Kijk. Nu komen we ergens. In het begin van de discussie was het volgens jou de schuld van de consumenten, nu van de verkopende partijen. Je bent dus '180 graden gedraaid'.
Het ligt aan allebei.
De winkelier moet dergelijke zaken gewoon voor en tijdens de koop regelen. Als ik het kan, kunnen zij dat zeker.
De consument moet voordat hij een computer koopt weten wat hij wilt.
Als hij XP wilt hebben en er zit Vista op, dan moet die consument niet met de koop accoord gaan.
Veel mensen doen dat wel, en gaan achteraf lopen te klagen dat ze Vista er niet op willen hebben en dat ze hun geld terug willen hebben.
Die categorie heeft pech. Koop = koop. Ze zijn tijdens de koop dan accoord gegaan met Vista en dan moeten ze achteraf niet lopen te zeuren.
Mijn punt in dit alles:
Als je als consument zijnde voor en tijdens de koop duidelijk aangeeft wat je wensen zijn, moet de winkelier wel het regelen om dit te realiseren.
Dat er toch wat winkelketens zijn die aangeven dat ze dat niet mogen, dat is echt dom gezwam.
Want ik vind het echt onzin dat de verkopende partij de consument eerst verplicht om Vista aan te schaffen en dat de consument achteraf moeite moet doen om te krijgen wat hij al gelijk wilde hebben.
Dit lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet.
Tussen de consumenten heb je verschillende groepen.
De ene groep weet voor en tijdens de koop precies wat ze willen, welke OS ze willen en geven dit ook heel duidelijk kenbaar.
Aan de andere kant heb je consumenten die zeer impulsief kopen, hun mond houden tijdens de koop. Niks vragen en achteraf beginnen te mekkeren, te zeuren en te klagen.
Bij de verkopende partijen heb je een groep die de klanten zo goed mogelijk wilt helpen en ook informatie en adviezen zal geven. Die zal de klant ook vragen wat hij wilt hebben en de keuze van de klant gaan realiseren.
Aan de andere kant heb je verkopende partijen die zo snel en zo gemakkelijk mogelijk wilt gaan verkopen zonder te veel moeite te hoeven doen. Bij deze groep kun je je wensen wel kenbaar maken, maar ze doen er niks mee. Geef je van te voren aan dat je geen Vista wilt, dan wordt Vista met een dom *** verhaal door je strot geduwd. Je moet dan achteraf met zeer veel moeite toch Vista omgeruild krijgen voor XP.
En dat zijn toch zaken waar je echt rekening mee moet houden.
Ik maak klanten mee die heel goed weten wat ze willen en ook klanten die niet goed weten wat ze willen. Ik maak ook mensen mee die naar die grootgrutters rennen voor de aanbiedingen, daar later spijt van hebben en de gekochte spullen terug willen brengen. En dan behoorlijk verontwaardigd zijn dat de verkopende partij de gekochte producten niet terug willen nemen.
Ik maak ook klanten mee die heel impulsief kopen en dit koopgedrag hebben. Daar moet je als verkopende partij dan heel goed opvangen en vooral met de mensen gaan praten.
Computers leveren is meer dan alleen de doos waarin de computer zit zo aan de klant meegeven.
Met wat ik schreef is heus geen rookgordijnen opgooien, maar gewoon aangeven wat er in de praktijk gebeurd.