LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen
Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen
Hoe je het ook wend of keert:
De computereigenaar is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn gegevens of een backup ervan maken.
Mocht er bij een reparatie gegevens verloren gaan, dan kan dat niet op de monteur verhaald worden.
Soms moet je Windows opnieuw installeren (daar ontkom je soms niet aan) en dan zijn de door de eigenaar geïnstalleerde programma's ook verloren.
Mensen die gewoon hun software kopen hebben dan ook vaak geen probleem, omdat ze gewoon de installatie's hebben.
De ellende is vaak bij mensen die illegaal hun software verkregen hebben. Die zitten dan na de reparatie met een computer waarvan ze die software niet meer hebben.
Een ander aspect:
Veel computers die ter reparatie worden aangeboden zijn besmet met spyware, mallware, en noem maar op. Die computers zijn zo traag als dikke stroop.
Dus wat Medion doet is niet eens zo gek.
Het grote verschil is dat veel mensen hier op tegen zijn, omdat ze door de bril van een leek kijken en niet door de bril van een monteur.
Daarnaast kijken computerleken hier totaal anders tegen aan dan computerkenners.
De computereigenaar is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn gegevens of een backup ervan maken.
Mocht er bij een reparatie gegevens verloren gaan, dan kan dat niet op de monteur verhaald worden.
Soms moet je Windows opnieuw installeren (daar ontkom je soms niet aan) en dan zijn de door de eigenaar geïnstalleerde programma's ook verloren.
Mensen die gewoon hun software kopen hebben dan ook vaak geen probleem, omdat ze gewoon de installatie's hebben.
De ellende is vaak bij mensen die illegaal hun software verkregen hebben. Die zitten dan na de reparatie met een computer waarvan ze die software niet meer hebben.
Een ander aspect:
Veel computers die ter reparatie worden aangeboden zijn besmet met spyware, mallware, en noem maar op. Die computers zijn zo traag als dikke stroop.
Dus wat Medion doet is niet eens zo gek.
Het grote verschil is dat veel mensen hier op tegen zijn, omdat ze door de bril van een leek kijken en niet door de bril van een monteur.
Daarnaast kijken computerleken hier totaal anders tegen aan dan computerkenners.
Het beroepen op onwetendheid is uitgesloten. Men moet zich altijd op wetten verdiepen ook al is het voor iedereen soms heel erg moeilijk.
Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc. In de voorwaarden natuurlijk de procedures vermelden(dus wissen van de harde schijf in dit geval). Dan is er geen discussie mogelijk. Het is natuurlijk moeilijk om elke handeling die een reparateur maakt de eigenaar van de PC te vragen: mag ik nu deze kabel aansluiten of ik ga nu uw hd wissen.
Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc. In de voorwaarden natuurlijk de procedures vermelden(dus wissen van de harde schijf in dit geval). Dan is er geen discussie mogelijk. Het is natuurlijk moeilijk om elke handeling die een reparateur maakt de eigenaar van de PC te vragen: mag ik nu deze kabel aansluiten of ik ga nu uw hd wissen.
Al zou je dan tegen de klanten zeggen dat alles eraf gaat en opnieuw opgezet worden, dan heb je toch van die mensen die het gewoon niet beseffen wat je gezegd hebt.Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc. In de voorwaarde natuurlijk de procedure vermelding(dus wissen van de harde schijf in dit geval). Dan is er geen discussie mogelijk. Het is natuurlijk moeilijk om elke handeling die een reparateur maakt te vermelden.
Als monteur kom ik dat ook wel eens tegen.
Je legt het de klanten heel goed uit en als je dan klaar bent, beginnen ze te klagen dat ze diverse programma's missen.
Heeft in de praktijk geen zin, omdat de meeste mensen de algemene voorwaarden nooit lezen.Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc.
Ik heb ge-edit, daarom is de quote van BBCS iets anders.
Dat begrijp ik, maar dan sta je (als het zover komt) juridisch sterk en eventueel de vrienden en kennissen van de betrokkene uit kunnen leggen dat het gewaarschuwd is en dus geen problemen als dit veroorzaakt.
Dat begrijp ik, maar dan sta je (als het zover komt) juridisch sterk en eventueel de vrienden en kennissen van de betrokkene uit kunnen leggen dat het gewaarschuwd is en dus geen problemen als dit veroorzaakt.
Zoals je al aangaf is dat de grootste onzin.Dan is er geen discussie mogelijk. Het is natuurlijk moeilijk om elke handeling die een reparateur maakt de eigenaar van de PC te vragen: mag ik nu deze kabel aansluiten of ik ga nu uw hd wissen.
Een klant komt bij een monteur met een probleem en die monteur wordt gevraagd of hij het probleem wilt oplossen.
Dan is het dus niet de bedoeling dat de monteur steeds moet gaan vragen of iets wel of iets niet mag.
De klant behoort zich niet met de werkwijze van de monteur te bemoeien.
Nog zo iets:
De monteur moet het probleem oplossen, maar mag niet de harde schijf formatteren, windows niet opnieuw installeren, enz.
Ik heb dat ook zelf wel eens meegemaakt.
Dan krijgt de klant de computer ongerepareerd terug.
Waar mij het om gaat:
Al waarschuw je mensen van te voren, er zijn altijd mensen die achteraf beginnen te zeuren.
Nog zo iets:
Ik heb dergelijke zaken ook in de Algemene Voorwaarden staan. Deze kunnen de klanten op papier krijgen, staan op de achterkant van de facturen en staat ook op de website.
Voordat ik met een reparatie ga beginnen, wijs ik mensen er ook nog even op.
Maar je houdt altijd mensen die achteraf tot het besef komen wat er gebeurd is, en gaan klagen dat ze diverse programma's missen of dat er gegevens verdwenen zijn.
Het is allemaal begrijpelijk(bovenstaand) wat u schrijft(incluis ondergetekende) en het klopt ook vaak mijns inziens, maar op dit forum heeft u meerdere malen onderworpen aan mede forumleden dat dit moeilijk te verkroppen valt. Wederzijdse genuanceerde en in het midden latend uitlatingen is dan gewenst bijvoorbeeld:
Het is dan misschien vragen om moeilijkheden.De klant behoort zich niet met de werkwijze van de monteur te bemoeien.
Ik bedoel ermee dat de monteur niet steeds aan de consument behoort te vragen of hij een draadje wel of niet mag losmaken.
Wat ik zelf altijd doe is voordat ik met de werkzaamheden ga beginnen de klant op de hoogte ga stellen van wat ik allemaal ga doen en wat de te nemen stappen zijn.
Waar het ook om gaat is dat er computerverkopers zijn die totaal geen verstand van computers hebben. En dat vind ik persoonlijk een zeer kwalijke zaak.
Daarnaast zijn er ook monteurs die zeggen dat ze hun vak verstaan, maar dat eigenlijk helemaal niet verstaan en maar wat doen.
En dat kan dus niet.
Maar hoe dan ook:
De computereigenaar blijft altijd zelf verantwoordlijk voor haar/zijn gegevens en als er dan iets verloren gaat is het haar/zijn verantwoordelijkheid en van niemand anders.
Bij een reparatie bestaat altijd de kans dat er gegevens verloren gaan, maar wat dacht je van een harde schijf crash????
Ik heb zelf al diverse keren meegemaakt dat door een harde schijf crash de zeer persoonlijke bestanden totaal verloren zijn gegaan en dat de computereigenaar dan behoorlijk door de grond zakt van ellende.
Wat ik zelf altijd doe is voordat ik met de werkzaamheden ga beginnen de klant op de hoogte ga stellen van wat ik allemaal ga doen en wat de te nemen stappen zijn.
Waar het ook om gaat is dat er computerverkopers zijn die totaal geen verstand van computers hebben. En dat vind ik persoonlijk een zeer kwalijke zaak.
Daarnaast zijn er ook monteurs die zeggen dat ze hun vak verstaan, maar dat eigenlijk helemaal niet verstaan en maar wat doen.
En dat kan dus niet.
Maar hoe dan ook:
De computereigenaar blijft altijd zelf verantwoordlijk voor haar/zijn gegevens en als er dan iets verloren gaat is het haar/zijn verantwoordelijkheid en van niemand anders.
Bij een reparatie bestaat altijd de kans dat er gegevens verloren gaan, maar wat dacht je van een harde schijf crash????
Ik heb zelf al diverse keren meegemaakt dat door een harde schijf crash de zeer persoonlijke bestanden totaal verloren zijn gegaan en dat de computereigenaar dan behoorlijk door de grond zakt van ellende.
Helemaal mee eens met u als beschrijving van de werkzaamheden verricht die u omschrijft, zoals u noemt en dat de rest het ook inziet.
Ik hoop dat anderen (die dit meelezen in de toekomst ) ook beter begrijpen. Het is niet personal bedoelt!
Ik hoop dat anderen (die dit meelezen in de toekomst ) ook beter begrijpen. Het is niet personal bedoelt!
En luister vooral niet naar de consumentenbond!
Die weten niet waar ze het over hebben!
Bij hun kwam McAfee als best getest uit de bus!
Jaja.....
Als monteur zijnde kan ik je zeggen dat McAfee gewoon een waardeloze pakket is.
Die weten niet waar ze het over hebben!
Bij hun kwam McAfee als best getest uit de bus!
Jaja.....
Als monteur zijnde kan ik je zeggen dat McAfee gewoon een waardeloze pakket is.
In jou algemene voorwaarden staan nog steeds zaken die in strijd zijn met het recht.Rechters maken gehakt van een gedeelte van jou algemene voorwaarden. 24/7 hier aanwezig zijn is voor jou nog steeds belangrijker dan die voorwaarden voor eens en altijd goed te regelen.Geplaatst op 26 Okt 2008 02:06 door BBCS
Nog zo iets:
Ik heb dergelijke zaken ook in de Algemene Voorwaarden staan. Deze kunnen de klanten op papier krijgen, staan op de achterkant van de facturen en staat ook op de website.
Lees dit eens:plofkopje schreef:waneer ik een systeem krijg kan ik er mee doen wat ik wil. ik als reparatie dude kan de schijf onder garantie vervangen en stuk gooien als ik daar zin in zou hebben. de klant krijgt immers een nieuwe schijf als eigendom en dat is het zover rechten geclaimt kunnen worden.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702
Algemene voorwaarden hoeven niet gelezen te worden. Daar staan ook zaken in die niet relevant zijn. Maar een A4 met de reparatie procedure is wel een goed idee.Anson schreef:Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc.
Het gaat ook niet om iedere handeling, maar om die handelingen die grote gevolgens hebben. Als de reparateur zelf een backup maakt is het ook goed.Anson schreef:Het is natuurlijk moeilijk om elke handeling die een reparateur maakt de eigenaar van de PC te vragen: mag ik nu deze kabel aansluiten of ik ga nu uw hd wissen.
Ik ben het niet eens met het niet lezen van de alg.voorwaarden.Algemene voorwaarden hoeven niet gelezen te worden. Daar staan ook zaken in die niet relevant zijn. Maar een A4 met de reparatie procedure is wel een goed idee.
Daarin moeten dus de reparatie procedures in verwerkt worden.
Niet al te beste voorbeeld als je weet dat het een back-up probleem is en lees ook de reacties. Verder is de vraag mag een reparateur wel een backup maken van al zijn/haar klanten. volgens mij niet en strafbaar.Lees dit eens:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702
Als jezelf ook even het citaat dat er boven stond had gelezen had je kunnen zien dat ik reageerde op iemand die beweerden een product dat van een ander is mag stuk gooien.
Algemene voorwaarden mogen geen voor de wederpartij onredelijke bezwaren bedingen en geen kernbedingen bevatten. Bedingen die het maken van inbreuk op het eigendomsrecht van een ander mogelijk maken zijn snel onredelijk bezwarend voor de wederpartij.
Volgens jou mag de reparateur geen maatregelen nemen om de voorkomen dat zijn klanten schade ondervinden van zijn handelen, maar wel stiekem ergens regelen dat zijn klanten door zijn handelen schade ondervinden. Vind je nu zelf dat dit redelijk klinkt?
Als de reparateur het eigendom van een ander stuk gooit is kan hem dat natuurlijk ook toegerekend worden.Vast staat daarnaast dat [gedaagde] niet aan [eiser] heeft meegedeeld dat het formatteren van de harde schijven een standaardonderdeel is van de reparatieprocedure; niet heeft gevraagd of er gegevens op de harde schijven stonden of dat daarvan kopieën waren gemaakt; niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van de formattering en dat hij [eiser] niet de gelegenheid heeft gegeven om voorzorgsmaatregelen te nemen om het wissen van de bestanden te voorkomen terwijl hij evenmin zelf maatregelen heeft genomen om de bestanden te behouden. (...)
De rechtbank is van oordeel dat het niet geven van deze waarschuwingen in onderhavig geval als onzorgvuldig moet worden beschouwd. Immers, vast staat dat bij het formatteren van de harddisk de data die daarop aanwezig waren, verloren zouden gaan. (...)
Inachtnemende het feit dat [gedaagde] een inbreuk heeft gepleegd op het eigendomsrecht van [eiser], alsmede inachtnemende het feit dat [gedaagde] onzorgvuldig heeft gehandeld als hiervoor weergegeven, in onderling verband en samenhang bezien, heeft [gedaagde] jegens [eiser] onrechtmatig gehandeld. Deze onrechtmatige handeling kan, bij gebreke van enige betwisting daaromtrent, aan [gedaagde] worden toegerekend.
Er bestaat geen plicht om de algemene voorwaarden te lezen. Algemene voorwaarden moeten van toepassing worden verklaard en uiterlijk tegens het sluiten van de overeenkomst ter hand gegeven worden, tenzij dat echt niet kan, om van toepassing zijn.Anson schreef:Ik ben het niet eens met het niet lezen van de alg.voorwaarden.
Daarin moeten dus de reparatie procedures in verwerkt worden.
Algemene voorwaarden mogen geen voor de wederpartij onredelijke bezwaren bedingen en geen kernbedingen bevatten. Bedingen die het maken van inbreuk op het eigendomsrecht van een ander mogelijk maken zijn snel onredelijk bezwarend voor de wederpartij.
Welk strafbaar feit wordt er dan volgens jou mee gepleegd?Anson schreef:Verder is de vraag mag een reparateur wel een backup maken van al zijn/haar klanten. volgens mij niet en strafbaar.
Volgens jou mag de reparateur geen maatregelen nemen om de voorkomen dat zijn klanten schade ondervinden van zijn handelen, maar wel stiekem ergens regelen dat zijn klanten door zijn handelen schade ondervinden. Vind je nu zelf dat dit redelijk klinkt?
Naar boven
Ik heb hetzelfde gezegd (maar een a4...).Alleen heb je niet alles gequoteAnson schreef:
Wat wel makkelijk was geweest is als er bij inname van de PC gewoon elke keer een melding maakt van leest de algemene voorwaarden van inname door fabrikant/winkelier etc.
Algemene voorwaarden hoeven niet gelezen te worden. Daar staan ook zaken in die niet relevant zijn. Maar een A4 met de reparatie procedure is wel een goed idee.
Verder is het misschien een misvatting aan mijn kant wat betreft eigendomsrecht die je op doelde, maar ik keek naar het niet aangeven in beginsel het formatteren en andere handelingen van de gedaagde. Er zijn nl verschillende punten in deze rechtszaak.
Ik zeg een rare voorbeeld moet je niet te zwaar tillen hoor. Stel dat het bij dezelfde rechtszaak: alleen de eiser had een ander probleem, zoals foutmeldingen of BSOD en dergelijke dan was er aan mijn kant niets aan de hand(duidelijk voor mij)
Nog een keer duidelijk mijn mening: Aangeven het lezen van de Algemene wederzijds redelijk voorwaarden + A4 toevoegen reparatie procedure bij overhandiging/inname PC. Hopelijk zijn we op een lijn.
Over het back-uppen: Ik zal niet leuk vinden als de reparateur mijn bestanden zoals brieven, foto`s, programma`s enz.in zijn bezit heeft en bewaard, daarmee wilde ik aangeven dat dit niet mag en dat het met al zijn klanten gebeurt, maar als het niet anders kan om te garanderen dat dit moet bij reparatie dan moet het maar. Als na tevredenheid het wordt vernietigd (opgeven standaard procedure denk aan A4)is het ook dit prima.
Als je dit gaat doortrekken in het geheel weet je natuurlijk dat dit in de context van de openingspost onzin is. Het zou anders een mooie boel worden, alles moet dan juridisch waterdicht getimmert worden voor sommige lieden.Het bedrijf mag niet zomaar de harde schijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.
Dit gaat nml niet alleen op voor een laptop of pc. Natuurlijk ook voor een netbook/pda/mobiele telefoon/mp3 speler/HDD recorder/foto toestel met fixt memory/xbox360/ps3/en ga maar even door.
Om dergelijke hardware te checken wordt dit nou eenmaal in de factory defaults gezet.
En alfatrion dat linkje van de jurofoon dekt totaal niet de lading van hetgeen waar het hier om gaat.
Juridisch dicht timmeren is moeilijk ja. Kijk maar bij de Amerikaanse handleiding van een magnetron. Daarin staan bijna alle huisdieren en beesten wat je niet in de magnetron mag stoppen. Als er 1 dier niet tussen staat en je stopt het erin dan kun je gelijk een miljoenen claim indienen. Sorry offtopic.
Misschien een goed idee als je bij de reparatie en goedwerkende HD in stopt om te testen.
Misschien een goed idee als je bij de reparatie en goedwerkende HD in stopt om te testen.
Toch is dat standaard bij mij.Over het back-uppen: Ik zal niet leuk vinden als de reparateur mijn bestanden zoals brieven, foto`s, programma`s enz.in zijn bezit heeft en bewaard, daarmee wilde ik aangeven dat dit niet mag en dat het met al zijn klanten gebeurt, maar als het niet anders kan om te garanderen dat dit moet bij reparatie dan moet het maar. Als na tevredenheid het wordt vernietigd (opgeven standaard procedure denk aan A4)is het ook dit prima.
Het bedrijf mag niet zomaar de harde schijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.
Jaja........
Werkt niet.Misschien een goed idee als je bij de reparatie en goedwerkende HD in stopt om te testen.
Waar het om gaat is dat bij een reparatie van een computer de monteur van de gegevens een backup moet maken en de boel er opnieuw op zetten.
Dat is vaak eerder regel dan uitzondering.
Oke, als dat niet mag, dan heeft die klant een probleem, hij zit dan met een systeem dat niet werkt of zo traag is als dikke stroop!
Al die theoretische pietpraat is de monteur niet mee geholpen en kan hij zeker de reparatie niet uitvoeren.
Soms is het niet anders dat van de gegevens een backup gemaakt moet worden en dat de harde schijf gewist wordt en dat de boel er opnieuw opgezet wordt.
Wil je dat niet, breng dan de computer niet weg voor reparatie.
Zo is het en niet anders!
-
wat misschien nog wel het makkelijkste is, gewoon 50 euro afrekenen als de klant wil dat zijn gegevens bewaard blijven, nieuwe harde schijf erin en de oude los mee terug
Als het garantiewerk is niet tuurlijk.nieuwe harde schijf erin en de oude los mee terug
Dan krijgt de klant de oude schijf niet mee terug. Die wordt opgestuurd naar de fabrikant en zal wel vernietigd worden.
-
en dat wil de klant dus niet, dus bied je hem de mogelijkheid om z'n gegevens op een losse hardeschijf mee terug te krijgen maar dan moet hij ook wel de nieuwe betalen.
valt nog wat aan te verdienen ook, want wilt u een behuizing voor uw harde schijf? "ja graag" katsjing
valt nog wat aan te verdienen ook, want wilt u een behuizing voor uw harde schijf? "ja graag" katsjing