LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Zijn er ook al mensen die een officiële klacht hebben ingediend bij de Abn Amro door de AA-bank in het gelijk zijn gesteld?

Ik twijfel nog steeds. Eerst dacht ik uitdienen tot 1 juni 2013. De beurs moet dan toch wel weer een beetje hersteld zijn. Maar ik blijf er maandelijks geld in storten en het blijft krimpen.

Kan ik hem ook laten slapen? Dus stoppen met er maandelijks geld inpompen en hopen dat het huidige aandelen saldo gegroeid zal zijn tegen einde looptijd.

eve2009
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 12:00

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door eve2009 »

Ik probeer sedert 2000 inzage te krijgen over de tarieven (kostenstructuur en rekenmodule) die worden ingehouden op de premie. Conform de algemene voorwaarden SK-9708 heb ik de premie, investeringsdeel, kosten en de belegging nagerekend. De jaarlijkse opgave van AA kloppen niet met de berekeningen volgens de algemene voorwaarden.

Van Abn Amro heb ik op 30 januari 2009 de volgende informatie gekregen over de tarieven van Toekomstplan/Studieplan (Spaarkoers).

KOSTEN

jaarlijkse inhouding op de premie/bijstorting:
> polissen gesloten op of na 08-05-2006: 2,5%
> polissen gesloten tussen 01-09-2003 t/m 07-05-2006: 5%
> polissen gesloten tussen 01-07-1998 t/m 31-08-2003: 7%
> polissen gesloten voor 01-07-1998: 2%
> 0,5% aankoopkosten

MAANDELIJKSE INHOUDING OP DE OPGEBOUWDE WAARDE

> polissen gesloten tussen 10-07-2005 en 08-05-2006: 0,04% plus een verrekening van de risicopremie voor aanvullende verzekering
> polissen gesloten op of na 08-05-06: 0,025% plus een verrekening van de risicopremie voor aanvullende verekering
> 0,5% verkoopkosten

AFKOOPKOSTEN

> polissen gesloten op of na 10-07-2005 tot 08-05-2006: EUR 112,60
Voor polissen gesloten op of na 08-05-06 EUR 112,50 gedurende de eerste 10 jaar van de looptijd. Na een looptijd van 10 jaar worden er geen afkoopkosten meer in rekening gebracht.
> voor alle overige polissen: EUR 0
> Naast de eventuele afkoopkosten wordt er altijd 0,5% kosten in rekening gebracht voor de verkoop van de beleggingen (uitgezonderd de Kapitaalmarktrente Rekening)

Na vergelijking van deze tarieven met de algemene voorwaarden Abn Amro SK-9708 zie ik wederom tegenstrijdige informatie.
Sedert december 1998 betaal ik premie. Volgens dit overzicht betaal ik geen maandelijkse inhouding op de opgebouwde waarde. Volgens de algemene voorwaarden wel.

Ook nu - anno 2009 - is de informatie die AA verstrekt tegenstrijdig, onduidelijk en niet transparant.
Medewerkers van de bank weten niet hoe de tarievenstructuur is opgebouwd, althans dat zeggen ze. Ze zullen wel opdracht hebben gekregen van centraal niveau geen inhoudelijke informatie te verstrekken over verzekeringen. Echter, ze verkopen ze wel met de mededeling dat er 7% kosten worden ingehouden en 0,5% aankoopkosten. De verzekeringstak Zwolle wil geen duidelijke informatie (rekenmodule) geven, anders dan te verwijzen dat zij voldoen aan de wet- en regelgeving - het jaarlijks overzicht.

De bankmedewerkers zelf geven tegenstrijdige informtie. Meerdere keren gesproken met een medewerker 1) je moet van deze polis af 2) slapend maken 3) prijs participaties is nu laag 4) niet verkopen straks gaan ze omhoog.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Heeft iemand informatie gekregen van AA over hoe die kostenstructuur (rekenmodule) is opgebouwd volgens de algemene voorwaarden.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

@f.postuma

>>ik heb nog een wervings folder van 1997 slapend rijk worden?

Is het mogelijk deze folder in te scannen en op het web terbeschikking te stellen ?
Of te e-mailen ?

Ik denk dat er een aantal mensen interesse in hebben omdat ze deze folder weggegooit hebben, zoals ik.

Gegroet,

ejdv

famdehaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2009 21:29

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door famdehaan »

ook wij hebben er 2 afgesloten voor de kinderen.
helaas ook 50% minder waard nu.
Mijn adviseur raad me aan om de folder van 1997 te zoeken om deze goed door te lezen.
Ik meende nl dat je in ieder geval je eigen inleg terugkrijgt (en dat was in het ergste geval)
Nu zitten we een eind onder de inleg, en ik blijf er maar geld inpompen...
Tja wat is nu wijsheid, nu afkopen levert ook niets op.....

WIE HEEFT ER NOG EEN FOLDER VOOR MIJ? IK WIL M HEEL GRAAG INZIEN/ EEN KOPIE KRIJGEN!


Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Freek, je email adres geeft de melding dat deze onjuist is.
Ik je opnieuw gemaild ,maar nu naar Hotmail.com ipv hotmail.nl
Laatst gewijzigd door Globetrotter op 06 mar 2009 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Ik heb net de bank gebeld en de bank probeert me toch de overtuigen dat het beter is de polis niet premie vrij te maken.
Ik heb sinds juni 1998 eur 6900 ingelegd en dat is nu dus eur 3500 waard. De bank zegt dat als ik nu de polis premie vrij maak en de uitkering straks in 2013 hoger is dan de inleg ik over het meerdere inkomstenbelasting moet betalen. Het lijkt me stug dat de polis dan in waarde is toegenomen en als dat wel zo is, dan betaal ik dat met alle liefde.
Ik heb gesurfd naar brede herwaardering en wordt helaas niet wijzer.

Op onze polis zijn overigens van toepassing de voorwaarden SK9708. Daarin stata uitdrukkelijk dat we de polis niet premievrij mogen maken, maar wel de mogelijkheid hebben tot premievakantie

Wat doet de belastingdienst als je de polis helemaal laat afkopen?.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

Ik heb, wellicht wat later dan de anderen, mijn waardeoverzicht ontvangen.
Daar staat op dat de ABNAMRO er naar streeft tot een regeling te komen en dat ik niets hoef te ondernemen.

Moet je echter geen lid van zo'n organisatie zijn om van de uitkomst van die onderhandelingen gebruik te kunnen maken ?
Of scheppen die een precedent die je dan individueel kunt gebruiken ?

Ben ook wel benieuwd naar een mogelijke uitkomst van zo'n regeling.
Heb me er bij andere woekerpoliszaken er nog niet in verdiept.
Gaat zo'n regeling over het feit dat je verkeerd bent ingelicht, dat je nooit echt geweten hebt dat er risico's aanzaten en dus je geld met wettelijke rente weer terugkrijgt ?
Of gaat het alleen maar over de teveel betaalde beheerskosten en krijg je alleen dat verschil terug maar blijf je met een levensgroot koersverlies zitten ?
Of bieden ze aan het ingelegde geld te vergoeden ?

Ik heb trouwens berekent dat in de komende 3 jaar de koers van EUR 73,96 naar EUR 146,87 moet stijgen om break-even te spelen.
100% dus. Dat gaat niet lukken.
Voor zegge 4% rendement moet het naar EUR 220 stijgen.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

Okay, het gaat dus alleen over een tegemoetkoming over de kosten van beleggingsverzekeren.
De deals die gemaakt zijn gaan alleen maar over de kostenpercentages die in rekening zijn gebracht.
Niets over het misleiden van klanten die dachten te sparen (ABN AMRO SPAARKoers).

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

Hartelijk dank aan Freek Postema voor het inscannen van de folder.
Jammer dat de aanleiding minder leuk is, maar het roept wel weer herhinneringen op.
De folder herken ik helemaal en de Langnek moet nog ergens in een verhuisdoos liggen.

De folder spreekt dus heel duidelijk van 2,5% aan kosten die in rekening worden gebracht en dat er 97,5% wordt geinvesteerd.
Er wordt ook heel dunnetjes gesproken over het feit dat er sprake is van risico's, wel geteld 7 woorden worden er aan gespendeerd.

Ik ga nu dus een klacht indienen over de te veel betaalde kosten.
Het vervelende is een beetje dat ik pas sinds 2004 een gedetailleerd overzicht heb gekregen en dus geen inzage heb over de ingehouden kosten tussen 1998 en 2004.

Ik denk dat klagen over het koersverlies en het slechte informeren destijds weinig zin heeft en niet leidt tot het terugbetalen van iets, maar ik zal zeker mijn ongenoegen laten blijken (als was het alleen maar als soort van therapie :-)).

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

Ik heb alle beschikbare data in een Excel sheet ingevoerd en probeer er een beetje wijs uit te worden.
Tenzij ik denk- danwel reken-fouten maak, denk ik dat het relatief gezien niet zo heel erg gesteld is voor vwb de kosten, voor mij persoonlijk.
Het echte percentage is na 12 jaar 9,6% tov de 2,5% uit de folder.
Op zich het klagen waard, maar het gaat absoluut gezien over 300 euro en dat valt dan in het niets met het verlies van 2300 euro op 31-12-2008.

Ik heb wel een aantal vragen nav de kleine lettertjes.

1/ Paragraaf 7.1: Iedere maand wordt er ter vergoeding van het beheer van de verzekering 0,025% aan het belegd vermogen onttrokken.

Het belegd vermogen is het aantal eenheden keer de koers ??
Dus stel dat de koers 12 maanden lang 150 euro is en ik heb 50 eenheden, wordt er dan op jaarbasis 12 x 50 x 150 x 0,025% = 22,50 euro afgetrokken ??
Dus stel dat je 25 euro per maand inlegt, je hebt 50 eenheden en de koers explodeert naar 500 euro, dan betaal 6,25 euro en dus 25% aan kosten ??
Ok, je hebt 25000 euro dus je klaagt niet, maar het gaat om het principe dat je koersgerelateerde onkosten hebt, buiten de aankoopkosten.

2/ Paragraaf 7.2: Iedere maand wordt er ter vergoeding van de premievrijsteling bij overlijden 0,333% van de op jaarbasis herrekende premie aan het belegd vermogen onttrokken.

Dus stel dat ik 25 euro per maand inleg, dan wordt er op jaarbasis 300 euro aan premie betaald en zou er dus 300 x 0,333% = 1 euro ontrokken moeten worden.
Bij mij wordt er meer dan 12 keer zoveel afgetrokken.

3/ Ik betaal momenteel het minimum aan toegestane inleg, zijnde 272,27 euro per jaar.
Op het overzicht staat "waarvan geinvesteerd" 266,82 euro.
Dus ik ben dus al 5,45 euro aan kosten kwijt voordat de rest van de ongein begint.
In mijn naiiviteit had ik altijd gedacht dat dit die beruchte 2,5% van de folder waren.
2,5% zijn 6,81 euro, dus dat kwam wel overeen.
Nu weet ik wel beter, maar kan nu deze 5,45 euro aan vaste kosten niet plaatsen.
Iemand in dit forum die hetzelfde heeft en weet wat deze kosten inhouden ??

4/ Als ik de voorwaarden doorspit kom ik eigenlijk op 3 type kosten:
De premievrijstellingkosten (0,025%), de beheerkosten (0,333%) en de aankoopkosten (0,5%).
Uitgaande van de 272,27 euro en een stabiele koers van 150 euro en ik heb 40 eenheden, dan zou ik dus toch maximaal:
(272,27 x 0,025%) + (12 x 150 x 0,333%) + ((272,27 - (272,27 x 0,025%) + (12 x 150 x 0,333%)) x 0,5%) = 7,40 euro aan kosten hebben ??
Dat komt wel overeen met de folder, maar niet met de 40 euro die ik de laatste keer heb betaald.

Al met al ga ik een klacht schrijven over de teveel betaalde onkosten, met de verwachting dat ze naar de regeling die ze schijnen na te streven zullen verwijzen.
En verder maar hopen dat de kredietcrisis over 2 jaar voorbij is en dat over 3 jaar de beurzen een beetje hersteld zijn.
Alles boven de 74 euro is beter dan nu. Met het risiko dat het naar nul gaat of dat de heer Zalm de bank naar de kloten helpt.
Afkopen zie ik op dit moment nog niet als een optie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

1. De beheerskosten gaan, zoals het woord ook al zegt, over de kosten van het beheerde kapitaal. Dus niet over het ingelegde kapitaal. Als je dus 25.000 euro kapitaal zou hebben, dan betaal je maandelijks inderdaad 6,25 aan kosten. Dat is onafhankelijk van hoeveel je inlegt. Als je maandelijks 1000 euro zou inleggen, dan is die 6,25 euro 0,625% van je inleg, maar als je helemaal geen geld zou inleggen, dan zijn die kosten een oneindig groot percentag van je inleg...

Dit is ook wat je bij 4. verkeerd doet. Je rekent daar weer met 0,025% van de inleg, niet van de waarde van de polis. Verder kan het best zijn dat er 97,5% van je inleg wordt belegd, maar uit je belegde vermogen zullen nog wel bv. de beheerskosten en de kosten van de overlijdensrisicoverzekering worden betaald. Deze posten zullen dus van je belegde vermogen afgaan, en los staan van de 2,5% die je bij het inleggen kwijt bent.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

@kweenie,

Bedankt voor de uitleg.
Gelukkig dit deze Spaarkoers het enige beleggingsproduct dat ik aangegaan ben, want je ziet wel, ik snap er allemaal de ballen van :-)
Maar het wordt me zo langzaam aan wel duidelijker wat voor valkuilen er bestaan.

Echter, als er in de wervingsfolder en de gesprekken op kantoor enkel en alleen het volgende gezegd wordt:
"ABN AMRO houdt slechts 2,5% aan kosten in, wat dus inhoudt dat 97,5% van uw inleg wordt geinvesteerd."
is dat dan niet misleiding van een klant die voor een "spaarverzekering" komt ??
Had ik niet mogen verwachten dat de totale kosten niet de 2,5% van mijn inleg zouden overstijgen ??
Van kosten over het beheerd vermogen is nooit gesproken en ook in de polis staat duidelijk het bedrag dat wordt geinvesteerd, zonder sterretjes en kleine lettertjes.
Er is een miniscuul verwijs naar de voorwaarden, dat is alles.
Het is al met al een dure les geworden voor de gewone man die in een leuk verkooppraatje is getrapt.
Maar gelukkig krijgen de bankdirecteuren hun bonussen nog steeds uitbetaald terwijl hun banken op de fles zijn gegaan of zware verliezen leiden.

Vwb de beheerskosten is het me nu duidelijk, de premievrijsteling bij overlijden van 0,333% echter niet.
Hier staat beschreven dat "Iedere maand wordt er ter vergoeding van de premievrijsteling bij overlijden 0,333% van de op jaarbasis herrekende premie aan het belegd vermogen onttrokken.".
Er wordt ook ieder jaar hetzelfde bedrag zijnde 10,92 euro afgetrokken, hetgeen duidt op een constante.
Blijkbaar is de "op jaarbasis herrekende premie" dus niet de polispremie maar een onbekende.

Ik ben dus van een spaarder een belegger geworden en dus slachtoffer geworden van de crisis.
Ben me ook bewust van het feit dat ik zonder crisis naar alle waarschijnlijkheid gewoon een aardig bedrag zou hebben vergaard en dat ik me dan nooit zo in de polis had verdiept zoals nu.
Voor de toekomst ben ik nu dus wat beter gewapend en ik hoop ook dat de toekomst het verlies wat dragelijker maakt.
[/quote]

eve2009
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 12:00

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door eve2009 »

Evroom, en anderen

Stel je inleg is 25 euro pm. De overlijdensrisicopremie is dan 12 x 25 = 300 jaarbasis. 300 x 0,333% = 1 euro. Dit is het vaste bedrag dat per maand onttrokken wordt aan het belegd vermogen. Op jaarbasis 12 euro.

Dus bij premie van 50 euro worden eerst kosten voor de verzekeraar 1,25 euro (2,5%) onttrokken en wordt er 48,75 geinvesteerd, minus aankoopkosten 0,5% = 0,24. Geinvesteerde wordt dus 48,51. Stel tegen koers van 150 dan is het aantal participaties 48,51 : 150 = 0,3234 participaties. Dit aantal kun je optellen bij je totale aantal participatie = Belegd vermogen. Stel 4500 : 150 koers = 30 part's

Van dit belegd vermogen gaat er 0,025% naar beheerskosten per maand. Dus aan beheerskosten betaal je 1,125 = 1,13.
Van 4500 - 1,13 = 4498,87 belegd vermogen. Dit bedrag wederom delen door de koers 150 = 29,9925 participaties.

Volgens artikel 1 (risicopremie) betaal je de overlijdensrisicopremie 3 beursdagen nadat ten behoeve van de verzekering een saldo is ontstaan. Je hebt 29,9925 participaties. De koers is nu iets lager 145. Het belegd vermogn is dan 29,9925 x 145 = 4348,91.
4348,91 - 1,00 = 4347,91. Dus belegd vermogen na ovr is 4347,91 : 145 = 29,9856 parts. Participaties is belangrijk - 'de rekenfactor'.

Echter, nu heb ik een vraag. Ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden.

Omdat alle kosten van het belegd vermogen worden afgetrokken en dit belegd vermogen een aantal participaties vertegenwoordigen, betekent dit dat voor de onttrekkingen van deze kosten (beheer en ovr) participaties verkocht moeten te worden. Bij verkoop van participaties (art. 1) worden dus ook 0,5% verkoopkosten in rekening gebracht. Of dit ook geldt voor de beheerskosten en de overlijdensrisicopremie weet ik niet. In bevestigd geval betekent dit 0,5% aankoopkosten, 0,5% verkoopkosten (beheerskosten) en 0,5% verkoopkosten (ovr). Deze 0,5% gaat over het bedrag dat wordt onttrokken + 0,5% kosten.

In bovengenoemde berekening heb ik hier geen rekening gehouden met deze verkoopkosten.

Deze info heb ik gekregen van een AAo medewerker. Echter omdat hij niet de alg voorw SK 9708 bij zich had en inhoudelijk niet zover onderlegd was kon hij mij dit niet bevestigen. Normaliter is wel de opbouw zo - volgens universal life systeem die de meeste kapitaalverzekeringen hanteren (zie internet).

Indien daadwerkelijk bij de onttrekkingen van de beheerskosten en de ovr 0,333% wederom verkoopkosten worden onttrokken, dan voel ik me helemaal genomen. Volgens de brochure wordt van de inleg (voor mij) 7% aan kosten onttrokken en 0,5% aankoopkosten. De algemene voorwaarden zet daar nog eens de beheerskosten en verkoopkosten bij op. Nu ook nog verkoopkostn. De informatie van AA is onduidelijk, niet te begrijpen en misleidend.

Een AA medewerker van tel.nr 0800-.... (zie AA-website) attendeerde me ook nog op het feit dat de beheerskosten 'direct' worden onttrokken. Echter AA (artikel 7.1 stelt per ingangsdatum) heeft nog helemaal niet het vermogen beheerd op datum van de inleg. Pas na 1 maand hebben zij een vermogen beheerd en kunnen m.i. dan ook pas de beheerskosten onttrekken. Ook hier is onduidelijkheid.

Voor het narekenen van je jaarlijkse overzichten heb je de openingskoersen nodig, voor je vermogen op 31 december de slotkoersen. De bedragen op het jaaroverzicht zegt op zich niets. De constante rekenfactor is toch het aantal toegekende participaties. De koersen schommelen. Ga dus uit van participaties.
M.a.w. hoe komen ze tot het aantal aangekochte participaties en welke kosten en hoe is de opbouw van de kosten. Je heb hiervoor de rekenformule nodig van abn amro.

Ga voor de zekerheid eens het vermogen op de jaarlijkse overzichten delen door de slotkoers van het jaar. Je ziet zo de opbouw van het aantal participaties. Bij mij zijn er jaren tussen dat ze opeenvolgend bijna gelijkblijven, terwijl de koers is gestegen t.o.v. het vorige jaar en ik in dat jaar participaties gekocht heb. Ra ra.
Vandaar dat ik mij tanden in de rekenformule heb gezet.

Om alles goed na te rekenen heb je de koers nodig. Deze kun je vinden op euronext tot 2 jaar terug. Ik heb de koersen tot 28-02-2000.
Als ik een scanner had kun je ze krijgen.

Abn Amro 0800-.......... heb ik om de berekening gevraagd. Inhoudelijk kunnen ze je niet veel vertellen over de rekenformule, dit gaat voor de medewerkers te ver en heb je een adviseur nodig. Doorverbinden naar een adviseur gaat bij AA niet. Bankmedewerkers weten al helemaal niet hoe de onttrekkingen plaatsvinden.

Wie weet nu de exacte rekenformule?. Mijn bank en ook Zwolle wil geen informatie geven.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

@eva2009,

Overlijdensrisicopremie is nu duidelijk, kom nu op een verschil van slechts 40 cent, in mijn nadeel.

Ikzelf heb de jaarslotkoersen vanaf 31.12.2005 kunnen terugvinden.
[ ik neem aan dat je vanaf 28-02-2009 bedoeld en niet 2000, zie aders mijn vraag aan het einde ]

Dit is mijn rijtje, hoop er geen fout ingemaakt te hebben:

31.12.2005 €137,00
31.12.2006 €160,40
31.12.2007 €161,45
31.12.2008 €73,96

Iemand die de slotkoersen (op 31.12) van voor 2005 heeft en het even op het forum kan zetten ?

eve2009
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 12:00

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door eve2009 »

Evroom

Ik heb de koersen vanaf 28-02-2000. Deze heb ik vandaag ook nog op internet gevonden: www.depers.nl. Onder 'beurs' en (historische) koersen. Ze staan er ook tot 28-02-2000. Even zoeken dus.
www.depers.nl is gekoppeld aan debeurs.nl. Ik heb ww.depers.nl. gebruikt.

De slotkoersen:
29-12-2000 203,50
28-12-2001 151,00
31-12-2002 97,00
31-12-2003 102,40
31-12-2004 105,40
30-12-2005 137,00
29-12-2006 160,40
31-12-2007 161,45
31-12-2008 73,96

Hoe heb je nu die berekening gemaakt?. Heb je bij de berekening van de onttrekkingen van de beheerskosten en de ovr-premie 'Met' of 'Zonder' de verkoopkosten gedaan?

Als je de koersen weet (transactiedatum = boekdatum, 1 dag na de rentedatum) en 3 dagen nadat een saldo is ontstaan (art.1) kun je de ovr het uitrekenen. Wil je mij de uitslag vertellen? Ik ben benieuwd?

Hetgeen ik in mijn vorige bericht geschreven heb (rekenformule) is o.b.v. mijn interpretatie van de algemene voorwaarden SK 9708 en de telefoongesprekken die ik gevoerd heb met de klantenservice van AA.
Of dit dus de juiste berekening is weet ik niet. Daarom ben ik benieuwd naar jouw uitkomst 'met' en 'zonder' verkoopkosten van de beheerskosten en ovr-premie.

Dit weekend gaat er een brief naar AA in Zwolle waarop ik een toelichting vraag op de verschillende artikelen van de alg. voorwaarden en de brochure met het verzoek mij de rekenmodule te doen toekomen.
Mijn vorige verzoek van elke transactie een opgave te doen is niet gehonoreerd. Als piloshouder mag ik toch een toelichting op juridische artikelen vragen - of niet?

groet,

eve2009
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 12:00

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door eve2009 »

Evroom

Was deze nog vergeten: slotkoers 1999 is 196,10

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door Belegger+ »

kom nu op een verschil van slechts 40 cent
Jullie maken je veel te druk, terwijl het toch zo simpel is. De beurzen zijn wereldwijd minstens 50% omlaag, dus is er onafhankelijk van je polis, je excel sheet of je klachtenbrief, gewoon 50% van je inleg verdampt. Daar helpt geneuzel rond een paar procenten je echt niet verder. Dat is de realiteit. Kalm en ontspannen inzien en begrijpen.
Gewoon een paar jaartjes langer sparen.
En: het gaat niet herstellen de komende 2 jaar.

Groet voor het weekend.
B+

eve2009
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 12:00

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door eve2009 »

Evroom

Deel je kosten door de ingelegde premies - je krijgt het percentage dat je aan kosten betaald. Deze zal hoger zijn dan jouw 2,5% genoemd in de brochure (en evt. beheerskosten 0,025% nog niet meegerekend zoals vermeld in de alg. voorwaarden).

Belegger+

Je houding staat me niet aan. Ik mis een gebrek aan invoelingsvermogen. Eigenlijk zou ik niet moeten reageren.

Je hebt gelijkt - de koersen zullen met de jaren omhoog gaan en de a.k. jaren misschien zelfs nog verder dalen. Lange adem moet je hebben en vooral rustig blijven. Ik ga ervan uit dat ik X participaties heb die op verschillende momenten een waarde vertegenwoordigen.
Hoe ik daarmee omgaan is aan mij. Voordeel is dat de koers nu laag is: juist nu moment van instappen zou ik zeggen - met voorzichtigheid.

Ik hoef je niet te vertellen dat het hier gaat het over het percentage van je inleg dat je betaald aan kosten en die in mindering wordt gebracht op de ingelegde premie en daarmee het aantal participaties. Dit kan oplopen tot meer dan 10% en als ik de media moet geloven soms tot 45-50%. Misleidende informatie - de woekerpolis-affaire - die de kosten niet inzichtelijk maakt. Daar proberen wij dus nu inzicht in te krijgen.

Waarom denk je dat wij geen vertrouwen hebben in de banken en verzekeraars? Heb jij hier nog wel vertrouwen in?
Wie hebben ze gediend in het verleden? En nog veel meer de vraag 'Wie gaan ze in de toekomst dienen - hun klanten, de aandeelhouders, de raad van commissarissen, de managers met hun grote bonussen?' En het personeel, van hogerhand opgedragen tot ....

Ook nu zit ik met medewerkers van de bank om te tafel. Denk je dat er wat veranderd is? Nee dus. Inhoudelijk zij ze niet eens op de hoogte, tegenstrijdige informatie etc. Vanuit centraal niveau opdracht geen info te geven.

Indien die kosten wel duidelijk, begrijpelijk en niet misleidend waren gecommuniceerd dan waren er niet zoveel polissen verkocht. En dan nog betalen voor de 1e en doorlopende kosten, de bemiddelingskosten voor een polis - voor ontwikkeling, advisering etc en dat na misleiding.
Ze moesten zich schamen. Dat heet ondernemen.

Je zult maar een beleggingspolis afgesloten hebben op je huis.

evroom
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2009 22:46

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door evroom »

@eve2009

Bedankt voor de slotkoersen.
Ik zal weer eens gaan rekenen.

@Belegger+

Koersdaling is een feit. Zijn er ook wel overuit dat dit verlies gewoon genomen moet worden.
Maar de kosten is een ander verhaal.
Tussen de kosten die werden voorgespiegeld en de werkelijke kosten zitten in mijn geval honderden euro's.
Die 40 cent ging enkel en alleen over 1 maand overlijdensrisicopremie en niet over het totaal verschil over de gehele looptijd.
Als ik door een paar uurtjes rekenen en brieven schrijven een aantal honderd euro kan verdienen dan zal ik dat zeker niet nalaten.

Gesloten