LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door witte angora »

jeroentje271 schreef:Overigens denk ik wel eens dat het Tros Radar forumlid, de goeden daargelaten, zich zonder gehindert te zijn door enige kennis van zaken in de automarkt stort, daar de meest slimme deals denkt te sluiten en zich vervolgens nadat hij zijn hoofd heeft gestoten begint te piepen over oplichting.
Nou Jeroentje, dat is niet alleen met de automarkt hoor. In krap een week tijd heb ik er al heel wat gezien die dachten voor een paar centen spekkoper te zijn, vervolgens waar voor hun geld kregen en dan hier gaan zitten jammeren dat ze bedonderd zijn.

Ja en dan kom ik in beeld he. Wil graag meedenken en info opzoeken op internet, maar ben echt niet van plan mee te doen met stemmingmakerij. Wat mij betreft is het heus geen kwestie van wullie(arme zielige consument) tegen zullie(de verschrikkelijk gemene bedrijven).

Eerder probeer ik beide kanten van de zaak te bekijken, en als ik merk dat geklaag niet terecht is zeg ik dat ook, en waarom ik dat vind.

Helaas kan niet iedereen dat onder ogen zien. Soms reageert de topicstarter dan niet meer. En soms gaan mensen (ook anderen dan topicstarter) zich weer in allerlei rare bochten wringen, weer niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Meneer mallemalle hierboven is daar weer eens een treffend voorbeeld van. Heb gemotiveerd uitgelegd, mét een link erbij waarom bij een herkeuring een auto opnieuw helemaal herkeurd wordt, gaat meneer er weer dwars en tegen beter weten tegenin. Mischien dat het bij zijn garage wel zo gaat, maar dan zal de keuring ook wel haast niks kosten. Maar alle waar is naar zijn geld, en bij zo'n garage zou ik dan toch echt geen auto willen kopen.

Maar goed, sommige mensen zijn nu een keer zo. Doe je niks aan, behalve in het echt een beetje buiten de deur houden. Maar op een forum gaat dat nu eenmaal niet.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

allerlei zelfverzonnen aannames die je niet hard kan maken bespoedigen een discussie iig zeker niet

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Mallemalle schreef:allerlei zelfverzonnen aannames die je niet hard kan maken bespoedigen een discussie iig zeker niet
Heb je het over jezelf? Want ik geloof niet dat je weet in welke topics ik gepost heb. Dus de aanname dat ik zelfverzonnen aannames hanteer is duidelijk zelfverzonnen, en hard maken kun je het zeker niet.

En zoals gezegd: ik zoek nog wel eens wat op op internet, ook in dit topic. Ik heb geschreven hoe het hoort, compleet met link, en ga ervan uit (zelfverzonnen aanname met logica, tezamen met een 2tal gesprekken, zie hieronder) dat de meeste APK keurmeesters hun licentie willen houden en dus correct bij een herkeuring de auto in zijn geheel herkeuren.

Jij bent degene die er dwars tegenin gaat. Waarbij je ervan uit gaat (zelfverzonnen aanname zonder enige logica) dat iedere keurmeester precies zo doet als de keurmeester waar jij heen gaat. En dat dus iedere keurmeester bereid is het risico te nemen zijn keurmeesterschap te verliezen.

Nou neem maar van mij aan dat dat niet zo is, ik heb in Nijmegen een keurmeester gehad die keurig opzocht of een gat in een dorpel nog binnen de normen viel (was ja) en hier in Hillegom heb ik er een die een half uur heeft zitten bellen omdat mijn papieren niet in orde LEKEN te zijn, terwijl dat achteraf wel zo was. Beiden hadden het argument: 'Stel dat ik controle krijg en ik heb het fout gedaan, dan heb ik meteen een aantekening. Ik wil mijn licentie (of hoe het heten mag) niet verliezen'.

En waar je die termijn van 2 weken vandaan haalt is me een raadsel.

Het feit dat je vrij duidelijk ingaat tegen de link die ik gegeven heb zegt me eigenlijk wel voldoende over jou. Mallemalle is een correct gekozen nick. Laten we het daar maar op houden.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Ik heb het over ervaring

In mijn leven diverse apk stations bezocht,en het is hier, in brabant, gewoon gangbaar dat je 2 weken de tijd krijgt om de zaak te repareren, binnen die termijn terug betaal je 1 x keuring, dat zie ik als service

Bij herkeuring wordt alleen gekeken naar de punten van afkeur, ook een doodnormale zaak, bestaat er twijfel over een over het hoofd gezien punt zal men dat ook nog bekijken, ik heb het nog nooit meegemaakt

Bedrijven waar ik naartoe ga zijn bedrijven die tenminste een jaar of 10 bestaan, die zich hebben bewezen, apk stations die het werk een jaar doen en dan weer verkassen mijd ik

De kans bestaat idd dat er in die 2 weken wat stuk gaat wat voor apk gerepareerd zal moeten worden,in dat geval zal men geen goedkeuring afgeven, maar je nogmaals 2 weken de tijd geven, das is de normaalste zaak van de wereld

Nogmaals, nog nooit meegemaakt dat er in die 2 weken wat anders stuk ging

Idd, dergelijke bedrijven willen hun licentie niet verliezen en men zal je niet de weg op sturen met een auto die niet apk waardig is

Overigens hanteert de rdw eenzelfde soort principe

Bij apk afkeur krijg je 4 weken de tijd om je wagen te repareren, ben je binnen 4 weken terug betaal je ipv 45 euro - kan inmiddels 50 zijn - 25 euro aan herkeuringskosten

Ook worden dan alleen die punten gecontroleerd die op het apk afkeurrapport staan

Malle

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mallemalle dan moet je wel zorgen dat het alsnog binnen je geldende APK termijn gerepareerd wordt, want anders mag je er niet meer mee rijden en ook mag het voertuig officieel niet op de openbare weg staan.

Wat je soms nog wel eens hoort is dat als je een afspraak hebt gemaakt voor een APK, men op die datum enkel van huis direct naar het APK station mag rijden. Dit is niet waar. Immers je auto mag niet over de openbare weg rijden en zal dus officieel met een autobrancard of sleepwagen van een sleepdienst richting het APK station moeten worden gebracht. Iemand anders mag jou auto dan ook niet slepen, want je APK is verlopen.

Als de APK verlopen is dan mag men niet meer zelfstandig met het voertuig over de openbare weg. Zo simpel is dat. Dus men moet wel zorgen dat zij nog in de geldende APK termijn vallen.

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door witte angora »

In mijn leven diverse apk stations bezocht,en het is hier, in brabant, gewoon gangbaar dat je 2 weken de tijd krijgt om de zaak te repareren, binnen die termijn terug betaal je 1 x keuring, dat zie ik als service
Dat is niet alleen in Brabant, dat vind je in het hele land. Maar het bedrag wat je betaald staat los van de werkzaamheden.
Bij herkeuring wordt alleen gekeken naar de punten van afkeur, ook een doodnormale zaak, bestaat er twijfel over een over het hoofd gezien punt zal men dat ook nog bekijken, ik heb het nog nooit meegemaakt
De kans bestaat idd dat er in die 2 weken wat stuk gaat wat voor apk gerepareerd zal moeten worden,in dat geval zal men geen goedkeuring afgeven, maar je nogmaals 2 weken de tijd geven, das is de normaalste zaak van de wereld
Sja en hoe komt men er volgens jou achter dat er in die 2 weken iets stuk is gegaan? Immers, volgens jou worden alleen de gerepareerde dingen nagekeken, en de dingen die goedgekeurd waren toch niet? En hoe onthoudt volgens jou een monteur/groep monteurs welke punten over het hoofd zijn gezien? En hoe komt men er volgens jou überhaupt na een paar dagen of weken achter dat punten over het hoofd zijn gezien?

Feitelijk zeg je zelf dat een auto bij een herkeuring bij de meeste bedrijven helemaal opnieuw wordt gekeurd. Dat er aan die herkeuring bij veel keuringstations nauwelijks of geen extra kosten verbonden zijn is zeker service van de zaak. Maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat de herkeuring dan een wassen neus is.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

idd maarten, je moet natuurlijk ten alle tijde zorgen dat je binnen de termijn je wagen laat keuren, dat mag vanaf 2 maanden voor de keurdatum

de discussie over met ene verlopen apk naar de apk rijden heb ik eens gevoerd met 2 aganten, zij wisten toen ook niet hoe het anders zou moeten, op een autoambulance is natuurlijk absurd en geen hond doet dat

er is een betere oplossing:

inmiddels wijzer weet ik dat je met een geschorst kenteken, met een auto die niet apk gekeurd is, wel naar de apk mag rijden en terug, maar alleen daarheen uiteraard

dus als je geen gelazer wilt, en je apk is verlopen,kenteken schorsen ,de dag voordat je naar de apk wil

de wagen mag dan echter nog steeds niet op de openbare weg staan

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wite angora:

Dat is niet alleen in Brabant, dat vind je in het hele land. Maar het bedrag wat je betaald staat los van de werkzaamheden.

----- enkele berichten gelden wist je niet eens van de 2 weken regeling af


Sja en hoe komt men er volgens jou achter dat er in die 2 weken iets stuk is gegaan? Immers, volgens jou worden alleen de gerepareerde dingen nagekeken, en de dingen die goedgekeurd waren toch niet? En hoe onthoudt volgens jou een monteur/groep monteurs welke punten over het hoofd zijn gezien? En hoe komt men er volgens jou überhaupt na een paar dagen of weken achter dat punten over het hoofd zijn gezien?

----------1e vraag, hangt af van de aard van het mankement lijkt me, en wagen is binnen 2 weken niet ineens rot, een kapot stadslampje zal men over het hoofd zien, je wagen is daardoor idd niet apk waardig maar ook niet meteen onveilig

2de vraag: op een afkeurrapport worden afkeurpunten vermeld, ik heb altijd een brief meegekregen waarop die afkeurpunten vermeld staan, bij herkeuring pakt men het rapport er weer bij en zo weet men excact de punten die gerepareerd dienden te worden

3de vraag, de enkele keren dat ik bij de rdw mijn wagen heb laten keuren heeft men ook daar alleen de afkeurpunten gecontroleerd, wat betreft het alsnog ontdekken van punten die niet goed zijn, ik kom daarmee terug op mijn eerdere uitspraak, dat men alleen de afkeurpunten controleerd, maar zeg erbij dat mocht men alsnog iets ontdekken, de aard van het probleem de uitkomst bepaald

in principe hoeft men alleen de afkeurpunten te controleren naar mijn weten en dat si ook wat er gebeurd


Feitelijk zeg je zelf dat een auto bij een herkeuring bij de meeste bedrijven helemaal opnieuw wordt gekeurd. Dat er aan die herkeuring bij veel keuringstations nauwelijks of geen extra kosten verbonden zijn is zeker service van de zaak. Maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat de herkeuring dan een wassen neus is.

-----wassen neus zijn jouw woorden,3de keer, mijn ervaring is dat alleen de afkeurpunten worden gecontroleerd, ik zeg NIET dat een auto bij een herkeuring bij de meeste bedrijven helemaal opnieuw wordt gekeurd, en dat gebeurd ook niet, ook niet bij rdw

het lijkt erop dat je jezelf een hoop vragen stelt omdat je nauwelijks ervaring hebt met het keuren van een auto, dat blijkt wel uit je 2de vraag

regelgeving over alsnog gevonden afkeurpunten die bij de eerste keuring niet nara boven kwamen is onduidelijk

ik weet niet exact hoe dat zit, ik spreek alleen over eigen ervaringen

http://www.autosnelservicearnhem.nl/index.php/apk

http://www.diks.nl/apk-keuring

men spreekt hier overigens over 2 maanden reparatietijd, dat zul je waarschijnlijk ook 2 keer apk kosten moeten betalen mara het lijkt mij dat een apk station het vrij staat te bepalen hoe men dat regelt

nergens vind ik iig iets terug mbt alsnog gevonden afkeurpunten

vraag me af hoe vaak dat in praktijk voorkomt

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door witte angora »

In de eerste link wordt gesproken over twee weken reparatietijd, in de tweede over twee maanden reparatietijd, waarin met de auto niet gereden mag worden. Een van de twee is waar, het kan niet zijn dat allebei waar zijn.

Ik denk dat dit voldoende aangeeft dat jouw informatie, ook al heb je het niet van jezelf, niet helemaal betrouwbaar is.

Na het posten heb ik even gegoogled, kwam ik deze link tegen: http://www.apkkeurmeesterservice.nl/def ... briekid=38

punt 8 en 9 spreken over die twee maanden. Dat gaat over een auto die afgekeurd is, en tot twee maanden na het verlopen van de oude keuring nog wel langs de openbare weg mag staan, maar waar niet mee gereden mag worden. In die twee maanden zou je dus de auto kunnen repareren. Ik denk dat dat met die twee maanden reparatietijd bedoeld wordt, en dat die twee weken dus niet klopt.

Overigens komt in dit artikel ook naar voren dat de APK verplichting niet geldt op de dag dat de auto ter keuring wordt aangeboden, dus je mag blijkbaar van en naar het keuringsstation rijden, mits je kunt aantonen dat je die afspraak hebt.

Maar het blijft lastige materie, dat merk ik wel. Als zelfs de profs er al niet goed uitkomen...

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

het zijn 2 verschillende zaken

1 - je mag je auto 2 maanden voor de apk vervaldatum aanbieden, dus heb je bij afkeur idd 2 maanden de tijd je wagen te repareren, totdat je apk datum vervalt

2 - de 2 weken termijn hanteren de meeste bedrijven als service, ben je binnen 2 weken terug betaal je 1 x apk kosten, niet ook nog eens een keer voor herkeuring

voor beide situaties geld dat je strafbaar bent als je wagen niet goedgekeurd is de dag na de apk vervaldatum, je kan daar ene boete voor krijgen, of je nu met de wagen rijd of niet, zelfs 1 dag na de vervaldatum

om dat te voorkomen kan je je kenteken schorsen, met ene geschorst kenteken mag je wettelijk naar de apk rijden, en heb je tijdens die ontschorsing geen apk plicht

na apk ontschors je het kenteken en zo voorkom je dat je een hoge boete krijgt voor een verstreken apk vervaldatum, die wellicht hoger is dan de kosten van het schorsen

exact weet ik de bedragen van het schorsen niet, ik rijd voornamelijk autos ouder dan 30 jaar,die daarmee in de oldtimerregeling vallen,en dan valt de schorsing in een laag tarief, 22 euro per jaar, iig veel goedkoper dan een boete voor het verstrijken van apk datum

bij ene niet belastingvrije auto is het schorsen duurder, naar gelang de tijd van het ontschorsen

de regelgeving is idd niet duidelijk, ik ben eens aangehouden door de politie toen ik met een geschorst kenteken naar de apk reed, men wist niet of dat mocht of niet, inmiddels weet ik dat dat wel mag

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door witte angora »

voor beide situaties geld dat je strafbaar bent als je wagen niet goedgekeurd is de dag na de apk vervaldatum, je kan daar ene boete voor krijgen, of je nu met de wagen rijd of niet, zelfs 1 dag na de vervaldatum
Wat ik uit de links opmaak is dat je zelfs niet met de auto mag rijden als het oude keuringsbewijs nog geldig is, maar de auto bij de nieuwe keuring afgekeurd is.

Sterker nog: ook al is de auto pas goedgekeurd, als er na de keuring een mankement optreedt waardoor de auto niet door de zou apk komen (al is het maar een kapotte lamp) mag je er ook niet meer mee rijden.

Ergens wel logisch, want de auto is niet veilig.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

dus, een apk keuring is en momentopname en alleen redelijk betrouwbaar op het moment van keuring zelf

Gesloten