LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afhandeling garantie Aldi/Sertronics

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Toolboy

Re: Afhandeling garantie Aldi/Sertronics

Ongelezen bericht door Toolboy »

Fabrieks garantie??
Dat is dus handels garantie (6 maanden) en is een overeenkomst tussen de fabrikant en de eindverkoper ,hier heeft de consument niets mee te maken.
De consument heeft met de eindverkoper /winkelier te maken.

T

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afhandeling garantie Aldi/Sertronics

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, naast goederen en diensten kun je ook rechten kopen. Van dat laatste is spraken als het gaat om de fabrieksgarantie. Dat is verkocht samen met het product. De eind koper heeft de mogelijkheid tussen de winkel of de fabrikant.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Afhandeling garantie Aldi/Sertronics

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

De eind koper heeft de mogelijkheid tussen de winkel of de fabrikant.
Ben je hier om het wetboek uit te leggen of probeer je mensen te helpen die een serieuze vraag/probleem hebben ??

Die zogenaamde eindkoper geeft duidelijk aan dat hij er met de fabrikant niet uit komt. Zijn vraag is wat hij nu moet doen.
Nu vraag ik me echter af wat wijsheid is om te doen. Ik heb niet het idee dat ik verder kom bij Sertronics. Wat kan ik nog doen om mijn broodbakmachine terug te krijgen? Of rest mij alleen het accepteren van het alternatieve model.
En het antwoord is naar de Aldi terug gaan. Dat weet je zelf ook.
Dit is mijn laatste post in deze topic. Je lijkt wel op BBCS. En ik laat me niet meer verleiden tot verdere (zinloze) discussie.
De mats

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Afhandeling garantie Aldi/Sertronics

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Fabrieks garantie??
Dat is dus handels garantie (6 maanden) en is een overeenkomst tussen de fabrikant en de eindverkoper ,hier heeft de consument niets mee te maken.
De consument heeft met de eindverkoper /winkelier te maken.
Nee Toolboy, dat is niet juist.



Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor u op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door uzelf ontworpen keuken (die speciaal voor u wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, uw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van uw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe wet.

U moet dus goed weten of u een consumentengoed heeft gekocht.


Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie bent u degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij u als consument.

Gesloten