LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eurobedragen afronden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gerda49
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2008 23:13

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gerda49 »

Het afronden van bedragen op centen eindigend is nog uit de tijd van de gulden, toen WAREN er geen centen meer. Met de euro zijn er 1 en 2 centmuntjes genoeg, dus afronden is totaal overbodig.
Doe als ik, wordt er naar boven afgerond (2,98 wordt 3,00 .... dan pinnen! Wordt er naar beneden afgerond (2,97 wordt 2,95 wat inderdaad veel minder vaak voorkomt!) betaal dan contant. Als iedereen dat gaat doen, dan wordt dat idiote afronden wel afgeschaft.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Eerde »

acjzr1
@ Eerde,
Jij begrijpt het dus niet.
Er moet gewoon niet afgerond worden.
Het is zinloos.
Ik begrijp het wel, zelfs heel goed, maar dat komt omdat ik in een grijs verleden nog econometrie heb gestudeerd.

Het is niet zinloos, in tegendeel. De waarde van de cent en twee cent stukken is relatief of zo je wilt, betrekkelijk, laag. Zeker op een kar vol boodschappen van gemiddeld wat ?
Ik schat tussen de 68 tot 80 Euro.

Winkeliers maken daarvoor kosten, banken rekenen namelijk geld voor het verstrekken van wisselgeld.
Ook moet personeel het tellen, vervelend en tijdrovend.
Daarnaast staan klanten vaak juist lang bij de kassa met het kleinste geld de 1 en 2 cent te klungelen bij het afrekenen, dat weten we nog uit de guldentijd.

De kosten voor dit alles zit links of rechtsom in de prijs verwerk van de producten van Appie & Co.

Dus het is niet zinloos, stelliger het is erg zinvol omdeze bedragen zo af te ronden.

Als je dat niet wilt begrijpen mij best, je bent waarschijnlijk ook iemand die de gulden weer terug wil, dus wat zou het ook ?

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door snel0026 »

Eerde
Ik begrijp het wel, zelfs heel goed, maar dat komt omdat ik in een grijs verleden nog econometrie heb gestudeerd.
Als je in een grijs verleden econometrie hebt gestudeerd, waarom is het volgens jou dan geoorloofd om klanten op te lichten?
Want een prijskaartje is een vorm van overeenkomst en die ga je aan door dat product mee te nemen naar de kassa om daar af te rekenen. Je gaat dus een overeenkomst aan voor € 2,98 en niet voor € 3,00. Als de winkelier toch € 3,00 wilt hebben dan licht hij de klant op.
Volgens goed economisch gebruik (economie gestudeerd) wordt een artikel geprijsd voor het bedrag waarvoor de verkoper het aanbiedt en hij gaat de verplichting aan het daarvoor te verkopen. (uitgezonderd kennelijke vergissingen, zoals een artikel van € 100,00 per ongeluk prijzen voor € 10,00)

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

De consument gaat namelijk een tijdelijke overeenkomst aan met de winkelier om het
totaalbedrag bij contante betalingen af te ronden op 0 of 5, als in de winkel duidelijk wordt
aangegeven dat de afrondingsregel van toepassing is.
Blijkbaar was je studie niet toereikend genoeg ?

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Eerde »

snel0026 Je bent te 'snel' met je conclusie !

Als je even de moeite neemt terug te lezen dan zal je zien dat het juridisch dicht zit. Bij de overeenkomst die je aangaat met de winkelier ga je nl accoord met het afronden zoals in de wet is aangegeven.

Dat had je als econoom toch moeten weten.

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door snel0026 »

Eerde
Bij de overeenkomst die je aangaat met de winkelier ga je nl accoord met het afronden zoals in de wet is aangegeven.
Dat geldt alleen als het duidelijk bij de ingang van de winkel wordt aangekondigd en niet, zoals veelal gebeurt, bij de kassa.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Eerde »

Spijkers op laag water zoeken is dat. De overeenkomst komt tot stand aan de kassa.

Daarnaast was dat een eis bij de introductie, heden kan je je niet meer beroepen op het feit dat je niet bekend bent met het fenomeen afronden en er pas bij het afrekenen achter kwam. Begin eens een proefproces als je zo zeker bent van je *kuch* zaak.

Maar goed als je het niet wilt/kunt begrijpen mij ook best.

jojo71
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2008 13:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door jojo71 »

ik ga elk jaar naar oostenrijk op vakantie en daar krijg je gewoon 1 en 2 centen terug helemaal niet afronden maar gewoon betalen wat er voor gevraagd wordt
en hier in dat stomme holland worden we gewoon een gigantisch oor aangenaaid want de 1 en 2 centen 'bestaan'hier niet meer maar de bedragen worden gewoon afgerond op 5 guldencenten
ik heb het argument wel eens gehoord dat er teveel muntgeld was,dat de portemonnee te zwaar werd maar waarom zijn de 2 of de 1centen er niet vanaf gehaald?als nu iets is afgerond op ,97 dan word je dus voor 6 -ouderwetse-guldencenten genaaid!!!!!!!!!!!!!!!!

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

uuuhm als iets op ,97 eindigt verdien je juist 6 guldencent hoor, leer rekenen :twisted:

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door snel0026 »

Eerde
Maar goed als je het niet wilt/kunt begrijpen mij ook best.
Het platform Detailhandel zegt hierover:

"Hoe weet de klant dat de afrondingsregel van toepassing is?"
"Winkeliers die de afrondingsregel toepassen dienen dit aan te geven met een duidelijk zichtbare raam- en kassasticker of poster."

Dus ook een RAAMsticker of -poster. Dat is dus bij de ingang en niet ALLEEN bij de kassa.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Even de tekst opgezocht ( postbus 51 )

Let op het woordje: OF !!!
Mogen winkeliers betalingen afronden op 5 eurocent?
Sinds 1 september 2004 ronden winkels in Nederland het totaalbedrag bij contante betaling af op een veelvoud van 5 eurocent. Winkeliers kunnen zelf beslissen of ze de afrondingsregel invoeren en op welk moment ze dat doen. Een wettelijke maatregel is hiervoor niet nodig. Wel moet duidelijk aangegeven worden voor klanten dat de afrondingsregel van toepassing is, via raam- of kassastickers.
En zo kunnen we aan de gang blijven.
Feit is dat winkeliers mogen afronden, dat geen extra voordeel oplevert en al helemaal geen oplichting is !!![/quote]

R.Redering
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2007 03:23

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door R.Redering »

Er moet helemaal niemand met dat plastic geld betalen.
Het is voor de regering te doen dat ze dadelijk ook percies wten wat je met iedere cent doet.
Velen mensen zijn toch ook tegen docters documensten opslag.
En dit willen jullie wel doen dat is net zo slecht.
Hebben jullie het gezien al die touwtjes waar culiver mee vast lach.
Dit is een van die touwtjes dat plastic betalen.
Dus niet met PLASTIC betalen gewoon kotant afrekenen.
groetjes.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Er is maar een oplossing...
Afronden afschaffen!
Dan is er ook geen reden meer om er over te discussieren :D

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is voor de regering te doen dat ze dadelijk ook percies wten wat je met iedere cent doet.
Velen mensen zijn toch ook tegen docters documensten opslag.
En dit willen jullie wel doen dat is net zo slecht.
Hebben jullie het gezien al die touwtjes waar culiver mee vast lach.
Dit is een van die touwtjes dat plastic betalen.
natuurlijk joh :roll:
Afronden afschaffen!
We deden niet anders met de gulden..

Maar iedereen wil terug naar het stenen tijdperk ?

Toch ?

arnahanselaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2008 12:32

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door arnahanselaar »

Ik was er al lang overheen dat eurobedragen afgerond. Maar toen ik bij AH betaalde o.a. met 2 muntstukken van 2 ct en 1 van 1ct werd dat geweigerd. Mag dat?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zelfde laken het pak:
Een wettig betaalmiddel is een middel waarmee het volgens de wet is toegestaan te betalen, zoals geld of een chipknip. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mag een winkelier bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

boreel20
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:56

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door boreel20 »

WAAR GAAT DIT OVER. KIJK EENS IN EEN SPIEGEL EN VRAAG JE ALLEMAAL EENS AF OF JE WEL HELEMAAL LEKKER BENT.
vr.groet Joop van den Berg

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Remster »

Zelfs iemand met een bijstandsuitkering hoeft (omgerekend naar een 40-urige werkweek) amper 1,5 seconde zijn hand op te houden om 1 eurocent te verdienen.

Het zal wel aan de tijd van het jaar liggen dat mensen over dit soort onzin gaan lopen klagen.

Persoonlijk denk ik dat je wel een beetje ongelukkig moet zijn als je hierover een topic start en ook nog een klacht naar de zeeman stuurt.

Ik wens de TS in ieder geval veel sterkte, en hoop voor hem dat het zonnetje snel weer gaat schijnen.

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

Er moet helemaal niemand met dat plastic geld betalen.
Het is voor de regering te doen dat ze dadelijk ook percies (precies) wten (weten) wat je met iedere cent doet.
Velen mensen zijn toch ook tegen docters (dokters) documensten (documenten) opslag.
En dit willen jullie wel doen dat is net zo slecht.
Hebben jullie het gezien al die touwtjes waar culiver (Gulliver?) mee vast lach. (lach, lach, lach, ik lag me daar toch te lachen)
Dit is een van die touwtjes dat plastic betalen.
Dus niet met PLASTIC betalen gewoon kotant (contant) afrekenen.
groetjes.

-
-
-
Ik vroeg me af of u wellicht van de bespaarde 1 en 2 cent muntjes bij het plaatselijke ROC een cursus kunt kopen. Inburgering 1, bijvoorbeeld. Ik heb gelachen, ondanks de pijn in mijn ogen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Remster »

dyslexie is niet verwijtbaar.

Gesloten