LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loterij van Zurich

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Ja, ook ik ben gebeld en kreeg het bandje te horen. Duurde echt wel een tijdje voordat ik door had dat het en bandje was.
Toen mijn naam en geboortedatum gevraagd werden heb ik 'weet ik niet' geantwoord en op de vraag of ik accoord ging met maandelijkse afschrijvingen 'nee'.

Maar ik was op meer gebieden naief.

Mijn eerste plan was om het bandje voort te laten gaan en via mijn mobiel de KPN te bellen, zodat de boosdoener makkelijk getraceerd kon worden. Maar ook al was het een lang verhaal, daar was het niet lang genoeg voor.

Toch maar de KPN gebeld. Die wilden mij niet vertellen wie de beller was. Ondanks mijn uitleg dat dit soort gasten zo weer gevlogen zijn en actie dus geboden was.
Daarom heb ik maar een klacht ingediend bij de KPN in verband met inadequaat reageren op dit soort toestanden. Dat kostte wel wat doorzettingsvermogen. De eerste lijn van het callcenter wilde mij niet doorverbinden op basis van wat mij overkomen was, maar toen ik simpelweg vroeg naar de klachtenafdeling werd ik wel doorverbonden. Daar kon ik na enig aandringen mijn klacht kwijt. Ben benieuwd wat er mee gebeurt.

Daarna richting Consuwijzer.
Ook die hebben een informatienummer, wat ik gebeld heb. Die konden alleen wat voor mij betekenen als ik wist door wie ik gebeld was. Ik toch nog maar weer uitgelegd dat dat nu juist de hele truuc van het verhaal was, dat deze beller niet getraceerd wil worden omdat hun intenties crimineel zijn. Dat mocht niet baten, hoezeer het hun ook speet.
Daarop heb ik als nog het klachtenformulier ingevuld en bij het naamveld uitgelegd dat ik die niet verstaan had en dat je een spraakcomputer niet kunt vragen om de naam te herhalen.

Daarna de politie gebeld.
Die konden niks voor mij doen, omdat er geen strafbaar feit gepleegd was. Het vragen van iemands naam en geboortedatum is niet strafbaar en bovendien had ik die niet gegeven. De agente bevestigde, dat ook zij wel wist dat dit geen zuivere koffie was, maar helaas........ nog geen strafbaar feit.
Wel heeft ze melding gemaakt van mijn verhaal. Als toch nog veel meer mensen bellen konden ze misschien toch wat doen.

Tot slot de bank gebeld, want ik ben toch een beetje benauwd dat ze met het bandje en de stukjes tekst die ik wel gezegd heb aan het knutselen slaan, zodat het net lijkt alsof ik toegezegd heb.
De bank heeft mij verzekerd dat het onmogelijk is, om op basis van iemands adres gegevens een banknummer te achterhalen. Ik ben daar niet helemaal van overtuigd, vrees toch een beetje dat mijn betalingen via internet op de een of andere manier opgepikt kunnen zijn.
De bank adviseerde mij om, zodra er een verdachte overschrijving heeft plaatsgevonden, direct te bellen, zodat zij verdere overschrijvingen naar dat banknummer kunnen blokkeren.

Dus nu rest mij de vraag: hoe lang hou ik het vol om dagelijks mijn bankrekeningen te checken?

Zijn er ook mensen die helaas moeten melden dat er daadwerkelijk afschrijvingen hebben plaatsgevonden?

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Ik heb nog eens nagedacht over een oplossing. Met het instellen van het bel-me-niet-register zijn ook allerlei andere regels ingegaan. Ik ken ze niet precies, maar men is bijvoorbeeld verplicht om je bezwaar te laten maken tegen het feit dat je gebeld bent je op de hoogte te brengen van het bestaan van het bel-me-niet-register en te vragen of men in de toekomst vaker mag bellen, geloof ik, of iets vergelijkbaars.

Mijn voorstel zou zijn om het rechtstreeks bellen met een spraakcomputer te verbieden. Men zou bijvoorbeeld kunnen eisen dat men eerst persoonljk gevraagd wordt of men zo'n automatisch gesprek aan wil gaan.
Dan is het op deze wijze bellen meteen een strafbaar feit en kunnen al die instanties die nu met lege handen staan meteen aan de slag als ik weer eens lastig gevallen ben door zoiets.

Adski
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2008 14:36

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Adski »

Ook vandaag weer aktief :oops: , om 14:36 gebeld met hetzelfde verhaal, belt namens BMW, Ikea en andere bedrijven en dat je 29 euro moet betalen om in aanmerking te komen voor de prijzen, heb de telefoon maar opgehangen.

olmlaan23
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2010 23:32

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door olmlaan23 »

Afgelopen week heeft mijn vrouw hetzelfde telefoontje als jullie gehad. Ze heeft buiten haar naam en geboortedatum geen informatie gegeven, maar ze zouden terugbellen.

Vandaag om 11.45 was het zover, maar ik nam op. Dit was een heel ander verhaal:
Ik kreeg iemand (geen bandje!) die mij wist te vertellen dat er op mijn adres nooit een grote prijs was gevallen en hier begon mijn argwaan. Aangezien ik een infofilter heb besloot ik de naam van het bedrijf (swisscondelia??) al vast op te schrijven en meneer (na zijn prijzenverhaal) hiermee te confronteren. Nog steeds bleef hij vriendelijk en leek ook verbaast dat ons telefonnummer erin stond. Na een discussie over het wel dan niet bellen besloot ik het gesprek af te sluiten en wenste meneer een prettige dag, waarop hij reageerde (op een boze toon):

"En ik wens u veel sterfgevallen!"

De verbinding werd verbroken en verbaast heb ik nog even over dit antwoord na moeten denken.

Gelijk de politie gebeld en melding gemaakt.

10 minuten later werd er weer anoniem gebeld. Toen ik weer opnam (zonder naam, maar met hallo) werd direct de verbinding verbroken.

Het word tijd dat er eens actie word ondernomen!
Als ik het forum (en andere) zo lees duurt dit al een hele tijd.

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Het blijft maar door mijn kop spoken hoe efficent tegen dit fenomeen opgetreden kan worden.

Ben nog even bij het bel-me-niet register langs geweest.
En tot de conclusie gekomen dat de wet niet aangepast hoeft te worden, omdat wat zij doen al strafbaar is, nl:

(citaat bel-me-niet register)
In elk commercieel gesprek dient u het recht van verzet aan te bieden (mag ik nog een keer bellen). Daarnaast moet u in elk gesprek vragen of de persoon waarmee u belt opgenomen wil worden in het Bel-me-niet Register. Is dat zo, dan dient u alle gegevens te noteren, een uploadbestand te maken en dit bestand binnen 10 werkdagen aan het register te uploaden.

Dit heeft allemaal niet plaatsgevonden, dus ze zijn al in overtreding.
De essentie zit hem erin, dat het een niet bestaande organisatie is, die niet ingeschreven staat als telemarketeer in het bel-me-niet register en die zich dus ook niet werkelijk bekend maakt, omdat ze als naam (vermoedelijk) wisselende en niet bestaande organisaties opgeeft en bovendien het potentiele slachtoffer zodanig overdondert met een mistige begin tekst dat de kans groot is dat men de naam niet eens kan onthouden.

En als je ergens verhaal wilt halen moet je steeds opgeven, wie je verdenkt van de overtreding, wat dus zo goed als onmogelijk is.

De procedure voor telefonische overlast van de KPN (ik heb inmiddels de informatiefolder met aanvraag formulier binnen) voldoet in zijn geheel niet voor dit soort situaties. Als de KPN je accepteert voor de procedure, wordt er vanaf het moment van aanvragen voor drie weken een tap op je telefoon gezet. Deze procedure is duidelijk bedoeld voor stalking of andere zich herhalende ongewenste telefoontjes.
Als je verstandig geweest bent en afgebroken hebt voordat de vragen naar naam en geboortedatum begonnen of onzin antwoorden gegeven hebt, ben je potentieel slachtoffer af en zul je hoogst waarschijnlijk niet meer gebeld worden.
Dus de KPN procedure starten heeft geen zin.

Op basis van het verhaal van Olmlaan23 vrees ik dat de enige oplossing is om een val te zetten. Dus iemand mee te laten gaan in het verhaal, snel een telefoontap zetten en dan wachten totdat ze terugbellen.
Zodra de KPN mijn klacht oppakt zal ik ze dit voorstel doen.

Het lijkt me dus een goed plan om hier niet alleen te melden dat je het eerste gesprek gehad hebt, maar ook je ervaringen met een latere terugbelactie hier te melden.
Ik ben overigens nog niet teruggebeld, maar gezien de antwoorden die ik gegeven heb verwacht ik dat ook niet meer.

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Op basis van het verhaal van Olmstraat 23 heb ik nog het volgende advies aan toekomstige slachtoffers:

Als je inderdaad teruggebeld wordt, ga dan in het gesprek mee totdat je om een rekeningnummer gevraagd wordt. Als ik het goed begrijp is er pas op dat moment sprake van een strafbaar feit, in combinatie met het eerdere telefoontje, en kan er echt aangifte gedaan worden bij de politie.
Houd je van de domme, vraag op een naieve manier nogmaals naar de naam van de organisatie, geef vooral de indruk dat je argeloos en niet wantrouwend bent en geef vooral ook geen informatie over jezelf prijs, zeker geen rekeningnummers.

Als je op die manier in staat bent nuttige info los te peuteren, wordt de aangifte bij de politie veel zinvoller.
En doe ook vooral aangifte, alleen op dit forum je verslag doen zal het probleem zeker niet oplossen.

De oplossing voor de vriendelijke afscheidsgroet is trouwens de beller het drievoudige toe te wensen van wat hij u toewenst :mrgreen: .
Dit laatste advies is niet zelf bedacht maar geef ik met plezier door :lol:

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

egeltjeprik schreef:Daarna richting Consuwijzer.
Ook die hebben een informatienummer, wat ik gebeld heb. Die konden alleen wat voor mij betekenen als ik wist door wie ik gebeld was. Ik toch nog maar weer uitgelegd dat dat nu juist de hele truuc van het verhaal was, dat deze beller niet getraceerd wil worden omdat hun intenties crimineel zijn. Dat mocht niet baten, hoezeer het hun ook speet.
Daarop heb ik als nog het klachtenformulier ingevuld en bij het naamveld uitgelegd dat ik die niet verstaan had en dat je een spraakcomputer niet kunt vragen om de naam te herhalen.

(...)

Zijn er ook mensen die helaas moeten melden dat er daadwerkelijk afschrijvingen hebben plaatsgevonden?
Dat verhaal van de Consuwijzer is echt onzin, niet van u uiteraard, maar van de Consuwijzer. Zij hebben mij een aantal malen heel netjes en terzake te woord gestaan, en me doorverbonden met de Opta (waaronder zij ressorteren), waar meer deskundigen op dit terrein zitten. U hebt dus kennelijk een heel slecht geïnformeerde telefoniste getroffen, wat op zich, zeker na al weer meer dan een half jaar ellende met deze belactie, en zeker honderden, zo niet duizenden slachtoffers, al een bar slechte beurt van hen is. U zou zonder meer bij de Consuwijzer terecht moeten kunnen.

Wat dat slachtofferschap betreft, ik heb van nog niemand gehoord dat ze een brief hebben ontvangen, of dat er daadwerkelijk geld is afgeschreven. Dat wijst voor mij op een 'hoax', een misselijke grap, maar men kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Mocht de naam ZwitserLeven genoemd zijn als organisator van dit 'aanbod', dan kunt u in ieder geval hier terecht. Hier heb ik ook aangifte gedaan, en zij hebben de politie ingeschakeld:

http://www.zwitserleven.nl/algemeen/belactie_is_bedrog

Er is nu iets toegevoegd op deze site over de Opta. Kennelijk zijn er zoveel klachten, dat zij ook wat extra kanalen inschakelen.

Jose

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Dank je wel voor de toelichting Jose.

Ik dacht eigenlijk ook dat het een hoax was, totdat Olmstraat23 meldde dat hij inderdaad teruggebeld is. Nu zit ik toch weer op het spoor, dat het echt een poging is om je geld te ontfutselen.

Naam en geboortedatum uit het eerste gesprek en een rekeningnummer uit het tweede lijkt mij een zeer gevaarlijke combi van gegevens opleveren.

Mogelijk zijn het nu alleen nog vingeroefeningen om de techniek aan te scherpen. Alleen had ik dan wel meer meldingen over werkelijk terugbellen verwacht.
Vandaar ook dat ik graag zou zien dat mensen ook melden dat ze werkelijk teruggebeld zijn. Dat geeft toch weer een beter beeld van wat er werkelijk aan de hand is.

En ik ga inderdaad ook contact opnemen met Zwitserleven. Ik had twee steekwoorden onthouden Consumentenbond en Zwitserland (dacht ik), maar op basis van wat ik intussen op internet gevonden heb zal het wel Zwitserleven geweest zijn. Ik zal het ze in alle eerlijkheid voorleggen en dan zien we wel weer.
Laatst gewijzigd door egeltjeprik op 24 jan 2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

olmlaan23 schreef:Afgelopen week heeft mijn vrouw hetzelfde telefoontje als jullie gehad. Ze heeft buiten haar naam en geboortedatum geen informatie gegeven, maar ze zouden terugbellen.

Vandaag om 11.45 was het zover, maar ik nam op. Dit was een heel ander verhaal:
Ik kreeg iemand (geen bandje!) die mij wist te vertellen dat er op mijn adres nooit een grote prijs was gevallen en hier begon mijn argwaan. Aangezien ik een infofilter heb besloot ik de naam van het bedrijf (swisscondelia??) al vast op te schrijven en meneer (na zijn prijzenverhaal) hiermee te confronteren.
Ook dit telefoontje heb ik gehad, naast dat van de bekende automatische Zwitserse belactie een week eerder. Hij verwees niet naar de belactie van de vorige keer, en ik hoorde niets over een Zwitserse firma, dus ik heb geen direct verband kunnen leggen.

Inderdaad was de openingsvraag of ik wel eens een grote prijs had ontvangen. Hij belde voor de 'Nieuwjaarsloterij'. Dit was dus een echt persoon. Ik heb hem expres lang aan de lijn gehouden, en daarna geconfronteerd met de onwettigheid van zijn actie. Ik heb TrosRadar, Consuwijzer en Opta genoemd als instanties waaraan ik zou rapporteren, en ook gedreigd met de politie. 'Meneer', reageerde hij, 'het lijkt wel of u mij bedreigt! U kunt toch ook gewoon zeggen, dat u geen interesse heeft?'. Ik reageerde toen dat ik hem niet bedreigde, maar de organisatie hard aan wilde pakken waarvoor hij werkte.

Toen heb ik boos afgebroken. Helaas kon ik niet goed verstaan voor welk bedrijf hij werkte ... balen! Of misschien was dit wel de bedoeling van de beller.

Jose

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Ik begin een aantal vermoedens te krijgen over deze actie:
  • Men probeert de hele oplichting te automatiseren met een voice-responssysteem, dat aangestuurd wordt via een computer, bv. vanuit een call center, of gewoon vanuit iemand thuis. Dit lijkt dus erg op de spam via mail, en op de ringtone/sms-abonnementen van 'ontdek de naam van je ware geliefde' en dat soort onzin, waar ook (in eerste instantie) geen mens aan te pas komt. Een kleine investering van tevoren, en dan gewoon laten draaien en zoveel mogelijk mensen proberen te bedonderen.
  • Ik vraag mij af of het Infofilter/bel-me-niet-register wel buiten Nederland geldt. Ik meen te hebben gelezen, dat steeds meer call centers opereren van over de grens met België of Duitsland, omdat het daar óf niet zou gelden, óf het gewoon lastiger te achterhalen zou zijn i.v.m. verschillen in regelgeving en samenwerking. Misschien heeft iemand hier info over?
Hoe dan ook, ik begin ervan overtuigd te raken, dat dit een nieuwe trend wordt, geënt op de spam die de meesten van ons elke dag weer moeten opruimen in de mailbox. Een vreselijk vooruitzicht!

Jose

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Het bel me niet register bevat informatie voor consumenten, maar ook voor telemarketeers.

Op de site is een FAQ te vinden waar onder andere dit in staat:

Bedrijven
I am a non-Dutch company, do I need to register myself?
Yes, the law is clear that any company that uses telemarketing to Dutch consumers, needs to be registered in Bel-me-niet Register.

Zie ook https://www.bel-me-niet.nl/faq

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

egeltjeprik schreef:Het bel me niet register bevat informatie voor consumenten, maar ook voor telemarketeers.

Op de site is een FAQ te vinden waar onder andere dit in staat:

Bedrijven
I am a non-Dutch company, do I need to register myself?
Yes, the law is clear that any company that uses telemarketing to Dutch consumers, needs to be registered in Bel-me-niet Register.

Zie ook https://www.bel-me-niet.nl/faq
Hartelijk dank, egeltjeprik! Dat is dan meteen duidelijk. De vraag is natuurlijk, hoe ze effectief kunnen optreden tegen buitenlandse bedrijven.

De nieuwe telecomwet voor wat betreft spam geldt alleen voor Nederlandse bedrijven. En laat ik nou zelden of nooit spam hebben ontvangen vanuit Nederland!

http://tweakers.net/nieuws/62812/nieuwe ... racht.html

"Door een wijziging in de telecomwet geldt nu in Nederland een algeheel spamverbod. Telecomwaakhond OPTA is belast met het toezicht op de handhaving van de telecomwet en kan voor het versturen van spam boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding opleggen.

De wet geldt overigens alleen voor Nederlandse bedrijven. "Natuurlijk kunnen wij als klein land niet alle spam bij de grens tegenhouden", erkent staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. "We hebben het in Nederland nu goed geregeld. Het eerdere verbod om personen te spammen heeft afschrikwekkend gewerkt. Zo daalde de door Nederlanders verstuurde spam fors. Met het verbod om bedrijven te spammen verwachten we nu hetzelfde effect."

egeltjeprik
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:11

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door egeltjeprik »

Op de dag dat ik mijn melding deed bij Consuwijzer is er ook een bericht op hun site veschenen.

Ik had hem nog niet eerder gezien.
Het bevat zeker interessante informatie.

http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... mentenbond

Nu lijkt het net alsof ik dat bericht veroorzaakt heb :D .
Maar de werkelijkheid zal wel zijn dat nog veel meer mensen gebeld hebben en met hun klacht niet helemaal goed terecht kwamen, net als ik.

Zo blijkt dat mijn idee het bellen met een computer te verbieden niet nieuw is, het is al lang verboden.
Consuwijzer benoemt dit geautomatiseerd bellen als spam en verwijst door naar https://www.spamklacht.nl/klacht-indien ... formulier/.

Ik denk dat ik dat formulier ook maar eens ga invullen, ook al is het nog niet echt aangepast op telefoonspam. (Sorry, het blijkt bij nader inzien op de vervolgpagina's wel degelijk aangepast voor telefoonspam)

Zo, ingevuld.
Nu heb ik mijn probleem 5x aangekaart bij 4 verschillende instanties, (twee keer bij Consuwijzer) dus ik mag hopen dat iemand er iets aan gaat doen.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Heel hartelijk dank voor de link, Egeltjeprik! Ik heb de link naar de Consuwijzer ook geplaatst bij de andere berichten over dit onderwerp - helaas is het zo dat mensen vaak zomaar een topic beginnen, en niet gebruik maken van de zoekfunctie en/of goed lezen, zodat er over de forums verspreid diverse 'threads' over hetzelfde probleem verschijnen.

Jose

NeelX
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2010 13:58

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door NeelX »

Het is zeker belangrijk om een klacht in te dienen bij OPTA! Dit is gewoon (telefoon)spam, en dat pakt OPTA aan.

Een klacht indienen kan op www.spamklacht.nl
Ook als je voor de tweede keer gebeld wordt; een nieuwe klacht indienen!

Char55
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2010 16:06

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Char55 »

:!: 27 januari 2010. :!:
Waarschuwing voor loterij uit Zwiserland!!
Zojuist, om 15.50uur, een telefoontje gehad uit Zwitserland met de mededeling dat ik een prijs heb gewonnen. Toen de man mij vroeg of ik zat, wist ik genoeg en heb ik de telefoon uit gedaan.
Deze actie is dus nog niet afgelopen!

aramat
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2010 16:31

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door aramat »

LET OP

ik ben ook zojuist gebeld door zwitserleven zurich ze zijn dus nog steeds actief mensen laat je eigen er niet in tuinen geef geen gegevens ik heb alleen mijn naam gegeven toen vroegen ze om mijn geboortedatum toen heb ik maar eens gevraagd spreek ik met een persoon of een bandje geen reactie en heb dus de verbinding verbroken
Dus ook in de provincie Zeeland opgelet

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door brieziet »

hier vandaag ook gebeld, bandje : u spreekt met ... van de zwitserse consumentenorganisatie;

ik had dit topic toevallig gelezen en heb direct opgehangen, maar idd ze zijn nog steeds bezig.

Coureur
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2010 18:55

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Coureur »

Zojuist ook gebeld met de mededeling dat ik een prijs gewonnen had. Voor mij een vreemd bericht van een onbekend persoon en daar ben ik dan gauw klaar mee. Wees gewaarschuwd ze gaan dus nog steeds door!

nicopuntnl
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2009 22:12

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door nicopuntnl »

Ook ik ben zojuist gebeld en voel me dom omdat ik pas tijdens de waterval aan prijzen door had dat het een computer was. Ik neem altijd op met mijn voornaam en geef verder geen info als de beller zichzelf niet duidelijk bekend maakt. Ze zijn dus niet wijzer geworden van het "gesprek". Omdat ik alles geblokkeerd heb in het bel-me-niet-register heb ik via internet een klacht ingediend bij Consuwijzer.

Gesloten