Dit is eigenlijk een prachtvoorbeeld van hoe de tegenstanders van alternatieve geneeskunde met twee maten meten én hoe ze je woorden in de mond leggen. Zo word nu gezegd
waarom denk jij dat wanneer je zou aantonen dat de reguliere geneeskunde niet (zo goed) 'werkt', dat betekent dat de alternatieve geneeskunde dan wel (goed) 'werkt'? Want dat is de hele tendens van je verhalen.
terwijl ik dit absoluut niet heb gezegd. Het enige wat ik heb gezegd dat men dezelfde maten moet hanteren bij beide methodes wat ik hieronder nog eens zal trachten duidelijk te maken. Gezien de foutieve interpretatie van mijn woorden houd ik echter mijn hart vast. Mensen willen liever lezen wat ze willen lezen dan wat er staat, lijkt het wel.
We praten namelijk over een stijging van de levens
verwachting. Nu is een verwachting
per definitie al niet wetenschappelijk omdat het een schatting is die door heel veel factoren beinvloed word. Is chemo de oorzaak van de stijging van de levensverwachting? Daar is geen enkel bewijs voor. Er zijn direkt een aantal mogelijke andere oorzaken aan te wijzen:
1. Geluk. Dit is niet te kwantificeren en niet te controleren
2. Verandering van levensstijl. Zeker in het geval van Lance Armstrong is dit het geval en dit heeft een veel grotere invloed dat chemo ooit zal hebben.
3. Selectie. Het is duidelijk dat een aantal kankerpatienten voor chemo en al zijn bijwerkingen kiest en anderen niet. Degenen die er voor kiezen kiezen voor een extreem dure behandeling met extreem zware bijwerking voor een minimale en alleen geschatte stijging van de levensverwachting die ook nog eens heel klein is. Een stijging van 2% between op een levensverwachting van 10 jaar slechts 2.5 maand. Hoe groot is de kans dat de mensen die hier toch voor kiezen juist door hun instelling (never give up) al zorgen voor die stijging en dat het helemaal niets met de chemo te maken heeft maar puur met de mentale instelling van de patienten die er voor kiezen?
Kortom, er word hier over een extreem dure behandeling gesproken met extreme bijwerkingen waarvan de kans op een verbetering van de overlevingskansen mogelijk helemaal niets met de chemokuur te maken heeft en wat in elk geval alerminst bewezen is en zeker miniem is, zeker in het kader van wat je er voor op moet geven.
Hoe groot is de kans dat mensen die nu voor chemo kiezen exact dezelde kans op een verbetering van de levensverwachting zouden krijgen als ze bijvoorbeeld kurkuma zouden gebruiken en dat product door de artsen net zo gepromoot zou worden als chemo? Eén groot voordeel is in ellk geval de veel mindere tot zelfs ontbrekende bijwerkingen.
In hoeverre is de stijging in levensverwachting aantoonbaar door de chemo? Dat kán simpelweg niet bewezen worden omdat een heel aantal externe factoren meespelen die niet te controleren zijn. Want de enige manier om dit te bewijzen is door een aantal patienten die de keuze voor chemo maken een placebo te geven
met dezelfde bijwerkingen. Dat is totaal onacceptabel vanuit een ethisch standpunt maar zou wel de enige manier zijn om een gedegen en verifierbaar onderzoek te doen.
In hoeverre is het effect van chemo niet meer dan een placebo effect? In hoeverre is het type patient (niet opgeven/wel opgeven) dat de keuze maakt (wel/niet chemo) van invloed op de uitkomsten en niet de werking van de chemo zelf? Ook dit is niet te controleren.
Eén ding wat wél te controleren is zijn de enorme winsten die met chemo gemaakt worden en de verschrikkelijke bijwerkingen. Iets anders wat duidelijk word is dat chemo vaak voorgeschreven word terwijl nu duidelijk word dat bij een heel deel van de patienten het geen enkel nut heeft. Wat ook te controleren is is dat veel onderzoek dat gedaan word op zijn minst discutabel is.
Waarmee ik beslist niet wil zeggen dat we moeten stoppen met onderzoek naar chemo maar wél dat je met één maat moet meten als je regulier en alternatief met elkaar wilt vergelijken. Zo worden de video van Kees Braam afgefakkeld maar het 'bewijs' van Lance Armstrong de hemel ingeprezen. Terwijl zeker in het geval van Lance Armstrong het heel duidelijk is dat er een zeer ingrijpende verandering van levensstijl en mentale instelling heeft plaatsgevonden wat mogelijk van véél meer invloed op zijn herstel is geweest dan alle chemo bij elkaar. De invloed van je mentale instelling word steeds vaker bewezen van wezenlijke invloed te zijn. Kijk alleen maar naar het placebo effect: Je hoeft je mentale houding niet eens bewust te veranderen.