TheLD,
Het vervelende is dat het blad zelf niet heb en niet goed Duits kan lezen, maar volgens mij gaat het om een verouderingstest waaruit blijkt dat computer na gemiddeld zes jaar defect raken. Een belangrijke aanwijzing is daarvoor, op meervoudige wijze, is dat het erg gebruikelijk was en is om computer te vervangen eens in de drie jaar. Bedrijven deden dat, belastingsdienst maakte dat mogelijk, scholen deden het vaak eens in de vijf jaar.
Daarnaast heb de cijfers van onderdelen bekeken (in uren) waaruit alles tussen de drie tot negen jaar aan levensverwachting kwam. Ik meen daaruit ook te mogen afleiden dat als je een gemiddelde computer koopt dat je zo'n vijf a zes jaar mag verwachten. Een budjet PC zal aan de onderkant van het spectrum uitkomen en het prosessionele PC aan de bovenkant.
Jouw bron geeft alleen aan dat 15 a 20% van deze laptops het eerste jaar terug komt voor reparatie, maar geeft niet aan wat daar de oorzaak van is. Het zou interessant zijn om deze cijfers een per half jaar over langere periode te kunnen zien. Ik vermoed dat de cijfers geen normale verdeling volgen (statistiek) en de defecten dan zeker niet aan een bron te wijten zijn.
TheLD schreef:In de link die je steeds plaatst gaat het ook om produktie->gebruik->recycling en het daarbij behorende energie verbruik.
Het onderzoek naar het energie verbruik staat los van het onderzoek naar de levensduur. Lees het artikel nog maar eens goed door.
TheLD schreef:Bij het recht op gratis herstel vervanging whatever gaat het meer om wat je kunt en mag verwachten wat een apparaat doet in die levensduur!
Ik zou het iets anders hebben gesteld (namelijk zonder het woord levensduur) maar verder zie ik dat het zelfde.
TheLD schreef:Kortom: het is zeer aannemelijk en daarom naar mijn mening ook normaal dat onderdelen in een laptop/pc slijten.
Dat is toch niet zo aannemelijk. Een algemene vuistregel is dat bewegende onderdelen minder lang mee gaan dan onderdelen die niet bewegen. En in een computer is dat alleen de harde schrijven. En die dingen gaan gemiddeld zo'n acht jaar mee voor dat deze defect raken. Dit lijkt uit een onderzoek dat door Google. Daarover kun je op dit forum ook een draad van mij vinden die daarover gaat. Daarbij moet wel opmerkt worden dat het gaat over professionele variant, maar daar staat tegen over dat de consumenten variant weer minder lang wordt gebruikt.
TheLD schreef:Alfatrion wil dat alles gratis is.
Nee, dat een politieke uitspraak en die heb ik hier zelden tot nooit gedaan. Ik ben er oprecht van overtuigt dat Nederlandse rechters zullen oordelen dat de consument recht heeft op een computer kosteloos vervanging of kosteloos herstel of ontbinding binnen zes jaar als de computer kapot gaat, en de consument de bewijslast rond kan krijgen natuurlijk.