee kunnen ze naar hartelust druk doen, ze hoeven niet op te ruimen etc. (Nu zijn kinderen met ADHD heel zorgzaam dus kunnen ze prima opruimen, wat dan eigenlijk niet meer onder het kopje MOETEN valt, immers, ze vinden het leuk).

Nu, Ik ben ZEER nieuwsgierig wat school wilt, of van plan is. Ik kan nl niet zeggen dat bij een plan van aanpak dat 6 weken kost, na 8 dagen gewoon afgekapt kan worden.

Dit gezegt te hebben:

Als JIJ wilt weten hoe of wat: Ga naar een psycholoog, laat je kind testen! Dit kost weinig tijd, je kind ziet er geen problemen in, gezien de sessies meestal een stuk of 3 zijn. (1 in de klas, 2 bij de psycholoog).
Naar aanleiding van de verhalen en invullijsten van jouzelf zal er een rapport opgesteld worden met een diagnose. Daarmee kan je WEL of NIET eens zijn. Indien je dat nodig acht doe je een seccond opinion (wij wachten minimaal een jaar voor een seccond opinion...).
DAN weet je wat een professional erover zegt. Hiermee ga je aan de gang, niet met wat de school zegt... Laat die maar l*len (voor nu dus).

Medicatie: Ik zal medicatie als allerlaatste redmiddel zien. Thuis hebben we relatief weinig problemen: Wij hebben ons aangepast aan de situatie en wij kunnen er mee leven. Als school de jongen niet aankan, en hij is daardoor NIET gelukkig, zal ik hem met alle liefde naar een Speciaal basis onderwijs of Speciaal onderwijs sturen (Zit verschil tussen). Simpelweg omdat ik weet dat hij daar meer aandacht krijgt, betere leerkrachten met een gedegen achtergrond, standaard begeleiders van diverse afkomst (Psychologen, remedial teachers etc).

Mijn advies: Vergeet medicatie. Vergeet placebo's. Vraag de school op te houden met loze dreigementen. Zowiezo is je kind er beter van af als school het 'te lastig vindt'...

Even 2 bekende Nederlanders met ADHD: Bertje vischer (hoewel ik van hem niet 100% zeker ben) en Jochem Meijer...!!

Veel succes!

Je kan me vinden middels m'n email ;)

Xantippe

Hoi Big :D

Dank je wel voor je rwactie op mijn vragen..
Inmiddels hebben we gesprek adhd poli gehad
waarin die arts vertelde dat pillen zak zijn tussen OUDERS en HEM;
als school door blijft gaan met "zeuren "over liefst nog meer geven dan 2 keer 5 mg moeten ze hem maar bellen..
Ik ben ze terwille alsmede mijn kanjer de schoolmomenten door te helpen maar thuis is thuis en dus pillenvrij..

Zij heeft al poosje Rugzak Cluster 4 en in kader WSNS beleid vind ik dit zeker voorlopig ruim voldoende..
Vriendinnetjes van haar zitten wel op S.O. in onze eigen woonplaats nog wel .. 8) maar wat ik daarvan hoor word ik niet vrolijk..elke vrijdag GEEN les maar spelen.. :cry:

Testen heeft ze al zoveel gehad dat ze daarvan nu vrij gehouden moet..
WISC R was 106 dus heel normaal gemiddeld..
Emotioneel en sociaal iets mindere score ofwel; kloofkind..
MAG een kind van net 5 destijds dan niet meer KIND zijn ??
Kortom, adhd poli weet van dit alles en dat school het hiermee maar moet doen..
Allergie centrum geweest; E621 is fikse trigger voor adhd klachten
(smaakversterkers; surf maar.. :) )
Straks nog naar elders voor bloedbeeldbepaling op o.a. suiker, schildklier, vitaminen, mineralen, magnesium, zink etc..
Moet het wel weer voorschieten maar goed..als huisarts EN adhd poli hier geen heil inzien of zich blind staren op die pilletjes als HET middel..
Vanwege verhalen ex-gebruikers danwel haar zwemleraar (adhd-er)
hoorde ik al van zombie-gevoelens, extra verward na uitwerken etc etc...

We zien inmiddels wel dat als ze pilvrij is in het weekeinde ze fiks regelmaat nodig blijft hebben qua bezig zijn en een doel van de dag..
Ze is wel sneller emotioneel uit evenwicht bij gebrek aan "drugs"..

PDD-NOS is wel heftig idd; las erover op Internet en via Balans Digitaal..
Je hebt wel gelijk; adhd-ers zijn heel crea en zorgzaam (Freek de Jonge :D )
Wel sneu dat je zoon al BINNEN de termijn "afgedaan" wordt qua behandelplan..
Wat dat betreft doet de nieuwe (op vreedzame school principe) het stukken beter dan de dalton waar ze eerst op was..
Er wordt veel zelfstandigheid verwacht maar wel hulp hierbij bv. beertjes van Meichenbaum/ sociale activeiten/ oplossen conflicten etc..)

Jouw kanjer zal dit allemaal wel krijgen of kun je er iets mee qua
handelingsplan ??

Groetjes !! :lol:

BiG_G

Olla,

Je hebt het over elke vrijdag middag spelen op de SO. Maar dat is toch helemaal niet erg? Ze zorgen echt wel dat ze niet achter loopt als ze naar het voortgezet gaan.

Medicijnen houd ik tegen uit alle macht. Niet omdat ik niet denk dat het niet helpt, maar omdat ik vind dat weer eerst al het andere moeten proberen. En als school dar anders vind, dan is dat hun zaak. Zij dienen mijn kind zo goed mogelijk te onderwijsen naar hun kunnen. Zij dienen ons advies te geven in situaties waarin wij leek zijn of geen kennis voldoende hebben.
Zij (school) kan NOOIT bepalen wat wij moeten doen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat een school waar speciaal onderwijs heerst, dat dat zeker beter is dan de reguliere scholen. Ik zie het zeker niet als een probleem. Als ze daar elke vrijdag spelen, dan is daar vast een reden voor.

Het behandelings plan wat nu bepaald was:
Eigen plekje / hoekje voorin de klas (dit is een standaard met kinderen met deze aandoening) Mijn zoon is vreselijk snel in begrip (Ik heb nog steeds het idee dat er hoogbegaafd, of iig voorlopen op de rest erin zit). Bij een uitleg van bijna 20 minuten verveelt hij zich te pletter en gaat lopen freubelen.
Het plan is danook dat hij een aantal taakjes krijgt, elk 5 minuten, en dan als de klas begint aan hun opdracht krijgt mijn zoon korte en beknopte uitleg. Dit pakt ie direct op en doet hetgeen wat hem gevraagd is.

Zoals ik al zei... Heel nieuwsgierig waarom ze het plan geen kans geven.
Wij zijn thuis bezig met een ander plan, voor heel specifieke dingen, en dat werpt eigenlijk zijn vruchten af.
Ik geloof dat ze zich zouden voorberijden op eoa gebeuren met gekleurde boekjes ofzo...

Overigens, ik ben NOG niet eens met de diagnose PDD-NOS. Simpelweg omdat van het lijstje specifieke PDD-NOS kenmerken er maar 1 op mijn jochie slaat. En dat is mij er een stuk of veel te weinig voor zoiets ernstigs... ;)

Grtz

Xantippe

Beste Big,

Ik ga zeker het S.O. niet "afkraken" daar ik gezien heb dat menig vriendinnetje of buurtkinderen er perfect bij gingen en idd lekker meedraaien op regulier V.O...
Ik heb echter de ervaring dat onze kanjer op de Speciale Speelzaal destijds alle "rare" dingen van de andere peuters overnam en dat nóg doet van de belhamels hier in reguliere school..
Vandaar dat ik blijf hameren op het emotioneel jonger zijn en DAT moeten sturen/corrigeren..
Ook zij heeft werkplek apart voorin en afspraken op haar tafels; ook achterin de klas mag ze werken..en zit ze het liefste..
Ze heeft adhd aanpak/ mag bij tijd en wijle even "rennen" of beker juf wegbrengen..Voor ieder kind is een time-out mogelijkheid dus ook voor haar..veel pluimen en dikke duimen stickermapje..
Tussen juf/IB en mij is communicatieschriftje dus goed te volgen hoe en wat..springt er op sommige dagen uit dat ze best druk is..
Is het toeval dat ik niet gemeld heb dat ze bv. vruchtenhagel heeft gehad (E102 of E104 kleurstof) :oops: ???????????????
Of idd test door soms iets "trigger" te geven en kijken wat juf meldt qua
gedrag..?? :oops:
School is het overigens wel met REC en ons eens dat onze kanjer prima op regulier past ook vanwege de "goede voorbeeldkinderen" maar dat ze met "medicatie" nóg beter zou kunnen functioneren..
Vandaar dat ik nog verder wil kijken op MEDISCH gebied..
Is immers wel typisch dat baby en peutertijd perfect was maar zodra meer vaste én "snelklaar-voer" in beeld kwam ze dit stempel DRUK kreeg ? En tsja; heb je een beroerde tijd/juf op vorige school ontwikkel je faalangst en een houding die niet 1-2-3 weg is... :roll:

BiG_G

Volgens mij is er een heel onderzoek laatst uitgekomen mbt voeding en ADHD bij kinderen.

Wordt je ook niet vrolijk van...

Xantippe

Hoi Big;

Het grappige is zelfs dat Kinderjury een kroon heeft gegeven danwel
de kinderpostzegels hebben als doel dit onderzoek te STEUNEN !!

En dan nog wordt door menigeen ontkend;
de huisarts vindt Internet maar een hype met veel onzinverhalen
mbt. adhd en voeding/ tekorten aan andere stoffen..

BiG_G

Lekker huisarts... (wij hebben er overigens ook zo 1..!!)

Xantippe

Zucht..dit is de derde dus al sinds wij hier wonen 1998..
1e was zelf meer overspannen dan werkende,
2e heeft mij echt laten modderen met toen nog baby..
3e is deze dus..
Om nu weer 4e te gaan zoeken..zal wel aan ons liggen..te lastig..

BiG_G

Nah, Vroeger had ik een goede huisarts... Maar doordat ik ging verhuizen kregen we eoa vage vogel. Daarna weer verhuist, weer een weirdo en nu de derde...

Denk meer dat die gasten het ook te druk hebben met de malleise die NL kent in de zorg.... Dan kunnen ze gewoon ook allemaal niet meer aan.

Denk ik

Xantippe

ZOU kunnen dat huisarts het zelf niet meer aankan..
Laat staan ik in de zorgsector..
maar ik word als een een nitwit behandeld
qua drugsgerelateerde middelen zoals Haldol en
adhd pillen..
DAAR baal ik gewoon vreselijk van !

Dat artsen en school dit soort pillen een bril noemen of
gebrek aan stofje net als bv. Parkinson komt echt verkeerd aan;
een bril is van glas, geen psychisch midel..
Parkinson is aantoonbaar met scan; zolang adhd niet met scan aantoonbaar is is dit voor mij een rare vergelijking..

Maar goed; menig arts is dus zo arrogant om te denken dat een
"ziekte" is vast te stellen aan alleen vragenlijsten en observatie..
Niks te horen over voeding..terwijl er landelijk zelfs onderzoeken gestart worden naar relatie hiermee !

Hoe BLIND en DOOF kun je dus zijn als ARTS ?????????

Gesloten