Re: Asus moederbord
Geplaatst: 22 jan 2009 11:29
Ik ontneem de verkoper helemaal niet de mogelijkheid om aan zijn verplichting te voldoen. De winkelier is verplicht om het product herstel uit te voeren als de consument dat eist met een beroep op art. 7:21 BW. De winkelier is verplicht het product te vervangen als de consument dat eist met een beroep op art. 7:21 BW. De winkelier is verplicht de koop te ontbinden als de consument dat eist met een beroep op art. 7:22 BW. Als de consument het niet eist heeft de winkelier geen verplichting om het toch te doen. Soms hoeft de winkelier die eis niet uitvoeren, maar dan moet overlegt worden met de consument wat hij wil. In dit geval gaat het duidelijk om een keuze tussen ontbinding of het product terug. Je moet dus niet voordoen alsof de koper beide eist.
Dit weet je best.Artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging. Ook artikel 21 lid 1 BW kent de koper bij non-conformiteit deze rechten toe.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 6