Pagina 3 van 3
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 18 sep 2009 22:21
door Computerman
Wel of geen garantie?
In Nederland geldt volgens de wet dat een product goed moet zijn zolang je dat redelijkerwijze kunt verwachten. Dit staat dus los van een garantie die wordt gegeven (of van de helaas zo vaak aangeboden verzekeringspakketten).
Voorbeeld: stel dat bij een wasmachine die toch 8 jaar mee moet gaan na 5 jaar de lagers van de trommel zijn versleten, dan behoort de winkel dit gratis te repareren. Overigens kan de levensverwachting van producten van diverse factoren afhankelijk zijn, zoals van de kwaliteit van het product.
Zie de garantiewijzer (beta) van Brancheorganisatie NLCW om te zien of er sprake is van garantie:
http://www.nlcw.nl/index.php/site/garantiewijzer
NLCW biedt gratis ondersteuning en bemiddeling wanneer het een conflict met 1 van de 300 aangesloten bedrijven betreft (en soms ook wanneer u een probleem heeft met derden) u kunt er in ieder geval terecht voor een goed onafhankelijk advies.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 18 sep 2009 22:57
door BBCS
Wel of geen garantie?
In Nederland geldt volgens de wet dat een product goed moet zijn zolang je dat redelijkerwijze kunt verwachten. Dit staat dus los van een garantie die wordt gegeven (of van de helaas zo vaak aangeboden verzekeringspakketten).
Ten eerste is dit bij consumentenkoop van toepassing en zeker niet bij office center.
Punt 2:
Die levensverwachting is alleen van toepassing op het moment dat er in de koopovereenkomst niets vermeld staat over garantie of levensduur.
Daarbij heeft de conformiteitseis betrekking op de koopovereenkomst.
Punt 3:
Als een product echt zo lang zonder problemen mee moet gaan welke die gelijk is aan de gemiddelde levensduur, zal dit een behoorlijke impact hebben op de verkoopprijs. Want die zal omhoog gaan.
Echter zullen sommige fabrikanten liever voor kiezen om wat minder deugelijke onderdelen te gaan gebruiken en liever wat vaken het product omruilen.
Gaat daarmee de kwaliteit omhoog gaan?
Dat niet.
Voorbeeld: stel dat bij een wasmachine die toch 8 jaar mee moet gaan na 5 jaar de lagers van de trommel zijn versleten, dan behoort de winkel dit gratis te repareren.
Waar staat dat dan wel in de wet?
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 02:54
door WillemV
BBCS schreef:Wel of geen garantie?
In Nederland geldt volgens de wet dat een product goed moet zijn zolang je dat redelijkerwijze kunt verwachten. Dit staat dus los van een garantie die wordt gegeven (of van de helaas zo vaak aangeboden verzekeringspakketten).
Ten eerste is dit bij consumentenkoop van toepassing en zeker niet bij office center.
Onzin. Dit is wederom de zoveelste leugen van BBCS. In beginsel is dat óók van toepassing op B2B transacties.
Die levensverwachting is alleen van toepassing op het moment dat er in de koopovereenkomst niets vermeld staat over garantie of levensduur.
Daarbij heeft de conformiteitseis betrekking op de koopovereenkomst.
Mhhh. Bijna BBCS. Alleen staat in de 'koopovereenkomst'
nooit iets vermeld over de
wettelijkegarantie en/of de levensduur. Dus... Is die levensverwachting gewoon van toepassing. Nogmaals, er is geen één winkelier die de levensduur vermeldt in de koopovereenkomst. Hoe verzin je deze onzin toch BBCS. En je had in een ander topic nog zó beloofd niet meer in herhalingen te vervallen. Er is nog geen week voorbij en je doet het weer. In verschillende topics. Dat bevestigd wederom jouw ongeloofwaardigheid.
Heb jij wel door dat jij als detaillist met jouw gedrag op dit forum je eigen branche schade toebrengt?
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 09:10
door BBCS
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 12:10
door alfatrion
WillemV,
BBCS steld zich op het standpunt dat de winkelier geen garantie hoeft te geven en de koper in dat geval nergens recht op heeft. M.a.w. de winkelier kan zeggen "maar mevrouw wij hebben u gisteren toch helemaal niet gisteren beloofd dat u het product ook daadwerkelijk kon gebruiken?"
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 12:22
door BBCS
alfatrion schreef:WillemV,
BBCS steld zich op het standpunt dat de winkelier geen garantie hoeft te geven en de koper in dat geval nergens recht op heeft. M.a.w. de winkelier kan zeggen "maar mevrouw wij hebben u gisteren toch helemaal niet gisteren beloofd dat u het product ook daadwerkelijk kon gebruiken?"
Je moet beter weten dan deze onzin!
Jullie baseren jullie uitspraken op juristen die hun mening op het web geven.
Als een jurist dadelijk op zijn site zegt dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op garantie, dan nemen jullie dat gelijk voor waar aan en jullie gaan daar dan ook gelijk rechten aan ontlenen.
Die juristen kunnen helemaal geen wettelijke rechten aan de consumenten toekennen.
En voor de degene die het maar steeds blijven zeggen dat de consument recht op wettelijk garantie heeft: die wettelijke garantie bestaat in Nederland niet.
Veel mensen en veel juristen halen de termen wettelijke bescherming en wettelijke garantie door elkaar heen, dus is het voor jullie gelijk gerechtvaardigd om voor de term wettelijke bescherming de wettelijke garantie te lezen.
De enige die de consumenten verkeerd voorlichten zijn jullie, niet ik.
BBCS steld zich op het standpunt dat de winkelier geen garantie hoeft te geven en de koper in dat geval nergens recht op heeft.
Als de verkoper één maand garantie geeft, heeft de koper ook maar één maand garantie.
Volgens de Europese richtlijn behoren de handelsgaranties in Europa minimaal 2 jaar te zijn, echter doordat de Nederlandse wetgever die regel niet heeft overgenomen, mag de winkelier één maand garantie geven.
Echter heeft de koper gedurende de economische levensduur wel recht op een goed product en is de verkoper wel verplicht om het probleem op te lossen, maar na de garantieperiode mag de verkopende partij wel alle kosten doorberekenen.
En nu komen jullie weer dat de verkopende partij dat niet mag, omdat de verkopende partij dat kosteloos moet, omdat dit zo in het Quelle arrest bepaald is.
Nu, dat is dus niet bepaald en daar ging het Quelle arrest helemaal niet over.
Dus geen regels verzinnen en rechten aan ontlenen die niet bestaan.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 14:36
door alfatrion
Laat ik het hierop houden: als jij een product zonder handelsgarantie verkoopt aan een consument. Dit prodcut vervolgens kapot gaat en de consument binnen zes maanden schriftelijk van jou kosteloos herstel of vervanging eist. Jij dit antwoord geeft waarop die consument naar de rechter gaat, dan wordt jouw verhaal geplaatst in het archief genaamd prullenbak. Hier zit je wel heel stoer te doen, maar als het er op aankomt durf jij zo'n rechtzaak niet aan en roep je "klaar om te wenden? Fok bak!"
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 17:27
door BBCS
Laat ik het hierop houden: als jij een product zonder handelsgarantie verkoopt aan een consument. Dit prodcut vervolgens kapot gaat en de consument binnen zes maanden schriftelijk van jou kosteloos herstel of vervanging eist. Jij dit antwoord geeft waarop die consument naar de rechter gaat, dan wordt jouw verhaal geplaatst in het archief genaamd prullenbak.
Wat een onzin zeg.
Als een product binnen 6 maanden kapot gaat, zou ik als detaillist met het bewijs moeten komen dat het product wel conform de koopovereenkomst geleverd is en dat het defect aan de klant te wijten is.
Echter op de meeste producten die ik lever zit minimaal 1 jaar garantie op.
Maar daar gaat het niet om.
Het gaat er ook niet om hoe ik de zaken afwikkel, het gaat er om hoe en wat er wettelijk geregeld is.
Dat is een verdomd groot verschil met hoe ik zelf de zaken afwikkel.
Hier zit je wel heel stoer te doen, maar als het er op aankomt durf jij zo'n rechtzaak niet aan en roep je "klaar om te wenden? Fok bak!"
Dat zeg jij wel mooi, maar ik heb wel eens zo'n situatie meegemaakt waarbij de klant aangaf dat hij de juristen van de consumentenbond op me af zou sturen.
Die situatie heb ik al eens eerder hier genoemd.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 sep 2009 20:05
door alfatrion
Als de verkoper één maand garantie geeft, heeft de koper ook maar één maand garantie.
<bla bla bla>
Echter heeft de koper gedurende de economische levensduur wel recht op een goed product en is de verkoper wel verplicht om het probleem op te lossen, maar na de garantieperiode mag de verkopende partij wel alle kosten doorberekenen.
BBCS schreef:Als een product binnen 6 maanden kapot gaat, zou ik als detaillist met het bewijs moeten komen dat het product wel conform de koopovereenkomst geleverd is en dat het defect aan de klant te wijten is.
Hierboven zit jij nog te vertellen dat jij dan alle kosten in rekening mag brengen. Je bewijst maar weer eens dat je wel beter weet.
BBCS schreef:Dat is een verdomd groot verschil met hoe ik zelf de zaken afwikkel.
Zoals je al schreef: hier doe je heel stoer.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 24 sep 2009 15:13
door mmichel
Poeh hé .. BBCS!
En wat is nu de toegevoegde waarde? De vraagsteller heeft hier allang niets meer aan. BBCS ik begrijp jouw drijfveer niet! Het lijkt wel een kruistocht. Ik begrijp dat je een bedrijf hebt dat computers levert e.d.?
Mijn bedrijf is 5 jaar oud, zelf werk ik al sinds 1987 in de automatisering. Nog nooit iemand meegemaakt die er zo tegenin gaat.
Het bevreemd me sowieso dat je de tijd hebt om continu te reageren hier.
Lees je eigen reacties eens door en vraag je af wat hieraan ten grondslag ligt. Dan kun je er misschien wat aan doen.
Zaak verkopen en jurist worden misschien? Zou de moeite niet nemen om wetsartikelen o.i.d. te ventileren op een consumentenforum. Je zou er ten hoogste lering uit kunnen trekken om je eigen bedrijfsproces ten goede te kunnen sturen.
Mmichel
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 25 sep 2009 11:18
door D2Freak30
Het is ELK topic hetzelfde. Zodra het woordje garantie hier valt voelt iemand zich verplicht zijn eigenbedachte wetgeving vol in de strijd te gooien. Onder het motto wie het hardst roept zal wel gelijk hebben word er een hoop geschreeuwd waar echt niemand wat aan heeft.
Heel erg jammer. Vooral omdat er al een paar keer gezegd is door bepaalde personen dit onderwerp niet meer aan te zullen snijden. Helaas gebeurd dit dan weer niet. Nu staan er weer pagina's onzinnige discussie op met onderwerpen als "ja maar ik vind dit" en "zo zou het moeten".
Als we het gewoon houden bij "zo is het wettelijk geregeld" lijkt mij het meer dan voldoende.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 25 sep 2009 12:23
door jor
D2Freak30 schreef:
Als we het gewoon houden bij "zo is het wettelijk geregeld" lijkt mij het meer dan voldoende.
Een goed idee ware het niet dat bij sommige hier alle lichten op rood gaan zodra het woord garantie verschijnt!
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 25 sep 2009 12:33
door Bulldog72
D2Freak30 schreef:
Als we het gewoon houden bij "zo is het wettelijk geregeld" lijkt mij het meer dan voldoende.
Maar nu zit je bij de kern van de probleem. Wat "wettelijk geregeld" is allang niet zo duidelijk wat het betreft dit deel van de forum. De "wetten" zijn zo open en wazig dat iedereen interpreteert het op hun eigen manier. Definatief en duidelijk was het nooit geweest en zal het nooit woorden.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 28 sep 2009 01:54
door BBCS
Weet je wat het ergste is?
Dat het grootste gedeelte van jullie uitleg op pure onwaarheden gebaseerd zijn.
En er wordt me daar een partij erbij gefantaseerd, niet normaal.
Zelf heb ik het één en ander uitgezocht en ook de wetsboeken en de Europese richtlijnen doorgenomen en aangegeven wat daar in staat.
Dan wordt ik hier uitgemaakt voor leugenaar en dat ik de boel verkeerd voorlicht.
En als er dan hier in Nederland uitspraken van rechtzaken zijn, wordt er gezegd dat de rechters het verkeerd hebben.
Het gaat er mij totaal niet om hoe ik er zelf over denk of wie dan ook.
Ik heb geprobeerd om de waarheid te achterhalen en hoe het werkelijk geregeld is.
En omdat het resultaat jullie niet aanstaat, is de mentaliteit: kill the messenger!
Ik ben hier echt klaar mee.
Ajuus!
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 28 sep 2009 08:11
door jor
BBCS schreef:Weet je wat het ergste is?
Dat het grootste gedeelte van jullie uitleg op pure onwaarheden gebaseerd zijn
Ik ben hier echt klaar mee.
Ajuus!
Aan het eerste maak je jezelf regelmatig schuldig, je bent vrijwel nooit in staat te erkennen dat iemand recht op garantie heeft en wringt je gelijk in allerlei bochten om te wijzen waarom een winkelier geen garantie hoeft te geven.
Het laatste heb je al een keer of 10 geroepen maar de realiteit laat zien dat je daar niet toe in staat bent.
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 28 sep 2009 14:34
door Toolboy
De beste stuurlui staan aan wal.
Men wil horen wat men horen wil en gaat voorbij aan de realiteit.
Jammer BBCS dat je zo onderuitgehaald wordt.
T
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 28 sep 2009 15:35
door mmichel
Re: Laptop kapot na 1,5 jaar, Office Centre doet er niets aan...
Geplaatst: 19 jan 2010 16:18
door vogel47
heb het zelfde probleem, op n gegeven moment deed de computer het weer om nadien uit te vallen.
Dacht eerst dat het aan de harde schijf lag, laten maken , paar honderd euro kwijt, niet geholpen.
enkele maanden niet naar omgeken toen deed hij het weer, inmiddels weer uitgevallen.
HP zegt dit type valt niet onder de extra garantie, ja dat kunnen ze makkelijk zeggen.
Heel internet staat vol met deze waardeloze hp producten, vraag mij af welke series wel in de garantie vallen aangezien het een dv 6000 is.