LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alles over Activeren van Vista.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fietsje

Re: Alles over Activeren van Vista.

Ongelezen bericht door fietsje »

In Windows 98 waren de drivers 8, 16 en 32 bit.
In XP kunnen alleen de 32 bits drivers gebruikt worden.
Zwak argument, de processoren zijn nu 64 Bits, maar ondersteunen nog steeds 16 en 32 bits. is dus heel goed te fixen.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zwak argument, de processoren zijn nu 64 Bits, maar ondersteunen nog steeds 16 en 32 bits. is dus heel goed te fixen.
Het gaat niet om de processor, maar om het besturingsysteem.

Je moet geen 8, 16 en 32 bits drivers door elkaar gaan gebruiken.
Daar wordt het systeem alleen maar onstabiel door.

Kijk maar naar Windows ME.

Dat zegt genoeg.

fietsje

Je moet geen 8, 16 en 32 bits drivers door elkaar gaan gebruiken.
Daar wordt het systeem alleen maar onstabiel door.
De praktijk wijst dit inderdaad uit.
Dit zegt niets over de kwaliteit van de drivers, maar alles over de kwaliteit van het OS.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

de kwaliteit van het OS wordt dus slechter wanneer er meerdere bits door elkaar gebruikt worden
prima oplossing dan toch?

ikbenik

Dat is ook de reden dat in Vista en in 2k alleen 32 bits drivers gebruikt worden.

Maar het feit is gewoon dat voor iedere besturingsysteem eigen drivers benodigd zijn.

Dus Vista heeft eigen drivers nodig.

Dan kun je Microsoft niet aansprakelijk en verantwoordelijk stellen als de hardwarefabrikanten weigeren om de drivers aan te passen.

Dus als je van Windows XP overstapt naar Linux, dan kun je met jouw XP drivers ook niks beginnen.

En dat de XP drivers niet onder Vista werken, is heel logisch, omdat Vista net zo werkt als Linux (onder de motorkap).

Vista werkt gewoon totaal anders dan XP.

fietsje

Dus als je van Windows XP overstapt naar Linux, dan kun je met jouw XP drivers ook niks beginnen.
Dit is niet per definitie zo :

http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/

en voor ubuntu (waaraan hulde )
https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper

voor met name netwerk en usb devices kun je in Linux gewoon je XP drivers installeren! 8)
Werkt niet altijd, maar meestal wel!
Laatst gewijzigd door fietsje op 16 sep 2007 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

fietsje

En dat de XP drivers niet onder Vista werken, is heel logisch, omdat Vista net zo werkt als Linux (onder de motorkap).
Dus niet hè!
de kwaliteit van het OS wordt dus slechter wanneer er meerdere bits door elkaar gebruikt worden
prima oplossing dan toch?
Bits worden meestal door elkaar gebruikt, de nullen wisselen de énen af.
De kwaliteit wordt bepaald door de juistheid van de volgorde waarin deze bits elkaar afwisselen.
Het wordt pas leuk als je ze verwisseld. Maar als je van "lol' bit 1 en 3 verwisseld staat er nog steeds "lol" :lol:
( heeft echter niets meer te maken met activeren vista..... )

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

"Vista heeft minimaal 1 GB nodig om goed te draaien, kom dan niet aan met een computer waarin maar 256MB geheugen zit. "

Was van de week in een Apple zaak waar ze VISTA native hadden draaien op een iMac 24".
Toegegeven, met dat glazen beeldscherm ziet het er zondermeer erg gelikt uit.

Heb even wat dingen uitgeprobeerd - en dit keer zij het programma niet meteen poef, doe het zelf maar zoals vorige keer bij een portable computer uit de PC-wereld -, maar op de één of andere manier bekroop mij het gevoel dat ik de logica in bijvoorbeeld de systeemvoorkeuren van OS X miste bij het onderdeel Configuratiescherm.

Weet dus niet precies wat de configuratie van die iMac was, maar uitgaande van een standaarduitvoering met 1 Gb werkgeheugen kreeg ik toch bij elke opdracht het gevoel dat het systeem een soort van "pompend" effect gaf en helemaal niet de indruk dat het ook maar zo soepel draaide als Tiger al meer dan twee jaar doet. Let wel, op een machine met een processortechnologie van die tijd; want we hebben het dus in deze discussie net over het feit dat die PC's - zelfs met veel meer werkgeheugen - totaal ongeschikt zijn voor VISTA.

En dat terwijl de ins en outs van VISTA in basis heel veel moet hebben meegekregen van Tiger, zoals om maar eens wat te noemen de zoekoptie in de verkenner. Als het goed is moet die een zelfde soort werking hebben als Spotlight. Echter, typ ik een woord als netwerk in, dan moet je dat eerst helemaal intypen en daarna op de knop zoeken drukken. Vervolgens volgde een naar mijn gevoel moeizame zoekslag.
Doe ik zoiets in Spotlight dan zie ik de resultaten al verschijnen terwijl ik nog aan het typen ben.

Misschien een aantal te oppervlakkige tests om VISTA echt op waarde te kunnen schatten, maar zaken als deze die ik als basisbeginselen van een OS beschouw, geven mij nog steeds niet het gevoel dat ik iets mis aan het niet hebben van dit programma - wat ik bij Tiger definitief wel zou hebben -.

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat Microsoft er steeds in slaagt om zulke, laat ik het maar "opgeblazen" noemen, software te maken.

Die zelfs binnen het Windows gebeuren of de programmatuur als Office niet helemaal of als het even wil helemaal niet met elkaar kan samenwerken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Wordperfect waarvan naar verluidt de laatste versie nog steeds alles kan uitwisselen met een exemplaar uit 1990).

Programmatuur die er op gemaakt lijkt te zijn om de hardware fabrikanten aan klandizie te helpen.
Vanuit dat oogpunt eigenlijk vreemd dat Intel in dat opzicht zoveel moeite heeft gedaan om Apple binnen te slepen als afnemer van haar processoren middels onder andere afspraken om de modernste typen eerst aan hen te leveren.

Om AMD uit de markt te drukken of marktaandeel weg te kapen? Zoals op dit forum wel eens triomfantelijk opgemerkt werd dat Windows op 95% van de computers draait en dat zo blijft omdat de goegemeente er zo happy mee is, dan denk ik met dat gegeven in mijn achterhoofd toch "waar zal ik me als Intel druk om maken".

Blijkbaar heeft Intel daar toch een andere kijk op dan de gemiddelde aan Windows verknochte en niet verder kijkende computeraar.

Biedt Apple toch een beter platform om te testen of gaat het toch meer en eerder mee met de ontwikkelingen? Zoals om maar weer eens wat te noemen, het gebruik van het 802.11N-protocol waarvan ik merk dat een heleboel gebruikers uit de PC-wereld nog nooit gehoord hebben, waar ik al maanden mee draai. En dan heb ik het niet over zo maar de eerste de beste gebruiker van een computer, die nauwelijks de aan/uit-knop kan vinden.

Wat overigens misschien nog niet eens zo'n vreemde veronderstelling is omdat de Apple klandizie gewoonweg bereidt is om al op voorhand meer geld voor een computer uit te geven. In die 95%-5% rest wordt natuurlijk alles meegenomen, waarvan een heleboel PC's - tot de kwa prijsklasse - categorie minimalistische dozenschuivers behoort.

Ga je echter in het hogere, meer profijt opleverende segment kijken dan ligt de zaak wellicht heel anders.
Heb eens bij de Duitse firma CANCOM omdat die enerzijds een makkelijk overzicht geeft en daarnaast nog eens zowel MAC's alswel PC's levert.

Sorteer ik het in dit geval door HP aangevoerde PC-prijslijstje op prijs dan kom ik tot dit resultaat - http://tinyurl.com/3xn9z9 -. Bekijk ik het 3000 euro kostende type eens nader - http://tinyurl.com/3cqeep - dan vind ik de specificaties nauwelijks tot niet beter dan een gelijkwaardig geprijsde MAC PRO.

En dat terwijl meest verwonderingswaardig het systeem standaard met XP Professional wordt uitgeleverd en niet eens met VISTA. Toch een vingerwijzing dat VISTA het thuis in niet al te moeilijke omstandigheden het misschien wel goed doet, maar bedrijfsmatig zelfs een grote computerfirma zich er liever niet de vingers aan brand?

Want naar ik aanneem behoort een computer als deze normaliter bepaald niet in het segment van de "gewone man in de straat".

jor

Ongelezen bericht door jor »

En dat terwijl meest verwonderingswaardig het systeem standaard met XP Professional wordt uitgeleverd en niet eens met VISTA. Toch een vingerwijzing dat VISTA het thuis in niet al te moeilijke omstandigheden het misschien wel goed doet, maar bedrijfsmatig zelfs een grote computerfirma zich er liever niet de vingers aan bran

Opzich gaat het al helemaal niet anders dan op het moment dat XP uit kwam in 2001. Het bedrijfsleven was net overgegaan op Win 2000 pro en ging om dezelfde redenen als nu voor Vista worden gegeven (nog ) niet massaal over. Pas in 2003/2004 ging het bedrijfsleven XP gebruiken. Nu zie je hetzelfde, natuurlijk wacht het bedrijfsleven liever af tot SP1 uit is en de bugs er grotendeels uit zijn.Dus in 2009 zie je dezelfde verschuiving als in 2003/2004.De rest van je betoog kan ik ook niet ondersteunen en jou onderbouwing is matig. Zelf draai ik sind Feb jl Vista Premium en heb in mijn vriendenkring een tiental gebruikers die op een paar driverproblemen na is iedereen echt tevreden. Bij Win 98 kon je rustig met 64/128MB aan de gang maar tegenwoordig word er een stuk meer gevraaagd van de pc en om maar wat te noemen, een strookje geheugen van 1 GB kost nog geen € 50.- meer.

ikbenik

Zelf heb ik twee nieuwe computers.
Een laptop waarop Vista staat en een desktop computer waarop XP Pro staat.

De reden dat ik op de desktop XP heb staan, is dat ik van diverse programma's gebruik maak die niet onder Vista draaien.

jor

Geplaatst op 20 Sep 2007 18:41 door ikbenik

--------------------------------------------------------------------------------

Zelf heb ik twee nieuwe computers.
Een laptop waarop Vista staat en een desktop computer waarop XP Pro staat.

De reden dat ik op de desktop XP heb staan, is dat ik van diverse programma's gebruik maak die niet onder Vista draaien.

Naar boven
Dat kan, Vooral oudere software is soms een probleem. Maar met XP was het echt niet anders in het begin, Binnen een jaar was daar al SP1 en nog een jaartje of twee verder zelfs SP2. het is en blijft iets heel nieuws wat nog moet groeien. Over een paar maanden is daar SP1 en de bugs zullen ook steeds minder worden.Het bedrijfsleven ging altijd al veel later over op nieuwe software.

fietsje

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat Microsoft er steeds in slaagt om zulke, laat ik het maar "opgeblazen" noemen, software te maken.
Dit is geen kunst, iets langzamer laten werken dan nodig gaat vanzelf, bij sommige fabrikanten uit het verleden ( bijv. digital ) werd de snelheid van een systeem zelfs kunstmatig veetraagd.Als je vervolgens meer geld betaalde steken ze een jumpertje oid en zie daar het systeem is sneller.

Dit is niets nieuws, het gebeurt overal, bij bepaalde auto's moet je voor veel geld cruise-control aanschaffen, terwijl men inde garage niets anders doet dan de schakelaar van 3,50 euro monteren.

Samengevat dit valt onder de noemer marketing, en MS is hier een ster in!!
Programmatuur die er op gemaakt lijkt te zijn om de hardware fabrikanten aan klandizie te helpen.
Ik herhaal : marketing.

Gebruik anti rimpel crême , eet Becel, was je haar met product XXX en alles wordt beter.
dan denk ik met dat gegeven in mijn achterhoofd toch "waar zal ik me als Intel druk om maken".
simpel : intel leeft niet van wat het verkocht heeft, maar van wat het nu verkoopt.
Biedt Apple toch een beter platform om te testen of gaat het toch meer en eerder mee met de ontwikkelingen? Zoals om maar weer eens wat te noemen, het gebruik van het 802.11N-protocol waarvan ik merk dat een heleboel gebruikers uit de PC-wereld nog nooit gehoord hebben, waar ik al maanden mee draai. En dan heb ik het niet over zo maar de eerste de beste gebruiker van een computer, die nauwelijks de aan/uit-knop kan vinden.
Ik heb er al eens eerder iets over gezegd, en val dus in herhaling. het gaat hierbij om standaarden. wie sluit zich er bij aan, en wie probeert zijn eigen protocol/versie tot standaard te benoemen. Helaas probeert MS maar al te vaak het laatste te realiseren. Niet in de laatste plaats omdat dit ook wel eens gelukt is. Echter vindt MS daarin altijd een tegen pool, actie is nu eenmaal reactie.
Het feit dat we hier met z'allen nu via het internet communiceren is bij de gratie van een standaard, niet bij de gratie van 1 bepaald bedrijf. Zo moet het m.i. altijd zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n

Het zou dus niet zo moeten zijn dat een bedrijf standaards boycot, of z'n eigen standaard probeert op te leggen, omdat het denkt een groter bedrijfsbelang na te streven. Concurrentie hierin leidt altijd tot het beste product tegen de laagste prijs.
En dat terwijl meest verwonderingswaardig het systeem standaard met XP Professional wordt uitgeleverd en niet eens met VISTA. Toch een vingerwijzing dat VISTA het thuis in niet al te moeilijke omstandigheden het misschien wel goed doet, maar bedrijfsmatig zelfs een grote computerfirma zich er liever niet de vingers aan brand?
Dit heeft alles te maken met standaardisering binnen bedrijven. Niet alle PC's worden op enig moment tegelijkertijd vervangen door nieuwe. M.a.w. als een bedrijf XP gebruikt zal het pas op vista omschakelen als de meeste of alle PC's dit goed kunnen draaien. De verantwoordelijke afdeling wordt dan niet gek gemaakt met alle verschillende soorten systemen.
Laatst gewijzigd door fietsje op 20 sep 2007 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jor

fietsje zette...
Dit heeft alles te maken met standaardisering binnen bedrijven. Niet alle PC's worden op enig moment tegelijkertijd vervangen door nieuwe. M.a.w. als een bedrijf XP gebruikt zal het pas op vista omschakelen als de meeste of alle PC's dit goed kunnen draaien. De verantwoordelijke afdeling wordt dan niet gek gemaakt met alle verschillende soorten systemen.

Precies, gelijk ook ik al opmerkte wachten bedrijven gewoon af en dat was dus bij elke OS al zo. XP in 2001, bedrijven in 2003/2004. Hetzelfde gebeurd nu omdat systeembeheerders anders overuren maken en computers niet gellijk worden vervangen bij elk nieuw OS.

samizzle

Ongelezen bericht door samizzle »

Ik heb al sinds 2008 een computer van HP.
Deze heb ik gekocht bij Expert, met Windows Vista Home Premium (OEM).
Ik wilde de BIOS updaten, omdat de computer raar deed. (ging bij elke tik uit/opnieuw opstarten)

Dit BIOS updaten pakte niet zo goed uit en ik moest een nieuwe moederbord kopen. (Ik had het naar de Expert gebracht en die beaamden dat)
Ik heb toen via Marktplaats een leuke en bijna identieke moederbord gevonden, maar dan van Asus.
Toen ik de Windows Vista HP wilde herstellen naar de fabrieksinstellingen, kreeg ik een foutbericht "Code Purple" en na wat surfen op het internet kwam ik erachter, dat het een truuk is van HP om de identieke moederbord met identieke hardware te blijven gebruiken, dus naar hun zou moeten voor service en dergelijke.
Ik heb dit weten te verhelpen met wat hulp van het internet, maar als ik dan de Windows Vista moet activeren, krijg ik een foutbericht dat de productsleutel al in gebruik is of iets dergelijks en contact moet opnemen met HP helpdesk om dit probleem op te lossen.
Ik heb hun gebeld, maar ik kwam niet eens bij de Technische Hulp, omdat ik eerst persoonlijke gegevens aan een receptionist moest afstaan, zodat ze mij dan in de toekomst voor reclames en dergelijke kunnen benaderen.
Ik heb hem medegedeeld, dat ik eerst wilde spreken met iemand die mij van het probleem kon helpen en dan misschien wel mijn gegevens wil afstaan om verdere assistentie te bemakkelijken.
De receptionist wilde hier niks van weten en omdat het 10 eurocent per minuut kost en we bleken er niet uit te komen, dus toen heb ik de hoorn er maar op gelegd, maar ik ben verder niks wijzer geworden.
Er zit een 30 dagen evaluatie periode op, maar ik weet niet wat ik na die 30 dagen dan moet en wat er dan gebeurd.
Kan ik dan mijn computer met Vista nog gebruiken of moet ik terug naar Expert (de garantie is inmiddels al lang afgelopen)?
Is HP niet verplicht om dit soort dingen te vermelden bij het verkopen van zulke computers met voorgeinstalleerde VISTA op dat moederbord?
Ik wil geen (dure) fouten maken (400-500 euro heeft de PC me gekost) en als ik iets moet weten, wat mij daarvan kan weerhouden, dan zou ik dat wel heel graag willen weten, VOORDAT ik iets stoms doe, immers het blijft wel MIJN computer!

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!

Mvg,

Dhr. Oosterhuis

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik wilde de BIOS updaten, omdat de computer raar deed. (ging bij elke tik uit/opnieuw opstarten)
Omdat de computer raar deed, ga je het bios updaten. :shock:
Het steeds opnieuw opstarten kan ook met een virus te maken hebben.
Maar dit is nu te laat.
Dat je geen gegevens verstrekt aan HP, om geholpen te worden, vind ik dan raar.
Ik denk, dat je een nieuwe OS moet kopen, om de computer weer legaal aan de praat te krijgen.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... -questions

Afbeelding

Legaal , bellen met Microsoft activatie.En bovenstaand gebeurt er. :wink:

Dit melde ik er eerder over.
Telefonische activatie via het activatienummer (0800 02 33 487) werkt ook prima via mobiele telefoon, er is geen vaste telefoon voor nodig. Overigens kunt u ook gewoon via 020-500 1500 de Microsoft Productondersteuning bereiken. Als u in het keuzemenu voor technische ondersteuning kiest, krijgt u een medewerker aan de lijn die de activatie ook voor u kan uitvoeren.

Gesloten