LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Hou er ook rekening mee dat je overlijdensdekking komt te vervallen. Dat leidt wel tot een lagere maandlast, maar wat zijn de gevolgen als één van jullie komt te overlijden: er is dan geen vaste overlijdensdekking meer maar de waarde van de verzekering komt tot uitkering. Die hogere restschuld zal door de achterblijvende partner toch nog eens opgehoest moeten worden. Laat dus ook goed uitrekenen wat de financiële situatie wordt als één van jullie beide zou komen te overlijden.

Daarnaast eens met de vorige posters: of het verstandig is om op dit moment uit te stappen (uit de beleggingen bedoel ik dan) weten we natuurlijk pas achteraf, feit is echter dat de AEX in het afgelopen half jaar 20% is gedaald...je zou dan dus ook (t.o.v. een half jaar geleden) laag verkopen.

Robert99
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2008 19:35

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Robert99 »

Onder banken staat ook een ervaring over de meegroeihypotheek. Kijk daar ook eens naar. Misschien zijn er mensen die hier ook iets aan hebben! Het betreft de kapitaalmarktrentefonds. Hierin werd een gegarandeerde rente beloofd maar echter niet nagekomen. Lees het maar eens.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=769096#769096

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Vlak voor de vakanite een adviesgesprek gehad bij de ABN AMRO bank. Uiteaard wijst de bank alle schuld van zich af. Allemaal de schuld van de beurs.... Jammer dat ze zich zo opstellen want hun naam gaat steeds verder naar de vervelend.
Waar zeker een juridische opening in zit is het gebrek aan transparantie, lees: de informatieverstrekking. Nergens wordt melding gemaakt van de kosten van de risicoverzekering Er staat zelf letterlijk dat 100% van de premie wordt belegd. In werkelijkheid wordt de premie van de ORV van de inleg afgetrokken waardoor je bij een premiedepot negatief uitkomt. Staat nergens! Als ik dat had geweten dan had ikzelf actie kunnen ondernemen. Voor de rest is het natuurlijk een veel te risicolvol product dat nooit had mogen worden verkocht. Bij een defensief profiel haal je never nooit je doelvermogen. Je komt er niet eens in de buurt
Wat wel moet gebeuren is dat een ieder so snel mogelijk zijn hypotheek repareert. Ik krijg veel reacties van mensen die niets doen of wachten op de politiek. Op wie dan? Wouter Bos? Keep on dreaming...
Klachten en claims zijn voor acheraf. Nu gaat het erom om niet nog verder in de ellende te komen, Wij laten de hypotheek omzetten naar een spaarvariant. Het doelvermogen zal lager zijn dan de oorspronkelijke schuld ojmdat anders de maandpremie te hoog gaat worden. In ieder geval wordt de schade dan niet nog groter. Vervolgens wordt het jarenlang knokken voor een schadevergoeding. Op advies van Eigen Huis is het verstandig nog geen individuele juridische actie te ondernemen en te wachten op wat de stichtingen bereiken. Belangrijk is ook je rechten veilig te stellen door bij de omzetting van de hypotheek dat nadrukkelijk te vermelden.
Ik hoop dat een ieder in actie komt!

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

Ik heb recent de hypotheek overgesloten naar de Postbank voor een substantieel lagere rente dan bij ABN AMRO. Mijn 10-jarige periode liep af en wat ABN aan rente bood was werkelijk schofterig... Dat lag ruim een half procent boven het marktgemiddelde.

De meegroei(woeker)polissen heb ik de deur uitgedaan. Blijkt dat de overlijdensrisicoverzekering in de meegroeipolis, die ik n.b. 10 jaar (!) gelden heb afgesloten nog duurder is dan een nieuwe nu!!!

Niet bij ABN AMRO, want daar vragen ze met droge ogen gewoon 3 keer (!) zoveel voor de overlijdensrisicoverzekering als je van de meegroeipolis af wilt en een nieuwe overlijdensrisicoverzekering bij hun wilt aangaan. Je zit dus gewoon vast aan die rotpolis!

Bedenk je ook nog eens dat de kosten uit de beleggingsresultaten worden betaald en niet uit je premie. Dat maakt het bij slechte beleggingsresultaten dus NOG duurder, etc, etc...

Ze zeggen dan: 'u wist toch waar u destijds voor tekende?'. Dan zeg ik: 'u wist dus ook dat u mij destijds belazerde!'. De meeste mensen zijn jong en onervaren als ze dit soort polissen afsluiten. Dus laten ze zich adviseren door adviseurs. Maar die zijn niet onafhankelijk! Ze maken dus misbruik van de onervarenheid van clienten. Ik hoop en weet vrijwel zeker dat dat gajes hier voor gaat boeten de komende jaren!

Ik heb nu de overlijdensrisicoverzekering afgesloten bij NHP. En dat kapitaaltje spaar ik zelf wel bij elkaar met termijndeposito's zonder kosten en onduidelijke verplichtingen. Dat levert in ieder geval veel meer op, zelfs in Box 3.

Schandalig: 800 euro premie en 65 euro admin. kosten en wie weet wat er bij het kopen en verkopen van aandelen allemaal nog aan de strijkstok blijft hangen.

Mijn advies: afkopen en zo snel mogelijk!!!! Banken en verzekeraars zijn maffia!

eckoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:51

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door eckoo »

Ook ik ben in het bezit van een Meegroeihypotheek sinds 1999, het rendement is op zijn minst mager te noemen. Ik twijfel echter of het zin heeft om aan te sluiten bij de woekerpolis stichting, wat zijn hier de ervaringen mee?

Groet, Eric

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Natuurlijk heeft het zin om je aan te sluiten bij één van de 2 stichtingen. Je dient zo snel mogelijk een stuitigsbrief te sturen. Deze staat op de website van de stichting verliespolis. Verder is het van belang de schade te beperken door de meegroei om te laten zetten of af te kopen. Ook al komt het tot een schadevergoeding, dan heb je nog steeds een waardeloze hypoltheek in handen. Actie dus!
Let inderdaad op de premie voor de risicoverzekering. ABN is daar (nog steeds niet!) duidelijk over hoe hoog die is. Je kunt deze elders afsluiten. Dat hoeft dus niet per se bij de ABN AMRO.

eckoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:51

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door eckoo »

Ron 48,

Bedankt, voor je adviezen, je hebt het over 2 stichtingen, welke van de 2 is naar jouw mening de beste hiervoor en heb je daar een link van?

Bij voorbaat dank,

Groet, Eric

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Je hebt www.verliespolis.nl en www.woekerpolisclaim.nl. Zelf ben ik aangesloten bij verliespolis. Het maakt niet uit bij wie je je aansluit omdat ze gezamenlijk optreden. In verliespolis zit de vereninging Eigen Huis waar ik ook lid van ben, dus dat leek mij wel handig. Wie er achter woekerpolis zit weet ik niet. Kijk maar eens op beide websites.
Succes!
Ron

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

Ik ben lid van de Stichting Verliespolis. 20 euro als je lid bent va de Vereninging Eigen Huis (en anders 25 euro). Dat is niets vergeleken met de verliezen waarmee die criminele bendes je hebben opgezadeld. En zelfs als er niets uitkomt is het in ieder geval goed dat er eens opgetreden wordt tegen deze maffia praktijken.

Een tip voor de meegroeipolissen: Afkopen is ook wat ik adviseer; neem je verlies en begin zelf iets beters. 1 ding weet je zeker: die crimiele bendes kunnen niet meer over je geld beschikken om er nog meer overdreven veel kosten vanaf te trekken. Dat geeft een heerlijk gevoel weet ik uit ervaring. Dat gevoel is zo goed dat ik het afkoopverlies er graag voor over had!

Sparen doe ik alleen nog in termijndeposito's en er wordt hier geen 'verzekering' meer gekocht. De enige wie namelijk verzekerd is is de instelling waar je de verzekering bij afsluit. En dat is van het feit dat ze je ongestraft spaargeld onder je neus vandaan kunnen stelen.

Als ik mijn geld bij een bank breng, dan krijg ik daar rente over. Vanaf dat moment hebben ze mijn geld en kunnen ze het gebruiken voor wat ze maar willen. Daar betalen ze mij rente voor; EN DAAR MOET HET WAT MIJ BETREFT BIJ BLIJVEN.

Verzekeren moet je je alleen voor ECHTE risico's en niet voor risico's die de criminelen (lees: banken en verzekeraars) je aanpraten.

Danielle1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:31

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Danielle1972 »

Hallo,

Na 3 maanden wachten, ja echt te gek voor woorden, hebben wij van de ABN na weer meerdere malen gebeld te hebben net persoonlijk van de adviseur zelf hier thuis aan mijn deur de papieren gehad.
En daar heb je dan 3 maanden op gewacht. Weet je wat ze zeggen.

Om deze zekerheid te realiseren kan de hypotheek omgezet worden in een spaarvariant. Wanneer zowel de huidige waarde als de toekomstige premies worden gespaard op de hypotheekrenterekening zal de maandpremie voor de betreffende polisnummers ruim 200 euro!!!! per verzekering bedragen. In deze berekening wordt uitgegaan van ons doelvermogen.

Ook kunt u er voor kiezen om op een andere wijze te beleggen om wellicht een beter resultaat te behalen. Echter ook dan heeft u geen zekerheid om op de einddatum het geprognotiseerde kapitaal te bereiken.

Nou wat een advies zeg. Waar moet ik ruim 400 euro per maand vandaan halen. Van mijn geldboom in de tuin zeker?

En tja de portefeuille veranderen naar defensief dat schiet ook geen zak op want dan halen we ook zeker het einddoel niet.

Dat wordt werken op de wallen om mijn hypotheek straks af te lossen (tja ik maak een geintje maar ik kan eigenlijk wel janken)

Nu staat er onderaan de brief weer een nummer die we kunnen bellen om een afspraak te maken om dit te bespreken. Dus niet de met de persoon die we hadden maar nu met een hypotheekadviseur. Wie was dat mens dan waar we voorheen een gesprek mee hadden.

Ik hoop inderdaad dat dat bankgajes nog een keer met de billen bloot moet want het zijn schandalige oplichters.

wordt vervolgd

Danielle

Danielle1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:31

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Danielle1972 »

Hallo,

Vraagje, misschien weet iemand dit?

Als je een lijfrentepolis (ook een woekerpolis in dit geval) premievrij maakt zeg je dan niet je rechten op, op een evt. schadeclaim?

Nou hopelijk kan iemand mij het antwoord geven.

groet,
Danielle

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Als je logisch redeneert: een premievrije polis is een lopende overeenkomst. Het feit dat er op een lopende overeenkomst geen premie meer wordt betaald, zou geen reden zijn om 'rechten' te verliezen.

Sterker nog...bij premievrijmaking worden bij sommige verzekeraars bepaalde kosten die anders in de toekomst uit de premiebetaling zouden worden onttrokken nu in één keer uit de waarde van de overeenkomst worden gehaald. De kans dat de kosten over het belegd vermogen hierdoor (sneller) uitkomt boven de Wabeke-norm (3,5%) lijkt dan ook groter, en daarmee de kans dat de verzekering als woekerpolis wordt aangemerkt ook.

Verzekeraars die op deze wijze met premievrijmaking omgaan, kunnen zich zelf hierdoor (m.i. terecht!) in de vingers snijden. Het zou mij dan ook niet verwonderen als er verzekeraars zijn die op korte termijn bekend gaan maken dat zij voortaan geen kosten meer naar voren zullen trekken. Dat klinkt dan mooi, maar is dan een manier om zichzelf tegen overschrijding van de Wabeke-norm te beschermen. Be aware!

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Beste Daniëlle en andere lotgenoten.

Als je switcht naar de spaarvariant (overigens zeer verstandig, in de meegroei blijven is geen optie) kun je nog enigzins je maandlasten beperken door het volgende te doen:

Als bv het doelvermogen 200.000 is, spaar dan voor bv 170.000 of nog lager. Aan het eind hou je dan een restschuld over maar die is tegen die tijd makkelijker te financieren.

Nog belangrijker is de overlijdensrisico verzekering elder af te sluiten. Ik heb de ABN AMRO gevraagd een aantal varianten door te rekenen, nl één met ORV en één zonder. Je kan heel snel zien wat je premie voor de ORV is. En wat blijkt? Die is waanzinnig hoog! Je bent 4 of 5 keer goedkoper uit als je die niet sluit bij de ABN AMRO. Het is ook duidelijk dat je jarenlang bent bestolen. Dat geld had moet worden gestopt in de meegroei en niet in hun eigen zakken. Geen wonder dat de resultaten tegenvallen.
Hieronder een bericht dat ik aan de ABN AMRO heb gestuurd. Hopelijk kun je dat gebruiken.

Uiteraard wacht ik de resultaten af van de stichtingen. Een claim gaat zeker nog volgen!


----------------------------------------------------

Beste mevrouw xxxxxx,

Een korte, en niet uitputtende inventarisatie, leert mij dat de premie van overlijdensrisico verzekering bij ABN AMRO qua premie ongeveer 4 à 5 keer hoger ligt dan ik in de markt tegenkom.
Jammer genoeg houdt u, namens de ABN AMRO, staande dat de tegenvallende resultaten van de meegroei te wijten zijn aan de tegenvallende beursresultaten.
In werkelijkheid is het volgende aan de hand:
- een te risicovol product dat niet aan particulieren had mogen worden verkocht (zorgplicht);
- gebrek aan transparantie over de kosten, en met name de premie ORV. Nergens is de premie verteld dan wel vermeld, ook niet in de halfjaarberichten;
- op de jaarberichten wordt ijskoud beweerd dat 100% van de premie wordt geïnvesteerd, terwijl dat niet gebeurt;
- de premie van de ORV is exorbitant hoog en is absoluut niet marktconform.
Het zou de ABN AMRO sieren als zij in de adviesgesprekken de cliënten nu eens duidelijk informeren over wat er precies aan de hand is. Uiteraard zou het nog beter zijn als de ABN AMRO een poging doet om met zijn cliënten tot een schikking te komen. De tactiek om cliënten murw te laten procederen zal er alleen maar voor zorgen dat de schade aan uw reputatie, ik bedoel hiermee overigens de ABN AMRO maar die wordt wel door u vertegenwoordigd, alleen maar groter wordt. Gelukkig zijn de consumentenorganisaties er bovenop gesprongen en worden de eerste resultaten binnengehaald. Ook is een goed om te vernemen dat sommige verzekeraars, zoals bv Delta Lloyd, wel hun verantwoordelijk nemen.

Dit gezegd hebbend het volgende inzake de spaarvariant.
Uit het adviesgesprek dat wij in juni hebben gevoerd is gebleken dat het aanhouden van de meegroei een dusdanig risico inhoudt dat aan het eind van de looptijd er mogelijkerwijs niets (nul euro dus) is opgebouwd. Het zal duidelijk zijn dat ik de schade moet beperken door in te gaan op uw voorstel en dan met name optie 3. Hierbij kunt u uitgaan van een jaarpremie van € 1500,-. Graag zou ik willen zien tot welk doelvermogen dit leidt. Deze verhoging is mogelijk doordat ik elders de ORV zal afsluiten tegen een lagere premie. Ik kan dus meer premie betalen in de spaarverzekering.
Graag zou ik van u een offerte ontvangen waarin ik duidelijk kan lezen welke (extra) kosten met de switch zijn gemoeid. Uiteraard wil ik graag weten wat de afkoopsom van de meegroei is. Reeds eerder heb ik aangegeven dat, gezien de situatie, het de ABN AMRO zou sieren als er geen switchkosten worden berekend. De schade is, denk ik, nu wel groot genoeg. Dit verzoek leg ik nogmaals bij u neer.

Wellicht ten overvloede, maar zeker niet onbelangrijk, houdt instemming met de switch naar de spaarvariant niet in dat ik afstand doe van al mijn rechten. Nadrukkelijk behoud ik mij het recht voor individueel of collectief een claim in te dienen tegen uw bank.

Met vriendelijke groet,

--------------------------------

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Lotgenoten:
Hierbij nog een reactie van de ABN AMRO. Interessant is de passage hoe de ABN AMRO aankijkt tegen de passage "100% van de premie wordt geïnvesteerd". Zoals ik op de forum diverse malen heb aangegeven wordt er helemaal niet 100% geïnvesteerd maar wordt, jarenlang onzichtbaar, een forse premie ingehouden voor de ORV. De ABN AMRO ziet dat natuurlijk heel anders. Lees de passage maar. Nee zeggen zei. Wij investeren wel degelijk 100% van de premie in de meegroei alleen halen we het er direct erna er weer uit! Knap toch om zoiets te verzinnen..... Voer voor juristen.

Nog een keer roep ik in ieder op om de meegroei om te zetten in de spaarvariant en de ORV elders af te sluiten. Kijk maar op Independer. Je kan honderden euro's besparen.
Mijn ervaring met de gesprekken en communicatie met de ABN AMRO is overigens niet negatief. Natuurlijk ben ik het volstrekt oneens met hun zienswijze, maar belangrijk is om vooruit te kijken en de schade voor in de toekomst te beperken. Actie dus! Ik krijg sterk de indruk dat veel mensen wachten op de politiek of de resultaten van de 2 stichtingen.
Van de politiek hoef je niets te verwachten. Van Wouter Bos zeker? Die slappeling heeft nog nooit iets voor huizenbezitters gedaan. Sterker nog, de hypotheekrente afschaffen staat boven aan zijn agenda. Hij staat alleen maar aan de zijlijn toe te kijken hoe de stichtingen de kastanjes uit het vuur halen. Wat een slapjanus! Denk daaraan als u volgende keer weer in het stemhokje staat.
Het maximale dat de stichtingen kunnen bereiken is een schadevergoeding achteraf(!). Dat is heel mooi natuurlijk maar dan is je probleem voor de toekomst nog niet opgelost. Neem dus ACTIE EN GA UIT DE MEEGROEI. NU!!
E-mail adviseuse ABN AMRO,. 11-09-2008
--------------
In ons gesprek heb ik u verteld dat het een combinatie is van tegenvallende
beursresultaten en meer overlijdensrisico verzekering
onttrekkingen door de waarde daling van de effecten. De polis is een
zogeheten "Universal Life Polis"; de overlijdensrisico verzekeringspremies
worden maandelijks berekend aan de hand van leeftijd, geslacht en
poliswaarde van dat moment ten opzichte van het verzekerd bedrag bij
overlijden.

Deze tabel met premies staan in de aanvullende voorwaarden van de ABN AMRO
Meegroei Hypotheek, die u destijds ontvangen heeft bij het afsluiten
van de hypotheek.

De premie van de ABN AMRO Meegroei verzekering wordt 100% geïnvesteerd
m.a.w. voor de volledige premie worden de participaties van de fondsen
aangekocht (de kosten en de overlijdensrisico premies worden betaald door
verkoop van de parten maandelijks achteraf).

Indicatieve berekening bij optie 3: Switchen naar 100% sparen tegen een
rente van 5,40%, Met een jaarpremie van 1.500 EUR, Einddatum Premie
Betaling 2029 en een
overlijdensrisico dekking van 110% van de opgebouwde waarde voor zowel 1e
als 2e verzekerde.

- indicatieve doelvermogen bedraagt 132.025,44 EUR (bij gelijkblijvende
rente)

De kosten die met deze transactie gemoeid zijn, bedragen 0,50% van de
poliswaarde van dat moment. Stel dat de switch vandaag zou plaatsvinden:
Poliswaarde 27.545 EUR x 0,50% = 137,72 EUR. Ik kan deze kosten niet
uitschakelen.

Hetzelfde geldt bij afkoop van de meegroeipolis; u betaalt 0,50% kosten
over de poliswaarde van het moment van verkoop. Verder zijn er geen andere
kosten mee gemoeid.

De switch naar sparen of het afkopen van de polis houdt inderdaad niet in
dat u afstand doet van uw rechten

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De premie van de ABN AMRO Meegroei verzekering wordt 100% geïnvesteerd m.a.w. voor de volledige premie worden de participaties van de fondsen aangekocht (de kosten en de overlijdensrisico premies worden betaald door verkoop van de parten maandelijks achteraf).
Interessant. Kan je eens navragen welke aankoopkosten in rekening worden gebracht bij investering van je inleg? En hoeveel verkoopkosten bij verkoop ten gunste van betaling van de premie en kosten?

Waarom ik dat zou willen weten? Nou: als ABN AMRO voor beide transacties kosten in rekening brengt, dan is ABN AMRO bezig zijn eigen zakken goed te vullen: voor de consument zou het immers voordeliger zijn als ABN AMRO eerst zou bepalen wat de waarde op moment x is, op basis hiervan de risicopremie en kosten te bepalen, deze af te trekken van de inleg en pas dan aan te kopen. Dat zou een deel aan aankoopkosten besparen en zou ervoor zorgen dat er geen verkoopkosten in rekening hoeven te worden gebracht.

hboons
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2008 09:45

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door hboons »

Wij hebben ook een ABN AMRO meegroeiverzekering met dezelfde problemen als voorgaande schrijvers.

In augustus hebben we een brief gekregen dat het fonds waarin we beleggen (AA Global Fund) zou worden omgezet naar een ander AA Global High Income Equity Fund.

Ik heb op internet de financiele bijsluiter van beide fondsen op gezocht (had men niet meegestuurd). Het nieuwe fonds heeft een nog groter risico als het oude. Omdat we al meer dan voldoende verloren hebben, zag ik dit nieuwe fonds niet zitten.

Bij de bank (filiaal Valkenswaard) wist men niet dat het nieuwe fonds een groter risico vormde. Men keek in eerste instantie bij een ander fonds want alle namen lijken sterk op elkaar.

Ik heb ABN AMRO opdracht gegeven alle aandelen van het oude fonds maar om te zetten in liquiditeiten in afwachting van een betere keuze. Dit wordt een garantieprodukt en geen beleggingsprodukt meer.

Ik heb het idee dat wij de beloning van Rijkman Groenink en consorten mogen betalen.

groetjes
Henk

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

ABN AMRO heeft onervaren (en vaak jonge) particulieren, die net begonnen met werk en huis, een rad voor ogen gedraaid met schimmige verkooptechnieken.

- de kosten voor de overlijdensrisicodekking zijn uiterst vaag, bijzonder substantieel/duur en worden duidelijk met OPZET uit beeld gehouden!
- de kosten voor aan- en verkoop van aandelen zijn vast niet gering en worden eveneens met opzet uit beeld gehouden. Als de beurs slecht is, dan is het extra duur om aandelen te verkopen om kosten te dekken. Dit werkt alleen positief bij een goede beurs.
- de administratiekosten bedragen bij 1 van de 2 polissen bijna 9% (!!!) van de inleg....

Kortom: de hele meegroeipolis is een ramp-constructie als de beurs slecht gaat. En iets minder ramp als de beurs goed gaat. Niet zozeer alleen omdat de beurs slecht gaat, maar omdat de constructie onnodig duur is door de wijze waarop de kosten worden gefinancierd. ABN AMRO zorgt wel dat het geld binnenkomt, slechte of goede beurs...

ABN AMRO probeert je ook nog wijs te maken dat die polis FLEXIBEL IS.... Ja, flexibel... Je zit vast aan een PEPERDURE overlijdensrisico verzekering, die in mijn geval 4 tot 5 keer duurder is dan elders op de markt.

--- Zo snel mogelijk afkopen die polis! ---

Ik heb ook een Allianz Future polis (zie ander thread). Hier werd begin dit jaar voor het eerst aangegeven wat de aan-en verkoopkosten waren: ruim 300 euro per jaar op een inleg van 5000 euro. Dat is alleen al 6%!!! En dan heb ik het niet over de 1e kosten, administratiekosten, etc, etc...

Je kan wel zeggen dat het misschien niet verstandig is om op dit moment uit te stappen omdat je dan een aanzienlijk verlies neemt, maar dat nog liever dan jarenlang dat gajes te blijven spekken! Ik walg ervan en alles gaat de deur uit!

Ik vind overigens de deal met Delta Lloyd uiterst zwak, omdat de vergoeding in dezelfde (nog steeds woeker) polis moet worden gestort. N.B. aan het eind van de looptijd.... Geef de klant gewoon een gezonde afkoopregeling; dat is het minste waar hij/zij recht op heeft!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door kweenie »

"- de kosten voor de overlijdensrisicodekking zijn uiterst vaag, bijzonder substantieel/duur en worden duidelijk met OPZET uit beeld gehouden! "

Er is een brochure met een tabel met de kosten van de overlijdensrisicoverzekering per 1000 euro verzekerd kapitaal, voor elke leeftijd. Daarbij is ook een tabel met de 'bonus' die je krijgt (per 1000 euro kapitaal, voor elke leeftijd) als de uitkering bij overlijden lager is dan het opgebouwde kapitaal. Dit kun je volgens mij gewoon bij je adviseur opvragen.

"- de kosten voor aan- en verkoop van aandelen zijn vast niet gering en worden eveneens met opzet uit beeld gehouden."
Staan duidelijk in beeld als je op de site van de AA kijkt bij de meegroeihypotheek. Aan- en verkoopkosten zijn 0.5%.

"Als de beurs slecht is, dan is het extra duur om aandelen te verkopen om kosten te dekken. Dit werkt alleen positief bij een goede beurs."
Dit is evident. Net als dat je op dat moment met je maandinleg ook per euro meer eenheden/aandelen kunt kopen. En in het algemeen zul je meer inleg hebben dan dat je orv premie moet betalen.
Bovendien, als je naast beleggen ook spaart, dan wordt de orv premie zo veel mogelijk van het spaarsaldo afgehaald, ook om te voorkomen dat je aandelen tegen een lage koerst moeten worden verkocht.

"- de administratiekosten bedragen bij 1 van de 2 polissen bijna 9% (!!!) van de inleg.... "
3 euro per maand, plus viir iveruge kosten 1,5% van de premie.

Kortom, als je even verder kijkt dan je neus lang is, dan kun je alle 'onduidelijke' en 'dure' punten zo terugvinden.

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

@kweenie

Neemt dat dan weg dat er veel teveel kosten onttrokken zijn? Of geeft dat alleen maar aan dat ik ten tijde van het aangaan geen verstand had van hypotheken e.d. en dat mij een rad voor ogen is gedraaid door tussenpersonen met 'onafhankelijk' advies? Hoe je het went of keert: die kosten zijn er en ze zijn extreem hoog! Alleen had ik dat toen niet door.

ABN AMRO heeft daar gebruik van gemaakt; van het vertouwen van naieve jonge mensen. Wat moet je diep zinken om dat werk te gaan doen. Want die mensen die dat verkochten wisten natuurlijk donders goed waar ze mee bezig waren. Witte boordecriminaliteit en oplichting noem ik dat.

En DAAR gaat het eigenlijk over!

P.S.: 75 euro admin. kosten per jaar over 800 euro premie = 9%

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je 'rad voor ogen is gedraaid door tussenpersonen met 'onafhankelijk' advies', dan moet je je kritiek tot hen richten en niet tot abn amro.

Overigens moet je de administratiekosten relateren aan de poliswaarde, niet aan de jaarlijkse inleg. Of die kosten hoog zijn of niet kan ik dus zo niet zeggen.

Gesloten