LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Wim,

Het netto effect op de werkgelegenheid zal in Duitsland vele malen negatiever zijn dan in Nederland. Daar zullen nog vele locale traditionele banken gaan sneuvelen (door fusies & overnames).
Dit omdat daar pas nu een echte landelijke concurrentieslag aan het plaatsvinden is.

Het doet mij gewoon deugd dat er nog SNS Bank filialen in heel Nederland komen/zijn (landelijke spreiding). Dat is goed voor de locale werkgelegenheid. Het netto effect zal bij SNS Bank dan ook wel meevallen. Dat is zeker anders bij Fortis/ABN AMRO en ING/Postbank (daar is het effect veel groter bij de locale kantoren) en bij de internet banken (die geen tot nauwelijks locale filialen hebben en centraal geconcentreerd zijn in Amsterdam, Rotterdam en Wognum).

Over afzetten gesproken, is ben akkoord gegaan met de voorwaarden van het SNS betaalpakket en weet dat ik betaal voor het pakket. Dat noem ik geen afzetten. Afzetten is naar mijn mening het niet goed voorlichten van de consument en over de gevolgen. Maar goed....jouw stelling/mening is me duidelijk.

En ik ben er van overtuigd dat over 2-5 jaar je bij elke bank gaat betalen voor betalingsverkeer (ook DSB/Argenta als deze dan nog bestaan en ook in Duitsland als daar de consolidatieslag heeft plaatsgevonden). Op termijn zullen we in Europa nog maar een beperkt aantal grootbanken hebben (door harmonisatie in regelgeving, standaardisatie, globalisering, etc..). De locale banken kunnen niet concurreren op prijs (of je moet een bepaalde bevolkingsgroep met een ander product, bijv. leningen, afzetten; of je moet een echte goede service/toegevoegde waarde bieden). Nieuwe locale initiatieven zijn m.i. meer dan welkom maar ik vraag me af of dit nog kan alleen op prijs en service/toegevoegde waarde. De toelatingscriteria en kosten om een bank te beginnen zijn zo hoog dat ik hier niet in geloof. Dus op termijn kies je of puur voor de prijs of voor een bank met een duurzamer karakter (of een bank voor echte welgestelden onder ons die een puur persoonlijke benadering nastreven en daar een prijs voor willen betalen). Maar goed het is mijn toekomst beeld dat kan bij een ander wellicht anders zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het op zich met de internationale consolidering nog wel enigszins mee zal vallen. De fiscale en financiele regels zijn vooralsnog tussen de landen zo verschillend, dat je bv. de Duitse of Belgische producten niet zo makkelijk 1 op 1 in Nederland op grote schaal kunt invoeren. Er zullen dus altijd in elk land verschillende banken (en verzekeraars) blijven. Die zullen dan wel weer tot grotere concerns gaan behoren, maar dat gebeurt nu ook al. En of dat nu een Nederlands concern is of een Belgisch concern, of wellicht een Brits concern zoals Barclays of Aviva (waar o.a. delta lloyd en ohra toe behoren), dat zal menig consument weinig uitmaken.

En niche-banken zullen er altijd blijven. Voor bv. grootverdieners die nog geld over hebben voor echt persoonlijke service, maar ook voor mensen die verantwoord willen sparen, of wat voor andere niche je al niet zou kunnen bedenken. (Een seniorenbank? Wie weet.)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

En ik ben er van overtuigd dat over 2-5 jaar je bij elke bank gaat betalen voor betalingsverkeer (ook DSB/Argenta als deze dan nog bestaan en ook in Duitsland als daar de consolidatieslag heeft plaatsgevonden)
De trend in Duitsland is er een van toename van concurrentie en een toename van gratis rekeningen. DSB en Argenta zullen blijven doorgaan met het geven van gunstige voorwaarden aan hun klanten. De reden daarvoor is voor de hand liggend: zij vallen buiten het 'kartel' van Nederlandse grootbanken.

Het netto effect zal bij SNS Bank dan ook wel meevallen
Waar is dit op gebaseerd? Bij SNS Bank zijn al eerder enige honderden banen geschrapt na het inkrimpen van de zakelijke divisie en overname van Swiss Life.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

We zullen over 5 jaar (2013) bekijken wat de big picture zal zijn voor alle Nederlandse/Europese banken en wat er met de markt (oa. betalingsverkeer, sparen, lenen, etc...) en prijzen heeft plaatsgevonden.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

ja hallllooooo, zo lust ik er nog wel een paar....
We zullen over 5 jaar (2013) bekijken
waarom niet over 10?? of 20?? of zelfs 50?? huh???

1,5 jaar geleden zeiden mensen hier:

ARGENTA en DSB redden het écht geen 2 jaar met dat gratis gedoe.... ONMOGELIJK....

want betalingsverkeer KOST geld. (dat dachten/dénken nog steeds enkele mensen al wordt het aantal rap minder..)

Wél, het ís nu bijna zover.. en wat zien we?? zelfs in Duitsland gaat het nu óók beginnen...GRATIS gedoe...


Naar mijn idee,...... ach nee laat maar,


er zullen áltijd mensen blijven BETALEN voor hun rekening....
zonder een bewuste motivatie als, ik vindt ze groener dan de andere dieven..... :wink:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Noble,

Het doet me in ieder geval deugd dat je toch voor een duurzame bank hebt gekozen (ASN) alhoewel je intenties / motivatie anders zijn.

De manier waarop DSB om zeep is geholpen daar sta ik niet achter.. zeker voor de werknemers van DSB. Heus, niet alle werknemers daar zijn provisie jagers. Denk maar aan het administratief, facilitair en ICT personeel daar. Maar ook aan de leveranciers van DSB. Dit heeft zeker een negatief effect op de omgeving van Noord Holland.

P.s.: laat me even weten welke Duitse bank je hebt gekozen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ VENCO dropje
Het doet me in ieder geval deugd dat je toch voor een duurzame bank hebt gekozen (ASN) alhoewel je intenties / motivatie anders zijn.
kijk, dit heet respect voor alkaar....

Ik ben de Duitse banken nog aan het vergelijken...
en inderdaad zie ik ook gratis betaalkaarten... zoals iemand al opmerkte,
maar die gebruik ik niet.

Ook de europese regelgeving van 2010 moet ik even nader bekijken.
Ik hou niet zo van over één-nachtje-ijs lopen. :lol:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even een vraagje.

Kan en mag je als 'buitenlander' een buitenlandse rekening openen?
En hoe werkt e.e.a. met machtigingen, betalingen e.d?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Dat is 'm nu juist.

Probeer maar eens een rekening te openen in Duitsland als je woonachtig en werkzaam bent in Duistland.

Overboeken van een buitenlandse betaalrekening naar een Nederlandse rekening is nog niet zo'n probleem. Door een Nederlandse onderneming laten incasseren op je rekening in Duitsland is nu nog wel een probleem...De Europese incasso (SEPA) zal waarschijnlijk pas ergens tussen april -juli 2010 gaan beginnen maar ik moet de eerste Nederlandse onderneming nog vinden die overgaat op de Europese incasso.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

Stap gewoon even zo'n duitse bank binnen en ze helpen je grandioos.

inderdaad, GRATIS rekeningen en/of geld TOE bij openen rekening. etc
en nog kantoren ook... kan dus wél..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Hmmz..

Komend weekeinde moet ik toch naar DE.

Is mischien wel even de moeite waard.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

Ikzelf kreeg een keurige behandeling, en ze hadden geen probleem met het feit dat mijn duits ehhh.. niet echt duits klinkt... :wink:

Ze namen ook echt de tijd om mijn vragen te beantwoorden.


succes..

verzendingen

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door verzendingen »

Kun je als Nederlander ook een bank openen in Duitsland en daarvan gebruik maken? Als het op die manier gratis kan?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door tennis »

verzendingen schreef:Kun je als Nederlander ook een bank openen in Duitsland en daarvan gebruik maken? Als het op die manier gratis kan?
Als je leest, wat Noble schrijft, is jou vraag beantwoord!

Noble schreef:Ikzelf kreeg een keurige behandeling, en ze hadden geen probleem met het feit dat mijn duits ehhh.. niet echt duits klinkt... :wink:

Ze namen ook echt de tijd om mijn vragen te beantwoorden.


succes..

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door CB »

Rest de vraag of dat na meer dan een jaar nog zo is.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door tennis »

CB schreef:Rest de vraag of dat na meer dan een jaar nog zo is.
Het antwoord vind je via google!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon overstappen maar een goedkopere bank heeft uiteindelijk meer effect dan klagen op een forum. Een bank ligt echt niet wakker van klagende klanten die vervolgens gewoon klant blijven.

verzendingen

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door verzendingen »

Bij de SNS bank moet je inwoner van Nederland zijn. Ik wil wel een Duitse bankrekening nummer met gratis pinpas. Misschien dat het wel wat langer duurt dat je een betaling vanuit Nederland krijgt.

Ik ga ook even kijken naar Belgische banken. Dat is voor mij wat praktischer.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door tennis »

Verzendingen, je hebt PB!

verzendingen

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door verzendingen »

Bedankt voor je tip. Ik heb hier en daar een mail verstuurd. Bij sommige banken in België moet je verplicht een woonadres hebben in België. De Argentabank kon wel een rekening voor mij regelen op een adres in Nederland en dan ook nog gratis. Ik kan het niet op afstand openen, dus moet je naar een postagentschap toe. Ik spreek eigenlijk geen goed Duits. Het dialect Belgisch lijkt me wat gemakkelijker!

Ik wilde Noble vragen hoe het hem beviel bij de Duitse bank. Maar ik kan hem geen PB geven. Ik hoop dat hij hier nog mee leest en hierover wat informatie kan geven.

Gesloten