LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouders

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ivbemmel
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 20:33

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ivbemmel »

janfreak schreef:Maar ik ken ook ouders die echt niet allebei hoeven te werken, maar die blijkbaar gegrepen zijn door het geld. Die zijn niet van plan het luxe leventje dat ze hadden vóór ze kinderen kregen op te geven. En nu zal ik wel een heel stel ouders over me heen krijgen, nu, dat moet dan maar.
Daar kunnen we inderdaad eindeloos over bakkeleien, maar dat heeft weinig zin. Er ligt ook een verantwoording voor de maatschappij: spreek dan zelf die ouders er op aan. Het is wel duidelijk dat de situatie niet zwart-wit is, en dat maatregelen nodig zijn. Maar deze achterstevoren politiek is echt belachelijk en doet me denken aan de huidige radiospotjes van de KvK ("er hangen volgend jaar vergunningen in de lucht"). Met de KvK weet je tenminste waar je aan toe bent, maar bij de Belastingdienst maken ze het zeker niet makkelijk deze keer.

Subsidietijger
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:21

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Subsidietijger »

Wat me opvalt is dat er veel mensen heel knap kunnen klagen en krokodilletranen kunnen huilen. Ik durf echter te wedden dat het meerendeel van de mensen die nu net doen of ze gaan stoppen met het opvangen van kinderen, straks wel weer bijdraaien en toch dat certificaat/opleiding gaan halen. En waarom weet ik dat?
1. Omdat veel (niet alle) mensen die nu klagen echte subsidietijgers zijn. Dit zijn mensen die zo min mogelijk verantwoording willen afleggen voor zo veel mogelijk geld. Hen is geleerd dat je altijd eerst moet klagen, want baadt t niet dan schaadt t niet.
2. Subsidietijgers zijn slim (lees: geslepen/sluw) genoeg om te weten dat het nog steeds relatief makkelijk geld verdienen is. De drempel voor goedkeuring is echt niet zo hoog, maar als je door te klagen wellicht zelfs die drempel kan wegnemen, moet je dit wel proberen (ook de subsidietijger kent de wet van de weg van de minste weerstand)

Wie er wel gaan stoppen met het gastouderschap zijn de personen die gewoon niet voldoen. Ofwel doordat ze nu frauderen, ofwel doordat ze over onvoldoende kwaliteiten beschikken (ik heb het niet over de grootouders/familie/kennissen die wellicht zonder certificaat toch blijven opvangen).

Conclusie: de invoering van een kwaliteitskeurmerk gaat dus fraude tegen en ook onder de subsidietijgers gaat 'survival of the fittest' weer op.
Al met al zullen er dus niet veel gastouders verdwijnen en om degenen die wel verdwijnen moeten zowel ouders als de belastingbetaler (ik weet het, dit zijn ook de werkende ouders) blij zijn.

Ik weet dat dit verhaal behoorlijk zwart-wit is gesteld, maar als TROS radar zich dit permiteert (lekker knipwerk), laat ik me er ook graag toe verleiden.

PS.
Het zou de echte subsidietijger niet misstaan mensen die geen kinderen kunnen krijgen buiten schot te houden.

rudolfgeorge
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 23:06

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door rudolfgeorge »

hallo, na de uitzending van hedenavond is mijn woede over het gastouderbeleid nog verder toegenomen. wij passen plm 24 uur per week op ons kleinkind en hebben samen 7 kinderen tot volle tevredenheid en zonder ongelukken grootgebracht. toen deze onzin begon heb ik zelfs een speciaal ehbo diploma gehaald met reanimatie, dat nu echter niet wordt erkend, omdat men schijnbaar een overeenkomst met oranje kruis heeft, dus weg ruim honderd euro. ons huis is een kindvriendelijke,rookvrije vesting geworden en de beloning is te vergelijken met een wat betere krantenwijk, dus er komt wel degelijk liefde voor ons kleinkind bij. verder komen hier geen opvangkinderen, dus het is te belachelijk voor woorden dat we nu eigenlijk profs moeten worden, dan kunnen we beter meteen in de zorg gaan werken, dat levert ook nog iets meer op. ik voel me aangetast in mijn ouderzijn en kan als zestigjarige niet bedenken, waar men dit nu weer vandaaan haalt. fam.captijn. lelystad

CharlottePater
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 23:30

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door CharlottePater »

Ik vind het een goede zaak dat er kwaliteitseisen gesteld worden aan gastouders. Kleine kinderen zijn erg kwetsbaar en verdienen goede opvang. Ouders en overheid betalen hier niet voor niets voor.

Ik ben een gediplomeerd en ervaren leidster die als professionele gastouder werkt (innovatieve kinderopvang, dat per 2010 niet meer bestaat). Door de veranderingen worden mijn vraagouders en ik erg benadeeld. De kinderopvangtoeslag daalt van 6,10 naar 5,00 terwijl hij bij kinderdagverblijven stijgt naar 6,25. En dat terwijl ik niet minder professioneel ben. Daarbij mag ik een heel kind minder opvangen, wat in mijn geval 25% van mijn inkomen inleveren betekent!

Verder moet ik een nieuw ehbo-diploma gaan halen. Mijn huidige diploma is wel geldig voor leidsters binnen de kinderopvang, maar wordt niet erkend voor gastouderopvang. Dit is natuurlijk heel krom

Wat mij ook snijdt is dat de gastouders die zich wel als gastouder kwalificeren (niets ten nadele van hen) Zich professioneel gaan noemen en ik mij niet langer kan onderscheiden. Daarbij is de opleiding helpende welzijn binnen de professionele kinderopvang, een opleiding waarmee je nog geen kind mag verschonen. Begrijp mij niet verkeerd. Ik wil geen gastouder benadelen.

Uiteraard haal ik volgende maand even een nieuw goedgekeurd ehbo-diploma en kan ik daarmee samen met mijn SPW-kinderopvang-diploma per direct in het landelijk register

monique libregts
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 23:26

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door monique libregts »

reaktie op ronaldo

Het is voor mij geen haalbare kaart om door te gaan ,het gaat nl. niet alleen om dat papiertje te gaan halen maar er word ook aan het aantal kinderen waar je nog voor mag zorgen bekort, dat word terug gedraaid van 6 naar 5 kinderen en dan nog een leeftijd categorie van 2 baby s van 0 tot 1 jaar 2 peuters van 1 tot 2 jaar en 1 kind tot 4 jaar .Daar ik momenteel nog 3 kinderen in dezelfde
leeftijdscategorie onder mijn vleugels heb ga ik daar straks niet in kiezen van jij wel en jij niet, dat gaat me echt te ver en daarbij kan je met de lokatie die ik bezit ,mijn pand is pas 3 jaar oud , de kosten niet verdienen met een laag percentage kinderen die je straks nog zo mogen hebben.Dus voor de duidelijkheid,Al zou ik de benodigde papieren halen blijft dat probleem van minder kinderen en die leeftijdsgrens staan. M.Libregts Gastouder Klein Duimpje

madelief2
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 23:45

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door madelief2 »

Maar hoe zit het dan met de kinderdagverblijven? Mijn jongste kindje gaat daar sinds kort naartoe, omdat het niet meer lukte een goede gastouder te vinden. Er wordt nu wel van mij verwacht dat ik 50 weken op jaarbasis betaal terwijl ik daar bij lange na geen gebruik van maak. Dit wordt ook zo doorgegeven aan de belastingdienst en dus wordt er ook subsidie voor ontvangen. Zo zijn de kinderdagverblijven toch ook verkeerd bezig? Is dit geen fraude?

Dorothea1968
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2009 23:55

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Dorothea1968 »

Wat ik het meeste mis in de discussie, is dat de vraagouders minder vergoed krijgen als ze hun kind bij een gastouder brengen, waar het kind dus meer aandacht krijgt, als dat het kind naar een KDV gaat.... Een gastouder is daarbij vaak ook nog flexibeler in de tijden en is echt onderbetaald!!! Van de 6,10 die mijn vraagouder aan het GOB betaalt, ontvang ik er maar 3,75€..... en nu moet de vraagouder nog meer eigen bijdrage betalen! Logisch dat het kindje per vandaag overgestapt is op KDV; de moeder kan het anders niet betalen....

vader4kinderen
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 01:21

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door vader4kinderen »

Natuurlijk moet er wat gedaan worden aan frauderende gastouders/vragers maar niet ten koste van heel veel goedwillende burgers en kinderen.
Het omzeilen van een simpele vraag door de Staatsecretaris bevestigd dit! Al die kinderen moeten dus boeten omdat er fraudeurs zijn. Laten we ook alle winkels sluiten want er zijn dieven. Laten we alle banken sluiten want daar wordt ook gefraudeerd.
Zorg eerst eens voor voldoende creche plaatsen en ga dan dergelijke regels doorvoeren en niet andersom! Dit is werkelijk een schande!

ssk804
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 08:54

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ssk804 »

Hallo,

Al sinds 2005 maken wij gebruik van de officiële kinderopvang.

In het begin bestonden beide gezinnen uit 2 kinderen. In de loop van de jaren zijn er totaal 5 kinderen bijgekomen. U begrijpt dat onze families intensief contact met elkaar hebben omdat alle kinderen met elkaar zijn opgegroeid. De relatie is perfect te noemen.
Tevens is onze situatie uniek omdat wij, door onze onregelmatige werktijden, kinderopvang nodig hebben die 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar is. Dus ook in de weekenden en tijdens de feestdagen. Bij deze familie vinden wij deze opvang.

Kortom: een noodzakelijke relatie waar alle mensen(kinderen) tevreden mee zijn.

Maar… de nieuwe regels voor de kinderopvang stellen dat er maximaal 6 kinderen opgevangen mogen worden onder de 13 jaar. Eigen kinderen onder de 10 jaar tellen mee.
Omdat het gastgezin 6 kinderen(waarvan 1 pleegkind) onder de 10jaar heeft, wordt de opvang voor onze kinderen onmogelijk gemaakt. Dit is onacceptabel!!! Wij kunnen hierdoor niet meer werken.

Zoals hierboven beschreven is, zijn onze kinderen zeer vertrouwd bij deze familie. Als alle kinderen aanwezig zijn dan is het gewoon een gezellige drukte. De opvang is gegarandeerd professioneel en veilig. De meeste kinderen zijn overdag naar school. Buiten schooltijd (‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend) is de vader van de familie aanwezig om de zorg voor de kinderen te ondersteunen.

Alstublieft: neem ons probleem serieus. Wij vragen u of wij de opvang, zoals deze al zes jaar uitgevoerd wordt, gewoon mogen voortzetten in 2010. Want wij moeten en willen blijven werken.

Volgens mij is het niet de bedoeling dat al onze kinderen naar het kinderdagverblijf of de BSO gaan. Dat zou betekenen dat er 9 kinderplekken extra moeten komen. Helaas zijn die er niet en ook is er geen 24 uurs opvang beschikbaar.
Dat zou dan betekenen dat ik als werkende moeder in de gehandicaptenzorg zou moeten stoppen met werken of dat mijn man een andere baan moet gaan zoeken(die er niet is) en niet meer bij de marine kan blijven werken. Andere optie is om terug te verhuizen naar de buurt van mijn ouders(limburg) waardoor onze kinderen pappa alleen nog maar zien in de weekenden dat hij niet aan het varen is... Geen enkele van deze opties is een optie voor ons.

Ik hoop dat er een overgangs regeling mogelijk zal worden gemaakt, of nog beter een uitzondering voor bestaande koppelingen.

npwtje
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:01

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door npwtje »

wellicht hebben een aantal mensen mij gezien bij hart van nederland afgelopen vrijdag.
helaas ben ik niet de enige met een probleem zoals nu wel duidelijk is geworden.
ik ben heel erg blij met de actie van het vvd (ben normaal geen vvd stemmer, maar nu sta ik wel aan hun kant).
ik kan me alleen mateloos ergeren aan mensen die geen kinderen hebben en denken dat de opvang van kinderen door de kinderbijslag betaald kan worden.
ik ben per maand 500-600 euro kwijt aan kinderopvang, zoveel kinderbijslag krijg je niet hoor!
bovendien werkte ik voor mijn kinderen geboren werden al in de zorg, ik wil graag blijven werken om verschillende redenen.
a) extra inkomen om leuke dingen met de kinderen te kunnen doen
b) sociaal netwerk, contact collega's
c) ik hou van mijn werk en mijn cliënten (verstandelijk gehandicapte mensen)
d) er is al zoveel personeelstekort in de zorg.

dit is in willekeurige volgorde en ik kan nog wel meer redenen bedenken.

als ik moet stoppen met werken, moeten wij met ons gezin rondkomen van netto nog geen 1500 euro in de maand, want dan krijg ik geen uitkering!!!

moet ik het mijn kinderen aandoen om te verhuizen? naar een mindere wijk, weg van hun vriendjes en vriendinnetjes. nadat ze al bij de vertrouwde oppas weg moesten waar ze al jaren zaten, waar ze een band mee hebben?

ik ben hard op zoek naar een andere gastouder, maar het is niet gemakkelijk, ik heb geen opa's en oma's, broers of zussen of buurvrouwen die willen/kunnen oppassen, ik kan niet bij de bso terecht (in de zorg werk je onregelmatig, dus geen vaste dagen afname).

dus 3 opties
a) stoppen met werken, verhuizen, verdrietige kindertjes en verdrietige mama
b) nieuwe gecertificeerde gastouder vinden (erg moeilijk)
c) oppas vinden die het zwart wil doen (mag niet, kost me mijn halve salaris en ook erg moeilijk)

TEKEN DE PETITIE OP http://WWW.BEHOUDGASTOUDERS.NL

Mijn kinderen en nog veel meer staan wel degelijk per 1 januari op straat!!!

nog even voor simone: we zullen je missen!!!

KarinCo
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:13

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door KarinCo »

De regels zijn volgens mij niet ingesteld om fraude bij Gastouderbureaus aan te pakken. Waarom mag een bedrijf dat bemiddelt en werk verzet voor anderen geen geld verdienen? De 'fraude' zit em in de mogelijkheden die er waren met het aanvragen van subsidie. Dat ligt dus niet bij de Gastouderbureaus en de gastouders, maar bij de eerdere regeling van de regering en bij de vraagouders.

De vraagouders konden de oppasuren zodanig opvoeren, dat ze meer subsidie dan nodig konden ontvangen. Het viel natuurlijk niet te controleren of er op die opgegeven uren ook daadwerkelijk op de kinderen gepast werd. Daarbij konden gastouders ook nog eens gewoon alle kosten die ze maakten als aftrekpost opgeven. Leuk, dagje Efteling, hoppakee aftrekpost! Luiers kopen, aftrekpost. Terwijl zoiets in veel gevallen helemaal niet nodig is, tenzij je een gastouder bent die eigenlijk een soort alternatief kinderdagverblijf heeft.

In mijn optiek is het dan ook zo dat de overheid de subsidieregeling in eerste instantie veel te ruim had opgezet. The sky was the limit. Tsja, dat kon niet goed gaan. Nu zegt de overheid onder het mom van professionalisering allerlei regels in te stellen die ouderwets oppassen 'onmogelijk' zou maken. Dat is natuurlijk niet zo. Wij houden van verworven rechten. Dat klopt. Dus je moet scheiden dat er opeens een paar jaar mogelijkheden waren om oma geld te laten verdienen met oppassen op de kinderen. Dat is nu voorbij. Dus misschien maar terug naar 'hoe het vroeger' ging? Oma wil in de meeste gevallen niet per se verdienen aan de kinderen.

Maar onder het mom van professionalisering is het niet gek dat Gastouders die al jaren structureel op diverse kinderen passen, en het ook als een soort van baan zien, nu wel bekwaamheid moeten tonen. Dat zijn de waarden en normen die we in Nederland wel willen handhaven t.a.v. onze kinderen, denk ik. Die mensen zijn toch wel een soort van ondernemers en daar mag wat van verwacht worden. Het is en blijft kinderopvang.

Ik moet wel zeggen: eraan voldoen is erg veel werk! Het is een investering voor de lange termijn, denk ik. En ik begrijp gastouders die bij toeval officieel gastouder zijn geworden, door de eerdere subsidiemogelijkheden voor de vraagouders, wanneer ze geen zin hebben om voor liefdewerk naar school te moeten of bekwaamheid te tonen. Het is dan aan de ouders van de kinderen hoe ze hun kinderopvang willen/kunnen regelen. Gesubsidieerd of niet.

sharpeilady40
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:40

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door sharpeilady40 »

ik vind het ook belachelijk dat je niet op het zelf de adres mag wonen als je oppaskind,mijn kleindochter woont met haar moeder (mijn dochter )nog bij mij.Ze kan nog geen huis vinden vandaar.Het feit is waar ze ook woont ,mijn dochter moet werken.Doordat mijn dochter een baan heeft met 3 verschillende shiften,dus vroege ,late en nachtdienst,kan er ook geen opvang worden gevonden,en WAAROM in een ander bed moeten slapen als het gewoon in je eigen bedje kan.Ik krijg dus vanaf 1januari niet meer betaald voor het oppassen op mijn kleindochter ,ALLEEN OMDAT WIJ OP HET ZELFDE ADRES WONEN.groetjes van oma lina

thvm
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:56

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door thvm »

@ Liesjelies wat een onzin weer, het is duidelijk dat je zelf geen kinderen hebt. Ik ben alleenstaande ouder met een onregelmatige job en ''ope en oma'' die 300 km bij me vandaan wonen. Moet ik dan maar zelf voor mn kind gaan zorgen een uitkering trekken die de nederlandse belastingbetaler meer kost dan toeslag voor opvang? En wat over de gewone kinderopvang? Zelf op je kind passen of een ander is gewoon geen optie meer ( andere mensen werken ook ) daarbij klaag ik ook niet over dat de gemeentes op kosten van de belastingbetaler speciale honden-uitlaat veldjes aanleggen tegen overlast van hondepoep van bijvoorbeeld jouw hond ( nu je het toch over je hond hebt )

We leven nu eenmaal in een verzorgingsstaat. Punt!

Mijn dochter gaat al vanaf baby af aan naar een supergoede gastouder, ik kan niet anders want ben voor mn werk soms meerdere dagen achter elkaar in het buitenland. Mn dochter heeft echt haar tweede thuis daar en de gastouder is echt haar 2e moeder, ze hebben een band voor et leven gekregen, ik vraag me af of de staatssecretaris uberhaupt wel weet waarover ze praat om die kindjes dan maar gewoon naar de creche te brengen ( bij mij geen optie ) of anders mar bij opa en oma...ja das lekker makkelijk als die 300 km verderop wonen en mn dochter toch naar school gebracht zal moete worden. En die zogenaamde buurvrouw waar Dijksma het over heeft? Dat is een alleenstaande moeder meteen fulltime baan. Waar heeft dat mens het toch over. Daarbij rekent mijn gastouder 1,15 eur per uur minder dan creche ( waar honderduizenden kinderen heengaan ) en oh ja, mijn gastouder rekent alleen de uren dat ze opvangt en niet als de creche hier waar je verplicht 11 uur moet afnemen ook als je je kindje na 3 uurtjes alweer ophaalt.

Lijkt erop dat de Staatssecretaris een volledig verkeerde keuze maakt tussen goedkoop en duurkoop

Barbamams
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:07

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Barbamams »

Petitie zelfstandig, onafhankelijke gastuderopvang voor gast- en vraagouder.http://www.ipetitions.com/petition/bravo-gastouders/

Bravo, Branchevereniging voor Gastouders.

www.bravo-gastouders.nl

moeder3
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 11:15

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door moeder3 »

Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om als grootouders zo maar op te passen en als ouders het uit eigen zak te betalen.
Ik ben een alleenstaande moeder en mijn ouders hebben alleen aow die moeten dus er bij werken willen ze een beetje uitkomen.
Niks mis mee maar als ze werken kunnen ze niet op mijn kinderen passen en moet ik naar een kdv.
Het is dus voor ons een mooie oplossing mijn kinderen bij opa en oma en zij een bijbaan.
Wat is hier mis mee?
Ja tuurlijk toen mijn ouders het goed hadden hebben zij ook jaren opgepast en er niets voor gevraagd.
zij doen nu de opleiding,zijn al bijna klaar.
Gaan netjes elke week naar school,leren veel meer dan nodig voor een opa en oma die op hun eigen kleinkinderen passen,maar goed.
Maar als de opleiding afgeschafd wordt krijgen zij dan hun geld terug van deze opleiding?
Ik vind het dus erg makkelijk gezegd dat opa's en oma's maar voor niks op moeten passen.

knaber
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 10:58

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door knaber »

Ik denk dat veel schuld ligt bij de vraagouders, omdat oppasouders vaak niet weten dat de vraagouders veel geld ontvangen om op hun kinderen te laten passen.
Maar als U wel betaald wordt door de vraagouders let er dan wel op wat het U gaat kosten (U moet Inkomstensbelasting en Premie volksverzekering betalen en ook nog inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en kijk uit als nu nog huurtoeslag krijgt die kunt U al snel helemaal kwijt raken, DAT ALLES KAN U AL SNEL ENKELE HONDERDEN EURO'S PER MAAND KOSTEN.
Door alles door te rekenen ben ik er achter gekomen dat ik voor gemiddeld
47 uur per maand in totaal maar 83,30 euro verdiend heb dus 1,77 euro per uur.
Let ook op deze dingen want je denkt het wordt goed betaald ik ontving plm 8,50 per uur maar het resultaat viel vies tegen.

arthur2000

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Toch grappig.
Mijn vrouw is ontslagen wegens de crisis en omzetvermindering.
Tweede kindje is op komst. Nu hoeft ze niet meer aan het werk. We gaan niet het risico lopen dat we voor een klein baantje straks alle toeslag moeten terugbetalen.

Ons bin zuunig. Van 1300 euro valt ook wel rond te komen met alleen basiszaken.
Helaas maar het zat er ook wel een beetje in, de regeling was te mooi om waar te zijn.

npwtje
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:01

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door npwtje »

Ik denk dat veel schuld ligt bij de vraagouders.

sorry hoor Knaber
die opmerking schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

ik werk, ik betaal netjes belasting, geef keurig het aantal uren dat ik voor mijn kinderen oppas heb genoten door aan de belasting, krijg daar inderdaad wel een gedeelte van het aan het gastouderbureau betaald geld van terug.

maar om nou te zeggen dat veel schuld bij mij ligt?

haasje20
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 15:15

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door haasje20 »

Er wordt alleen maar gesproken over de opa en oma opvang en het feit dat deze opa's en oma's dus ook gewoon kosteloos kunnen gaan oppassen. Daar ben ik het volkomen mee eens.Schandalig dat sommige mensen fraude plegen terwijl zij in de luxe positie zitten dat ze mantelzorgers om hun heen hebben die hun kinderen willen opvangen!

Waar echter volledig aan voorbij wordt gegaan zijn de gastouders die de opvang voor ouders verzorgen die juist GEEN mantelzorgers hebben om hun kinderen op te vangen. Ouders die juist door lange wachlijsten gebruik maken van deze prima alternatieve manier van opvangen of die door het onflexibele van een kinderdagverblijf beter met een gastouder kunnen samenwerken, doordat bijvoorbeeld hun baan flexibele oppas vereist. Het zijn juist DEZE ouders en gastouders die flink de dupe worden van deze regeling. Ik vind dan ook dat de interviewster van radar de vraagstelling niet helemaal duidelijk gaf, zij had letterlijk moeten benoemen dat het juist gaat om de mensen die géén mensen uit hun eigen netwerk hebben en echt afhankelijk zijn van een gastouder. Nu kon de minister zich steeds "verschuilen'achter die opa en oma regeling.

Ik ben zelf medewerker bij een gastouderbureau waarbij zo'n 90% van ons klanten bestand GEEN gebruik maakt van opa of oma of de buurvrouw maar juist onze hulp inroept om een gastouder koppeling te maken. Deze mensen zitten nu met de handen in het haar want een groot deel van deze gastouders gaat nu stoppen en deze ouders moeten nu als de sodemieter hun kinderen op wachtlijsten van reguliere kinderopvang gaan plaatsen. En iedereen weet, deze zijn heeeeeel lang. In deze maatschappij van 2 verdieners is het ook niet weg gelegd om simpel te zeggen dat één van de ouders dan moet stoppen met werken, want in veel gevallen kan dat niet eens. Deze mensen hebben een 2de inkomen echt nodig. De regering heeft geen idee hoe en op welke manieren ze deze ouders en gastouders nu duperen!

irma77
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 15:09

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door irma77 »

Allereerst voor al die kortzichtige mensen die vinden dat tweeverdieners maar zelf hun opvang moeten gaan betalen of anders gewoon niet meer aan het werk moeten gaan, ik werk niet alleen voor mezelf, maar ook voor de maatschappij. Ik betaal hiermee belasting, zorg ervoor dat mijn moeder geen bijstandsuitkering hoeft aan te vragen. Ik voldoe aan mijn plicht voor mijn bijdrage aan de aow. Ik gooi mijn dure hbo-opleiding niet weg. Ik zorg er voor dat mensen met een verstandelijke beperking, goed begeleid en verzorgd hun dag doorkomen.

Ik hoop van harte dat deze uitzending van Radar iets uithaalt. Sinds 2 jaar werkt mijn moeder nu (ja, inderdaad zo'n oppasoma) voor mij als gastouder. Zelf werk ik in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Dat betekent 's ochtends om 7.15 op m'n werk staan of 's avonds om een uur of 23.00 thuis zijn. Mijn man werkt in de horeca. Dus werkt veel in de weekenden en feestdagen.

Werktijden die onmogelijk te combineren zijn met de reguliere kinderopvang. Gemiddeld heb ik 25 uur opvang nodig in de week. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik mijn moeder hiervoor betaal. Zij offert een groot deel van haar vrije tijd hiervan op. Bovendien zou ze anders in de bijstand hebben gezeten.

Dat hier een opleiding tegenover staat, vind ik geen onredelijke eis van de overheid. Mits hier voldoende tijd voor wordt gegeven en de vraagouders niet verantwoordelijk worden gehouden voor het niet behalen van het diploma. Maar Sharon Dijksma heeft nog een aantal andere regels bedacht, die ik heel erg vind. Het treft namelijk niet alleen de vraagouder en gastouder maar ook het kind.

Een gastouder mag straks nog maar op één adres oppassen omdat anders de GGD het te druk gaat krijgen. Dat is toch van de zotte? Hallo, we zitten midden in de kredietcrisis. Mooie kans om flink wat banen te creëeren, lijkt mij zo. Wat moeten al die gastouders aan huis, die maar 3 dagen per week mogen oppassen. Die moeten dan in het huis van een ander gaan vragen of ze er daar nog wat kinderen bij op mogen vangen? En wat te denken van die ouders, die late diensten draaien, waarvan hun kind eerst naar de gastouder gaat en later op de avond naar z'n bed wordt gebracht. Mag straks ook niet meer. Nee, het kind moet 's avonds om 23.00 uur nog over straat of het kind moet de hele nacht blijven slapen, wat ook weer geld kost.

Mijn moeder is gemotiveerd om haar certificaat te gaan halen, waar ik ontzettend blij mee ben. Daarnaast wil ik echter vanaf januari mijn eigen gastouderopvang starten. Ik heb er de opleiding voor maar nu staat er op de postbus 51 site dat een gastouder niet bij een andere gastouder mag werken. Natuurlijk kan ik niet meteen er van rond komen. Dus ik zal eerst een aantal dagen willen blijven werken in de zorg. Waarvoor ik het liefste mijn vertrouwde oppas behoud. Maar als ik deze zin letterlijk moet intepreteren dan mag dat straks dus niet meer.

Ik heb als eerste mijn situatie gemaild aan postbus 51 en als antwoord krijg ik een stukje tekst wat letterlijk van hun eigen site is geknipt en geplakt. Toen maar een mail gestuurd aan het implementatiebureau. Vervolgens krijg ik een mail terug met dat ze hierop het antwoord nog niet weten, dus weer afwachten.

Over een maand gaan de nieuwe regels gelden. Mijn moeder moet dan dus aan de opleidingseis gaan voldoen. Die ze voor 1 september moet gaan halen. Maar als ze niet bij mij mag werken, omdat ik ook gastouder ben, heeft ze die hele opleiding voor niets gedaan. Wat de staat ook weer geld kost.

Mijn dochter vind het heel erg dat oma straks waarschijnlijk niet meer op haar mag passen en dat ze naar een ander huis moet. Ze snapt er helemaal niets van en ik kan haar geen duidelijkheid geven want Den Haag heeft het nog niet eens op een rijtje.

Gesloten