LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire

Moeten we optreden tegen dit soort woekerpolissen

Peiling eindigde op 12 apr 2008 17:58

Ja
10
42%
Nee
2
8%
Ja maar dan wel als groep dan staan we sterker
12
50%
 
Totaal aantal stemmen: 24

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door sieward »

De polis helemaal opheffen kost ongeveer 52% boete zei die mevrouw.
Eerst geld afpakken en dan lekker bang maken. Maar waarom, om nog meer geld te verliezen? Onthoudt, dat het juiste motto is: In het verleden geleden verliezen geven geen aanleiding om dat in de toekomst ook zo te doen!

Vergelijk en je weet wat een verstandige keuze is:

A) Doorgaan:
Wat zijn de in de toekomst nog te maken kosten als je door gaat. En wat zijn de rendementen die je daarbij verwacht. Reken je daarin ook niet rijk, kijk ook naar het verleden.

B) Stoppen:
Wat zijn de kosten als je stopt/afkoopt. En de extra kosten en rendementen als je het geld naar een andere polis moet oversluiten. Deze extra kosten van een nieuwe polis kunnen tegenwoordig erg laag zijn. Zie ook mijn bijdrage "Alternatief voor Woekerpolis?"

Om te weten hoe je ervoor staat moet je dus een afkoopofferte aanvragen en vragen wat de toekomstige kosten zullen zijn. Dit zijn zij verplicht om te geven. Maak gewoon een rationele beslissing. Bijna altijd is het per definitie zo dat de kosten van doorgaan vele male hoger liggen dan de kosten van afkopen. Maar dat is niet de vraag, de vraag is welke situatie uiteindelijk voor je gunstiger is, daar moet je een beslissing in nemen.

Indien je besluit om te stoppen, wat mij gezien bovenstaande een hele logische en rationele keuze lijkt is het belangrijk dat je oversluit en niet direct laat uitkeren. Oversluiten betekent, dat je over gaat naar een andere lijfrente regeling, waardoor je voorkomt dat de uitkering wordt belast. Informeer daarom eerst bij de nieuwe lijfrente verzekeraar hoe dat moet.

AngeliquevanRijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:53

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door AngeliquevanRijn »

Sieward bedankt voor je tips.

Ik kan idd een afkoopofferte aanvragen of het laten oversluiten.
Daar ga ik nu eens achteraan, ben al de hele ochtend bezig ermee. Maar het zijn onze zuurverdiende centen, we betalen 197 euro per maand. Ik ga er dan liever leuke dingen voor doen of gewoon sparen op mijn oude vertrouwde spaarrekening. Eens kijken wat de beste oplossing is.

Anneke W.
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:51

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door Anneke W. »

een medewerkster van aegon informeerde mij vandaag dat aegon waarschijnlijk de hoge kosten gaat compenseren

Anneke W

Anneke W.
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:51

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door Anneke W. »

een medewerker van aegon meldde mij vandaag dat aegon waarschijnlijk de hoge kosten gaat compenseren.

Anneke W

AngeliquevanRijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:53

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door AngeliquevanRijn »

Oja, dan wacht ik daar nog even op. Ben benieuwd of het ook echt zo is. Ik had nog wel even gegoogled op compensatie, er wordt ongeveer 2 miljard uitgetrokken door de verzekeraars. Maar goed of Aegon daar bij zit moeten we nog afwachten.

Ik heb na mijn premie's nog een keer bekeken te hebben, gezien dat 2007 wel een heel slecht jaar was. In 2006 hebben we gelijk gespeeld zeg maar, geen winst maar ook geen verlies. We waren langzaam omhoog aan het krabbelen maar nu zijn we ruim 300 euro erop achteruit gegaan in 1 jaar tijd.

Ik heb wel naar sns lijfrente sparen gekeken, maar dan moet ik eerst zien over te sluiten. Zonder belastingbetaling uiteraard. Anders schiet het echt niet op.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Angelique, leuke heldere analyses geef je, complimenten.

Grappig om te zien, dat ze bij Aegon nu toch nadenken over compensatie, waarschijnlijk wordt het nu wel erg heet. Maar het valt inderdaad af te verwachten waarmee Aegon komt. Blijft koffiedik kijken. Indien ze uitgaan van het voorstel van Wabeke, dan is het met name een teurig verhaal voor alle mensen met een langlopende polis (zie ook Wabeke Aanbeveling: erg mager en Voorstel Ombudsman KIFID).

Ik denk dat het verstandig is ze schriftelijk te sommeren om binnen twee weken een overzicht te sturen van toekomstige kosten welke zij in rekening willen brengen en voor een berekening van het afkoopkosten door middel van oversluiten. Je wilt dat ze daarbij rekening houden met mogelijke compensatie mogelijkheden. Deze gegevens heb je nodig om te zinvol te kunnen besluiten over het wel of niet over te sluiten. Mochten zij dat niet tijdig kunnen leveren stel je ze bijvoorbaad aansprakelijk voor de extra kosten die je moet maken, doordat je niet tijdig kunt besluiten.

Inderdaad is het belangrijk om het oversluiten goed te regelen en niet zomaar af te kopen. Ga daarvoor in gesprek met de nieuwe verzekeraar/tussenpersoon. Hiermee voorkom je dat meer dan de helft van het restbedrag naar de fiscus gaat. And last but not least. Indien het inderdaad oversluiten wordt, dan is het belangrijk om te vermelden dat het afkoopbedrag "onder protest" wordt geaccepteerd, dat je het afkopen doet "onder voorbehoud van alle rechten en weren"en dat je goed oplet dat je nooit iets tekent, waarbij je verzekeraar vrijwaard. Dan namelijk kun je wellicht ook een compensatie krijgen, mocht die ooit worden toegekend, nadat je hebt overgesloten.

Er zijn overigens meer alterntieven dan SNS alleen (zie ook aanvullingen Alternatief Woekerpolis)!

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door Mookroo »

Fundplan gestart 1 juni 1991:
Saldo per 31 december 2006 € 9.656.97

premie betaald in 2007 € 582,60

subtotaal Saldo per 31 december 2007 € 10.239,57

het volgende is hiermee verrekend:
Premies overlijdingsrisicoverzekering € 41,47
Premie arbeidsongeschiktheidverzekering € 38,04
Kosten verzekeringsMIJ (1e en doorlopende) € 127,32
Kosten bemiddelaar € 98,54
aan- en verkoopkosten € 9,48
Totaal € 314,85

Subtotaal na verrekening € 9.924,75

Reslutaat in 2007 op beleggingen € 222,45

Saldo per 31 december 2007 € 10.1447,17

Van het in 2007 ingelegd bedrag groot € 582,60 wordt dus € 314,85 ingehouden. Dit is maar liefst 54,04 %

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door Elias »

Mookroo:
het volgende is hiermee verrekend:
Premies overlijdingsrisicoverzekering € 41,47
Premie arbeidsongeschiktheidverzekering € 38,04

Kosten verzekeringsMIJ (1e en doorlopende) € 127,32
Kosten bemiddelaar € 98,54
aan- en verkoopkosten € 9,48
Totaal € 314,85
Ingehouden 54.04 % waarin dus tevens de premies voor overlijden en arbeidsongeschiktheid. Om te kijken wat er aan echte kosten is ingehouden moet je er die twee bedragen dus nog wel aftrekken , volgens mij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door kweenie »

Kosten zijn dus ong. 225 per jaar bij een saldo van zo'n 9600 euro. Da's ongeveer 2,35%.
Aan-/verkoopkosten zijn 9,48 bij een premie van 582,60. Da's ongeveer 2%.

Beide zijn wel wat aan de hoge kant, maar dus zeker geen 50%.

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door Mookroo »

Als er in de voorwaarden staat dat er
"op de opbrengst van de fondsen zal een geringe inhouding plaats vinden i.v.m. de kosten van beheer van de fondsen". Vind ik de inhousing die nu plaats vindt toch wel aan de hoge kant. Zeker in verhouding met de inleg. Volgens uw redernatie mogen de kosten dus de inleg overstijgen naarmate het saldo stijgt?

Verder klopt mijn berekening wel, maar zou ik van de verkeerde gegevens uit gegaan kunnen zijn.

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Ik ben in het bezit van een folder over AEGON fundsparen, uit 1997. Ik heb de folder nu twee keer door gelezen en er staat nergens ook maar iets over kosten vermeld, alleen maar laaiende verhalen die aangeven dat ze beter presteren dan rente rekeningen. Dat beleggen risico's heeft heb ik meteen geaccepteerd maar ik ging er toen van uit dat de kosten blijkbaar in het rendement van de fondsen verwerkt zat omdat in de folder niets over kosten vermeld zat (en dit ook normaal is voor fondsen).

Er zit zelfs een accountant verklaring in van Moret, Ernst & Young op de laatste pagina ;)

De afgelopen jaren heb ik 18.800 aan premies gestort. De grootste hap heb ik als eenmalige storting gedaan. De waarde ligt na 10 jaar gelijk, wel EUR 40 lager. Ik dank nu mezelf op mijn knieen dat ik toch defensief ben ingesteld, ik ging voor een fonds met garantieregeling, zelfs het beoogde minimum kapitaal kunnen zij met de 4% rendement berekening al niet meer halen. Ik zie echter niets terug van de 8.21% rendement op het mixfund :(

Whow, als je dat narekent hebben ze minimaal 10.000 verdient!

baekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jan 2008 17:42

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door baekker »

Ik zit in het zelfde schuitje als jij hamsteg.

Een maand geleden heb ik aegon bank (tussenpersoon),
voor een verklaring van de in rekening gebrachte kosten gevraagd.
En wel in relatie tot mijn polis.

Heb een bericht gekregen dat het verzoek in behandeling is,
maar nog geen reactie op de vraag.

Ik ben echt benieuwd hoe ze de kosten gaan verklaren,
want ik kan ze niet herleiden tov de polisvoorwaarden.
Zoals je zelf ook reeds opmerkte, de brochure spreekt ook niet over de in rekening gebrachte kosten.

AngeliquevanRijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:53

Re: Inzicht in kosten Aegon fundplan (levensverzekering)

Ongelezen bericht door AngeliquevanRijn »

Inmiddels heb ik van Aegon een bericht ontvangen dat mijn aanvraag in behandeling wordt genomen. Dus ik ben bang dat ik nog wel even moet wachten tot mijn specificatie binnen is. Als ze hier al een week over doen om zo'n standaard briefje te tikken..........

Ik heb trouwens ook nog zo'n folder liggen van het Aegon Levensloop Pensioen polis en daar staat ook niks vermeld over de kosten. Ben wel blij dat ik die heb bewaard. Misschien komt het nog eens van pas in de toekomst.

Gesloten