WillemV schreef:
Maar ik vermoed dat jij bedoeld dat het absoluut onmogelijk is dat een achtergebleven virus op de data partitie, zonder tussenkomst van een gebruiker, vanzelf weer actief wordt. Ik weet niet of er dergelijke virussen zijn maar acht het waarschijnlijk dat ze er wel zijn. En wat niet is kan nog komen
Dat bedoelde ik idd.
Verder is het absoluut onmogelijk dat virussen zichzelf activeren. (dat kan gewoonweg niet)
100% zekerheid bestaat niet.
Jawel, dat heb ik je al uitgelegd.
In veel gevallen kan het verwijderen van een (simpel) virus m.b.v. anti virus software een voldoende hoge mate van zekerheid geven dat je weer virus vrij bent.
Ik heb liever 100% zekerheid, en ik ben ook liever sneller klaar.
Quote:
"Online" virusscanner van b.v. Kaspersky is gratis, en die wijst gewoon de besmette bestanden aan, welke je daarna simpel kunt verwijderen.
Vaak is het dan niet meer nodig om ook nog een back-up terug te zetten.
Je dient eerst je backup terug te zetten (zie mijn eerder schrijven) Een besmet systeem moet je niet meer opstarten! (kan zelfs vaak niet eens meer op een normale manier)
Als je systeem besmet is kun je vaak zelfs niet eens virusbestanden verwijderen omdat ze in gebruik zijn. Vaak dien je speciale procedures te volgen om het weg te krijgen. (of speciale programmatjes die dat voor je doen)
Quote:
Natuurlijk kun je als je wilt ook nog eens al je data met een backup terugzetten. Niets op tegen; (gewoon even kijken wat het minste werk is)(je bent dan wel data kwijt, waarvan je nog geen backup had gemaakt)
Soms kan dat nodig zijn. Maar lang niet altijd, vooral niet wanneer er goede beveiligings maatregelen zijn genomen
Jij vond eerder zelf dat dat nodig was.
Quote:
De vraag was hoe ik dat virus zou kunnen krijgen? Als je namelijk zorgt dat alle beveiligings-updates zijn geinstalleerd, dan kan alleen een nieuw virus, die van een nieuw ontdekt lek gebruik maakt je besmetten.
Die vraag heb ik toch beantwoord? Ik had het ook over een nieuw virus dat niet herkent wordt door de virusscanner. Een nieuw lek is niet altijd nodig. Een virus is eigenlijk niets anders dan een programmaatje wat je kan installeren. Als een gebruiker op "OK" klikt wordt het gewoon geïnstalleerd.
Nee je had het niet beantwoord, maar ik begrijp nu dat je het in zijn algemeenheid bedoeld. (ik dacht dat je het over 1 bepaald virus had met die bepaalde naam, en ik vroeg mij dan af hoe
ik dat dan zomaar zou kunnen krijgen)
Mijn punt was echter dat het dan helemaal niets uitmaakt of je wel of geen antivirussoftware gebruikt en/of een
extra firewall. Je schrijft dit nu dus zelf ook.
Quote:
Daar helpt dan ook geen enkele beveiliging tegen. (daar ging het over)
Jawel hoor, dat is al diverse keren aangehaald. Ik ga het niet nog een keer herhalen.
Nee, je geeft het notabene hierboven zelf toe.
Een snelle 'Google' leert je dat het "stoned angelina" virus een MBR (Master Boot Record) virus is. De back-up image van de besmette Windows installatie moet dan wel inclusief de MBR zijn. Aangezien de MBR op de eerste sector van de in het BIOS gedefinieerde 1e harde schijf staat, moet deze Windows installatie wel op de eerste partitie van deze 1e harde schijf staan. Zoniet, dan is alleen het terugzetten van de image niet afdoende. Bij opstarten is het systeem direct weer besmet. Natuurlijk staat in 99 van de 100 gevallen Windows op de 1e partitie geïnstalleerd, maar discussie is dus wel degelijk mogelijk
Zie mijn eerdere schrijven, waarin ik al schreef dat de MBR ook overschreven wordt.
Bovendien zou je dit ook simpelweg zelf kunnen doen als dat niet het geval was geweest.
Moppentappers schreef:
ook een partitie kan een infectie veroorzaken, denk aan het virus dat aanwezig was op enkel maxtor externe harde schijven
met een autostart.inf (als ik het goed heb) ben je zo weer het haasje
Ten eerste is de autorun-functie alleen van toepassing op verwisselbare media, en werkt pas alleen als je de media plaatst (of aansluit) Dit is dus helemaal niet van toepassing op het verhaal van de backup.
Ten tweede heeft iemand met verstand van zaken de autorun-functie in Windows uitgeschakeld staan. (is alleen maar lastig)(en gevaarlijk zoals jezelf al aangeeft)
Het lijkt wel of jullie allerlei problemen gaan zoeken om toch maar jullie gelijk te krijgen.
Voor mij is dit einde discussie, want anders blijven we in herhaling vallen, en gaat er ook onnodig teveel tijd inzitten.
Desalnietemin was het een leuke en leerzame discussie natuurlijk, waarbij iedereen op een normale manier zijn zegje kon doen.