LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HPV-vaccin

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tangojazz
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2005 14:58

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door tangojazz »

De oorzaak van baarmoederhals kanker ligt vooral in het gebrek aan hygiëne. Het komt namelijk bij nonnen niet voor. En die hygiëne dan vooral bij de mannen. Die moeten hun plassertje voor de sex goed wassen. Daarmee kan veel ellende voorkomen worden. En dat geld voor alle mannen jong en oud. En dan is vaccineren overbodig geworden. Het moet gewoon een stukje opvoeding zijn bij jonge mannen en zij moeten er van doordrongen zijn dat als zij hun lief geen schade willen berokkenen wassen de beste remedie is.

Snake-lady
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:10

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Snake-lady »

Ik heb gister de aflevering gezien, ik heb zelf geen dochter, maar als ik een dochter zou hebben in die leeftijd zou ik haar niet laten enten. Waarom niet? Teveel onduidelijkheden, en ik vind het teveel lijken op een goedgekeurd experiment om te kijken wat het effect op langere termijn is.
Ik zou mijn kind niet laten enten als ik niet goed weet wat de voors en de tegens zijn, en al helemaal niet als er i-pods verloot worden, gewoon te gek voor woorden, en dan ook sommige reactie's van de ouder's: Geen idee wat de bijwerkingen zijn KOM OP!! Het gaat om je kind, dan wil je toch weten wat voor troep ze inspuiten?! :?

gemi
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:53

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door gemi »

Gisteren gekeken en nog niet veel wijzer geworden.
Ik twijfel heel erg of ik mijn dochter wel of niet in moet laten enten.

Ze mag uiteraard geen proefkonijn worden.
Maar ik gun haar geen K.
Ik twijfel wel heel erg.
Want er zijn vóór en tegenstanders.
En iedereen heeft zijn of haar inzicht.
Ik zou graag willen dat er eens wat meer duidelijkheid kwam.
Meer duidelijkheid over de gevolgen voor het kind.
Waar kan ik die vinden?
En zijn er nog meer twijfelaars onder ons?
Laat het me maar weten.......

Miranda

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Meno »

Het DES-centrum ziet overeenkomsten met de snelle invoering destijds van het DEShormoon
http://ww.descentrum.nl

Vita
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:43

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Vita »

Hallo Miranda
Het lastige is dat er geen zekerheid bestaat; zoals er o.a. in een artikel op www.illis.nl staat lijkt het te vroeg en is er veel te veel geld mee gemoeid. Je weet niet of je je dochter beschermt door haar in te enten, en wat maar weinig verteld wordt: baarmoedehalskanker is een heel zeldzame vorm van kanker, die goed op tijd gevonden wordt door het uitstrijkje en dan heel goed te behandelen is en die alleen voorkomt als je de pil gebruikt...Als je dochter later sexueel verkeer heeft moet zij zich toch tegen andere overdraagbare ziekten zoals HIV beschermen door een condoom te gebruiken. Dan neemt de kans op infectie HPV al helemaal af....
Sterkte
Vita

M.Mors
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2009 14:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door M.Mors »

Hallo allemaal,

Ik lees veel verontruste ouders na de uitzending van Radar en de vraag waarom dit niet eerder is uitgezonden!! Nee, ik ben niet van Radar, maar een ongeruste moeder die samen met een hele groep andere mensen bezig is om de media wakker te schudden. Wij zijn al bijna 3 weken bezig om dit op de t.v. te krijgen, we hebben al uitzendingen gekregen bij omroep Friesland en gesprekken gevoerd met verschillende kranten. Maar de trein komt langzaam op gang en dat is frustrerend. Er moet eerst iemand heel ziek worden van de prik om de media wakker te schudden lijkt wel!
We zijn dan ook heel blij dat Radar hier eindelijk aandacht aan heeft besteed en zijn nu bezig met de NPS en Pauw en Witteman. Mw. A. Bleeker en mw. I. Schoots zijn hier bijna dag en nacht mee bezig om dit in de media te brengen en de regering wakker te schudden!!
Dus: u heeft gelijk, waarom nu pas?? Maar we komen er aan!! Dus houd de media goed in de gaten en beslis pas als u zich goed heeft laten voorlichten! Dit is pas het topje van de ijsberg!!
Voor meer informatie kijk op:

http://www.helemaalgezond.eu/baarmoederhalskanker.html

M.Mors
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2009 14:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door M.Mors »

Afschuwelijk als iemand in je naaste omgeving dit krijgt. Je wenst het inderdaad niemand toe!!
Maar als niet is getest of dit vaccin goed is voor onze kinderen, dan is het toch niet vreemd dat we eerst meer onderzoek willen hierna. Wat als over 10 jaar blijkt dat er allemaal haken en ogen aan zitten? Terugdraaien kan niemand dat dan meer. Als blijkt dat het effect heeft en veilig is prima, maar tot nu toe zijn maar aan 2 van de 7 voorwaarden voldaan om een vaccin op de markt te mogen brengen en dat is toch wel zeer opmerkelijk!! Als moeder van een dochter van 13 met ook kankergevallen in de familie zeg ik dan toch: eerst goed onderzoek en dan kan iedereen voor zichzelf de beslissing nemen om te laten vaccineren of niet, maar nu wordt ons een schijnveiligheid voorgehouden en dat vind ik zeer kwalijk van onze regering.


De GGD's hebben last van alle negetieve berichtgevingen. De opkomst ligt steeds maar rond de 50% en dat ik toch een teken aan de wand. Nu gaan zij een tegenactie voeren, want de vaccins zijn al betaald en blijven nu liggen, dat gaat geld kosten!!
Dus gaan ze nu de scholen langs om meisjes te informeren (eenzijdige info. ben ik bang).
De kans is dus aanwezig dat meisjes die twijfelen alsnog overgehaald gaan worden.
Ouders, blijf je eigen gevoel volgen en laat je vooral goed informeren, we laten ons niets opdringen door de regering. Bij twijfel:
Zou ik het gewoon niet doen!! Wacht eerst af wat de ontwikkelingen zijn, we hopen de minister zo ver te krijgen dat de vaccinaties stoppen en er gedegen onderzoek naar gedaan gaat worden. Daarna kunt u altijd u dochter nog laten vaccineren. Er staat geen straf op als u niet gaat, het is uw en uw dochters beslissing!!

Moeder&3dochters
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2009 12:23

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Moeder&3dochters »

ik vraag me toch nog iets af,ik zag op een site die ging over de vaccinatie's,dat jonge dames die de inentingen hadden gekregen in andere landen,en die zwanger waren,accuut een abortes kregen of mismaakte kinderen op de wereld hadden gezet.en nu vraag ik me af of er wel onderzoek is gedaan naar de vruchtbaarheid,na deze vaccinatie?heeft dit invloed of zware gevolgen????het zou vreselijk zijn als we er over 15 jaar achterkomen dat meisjes onvruchtbaar zijn geworden na deze vaccinatie toch??

M.Mors
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2009 14:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door M.Mors »

BESTE CHARLOT!!

JIJ HEBT OP HET FORUM VAN ZEMBLA EEN REACTIE GESCHREVEN OP WOENSDAG 4 MAART, DAARIN SCHREEF DAT HET ZO SLECHT GING MET JE DOCHTER NA VACCINATIE (ZIE ONDERSTAAND BERICHT).
WIL JE A.U.B. CONTACT MET MIJ OPNEMEN!! IK BEN ERG ONGERUST OVER JOUW BERICHT EN WIL JE GRAAG HELPEN. IK BEN MET EEN GROTE GROEP MENSEN BEZIG OM DEZE VACCINATIE AAN DE KAAK TE STELLEN EN HOOP DAT JE JE VERHAAL MET MIJ WILT DELEN ZODAT WE JOUW KUNNEN HELPEN IN JE STRIJD. HOPELIJK GAAT HET GOED MET JE DOCHTER, WIL JE A.U.B. LATEN WETEN HOE HET GAAT??

JE KUNT CONTACT MET MIJ OPNEMEN:

ANNEKE BLEEKER TE BERGEN:
[email protected] of
MW. I. SCHOOTS [email protected]


Charlot
Geplaatst op woensdag, 04-03-09 14:39

Ik ben zooo verdrietig omdat mijn dochter meteen na het krijgen van de hpv-vaccinatie een stuiptrekkings-aanval kreeg en een dag later met ernstige ademhalings problemen in het ziekenhuis is beland. Ze ligt op de intensive care en doktors vrezen voor haar leven.
Ze was voor die rot prik kern gezond, was sportief, gelukkig en stond midden in het leven. Nu allemaal dankzij zo'n "goedbedoelde" prik in 1 keer voorbij. Die IPOD mogen ze van mij in hun rxxx steken....

Als deze prik uiteindelijk haar leven neemt zal ik de regering persoonlijk verantwoordelijk houden, ik zal me hard maken om de onderste steen boven te krijgen waarom onze kinderen in godesnaam zo'n giftige rotzooi krijgen toegediend. Ik ben op dit moment in verwachthing en ik kan je nu al zeggen dat deze kleine NOOIT en te nimmer ook maar 1 prik zal krijgen. Ik ben WOEST !
Laatst gewijzigd door M.Mors op 10 mar 2009 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door overname »

Was dit een allergische reactie op een van de bestanddelen? Welk ziekenhuis ligt zij?

M.Mors
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2009 14:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door M.Mors »

Aan Overname.

Daar proberen wij door deze oproep te plaatsen juist achter te komen.
We weten verder niets als alleen het bericht van Charlot van 4 maart.
Dus iedereen die iets weet, graag reageren!!

Anneke Bleeker
[email protected]
of [email protected]

edgarmat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2009 21:12

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door edgarmat »

@wim2007: Fout! Uw vermoedens zijn pertinent onjuist. Ik werk in de ICT niet bij een farmaceut. En ik heb mij gisteren aangemeld bij dit forum. Moet ik, om deel te nemen aan een discussie, meerdere jaren lid zijn? Ik ga er niet van uit dat medicijnen in beginsel slecht zijn. Maar ik vind dat degene die betrokken is, moet beslissen of hij/zij bepaalde medicijnen wil gebruiken. Maar daarvoor ontbreekt de benodigde informatie! Verder ben je voor de HPV inenting wel gelimiteerd in tijd: Als er al sprake is van infectie met HPV 16 en 18 dan helpt deze inenting niet meer!

Verder vond ik de utizending nogal eentonig. De mening van Mevr. Hertsenberg sprak boekdelen. Zij (en haar kerk?) zijn tegen deze inenting. Dat mag, natuurlijk! Maar van een neutrale uitzending was geen sprake.

M.Mors
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2009 14:08

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door M.Mors »

Beste Vinkje,

Dit heeft niets met voor of tegen te maken. Maar met het geven van de juiste informatie en daar zit nou juist de kneep. We willen niemand bang maken, maar juist laten nadenken over je eigen gezondheid. Je kan geen goede beslissing nemen als je maar eenzijdig wordt geinformeerd en dat is wat de folder wel doet van het RIVM.
Fijn dat je dochter geen bijwerkingen heeft van de vaccinatie, hopelijk voor haar blijft dat zo. Er is namelijk niet genoeg onderzoek gedaan naar de lange termijn en dat is juist zo kwalijk. Als jouw dochter na de 2e of 3e prik alsnog problemen krijgt praat je waarschijnlijk wel anders. In Duitsland zijn daarvan al verschillende gevallen bekend. Deze mensen gingen ook vol vertrouwen een vaccinatie halen met hun dochters en hebben nu spijt. Helaas, terug gaat niet. Even nadenken en wachten kan in sommige situaties beter zijn en dit is er 1 van. De prik loopt namelijk niet weg! Later vaccineren kan altijd nog en dan is er hopelijk meer over bekend. Dus wat is verstandiger: je kop in het zand steken of hoofd omhoog en ogen open!?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoop dat ze bij die vaccinatie ook meteen tegen alle meiden hebben gezegd: ga nooit roken of stop ermee want daar vallen 10.000 doden per jaar mee.
En wie weet moet iedereen wel gehervaccineerd worden over een jaar of 10 en dan wordt het zeker niet meer vergoedt, kassa 375 euro p.p.
Al met al, de ingeente kinderen zijn de proefkonijnen van de farmaceuten, door ons Rijk 'gesponsord'.
Griezelige bedoening...

vinkje01
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2009 16:31

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door vinkje01 »

jammer al die negatieve berichten het is misschien een idee om eerst eens contact met je huisarts te nemen .
deze weten meestal wel of het verstandig is of niet
mijn dochter heeft hem wel gehad.
en totaal geen bijwerking tot nog toe.
ik vind het erg jammer dat er zoveel negatieve berichten in de media zijn
en weinig positieve.
het lijkt wel of men iedereen bang wil maken voor deze prik
erg jammer
het zo ook goed zijn dat radar eens wat meer positieve mensen zou laten horen en niet een persoon van de sp die er duidelijk tegen is erg jammer

liessie280
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2009 17:06

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door liessie280 »

ikzelf ben gevraagt voor de prik maar ik mocht hem niet van mijn ouders. Nou snap ik waarom! alle meisjes uit mijn klas nemen de prik behalve ik en nog een meisje. Mijn ouders betalen de prik zelf wel als de uitkomst bekend is.

liesbethoerlemans
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2008 14:39

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door liesbethoerlemans »

Voor de volledgheid voor diegene die vinden dat Radar paniek zaait: Flora van Leeuwen,die in de uitzending van Radar was is epidemioloog van het Nederlands Kanker Instituut. Dus een wetenschapper die zich basseert op feiten!

Het RIVM is niet zo zuiver als voor sommige misschien lijkt. Vandaag hebben ze een persbericht rond gestuurd dat de Vereniging tegen Kritisch Prikken onzin verhalen verteld. Die vereniging heeft tot nu toe zo goed als niets gedaan. Dat persbericht is onjuist en wordt stomweg overgenomen door zowel het NOS-journaal als RTL-nieuws, zonder het te checken. Blijkbaar is onze media bedoeld als gratis communicatie-afdeling van de overheid.

Centraal wanbeheer
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2009 22:25

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Centraal wanbeheer »

Allereerst mbt dit 'vaccin' zelf: Het is géén vaccin tegen baarmoederhalskanker, maar een vaccin tegen een deel van bepaalde virussen die een rol zouden spelen bij de ontwikkeling van baarmoederhalskanker. Het is dus geen vaccin in traditionele zin. (medisch fout)

Er zijn veel te weinig onderzoeksresultaten over de gevolgen van de entingen, met name in de doelgroep waarop nu wordt ge-ent. Voor zover er onderzoeksresultaten zijn, worden deze ruim positief vertaald naar andere doelgroepen (statistisch fout), waarmee men een deel van de bevolking feitelijk tot proefkonijnen maakt. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit fout gaat.
Men neemt niet eens mee dat er al een behoorlijk goed resultaat is tegen bmhk, door uitstrijkjes, waarbij juist het deel dat niet deelneemt de helft uit maakt van de slachtoffers. Het is dan onzin om te stellen dat ze met vaccinatie wél zouden deelnemen en er aldus de helft minder slachtoffers zouden zijn. De winst bedraagt dan niet 100 sterfgevallen minder (misschien!), maar eerder 50 (misschien). Goochelen met cijfers kan iedereen die tot 10 kan tellen.

Men dient een afweging te maken met betrekking tot urgentie. Niemand zou klagen als vrouwen bij bosjes dood neervielen en er iemand met een mogelijk 'medicijn' kwam. Dit is niet het geval. Er is geen enkele reden onvoorzichtig te zijn mbt het introduceren van een nieuw medicijn tegen een risico dat niet groter is dan het worden overreden door en vrachtauto. Wie dat wel doet neemt een groter risico dan het risico dat men denkt te bestrijden en dat is ronduit dom. (politiek fout)

Hoe hard het ook klinkt, er wordt altijd een kosten baten analyse gemaakt, ook mbt medische zaken. Althans, dat zou men moeten doen. In dit geval is dat niet gebeurd, of niet goed gebeurd. De kosten voor uitstrijkjes zijn een stuk lager en ze zijn efficiënter dan de kosten voor enting, waarbij de efficiëntie nog zeer twijfelachtig is. Het kan zelfs zo zijn dat risico alleen toeneemt door de introducering van deze campagne, omdat een deel van de bevolking er -foutief- vanuit zal gaan dat men wel veilig is en aldus de uitstrijkjes nalaat. Dit zou per saldo een duurder 'medicijn' opleveren dat ook nog minder efficiënt is. (economisch fout)

Als laatste wil ik nog toevoegen dat door de zeer agressieve campagne en de foutief verstrekte informatie er nu een grote groepsdruk is onder jongeren om wel de entingen te ondergaan. Kinderen worden nu notabene verweten christelijk te zijn als ze een enting niet willen. Dat zegt iets over de kennis van jongeren mbt de geschiedenis, over intellect, over tolerantie, over recht op zelfbeschikking, over peer pressure en nog over een heleboel andere zaken, waaronder de macht van 'de staat'. Pardon, het zijn niet de kinderen van de staat meneer Klink, het zijn de kinderen van de ouders.

Geen van deze zaken zijn in mijn optiek goed te noemen. Het is een miskleun en dient zo snel mogelijk te worden gestopt. De verantwoordelijken hiervoor dienen minimaal publiekelijk te schande te worden gemaakt.

-------------

Aangezien de staat de kinderen direct tot doelgroep heeft gemaakt, denk ik dat ik hetzelfde zou moeten doen met het kritische geluid. En wellicht is dat voor veel ouders ook beter te bevatten.
Daarom heb ik de volgende metafoor bedacht:

In en om het huis zijn veel scherpe dingen, waaraan iemand zich soms krast en dan soms een pleister nodig heeft. In heel uitzonderlijke gevallen snijdt iemand per ongeluk een ader door en in nog uitzonderlijker gevallen bloedt iemand dood.

Om dit te voorkomen zijn er mensen die opletten en actie ondernemen als dingen vaak op dezelfde plaats fout gaan. Zo is er een rubber dopje op een oude spijker gezet vlakbij een deur waar continu mensen lang lopen en menigmaal iemand zich heeft geprikt. (dat is het uitstrijkje).
Het werkt best goed, maar het kan toch wel eens gebeuren dat ergens anders iemand een ader open haalt. Het is zeldzaam, maar komt voor.

Nu heeft de pleisterwinkel bedacht dat ze 'alle' scherpe dingen kunnen voorzien van een fluwelen hoesje. Men snijdt zich dan minder snel en ja, uit onderzoek blijkt dat ook.
Dus nu worden in de praktijk alle scherpe dingen die men maar kan vinden voorzien van een fluwelen pleistertje en de pleisterwinkel verdient er goed aan. (het 'vaccin'). Pa zegt dat het moet, want hij vindt de mevrouw van de pleisterwinkel wel leuk.

Probleem is dat het best duur is, want er zijn toch wel erg veel scherpe dingen in huis als je zo eens gaat zoeken. En andere mensen hebben al aangetoond dat je altijd bepaalde scherpe dingen vergeet, dus het hele idee van de hoesjes niet zo goed werkt.
Maar het ziet er best wel veilig uit. Je ziet bijna geen scherpe dingen meer en de mensen van de rubberstopjes zijn er niet zo blij mee, want dwars door een fluwelen hoesje heen kun je je soms nog lelijk snijden en iedereen doet nu onveilig omdat ze die scherpe dingen niet meer zien.

Dat is ongeveer de campagne die nu is gestart met enting tegen baarmoederhalskanker.

De vraag is dus, wil je veilig lijken en in bepaald opzicht wat veiliger zijn, maar misschien ook wel onveiliger omdat je het niet goed meer ziet en daarvoor veel geld betalen, of leven met hier en daar scherpe randjes en op de echt gevaarlijke plaatsen een rubber stopje, voor veel minder geld?
In beide gevallen zal iemand zich nog wel eens lelijk snijden, totdat men een echte oplossing heeft gevonden. Misschien blijkt dat inderdaar een soort pleistertje te zijn van de pleisterwinkel en misschien zelfs wel iets met fluweel erin (met een staaldraadje erbij of zo), maar voorlopig is alleen dat fluwelen hoesje niet voldoende.

Zou het dan niet beter zijn als al dat geld dat nu wordt besteed aan fluwelen hoesjes, wordt uitgegeven aan het verven van de veel te lage deuropeningen in felle rood gele balken, zodat een heleboel mensen niet continu met de kop tegen de muur lopen? En aan onderzoek om structurele oplossingen te bedenken (de deuropening vergroten bv)

Jammer voor de pleisterwinkel, maar dan moeten ze maar met een echt goede pleister komen. Medelijden hoeven we met hen niet te hebben hoor, het is één van de meest winstgevende winkels. Naast pleisters verkopen ze ook zalfjes en pillen, verbandjes en steunzolen.

Misschien dat meneer Klink en bepaalde oncologisch gynaecologen het nu ook snappen...

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Het RIVM is niet zo zuiver als voor sommige misschien lijkt. Vandaag hebben ze een persbericht rond gestuurd dat de Vereniging tegen Kritisch Prikken onzin verhalen verteld. Die vereniging heeft tot nu toe zo goed als niets gedaan. Dat persbericht is onjuist en wordt stomweg overgenomen door zowel het NOS-journaal als RTL-nieuws, zonder het te checken. Blijkbaar is onze media bedoeld als gratis communicatie-afdeling van de overheid.
Daarbij wordt bovendien vergeten dat het RIVM lid is van de Dutch Vaccines Group. Naar eigen zeggen is de Dutch Vaccines Group (DVG) ide belangenvereniging voor de vaccinindustrie in Nederland. Het is meer dan opmerkelijk dat een overheidsinstelling op de ledenlijst van een dergelijke organisatie staat.
zie: http://www.dutchvaccinesgroup.org/conte ... /leden.php

xng
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 mar 2008 13:20

Re: HPV-vaccin

Ongelezen bericht door xng »

Daarbij wordt bovendien vergeten dat het RIVM lid is van de Dutch Vaccines Group.
Deze 'Dutch Vaccines Group" is onderdeel van de Biofarmind-club welke enkele jaren geleden naar een onderkomen op het Plein in Den Haag is verhuisd zodat ze dichterbij de groep zitten waar de lobby ten gunste van de farma moet worden uitgevoerd.
Allemaal te lezen in de nieuwsbrieven die via internet beschikbaar zijn:

http://www.biofarmind.nl/biofarmind/con ... sbrief.pdf

http://www.biofarmind.nl/biofarmind/

In de nieuwsbrieven kan men ook lezen welke politici telkens weer present zijn bij deze club.
Hoezo verwevenheid en belangenverstrengeling?

Gesloten