Mooi dat we het er over eens zijn dat je bericht tendentieus is.In ieder geval minder tendentieus dan al die berichten van adviseurs waarin geschreven wordt dat er geen vuiltje aan de lucht is.
Leuk geprobeerd, maar dit is nu juist geen argumentum ad hominem. Een aanval op de persoon heeft als doel de strekking van zinnige opmerkingen die iemand maakt onterecht op basis van bijvoorbeeld de vermeende positie die iemand heeft onderuit te halen. Bijvoorbeeld van iemand die iets zegt over de handelwijze van banken beweren dat hij wel bij een bank zal werken. Vaak gebruikt bij gebrek aan inhoudelijke argumenten. En daarom, waerde vriend, gaat het argumentum ad hominem in dit geval niet op, immers zijn bewering stel ik ter discussie op inhoudelijke gronden.En vervolgens ga je de door jou zelf gegeven stelling belachelijk noemen Dat wordt een "Ad hominem" reactie genoemd.
Van de door jou gebruikte bron, die ook nog eens op de afdeling medische acceptatie werkt, kan namelijk zonder omhaal gesteld worden dat die van de adviespraktijk geen kaas gegeten heeft. En dat is nu juist wel het geval bij de door jou zeer negatief beoordeelde adviseurs, die hier, al dan niet alszodig bekend, uitingen doen en zelfs zinnige adviezen geven aan mensen met vragen cq problemen. In plaats van afbranden zou waardering op zijn plaats zijn.
Dit is nu een treffend voorbeeld van een argumentum ad honinem. Je verwijt mij dat ik jou woorden in de mond leg, en gebruikt dat als argument om te te trachten mijn opmerkingen onderuit te halen, zonder inhoudelijk te worden.Je moet mensen geen woorden in de mond proberen te leggen.
Als dit geen oordeel vellen is, wat is het dan wel? Laat ik het toelichten. Je zegt ‘dat er veel rotte appels tussen de zichzelf benoemde adviseurs zitten’.Je moet mensen geen woorden in de mond proberen te leggen. Niemand meent ergens een sluitend oordeel te geven. Door jouw knip- en plakwerk lijkt het inderdaad wel zo. Maar in datzelfde bericht schreef ik ook:
Quote:
Geplaatst op 15 Dec 2008 01:56 door WillemV
Gezien het 'image' van 'deskundige' in relatie met de opleidingseisen en met name de 'belangenverstrengeling' tussen een goed advies voor de klant en het eigenbelang m.b.t. de provisie van de adviseur, is het aannemelijk te veronderstellen dat er heel veel rotte appels tussen de (zichzelf benoemde) adviseurs zitten.
Dat is geen oordeel vellen.
Allereerst: ‘Zichzelf benoemde adviseurs’ zijn er niet. Iemand die wil adviseren moet een AFM-vergunning hebben, iemand die in loondienst is en klantcontacten heeft moet aan vrijwel dezelfde hoge wettelijke eisen voldoen. De bewering is een oordeel, in dit geval een onjuist oordeel. Voorafgaand aan deze frase zeg je ‘is het aannemelijk te veronderstellen dat’. Daarmee wek je de indruk dat je bewering waar is. Synoniem voor veronderstellen is o.a. ‘aannemen dat iets zo is’ en ‘er van uitgaan dat’, dat wordt nog eens verstrekt door het woord aannemelijk, waarvoor als synoniemen te noemen zijn: ‘geloofwaardig, menen, duidelijk'.
Kortom je bewering benadert de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bijzonder dicht. Er spreekt uit dat jij van mening bent dat heel veel adviseurs slecht opgeleide en incapabele zakkenvullers zijn.
‘Heel veel’ definieer je vervolgens niet. Want wat is heel veel? In ieder geval beduidend meer dan veel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat heel veel Nederlanders breedband internet hebben en het blijkt dat dat inmiddels in meer dan 80% van de huishoudens aanwezig is, dan is dat heel veel. In mijn optiek is heel veel in ieder geval meer dan de helft. Dat is niet alleen een oordeel, maar ook nog eens aantoonbaar onjuist in het geval van hyotheekadviseurs.
Want wat zijn de feiten:
In het op 1-11-2007 gepubliceerde artikel van de AFM over het onderzoek hypotheekadviezen http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... ntId=10231 zegt de AFM:
Opvallend is dus dat het overgrote deel van de hypotheekadviseurs zo kort na het ingaan van de nieuwe wettelijke bepalingen voldoet aan de AFM-eisen. 25% voldeed ruim anderhalf jaar geleden nog niet aan alle eisen, wat overigens niet betekent dat dat advies tot schade voor de klant leidt.Bijna driekwart van de hypotheekadviseurs geeft adviezen die van een redelijke tot goede kwaliteit zijn…
De toezichthouder trekt de conclusies op basis van een onderzoek dat in de afgelopen negen maanden is uitgevoerd bij bemiddelaars en aanbieders van hypotheken…
In het licht van deze resultaten, zo kort na de introductie van de Wet financieel toezicht (Wft), is de AFM optimistisch over het vermogen van de sector de nodige verbeteringen te realiseren…
Overigens heeft een niet passend advies niet altijd tot gevolg dat consumenten in de problemen komen. Het betekent wel dat een duidelijk beter resultaat mogelijk was…
Het grootste deel van de adviseurs en bemiddelaars heeft de zaken op hoofdlijnen op orde…
Laten we een aanname doen en zeggen dat van die 25% de helft wel tot schade zou kunnen leiden. Dat betekent dan dat bijna 90% van de adviezen toen, anderhalf jaar geleden matig tot goed te noemen is. Zichzelf respecterende adviseurs zijn aan de slag gegaan met dit AFM-rapport, het is daarom dus aannemelijk om te veronderstellen dat, nu de wet al wat langer in werking is, verbetering optreedt, het wachten is op een nieuw AFM-onderzoek.
Maar waar leggen de media de nadruk op? Met grote koppen in de krant: ‘Een kwart van de hypotheekadviezen is slecht’, en soortgelijke tendentieuze kreten, bijvoorbeeld deze:
http://kredietcrisis.startpagina.nl/vid ... r-de-maat/ Maar goed ook de media moeten scoren en dat men de argeloze lezer misleid is minder belangrijk dan de kijkcijfers cq oplagecijfers, want dat zorgt voor brood op de plank.
Kijk, dat er onverkwikkelijke zaken gebeuren is bekend en dat deze niet genoeg aan de kaak gesteld kunnen worden, dat ook. Ik zal de laatste zijn om het tegendeel te beweren, heb daar ook regelmatig melding van gemaakt hier op het forum.
Maar gebruik dan wel de juiste informatie en bronnen, en dat kan van de tendentieuze kreten die een back-office medewerker op de afdeling medische acceptatie van een afdeling ‘leven’ bij een verzekeraar slaakt naar mijn mening in dit kader beslist niet gezegd worden.
Het is een aangetoond feit dat de overgrote meerderheid van de adviseurs gewoon goed zijn werk doet, en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Overigens zouden ook consumenten er goed aan doen het rapport van de AFM http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_doc ... 011107.pdf te lezen als zij een hypotheek willen afsluiten. Een gewaarschuwd mens telt ten slotte voor twee, een ijdele hoop denk ik, immers het schijnt dat een consument meer aandacht schenkt aan het kopen van een kilo kaas dan aan het kopen van zijn hypotheek…
Groet,
Jack.