Beste Xantippe,
Met verbazing lees ik je reacties.
Om met je laatste vraag te beginnen:
Nee! Ten eerste KUNNEN ze dat niet. Het traject om Speciaal Onderwijs in te gaan is helemaal niet zo makkelijk, en moet nadrukkelijk door ouders / verzorgers toegestaan worden. Een psychologies (rot woord

) rapport dient bijgevoegd te worden.
Nu even mijn verhaal, dan snap je waar ik op inhaak:
Mijn zoon van nu bijna 6 heeft sinds de eerste dagen in groep 1 tot heden een gedrag dat niet hetzelfde is als de andere 24 klasgenoten. Je kan je voorstellen dat dat lastig is voor de school: 24 gaan er links, 1 gaat er rechts. Binnen een half jaar kwamen ze met termen "Hoogbegaafdheid" aanzetten en aan het eind van het jaar kregen we boekjes van een psychiatrisch centrum onder ons neus gedrukt. Buiten dat wij enorm van deze actie geschrokken waren, immers eea werd in een 10 minuten gesprek even op tafel gesmeten) zijn wij ons gaan verdiepen in de logische routes. SBD zou er officieel eerst bijgehaald moeten worden. Dit werd door de school echter niet gedaan, ze wilde het via onze huisarts spelen (een andere mogelijke route), welke op zijn beurt niet mee wilde werken gezien deze school al vaker nogal doorsloeg. De school bleef aandringen en wist ons een alternatieve route te bieden: GG&GD. Daar heeft onze zoon een test gedaan en alles kwam er prima uit waarbij ook ADHD niet alszodanig herkent werd. Doch zou verder onderzoek noodzakelijk zijn om dat ook echt te kunnen concluderen. Wij hebben vervolgens een psycholoog benaderd om onze jongen te onderzoeken. Niet zozeer onder druk alswel dat je het graag wilt weten. Natuurlijk hadden wij wel een historie, maar door (bleek achteraf) ons ontzettende consequente handelen, is het allemaal binnen de perken gehouden (vonden wij).
Onze zoon is gediagnosticeerd ADHD & PDD-NOS.
Hij zit nu een kleine maand in groep 3 en wij hebben inmiddels een gesprek gehad met de school, de psycholoog, SBD (school begeleidingsdienst), de school begeleider en een 2de gespreks partner en de juf...
Er is een plan van aanpak gemaakt en dit zou 6 weken duren. Dit dient om hem goed te laten functioneren in de klas. Ook is er het 'Rugzakje' aangevraagd, om de extra hulp te betalen en de eventuele overgang naar SO of SBO al klaar hebben staan zodat alles soepel zou verlopen nagelang de keuze van ONS OUDERS in overleg met de SCHOOL.
Dit was overigens vorige week maandag, en afgelopen donderdag (8 schooldagen na het gesprek / plan van aanpak) werd ik naar school geroepen voor een nieuwe afspraak, omdat 'het niet meer ging'.
Overigens, het kinderdagverblijf en de BSO (Buitenschoolse opvang) Zagen / zien geen ADHD oid. Dat is logisch omdat de kinderen daar niets MOETEN. Ze zijn vrij, en daarmee kunnen ze naar hartelust druk doen, ze hoeven niet op te ruimen etc. (Nu zijn kinderen met ADHD heel zorgzaam dus kunnen ze prima opruimen, wat dan eigenlijk niet meer onder het kopje MOETEN valt, immers, ze vinden het leuk).
Nu, Ik ben ZEER nieuwsgierig wat school wilt, of van plan is. Ik kan nl niet zeggen dat bij een plan van aanpak dat 6 weken kost, na 8 dagen gewoon afgekapt kan worden.
Dit gezegt te hebben:
Als JIJ wilt weten hoe of wat: Ga naar een psycholoog, laat je kind testen! Dit kost weinig tijd, je kind ziet er geen problemen in, gezien de sessies meestal een stuk of 3 zijn. (1 in de klas, 2 bij de psycholoog).
Naar aanleiding van de verhalen en invullijsten van jouzelf zal er een rapport opgesteld worden met een diagnose. Daarmee kan je WEL of NIET eens zijn. Indien je dat nodig acht doe je een seccond opinion (wij wachten minimaal een jaar voor een seccond opinion...).
DAN weet je wat een professional erover zegt. Hiermee ga je aan de gang, niet met wat de school zegt... Laat die maar l*len (voor nu dus).
Medicatie: Ik zal medicatie als allerlaatste redmiddel zien. Thuis hebben we relatief weinig problemen: Wij hebben ons aangepast aan de situatie en wij kunnen er mee leven. Als school de jongen niet aankan, en hij is daardoor NIET gelukkig, zal ik hem met alle liefde naar een Speciaal basis onderwijs of Speciaal onderwijs sturen (Zit verschil tussen). Simpelweg omdat ik weet dat hij daar meer aandacht krijgt, betere leerkrachten met een gedegen achtergrond, standaard begeleiders van diverse afkomst (Psychologen, remedial teachers etc).
Mijn advies: Vergeet medicatie. Vergeet placebo's. Vraag de school op te houden met loze dreigementen. Zowiezo is je kind er beter van af als school het 'te lastig vindt'...
Even 2 bekende Nederlanders met ADHD: Bertje vischer (hoewel ik van hem niet 100% zeker ben) en Jochem Meijer...!!
Veel succes!
Je kan me vinden middels m'n email
