hoe kunnen zij dan aankomen met standaard 12 maanden?
Simpel, omdat de verkopende partij zelf de garantieperiode mag bepalen. Dit is wettelijk zo geregeld.
Die garantieperiode moet minimaal 6 maanden bedragen.
Na die periode heeft de koper geen recht meer op gratis reparatie of vervanging. Maar wel andere rechten.
En het gedeelte dat de koper zelf moet bijdragen, heeft met het feit te maken dat als na bijvoorbeeld 5 jaar de laptop kapot gaat, dat de consument wel 5 jaar van de laptop gebruik heeft kunnen maken.
Oke, die gedachte heeft Europa niet, maar de Nederlandse wetgever wel.
Nog iets:
De economische levensduur en de technische levensduur worden bepaald door de fabrikanten en door niemand anders. Is ook weer in de wet geregeld.
Maarja, volgens velen hoeft de consument zich daar niet aan te houden, omdat de consument zich tegenwoordig mag beroepen op de jurispudentie en non-conformiteiten die gebaseerd zijn op uitspraken en meningen van iedereen, behalve de fabrikanten en winkelieren.
Achja, de fabrikanten en winkelieren zijn toch maar oplichters.
Dat beeld wordt door de diverse consumentenorganisaties voorgehouden.
En Europa?
Die heeft met de idiote regelgevingen en uitspraken allang de winkelier als grootste vijand van de consument bestempeld.
Als ik kijk naar de uitspraken en gedachtegangen van Europa en ook van het Europese gerechtshof, is dat de winkelier altijd een oplichter is.
En is dat werkelijk zo?
Als kleine ondernemer die op een eerlijke manier zijn brood probeert te verdienen, voel ik me hierbij in de ballen gegrepen en in het gezicht geslagen.
Ik wordt dus door de regelgeving van Europa als een gore crimineel bestempeld en ook door de diverse consumentenorganisaties.
En service verlenen?
Tja, ik probeer dat wel zo veel mogelijk en zo goed mogelijk te doen, maar dat wordt door de regelgeving wel steeds meer onmogelijjk gemaakt.
En de problemen die er zijn?
Europa en ook veel consumentenorganisaties lossen geen problemen op. Zij schuiven gewoon de problemen af op de winkelier. Hij moet het maar uitzoeken. Dat lost geen problemen op. Het wordt alleen verschoven.
Problemen los je op door naar het probleem zelf te kijken en dan gaan kijken hoe het probleem opgelost kan worden, en daarbij kijkend naar de gehele keten.
Als ik die uitspraken van Europa zie, dan zijn dat uitspraken door echte krankzinnige mensen die hun verstand compleet kwijt zijn.
Ook nog zo iets:
Wie bepaald of het bellen in de regen met een mobiele telefoon een normale handeling is of dat het geen normale handeling is?
De fabrikant kan dat alleen bepalen.
De consumenten en de consumentenautoriteit kunnen wel hun wensen kenbaar maken en de fabrikanten zullen daar heus wel op ingaan.
Willen de consumenten dat alle laptops minimaal 6 jaar zonder problemen mee moet kunnen gaan.
Geen probleem.
Willen de consumenten dat er op alle laptops minimaal 6 jaar garantie op moet zitten?
Ook geen probleem.
Wat is dan wel het probleem?
Het prijskaartje.
Want aan al die dingen zit een prijskaartje.
En laat nu een keiharde feit zijn dat de consumenten die prijs niet voor willen betalen (een enkeling uitgezonderd.)
Als alle consumenten die goedkope troep niet meer gaan kopen en alleen maar kwaliteitsproducten, dan gaat de kwaliteit ook omhoog.
Over laptops:
Er zijn laptops waar 3 jaar garantie op zit, alleen kosten die veel meer dan die budgetlaptops die je bij de dozenschuivers en grote ketens kunt kopen.
Denk daar maar eens aan.
De fabrikanten leveren alleen maar waar de consumenten naar vragen.