Pagina 3 van 4
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 10:56
door mukkiefuk
BBCS heeft helemaal gelijk. Ook ALDI moet worden aangepakt.
Dit is meten met 2 maten en daardoor oneerlijke concurrentie.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 11:04
door stofzuigertje
@ Mukkiefuk,
Niet Aldi maar alle die zo werken zou je dan moeten aanpakken.
Ik zit als online winkel met voorwaarden gelijk aan Aldi!
Dus hoe los ik dat dan op?
En als ik voordelig iets online bestel weet ik dat ik de service van BCCS ga missen als het fout gaat, daar kies ik toch zelf voor?
Daarom betaal ik soms graag iets extra bij BCCS of gelijkwaardige verkopers/monteurs.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 11:16
door BBCS
[quote"Moppentappers"]Maar ik snap het wel, mensen hebben hele andere verwachtingen van de Aldi dan van computerland en paradigit. Dat zijn toch computer winkels en mensen hebben de verwachting dat hun het oplossen. Die verwachting is er bij de Aldi niet. Vrij krom natuurlijk maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de consumenten autoriteit er zo over denkt.[/quote]
Dat mag nooit de reden zijn om tegen Paradigit en Computerland te zeggen dat zij de wet overtreden en tegen de Aldi en de rest zeggen dat zij goed bezig zijn, terwijl de Aldi en de rest precies hetzelfde doen als Paradigit en Computerland.
Nog iets:
De wet omschrijft helemaal niet dat de winkelier de consument niet mag doorverwijzen naar de fabrikant.
De wet verbied dat niet!!
Dus kan Paradigit en Computerland helemaal niet vervolgd en berisp worden dat zij daarmee de wet overtreden!
Dat verzinnen de consumentenorganisaties zelf.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 11:26
door Toolboy
stofzuigertje
Geplaatst op: 14 Aug 2009 10:13 .
Uitstekende posting: m`n complimenten.
Zo is de realiteit. Maar er wordt met 2 maten gemeten en er is nog steeds geen garantie wet.
Bij deze nomineer ik mezelf voor de functie minister consumentenzaken
Aldi verkoopt trouwens al een tijdje wasmachine`s e.d.
De regelgeving/wetgeving moet in dit land snel worden herzien.
Zijn we van veel problemen af.
T
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 11:35
door BBCS
Zo is de realiteit. Maar er wordt met 2 maten gemeten en er is nog steeds geen garantie wet.
Klopt.
De Europese richtlijn kent een wettelijke garantie van 2 jaar.
Echter heeft de Nederlandse wetgever die regel niet overgenomen.
De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie.
De Nederlandse wetgeving kent wel (net zoals de Europese richtlijn) de wettelijke bescherming. Volgens de Europese richtlijn is die 2 jaar, volgens de Nederlanse wetgeving is die gelijk aan de gemiddelde levensduur.
De wetgeving omschrijft dat je als consument bij het constateren van een probleem dat je dan binnen 2 maanden bij de verkopende partij behoort te melden.
De wetgeving zegt niet dat je niks met de fabrikant te maken hebt en zeker niet dat de verkopende partij de consument niet mag dooverwijzen naar de fabrikant.
Lees de wetboeken maar, je komt het niet tegen.
De wetgever heeft aangegeven dat de verkopende partij voor de consument het aanspreekpunt is. Daarmee wordt voorkomen dat bij problemen de consument als een pingpong bal tussen de winkelier en de fabrikant wordt gestuiterd.
Dat wilt dus niet zeggen dat de consument niks met de fabrikant te maken heeft.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 11:39
door BBCS
alfatrion schreef:Wat BBCS eigenlijk wil is bepalen hoe CA te werk moet gaan.
Dat doe ik dus wel.
Simpel:
De CA kan niet tegen Paradigit en Computerland zeggen dat zij de wet overtreden, terwijl zij de Aldi met rust laten.
De Aldi is bij veel consumenten heilig en daarom laat de CA hun met rust.
En daarom zeg ik:
CA: als jullie Paradigit en Computerland berispen, zijn jullie verplicht om alle ketens (dus ook de supermarkten en de grote electroketens) net zo te berispen!
Het spreekwoord:
Gelijke monikken, gelijke kappen!
Is hier echt op zijn plaats.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 13:07
door mukkiefuk
@stofzuigertje
Goed punt. Maar er is natuurlijk wel degelijk verschil in het kopen op afstand en in een fysieke winkel.
Bij een koop op afstand behoren andere regels en bescherming voor consumenten te gelden. Daarin is een duidelijke lijn te trekken.
Het is niet te doen een lijn te trekken wat betreft het wel of niet mogen doorsturen bij de klassieke winkelier.
Het is onmogelijk om te zeggen dat je bij een specialist wel in de winkel geholpen dient te worden en bij een supermarkt niet. Ook al hebben ze daar de kennis niet. Ze moeten in mijn ogen wel de regels naleven en het product dan voor de klant aanbieden bij de desbetreffende reparateur.
Dat is ook precies wat Paradigit moet doen. Zij maken Acer laptops uiteraard ook niet zelf. Maar sturen dit door. Zij worden nu verplicht dit voor de klanten te doen en de klant niet weg te sturen met een helpdesknummer. (Wat ik overigens helemaal terecht vind.)
Maar ik vind dus ook dat Aldi dit niet mag doen en gewoon de Medions moeten opsturen als deze defect zijn.
Een mooi voorbeeld ligt nu bij Dixons. Deze hebben nu een Medion laptop. Zou een klant terugkomen met deze Medion bij Dixons en de medewerker zegt: "Opsturen gaat niet u moet Medion bellen." Dan staat de CA met een lange lat klaar...
Doet Aldi hetzelfde hoor je niemand wat zeggen.
Het meest trieste is dat de CA werkt na aanleiding van klachten. Ik vraag me toch echt af of er over Dynabyte, Computerland en Paradigit meer wordt geklaagd dan over Aldi, MediaMarkt en BCC. Ik geloof er echt geen snars van.
En de meeste van die klagers zeuren over dingen die nergens over gaan of die ze zelf hebben veroorzaakt.
In het verleden heb ik zelf eens een dagvaarding gehad omdat een geleverde laptop niet aan de eisen zou voldoen en na 4 x reparatie ondeugdelijk zou zijn. Deze man verwijderde namelijk elke keer bestanden waarvan hij ze niet vertrouwde. Dit waren oa: boot en windows-bestanden. Hiermee is hij uiteraard ook naar Kassa en Radar gestapt.
Gelukkig is het uiteindelijk op niks uitgelopen. Maar zo zie je maar dat er een hoop mafkezen zijn.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 22:24
door ties06
Marcel G(alias BBCS), ben je hier ook al zo vervelend???????...
Hou toch eens op....met dat gedram en zoek en hobby, kantklossen of punikken of zo......
Gegroet
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 23:01
door alfatrion
Moppentappers schreef:Dan zou je kunnen stellen waarom het bij de Aldi door de vingers wordt gezien etc. etc.
Dat heeft met geld te maken. CA heeft een beperkt budjed dat haar niet toestaat alles in een keer te doen. Wanneer consumenten meer gaan klagen over deze winkels dan wordt de Aldi wel aangesproken.
mukkiefuk schreef:Dit is meten met 2 maten en daardoor oneerlijke concurrentie.
Dan is de vraag: waarom winkeliers zich niet verenigen en naar de rechter gaan?
HCC heeft namens haar leden Dell voor de rechter gesleept, maar daar volgt niet echt uit dat zij ook alle andere partijen voor de rechter moet slepen. Als winkeliers ontevreden zijn kunnen zij net als HCC zelf actie ondernemen.
BBCS schreef:Gelijke monikken, gelijke kappen!
Ik denk eerder aan de beste stuurlui staan aan wal.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 14 aug 2009 23:27
door stofzuigertje
En wat doen we met winkels als BCC die ook soms online dingen aanbieden?
Daarom duidelijk voor iedereen en niet alleen de hier genoemde!
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 00:07
door Ouwe aap
Dat heeft met geld te maken. CA heeft een beperkt budjed dat haar niet toestaat alles in een keer te doen. Wanneer consumenten meer gaan klagen over deze winkels dan wordt de Aldi wel aangesproken.
Wie zegt dat de Aldi (bijvoorbeeld) minder klachten heeft dan Paradigit ?
Mag ik een link ?
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 00:35
door BBCS
Terugkomend op de topicstarter:
Klanten die over ondeugdelijke producten klaagden, werden soms naar fabrikant of importeur doorverwezen. Dat is tegen de garantieregels
Dat is niet tegen de garantieregels. Een fabeltje dus.
, en beide bedrijven erkennen nu eerste aanspreekpunt te zijn.
Is inderdaad zo in de wet vastgelegd.
Ook is nu vastgelegd dat Paradigit en Computerland ondeugdelijke producten binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen, ongeacht het beleid van de fabrikant.
Is inderdaad zo in de wet geregeld.
Als een product bij normaal gebruik binnen twee jaar kapot gaat, zullen ze daar bovendien geen kosten voor in rekening brengen.
Mis.
Na de garantieperiode mag de winkelier gewoon alle kosten in rekening brengen. Een uitzondering daarop is dat als de consument kan bewijzen dat tijdens de koop het product niet goed was en het probleem zich later openbaarde, dat dan de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
De winkelier is gedurende de gemiddelde levensduur ook verplicht om het probleem op te lossen. Dus de winkelier mag niet zeggen dat zij na de garantieperiode er niks meer aan doen omdat de garantieperiode verlopen is.
De wet omschrijft niet dat de verkopende partij de consument niet mag doorverwijzen naar de fabrikant.
Dus daarmee gaat de consumentenautoriteit over de schreef en kan Paradigit en Computerland wat dat betreft de consumentenautoriteit aanklagen voor smaad en laster.
De kernvraag:
Is het wettelijk verboden dat de verkopende partij de consument doorverwijst naar de fabrikant?
Antwoord: neen.
Dat Paradigit en Computerland over die andere zaken op hun vingers getikt zijn, is meer dan logisch. En terecht.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 00:37
door BBCS
Quote:
Dat heeft met geld te maken. CA heeft een beperkt budjed dat haar niet toestaat alles in een keer te doen. Wanneer consumenten meer gaan klagen over deze winkels dan wordt de Aldi wel aangesproken.
Wie zegt dat de Aldi (bijvoorbeeld) minder klachten heeft dan Paradigit ?
Mag ik een link ?
De Aldi heeft zeker minder klachten, omdat alle klanten standaard worden doorverwezen naar de fabrikanten.
Dus komen veel klachten wel bij die fabrikanten aan.
En alleen als de consument er met de fabrikant er niet uitkomt, komt de Aldi pas in beeld.
Dus bij computers zullen bij de Aldi veel minder klachten binnenkomen dan bij Medion.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 00:53
door alfatrion
@Ouwe aap: De werkwijze van de CA kun je op haar website vinden.
BBCS schreef:Is het wettelijk verboden dat de verkopende partij de consument doorverwijst naar de fabrikant?
Ja, want de koper kan van de verkoper kosteloos herstel of vervanging eisen. (7:21)
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 01:06
door BBCS
BBCS schreef:
Is het wettelijk verboden dat de verkopende partij de consument doorverwijst naar de fabrikant?
Ja, want de koper kan van de verkoper kosteloos herstel of vervanging eisen. (7:21)
Je hebt het mis.
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
De verkopende partij kan ten aller tijden de fabrikant inschakelen.
De verkopende partij kan zelfs een ander bedrijf inschakelen om de reparatie uit te voeren.
Als de verkopende partij de fabrikant inschakeld, dan blijft de verkopende partij nog steeds het aanspreekpunt en blijft de verkopende partij de verantwoordelijke partij.
Als een product naar de fabrikant opgestuurd moet worden, dan is het logisch dat dit via de verkopende partij gaat.
Sommige fabrikanten hanteren garantieovereenkomsten die in strijd zijn met de consumentenkoopregels, en dat is niet toegestaan als de fabrikant rechtstreeks met de consument zaken doet.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 11:50
door alfatrion
De consument doorverwijzen naar de fabrikant is iets anders dan dat de verkoper een andere partij inschakelt.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 11:58
door BBCS
De consument doorverwijzen naar de fabrikant is iets anders dan dat de verkoper een andere partij inschakelt.
Ik vind het zowiezo niet kunnen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Wat in de computerbranche en zeker ook in de witgoedbranche wel voorkomt is dat de klant zelf met de fabrikant een afspraak moet maken als de monteur van de fabrikant bij de klant thuis een reparatie komt uitvoeren.
Dat is praktischer, dan dat de winkelier de afspraak moet gaan maken en dan doorkoppelen naar de klant. Is niet handig.
Wat ook voorkomt is dat een koerier van de fabrikant het product bij de klant thuis komt ophalen en afleveren. Dan is het ook handig als de klant zelf met de fabrikant contact opneemt om een afspraak te maken.
Echter wat de Aldi altijd doet, ben ik het absoluut niet mee eens: de klant gewoon standaard doorsturen naar de fabrikant.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 15 aug 2009 23:57
door stofzuigertje
@ BBCS,
Wat betreft Aldi....
Het personeel weet alleen de prijs bij kassa en verder meestal niets, als je daar een garantie probleem mee moet afhandelen zouden ze veel meer klachten krijgen dus gelukkig rechtstreeks met de deskundige is beter!
Als je een extra persoon er tussen moet zetten is de kans op fouten altijd groter!
Direct opsturen is sneller dan eerst een dag of meerdere in winkel wachten tot ze het ophalen.
Ook het direct bezorgen is beter als in winkel laten staan en dus 2x sneller en voordeliger want elke handeling kost geld!
Verder komen er ook veel klachten over zelf reparerende winkels die als ze er niet uit kwamen na enkele weken alsnog de importeur dit gaven en dan duurde het erg lang dus eerder doorsturen bij twijfel is beter voor de snelheid.
Ook de onderdelen liggen zelden op voorraad en pas na zoeken en storing vinden nog bestellen en de importeur heeft meestal wel dit in voorraad dus kunnen gelijk doorgaan en dan ondanks de vaak grote afstand toch sneller en voordeliger werken..
Vooral zeldzame modellen en lastige onderdelen zijn via de importeur vaak sneller klaar dan moeten zoeken naar juiste type en soms meerdere keren retour...
Dus zo slecht is de Aldi niet want ze weten 100% zeker dat alles toch doorgestuurd moet worden dus kan de klant dit in hun geval beter gelijk doen!
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 16 aug 2009 00:11
door BBCS
Dat begrijp ik ook wel.
Maar dan moet de CA niet Paradigit en Computerland gaan vervolgen omdat zij de klanten doorverwijzen, terwijl de Aldi dat ook doet (begrijperwijs).
Dat de Aldi niet de kennis in huis heeft om uberhaubt een computer zelf te repareren (want het is een supermarkt) dan is het logisch met wat jij zegt.
Echter is het wel zo, dat de Aldi (en ook anderen) zelf niet de garantieafwikkelingen zelf kunnen regelen en dat het doorsturen van de klant naar de fabrikant bij de wet verboden is, moeten die winkeliers gewoon verboden worden om nog computers te leveren aan de klanten.
Mijn zeggen is dit:
Of iedereen mag de klant doorverwijzen, of niemand. Maar ga dan geen uitzonderingen maken.
Ook zijn veel klachten over de garantieafwikkelingen bij Bart Smit.
Waarom wordt daar dan niks aan gedaan?
Toch valt het wel op dat de computervakzaken het vaak op hun donder krijgen, terwijl de rest van de branches de regels net zo overtreden en dat dit dan wel wordt toegestaan.
Nogal vreemd en krom.
De grote electrawarenhuizen en de supermarkten blijven altijd buiten schot.
En dat zijn net de degene die de regels juist aan hun laars lappen.
Valt gewoon op.
Re: Paradigit en Computerland aangepakt.
Geplaatst: 10 feb 2010 15:09
door ralphs1
Wat een topservice Bert Moens,
Even feedback op de echte service: Je laptop gaat kapot door een val en heeft een barst in het scherm. Nadat ik in oktober 2009 bij computerland filiaal denhaag langsging om mijn laptop te laten repareren was mij belooft dat het ongeveer 2 a 3 weken zou duren voordat ik mijn laptop gerepareerd terug zou hebben
Na deze te hebben afgegeven, 10 telefoontjes later en 2 maanden later had ik nog geen offerte ontvangen. Toen nog een keer gebeld en ik kreeg via de mail de betalingsgegevens door. Na deze dezelfde week betaald te hebben kreeg ik een brief. Om nog even 65 euro extra te gaan betalen voor de verzendkosten (een fout van Computerland). Wat kan ik er aan doen dat ze mijn betaling niet snel genoeg verwerken. Toen bleek dat de laptop retour gestuurd was heb ik nog 25 euro voor het verzenden overgemaakt.
Na meer dan 4 maanden gewacht te hebben kwam eindelijk mijn laptop terug (inmiddels februari 2010). Kapot! Dus weer teruggebracht bij computerland. Waar mij werd medegedeeld dat er een nieuwe leveringstermijn van 3-6 weken ingaat omdat het een nieuwe reparatie betreft. Vreemd, want de oudere is niet goed uitgevoerd. Na 5 maanden zou je zeggen dat er een gepaste oplossing komt.
Nu inmiddels 5 maanden verder, geen laptop, telefoonkosten gemaakt, verouderde laptop, garantie die aan het vervallen is en dan te horen krijgen dat ze er alles aan doen. Conclusie: Ik vindt dat computerland / paradigit je als klant knalhard laten vallen. Tientallen smoezen om maar geen oplossing te hoeven bieden.
Bedankt computerland namens mij en de andere gedupeerden:
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht ... adigit-aan
http://www.trustpilot.nl/review/www.computerland.nl
http://websitejudge.com/nl/internet/ict ... er-land.nl
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1317819
http://forum.fok.nl/topic/1244528
http://forum.fok.nl/topic/672889
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=43089
http://forum.computertotaal.nl/php