LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te dure monitor

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gravedigger

Re: Te dure monitor

Ongelezen bericht door gravedigger »

Tja. daar was ik dus ook erg benieuwd naar. En dan vooral over de opmerking over de chinees. Is natuurlijk net zo´n l*llig verhaal, maar leuk als vergelijking. Ik zou dus ten alle tijden verplicht zijn om naar die chinees te gaan teneinde die bami of nasi op te halen als ik die besteld heb
?

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Zo staat het echter niet beschreven.
Koop op afstand is een koop sluiten ( produkt bestellen ) per internet of telefoon !
En als je verder leest op consuwijzer zie je dit:

"Bij (ver)koop op afstand is er geen fysiek contact tussen de koper en de verkoper en het product. Om u als consument extra bescherming te bieden, is er wettelijk bepaald dat u een bedenktijd (zichttermijn) heeft van zeven werkdagen op producten die u koopt via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon, bestelbonnen of fax. Die zeven dagen gaan in na ontvangst van het product."

Het mag toch overduidelijk zijn dat dit een wet is die gericht is op webwinkels en telesellers die je via de telefoon een 24 delige encyclopedie willen verkopen. Niet voor de winkel in het dorp waar je heen belt of ze een monitor kunnen leveren. Misbruik maken van een wet kan best, maar wanneer ze zelf het artikel thuis brengen of je haalt het op, (in dit geval is het thuis gebracht en geinstalleerd) heb je contact met de winkel zelf en is de wet niet van toepassing. Zo ook bij de chinees voor je babi pangang. Die mag ook niet terug na 5 dagen omdat ie niet goed meer is. (sowieso vallen etenswaren buiten deze wet)

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij (ver)koop op afstand is er geen fysiek contact tussen de koper en de verkoper en het product.
correct ! Maar dit gaat over het sluiten van de koop ! Het sluiten van de koop gaat in op het moment van bestellen ( per telefoon ), niet op het moment van ontvangen !
Die zeven dagen gaan in na ontvangst van het product.
Hierin wordt niet gesproken over WIE het produkt bezorgd. Dit kan een koeriersdienst zijn, maar natuurlijk ook de verkoper zelf ! In jouw interpretatie gaat de koop op afstand regeling niet op indien bijv. Wehkamp zelf met een busje voor komt rijden ?
maar wanneer ze zelf het artikel thuis brengen of je haalt het op, (in dit geval is het thuis gebracht en geinstalleerd) heb je contact met de winkel zelf en is de wet niet van toepassing.
Nogmaals dus:

Als meneer Wehkamp zelf de boel komt langsbrengen en installeren i.p.v. een installateur / koerier, dan gaat de wet ineens niet meer op ?
Volgens mij zit het was lastiger in elkaar dan dat !!!
In mijn interpretatie geldt de koop op afstand wet voor het moment van sluiten van de koop en dat is het moment van bestellen ( per telefoon ) ! Die is bepalend voor of koop op afstand geldt en niet het moment van levering !

Etenswaren gelden inderdaad niet en ook diensten zijn hiervan uitgesloten !

magel725

Ik snap best wat je wilt zeggen, maar zo werkt het uiteraard niet. Je kunt dan namelijk ALLES telefonisch voor je laten klaarleggen en vervolgens zou je dan OVERAL koop op afstand op hebben.

Dus je gaat kijken bij de winkel en je ziet een artikel. Vervolgens loop je naar buiten en belt naar de winkel of ze het artikel voor je willen reserveren omdat je het gaat kopen. Als je daarna naar binnen loopt is het toch koop op afstand, want de verkoop ging via de telefoon...

Nee, in dit soort gevallen zegt de winkelier "zo werkt het niet" en kun je naar de rechter om je gelijk te halen. Die wijst het vervolgens af omdat de wet hiervoor niet is bedoelt. Syntactisch heb je gelijk, maar uiteindelijk reken je bij een winkel pas af wanneer je het produkt in handen krijgt; dus aan de balie of wanneer de winkelier of meneer Wehkamp het produkt aan je geeft. Daarmee vervalt dan sowieso de koop op afstand regeling.

En nogmaals: in dit geval is het uitermate ongepast en ik denk ook niet dat de discussie hier over moet gaan. Ik doe niet mee aan regeltjes bedenken en verkrachten waardoor iemand die het absoluut niet verdient onder zijn verplichting uit kan komen. Ik bedank daarvoor.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Als de winkelier de monitor bij de klant heeft afgeleverd en aangesloten, dan is er geen spraken van koop op afstand.
Dit heeft er niets mee te maken. De koop was al eerder gesloten, op afstand. (sluit je de koop aan huis, dan zou colportagewet kunnen gelden)
....het feit dat de winkelier via de telefoon of internet de monitor bestellen moest....
Voor de winkelier is het dan wel koop op afstand
De winkelier handelt bedrijfsmatig, en kan zich zelf nooit beroepen op de wet koop op afstand.
Zo is het ook geen koop op afstand wanneer je de chinees belt om je menu vast klaar te zetten.
Sommige producten zijn uitgesloten van koop op afstand:
-Bederfelijke waren
-hygienisch oogpunt (intieme speeltjes)
Het mag toch overduidelijk zijn dat dit een wet is die gericht is op webwinkels en telesellers die je via de telefoon een 24 delige encyclopedie willen verkopen. Niet voor de winkel in het dorp waar je heen belt of ze een monitor kunnen leveren
Dan moet die winkel telefonisch/schriftelijk of per internet geen overeenkomsten sluiten! Telefonisch reserveren kan wel, en vervolgens klant in de winkel koop laten sluiten en product afhalen.
Dus je gaat kijken bij de winkel en je ziet een artikel. Vervolgens loop je naar buiten en belt naar de winkel of ze het artikel voor je willen reserveren omdat je het gaat kopen. Als je daarna naar binnen loopt is het toch koop op afstand, want de verkoop ging via de telefoon...
Hier kan de winkel zich tegen wapenen, door in de overeenkomst iets te zetten als monitor merk/type, zoals in de winkel gezien.
Ondertekent de klant deze overeenkomst, dan is aantoonbaar dat het product in de winkel bekeken is.
Laatst gewijzigd door 16again op 11 aug 2007 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Als de winkelier de monitor bij de klant heeft afgeleverd en aangesloten, dan is er geen spraken van koop op afstand.
Dit heeft er niets mee te maken. De koop was al eerder gesloten, op afstand. (sluit je de koop aan huis, dan zou colportagewet kunnen gelden)
Dit zijn verrotte manieren door het mes bij de winkelier op de keel te zetten om af te dwingen dat de consument ten aller tijden de producten terug willen brengen en dit dan ook eisen.

Hiermee is weer bewezen dat sommige consumenten de hersens totaal verrot hebben.

En daarbij krijgen wij als winkeliers steeds minder wapens om ons te weren tegen die uitzuigende consumenten die eisen dat ze alles mogen.

Ons wordt de wapens ontnomen om ons tegen de hufters te beschermen.

Lekkere consumentenbescherming. Die neemt zelfs de hufters onder de consumenten in bescherming!!!! :evil:

Er is toch een grote groep consumenten die misbruik maken van veel situaties om zelf er beter op te worden.
En als de overheid die groep dan ook in bescherming neemt (wat niet terecht is), dan krijg je op een gegeven moment dat de winkeliers gaan zeggen:

Schijt aan die #@@@$ regels en wetten!!!

En verdomd, er zijn winkeliers die schijt aan de regels hebben, ten koste van de consument.

En hoe zou dat toch komen?

magel725

Ik ben geen winkelier, maar ik ben het er wel mee eens dat het aantal bloedzuigers stijgende is, gezien dit topic. De koop op afstand is voor internetwinkels en telemarketing in het leven geroepen. Als je hem zo weet te draaien dat ie ook zou gelden voor een telefonische bestelling bij de buurtwinkel: prima, maar ik vind het te triest voor woorden.

ikbenik

Koop op afstand is alleen van toepassing bij webwinkels en postorderbedrijven en niet in de normale winkel.

16again

Koop op afstand is alleen van toepassing bij webwinkels en postorderbedrijven en niet in de normale winkel.
In essentie is die wet bedoeld voor alle op afstand afgesloten consumenten koopovereenkomsten.
Irrelevant of de winkel alleen volgens die methode verkoopt of ook nog een normale winkel er op na houdt.

Je kan het bloedzuiger gedrag noemen, maar als ik in goed vertrouwen iets koop, en achteraf blijk 2x te veel betaald te hebben, dan zou ook ik een legale manier zoeken om de koop achteraf te ontbinden.

Ik werk bij een computerbedrijfje. Vaak kopen onze klanten uit vertrouwen, echter als zij prijzen zouden vergelijken dan zijn wij echt niet 2x te duur!

ikbenik

Irrelevant of de winkel alleen volgens die methode verkoopt of ook nog een normale winkel er op na houdt.

Dus als iemand mij opbelt en vraagt aan mij of ik voor hem een dure beamer kan bestellen of dit via de mail vraagt, en dan na 3 dagen wilt hij die dan terugbrengen, dan is dus de wet koop op afstand van toepassing?

En er zijn consumenten bij die weigeren om via normale communicatie wegen te communiceren, en alleen maar dit doen via de mail.

Ik probeer juist om te voorkomen dat op mijn transacties de wet koop op afstand van toepassing zijn.

Want ik wil voorkomen dat men daar misbruik van gaat maken.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Vooropgesteld : de TS heeft geen enkel recht op geld retour of korting.

Echter,

De winkelier heeft vrijwillig een korting van 25% aangeboden.
Reken maar dat ook met deze korting de winkelier nog een stevige marge op dit produkt maakt.

Het is natuurlijk niet handig om zulke extreme winstmarges te hanteren, want de meeste consumenten zijn iets slimmer dan TS en vergelijken wel eerst de pijzen voordat ze tot aankoop overgaan..

Het dubbele betalen omdat je monitor wordt thuisgebracht en aangesloten ... lijkt mij niet echt een goed deal.

angel1978

Geef nu eens de verwijzing naar de wettekst waar dit staat en ik geloof je direkt !
Vooralsnog klets je maar een eind in de lucht !!!
Ik ben geen winkelier, maar ik ben het er wel mee eens dat het aantal bloedzuigers stijgende is, gezien dit topic.
En daar bedoel je mij mee misschien :shock:

Als een simpele vraag stellen niet meer mag omdat anderen zich dan aangevallen voelen en gaan schelden en smijten met van alles en nog wat ! DAT is pas te triest voor woorden :roll:
Dus als iemand mij opbelt en vraagt aan mij of ik voor hem een dure beamer kan bestellen of dit via de mail vraagt, en dan na 3 dagen wilt hij die dan terugbrengen, dan is dus de wet koop op afstand van toepassing?
Als diegene die beamer nooit gezien heeft voordat hij/zij hem bestelde en 'm niet gebruikt heeft ( enkel op zicht ). JA, volgens mij wel ! Daar is volgens mij die wet voor bedoeld ( en dat staat ook duidelijk omschreven ) ! Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar nogmaals.... graag met een verwijzing die KLOPT !

ikbenik

Het is natuurlijk niet handig om zulke extreme winstmarges te hanteren, want de meeste consumenten zijn iets slimmer dan TS en vergelijken wel eerst de pijzen voordat ze tot aankoop overgaan..

25% tot 35% is niet extreem.

5% is pas ziekelijk laag.

angel1978

Hier een verwijzing ( waar ikbenik volgens mij ook aan deelneemt ) op een andere rubriek waar net zo'n discussie in schemergebied van de wet plaatsvind:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... 19&cat=648

Ook hier zijn de "experts" het niet met elkaar eens en daardoor de rechten van de consument onzeker !
Klein verschil: daar wordt WEL inhoudelijk gediscussieerd !

Voor wat betreft dit topic nogmaals de vraag:

Als ik als consument een winkel opbel en zonder het produkt te kunnen zien een bestelling plaats ( OP BASIS VAN DE VOORLICHTING VAN DE VERKOPER ), is het dan een koop op afstand ???

Voor zover ik kan nagaan in de wet is het dat WEL !
Mocht iemand hier anders over denken, dan laat ik me graag overtuigen, maar wel graag INHOUDELIJK

16again

Vooropgesteld : de TS heeft geen enkel recht op geld retour of korting.
Duidelijk dat TS niet op jouw sympatie kan rekenen.
Dat neemt niet weg dat zodra de wet koop op afstand van toepassing is TS recht heeft op geld terug! (en die is van kracht voor zodra de bestelling per telefoon/schriftelijk gedaan is zonder dat de winkel bezocht is om het product te bekijken)

angel1978

Van mij ook niet !
TS heeft gewoon verzuimd om goed na te kijken wat een monitor kost en besloot uit vrije wil om iets te kopen !
Als de TS later spijt zou krijgen omdat de monitor groter dan gedacht of een lelijke kleur zou hebben en niet in het interieur zo passen, dan zou ik nog enigzins sympathie hebben ( daar de TS dit niet had kunnen voorzien ). In dit geval vind de TS later een goedkopere en wil daarom van de koop af ! Wat mij betreft onacceptabel !

Maar TS heb ik al tijden niet gehoord en zal inmiddels wel verdwenen zijn....

16again

In dit geval vind de TS later een goedkopere en wil daarom van de koop af !
Bij beroep op koop op afstand kan je de koop ongedaan maken zonder opgaaf van reden.

angel1978

Je vroeg toch niet om de rechten, maar om of TS op sympathie kon rekenen !

Op basis van de reden kan de TS niet op mijn sympathie rekenen..
Kan je wel met de wet komen, maar die lijkt mij in het geval van mijn mening niet echt interessant :D

magel725

De winkelier heeft vrijwillig een korting van 25% aangeboden.
Reken maar dat ook met deze korting de winkelier nog een stevige marge op dit produkt maakt.
Knap dat je dit in je kristallen bol hebt gezien. Het had namelijk ook zo kunnen zijn dat de winkel, gezien de goede service, nu kiest voor verlies op de monitor maar alsnog een tevreden klant. Maar als jij in je kristallen bol kunt zien dat dit niet zo is, dan geloof ik dat.
Quote: "Koop op afstand is alleen van toepassing bij webwinkels en postorderbedrijven en niet in de normale winkel."

Geef nu eens de verwijzing naar de wettekst waar dit staat en ik geloof je direkt !
Vooralsnog klets je maar een eind in de lucht !!!
Koop op afstand is daarvoor in het leven geroepen. Dat je een wet kunt verdraaien naar je eigen voordeel is altijd wel mogelijk.
Quote:
"Ik ben geen winkelier, maar ik ben het er wel mee eens dat het aantal bloedzuigers stijgende is, gezien dit topic. "

En daar bedoel je mij mee misschien

Als een simpele vraag stellen niet meer mag omdat anderen zich dan aangevallen voelen en gaan schelden en smijten met van alles en nog wat ! DAT is pas te triest voor woorden
Nee, daar bedoel ik uitsluitend de TS mee. Ik vind het wel enorm smakeloos dat deze discussie plaatsvind in dit topic, aangezien het gedrag van de TS in mijn ogen echt niet hoeft te hopen op geld terug. Dit is een leuke discussie, maar niet in dit topic. Beschuldigingen naar mijn kant vind ik dan ook niet gepast.
Als ik als consument een winkel opbel en zonder het produkt te kunnen zien een bestelling plaats ( OP BASIS VAN DE VOORLICHTING VAN DE VERKOPER ), is het dan een koop op afstand ???

Voor zover ik kan nagaan in de wet is het dat WEL !
Mocht iemand hier anders over denken, dan laat ik me graag overtuigen, maar wel graag INHOUDELIJK
Het gaat om koop op afstand en niet om bestel op afstand. Zodra je het artikel op gaat halen of het wordt door de zaak bij je thuis geleverd en ze geven je eerst de doos en daarna betaal je pas, of je doet dit tijdens hetzelfde contact, dan is er alsnog persoonlijk contact geweest tussen de klant en het bedrijf en vervalt de koop op afstand regeling. Zo ook bij de TS. Bestel op afstand regelingen bestaan niet.
Dat neemt niet weg dat zodra de wet koop op afstand van toepassing is TS recht heeft op geld terug! (en die is van kracht voor zodra de bestelling per telefoon/schriftelijk gedaan is zonder dat de winkel bezocht is om het product te bekijken)
Het gaat om koop op afstand en niet om bestel op afstand. Zodra er persoonlijk contact is (om de bestelling op te halen/af te rekenen) tussen de klant en de winkelier is de hele regeling niet van toepassing.

16again

Zodra er persoonlijk contact is (om de bestelling op te halen/af te rekenen) tussen de klant en de winkelier is de hele regeling niet van toepassing.
Waar het in de regeling om draait is of je bij de winkelier in de showroom bent geweest zodat je gelegenheid hebt gehad eigenschappen van het product te bepalen.

-Als de winkelier het op afstand gekochtte product zelf komt afleveren en afrekenen is het nog steeds koop op afstand.

-Als je bij de internetwinkel iets koopt, en het vervolgens zelf bij de afhaalbalie ophaalt en betaalt is het nog steeds koop op afstand.

In beide gevallen is de koop immers gesloten zonder bezoek vooraf aan de showroom.
En ja, koop op afstand kan je misbruiken bij dode pixels........

Gesloten