Wat betreft het boete beleid, opzegvergoeding of tussentijdse opzegvergoeding van energie contracten het volgende.
Deze is door de NMa vastgesteld. Hier diene energiebedrijven zich dus aan te houden.
De bedragen:
Als uw energieleverancier niet aan u (door middel van een persoonlijke kennisgeving) heeft aangegeven dat uw contract zou worden verlengd, mag uw energieleverancier u maximaal 25 Euro per product in rekening brengen.
Als uw energieleverancier aan u (door middel van een persoonlijke kennisgeving) heeft aangegeven dat uw contract zou worden verlengd, mag uw energieleverancier u maximaal 50 Euro per product in rekening brengen.
Heeft u een energiecontract afgesloten voor bepaalde duur (bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar) en wilt u dit energiecontract tussentijds beëindigen (opzeggen), dan bent u mogelijk een opzegvergoeding verschuldigd aan uw leverancier. Dit moet dan wel zijn opgenomen in de overeenkomst of de algemene voorwaarden. De hoogte van deze opzegvergoeding is door de NMa vastgesteld.
Consumenten
De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de contractduur en de resterende looptijd op het moment van opzeggen. In de tabel hieronder kunt u lezen welke vergoeding de energieleverancier u maximaal mag vragen afhankelijk van de resterende looptijd en de duur van het contract.
contractduur resterende looptijd maximale opzegvergoeding
1 jaar < 1 jaar 50 EUR
> 1 jaar < 1,5 jaar 50,- EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 - 2,5 jaar 100 EUR
> 2,5 jaar 125 EUR
De vergoedingen gelden per product (elektriciteit of gas)
nu las ik hier dat ze maar 25,00 per product boete mogen berekenen maar ik heb gebeld en die meid blijft volhouden dat het 50,00 per product is ik schijn een brief gekregen te hebben nadat mijn contract afliep en dat het dus geen stilzweigende verlenging is maar een gewoon jaarcontract...
Belachelijk dus!!!! ben ruim 3 jaar (tevreden) klant geweest
ik heb echt geen brief gezien hoor in hun systeem staat dat er 2 brieven verstuurd zijn.... MAAR DAN NOG, het is toch een automatische verlenging?
Ja, het is automatisch MAAR......... Oxxio kan aantonen dat ze u bijtijds hebben ingelicht over de automatische verlenging, waarop u als consument had kunnen/moeten reageren als u deze verlenging niet wilde. Dit hebt u niet gedaan, dus mag Oxxio u 50,- per product als boete in rekening brengen.
Het excuus 'ik heb echt geen brief gezien' gaat, zoals u zult begrijpen, niet op. Stel u voor dat iedereen dit gaat zeggen ook mbt bijv. rekeningen. Kortom: dit excuus zal niet als legitiem worden gezien. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen ik zou dat ook niet accepteren.
De voorwaarden van het contract, wat u destijds bij Oxxio bent aangegaan, staan in uw ontvangen contract. Enige verantwoordelijkheid draagt u hierin ook zelf!
Overigens geldt dit boetebeleid niet alleen voor Oxxio, maar voor/bij iedere leverancier.
Aantekening: sommige energiebedrijven hebben het beleid ingevoerd dat zij (omdat ze u graag als nieuwe klant willen) de boete betalen die u van uw bestaande leverancier opgelegd krijgt.