LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enquête consumenten over vendor lock-in. Invullers nodig!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
S.

Re: Enquête consumenten over vendor lock-in. Invullers nodig!

Ongelezen bericht door S. »

Zoohee!
WillemV heeft veel verstand van de handel en wandel van computers en hun gebruikers, verkopers, fabrikanten en software-ontwikkelaars.

Het is inderdaad zo dat 'de gewone consument' niet beter weet dan dat er maar enkele besturingssystemen zijn en hiermee gewoon akkoord gaan.
Het lijkt wel alsof we hierin geprogammeerd of mooi gezegd; geconditioneerd zijn.

En het is zo dat alle besturingssystemen en verschillende software in hun essentie qua bediening en gebruiksgemak weinig van elkaar verschillen.

Wij hebben ons zelf het tegendeel laten wijsmaken.

Groeten
Laatst gewijzigd door S. op 24 jan 2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

WillemV schreef:Dat is een leugen. Er zijn nog nooit laptops bij de grotere winkelketens aangeboden met Linux. Als BBCS denkt dat dat wel zo is, moet hij dat maar aantonen ook. Wat een onzin zeg.
Man, denk aan je hart. :roll:
Ik meen mij ook te herinneren dat ik wel eens laptops met Linux voorgeïnstalleerd voorbij heb zien komen, maar zelfs als dat niet zo zou zijn is dat nog geen reden om mensen voor leugenaar uit te maken.
WillemV schreef:Ik vind het wonderlijk dat de meeste mensen het monopolie van Microsoft altijd maar weer zo makkelijk accepteren en zelfs verdedigen.
Ik verdedig het niet, ik accepteer het wel. Ik heb belangrijkere problemen om me druk over te maken.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

S. schreef:Het lijkt wel alsof we hierin geprogammeerd of mooi gezegd; geconditioneerd zijn.
Dat heb je mooi geformuleerd.

klaas1978 schreef:
WillemV schreef:Dat is een leugen. Er zijn nog nooit laptops bij de grotere winkelketens aangeboden met Linux. Als BBCS denkt dat dat wel zo is, moet hij dat maar aantonen ook. Wat een onzin zeg.
Man, denk aan je hart.
Maak je maar niet druk hoor. Dat zit wel goed.
Ik meen mij ook te herinneren dat ik wel eens laptops met Linux voorgeïnstalleerd voorbij heb zien komen, maar zelfs als dat niet zo zou zijn is dat nog geen reden om mensen voor leugenaar uit te maken.
Dat herinner je je dan verkeerd. Bij de grotere winkelketens in Nederland zijn nog nooit laptops met GNU/Linux verkocht. Maar goed, jij maakt nog een voorbehoud. Dat zal ik geen leugen noemen. BBCS maakte daar geen voorbehoud in. Dan noem ik zo'n bewering een leugen totdat het tegendeel is aangetoond (waarbij ik strikt genomen BBCS dus niet voor leugenaar heb uitgemaakt).
Ik verdedig het niet, ik accepteer het wel.
Jawel, je verdedigde het monopoly van Microsoft wel. Dat kan iedereen teruglezen.
Ik heb belangrijkere problemen om me druk over te maken.
Waarom neem je dan de moeite om in dit topic berichten te plaatsen. :roll:

Niet dat er geen belangrijkere problemen zijn hoor. En wie is zich 'druk' aan het maken? Ik niet in ieder geval.

klaas1978

WillemV schreef:Maar goed, jij maakt nog een voorbehoud. Dat zal ik geen leugen noemen. BBCS maakte daar geen voorbehoud in. Dan noem ik zo'n bewering een leugen totdat het tegendeel is aangetoond (waarbij ik strikt genomen BBCS dus niet voor leugenaar heb uitgemaakt).
Het interesseert me niet wat jij precies onder een leugen verstaat, ik bedoel dat het je zou sieren als je je punt duidelijk zou weten te maken zonder de integriteit van je forumgenoten in twijfel te trekken.

BBCS

Ongelezen bericht door BBCS »

Voor alle duidelijkheid:

Ik ben heus voor een systeem waarbij de koper voor de koop of tijdens de koop kan bepalen welk besturingsysteem dat de koper wilt hebben.

No problem.

Echter zal een dergelijk systeem nooit ingevoerd worden, omdat dan de grootgrutters en electrowarenhuizen geen goedkope computers meer kunnen gaan verkopen, omdat zij dan zelf die computers moeten gaan installeren.

Dat is mijn punt.

En als iemand een desktop computer wilt hebben met Linux: no problem.

Als iemand een laptop wilt hebben met linux: dan kan dat ook geregeld worden.

Let wel op:
Wel voor de koop, niet na de koop.

Ook bij de meeste fabrikanten is dat geen probleem, alleen mag Windows niet eerst volledig worden geïnstalleerd, dan zit de koper eraan vast.

WillemV

@klaas1978
Prima dat jij daar zo over denkt. Verder nog wat inhoudelijks te melden? Geef bijvoorbeeld eens aan waarom jij het Monopoly van Microsoft probeert te verdedigen terwijl je zelf zegt dat je wel belangrijkere zaken hebt om je druk over te maken. Daar ben ik echt benieuwd naar.

Van BBCS begrijp ik dat wel. Die is detaillist in computers e.d. en heeft belang bij dat monopoly van Microsoft omdat hij geen verstand van Linux heeft en waarschijnlijk op OEM Windows licenties geld verdient.

WillemV

BBCS schreef:Voor alle duidelijkheid:

Ik ben heus voor een systeem waarbij de koper voor de koop of tijdens de koop kan bepalen welk besturingsysteem dat de koper wilt hebben.

No problem.
Jaja.
Echter zal een dergelijk systeem nooit ingevoerd worden, omdat dan de grootgrutters en electrowarenhuizen geen goedkope computers meer kunnen gaan verkopen, omdat zij dan zelf die computers moeten gaan installeren.
Hoe kom je daar nu weer bij? Waarom zouden die warenhuizen dat dan zelf moeten installeren? De fabrikanten leveren dan toch gewoon systemen uit met Windows, zonder OS of met een alternatief zoals bijvoorbeeld GNU/Linux. Je bent nu aan het zoeken naar 'problemen' om het monopoly van Microsoft te verdedigen.
Als iemand een laptop wilt hebben met linux: dan kan dat ook geregeld worden.
Daar geloof ik niets van, niet een merk laptop. Afgezien van Dell maar die worden niet in winkels verkocht.
Let wel op:
Wel voor de koop, niet na de koop.
Uiteraard.
Ook bij de meeste fabrikanten is dat geen probleem, alleen mag Windows niet eerst volledig worden geïnstalleerd, dan zit de koper eraan vast.
Kom eens met een voorbeeld dan. In Nederland dan natuurlijk hè.

BBCS

WillemV schreef:@klaas1978
Prima dat jij daar zo over denkt. Verder nog wat inhoudelijks te melden? Geef bijvoorbeeld eens aan waarom jij het Monopoly van Microsoft probeert te verdedigen terwijl je zelf zegt dat je wel belangrijkere zaken hebt om je druk over te maken. Daar ben ik echt benieuwd naar.

Van BBCS begrijp ik dat wel. Die is detaillist in computers e.d. en heeft belang bij dat monopoly van Microsoft omdat hij geen verstand van Linux heeft en waarschijnlijk op OEM Windows licenties geld verdient.
Jij bent gewoon een zeer grote leugenaar.

De bovenstaande uitspraak van jouw moet je terugnemen.
Omdat dit echt totaal nergens op slaat en zeer onjuist is.

klaas1978

WillemV schreef:@klaas1978
Prima dat jij daar zo over denkt. Verder nog wat inhoudelijks te melden?
Ik voel verder niet de behoefte om trollen te voeren. Als jij jezelf als winnaar van deze discussie wil zien dan kan ik daar mee leven.

WillemV

BBCS schreef:Jij bent gewoon een zeer grote leugenaar.
Het is geen leugen. In je vorige bericht toon je alweer aan dat dat niet gelogen is.

Maar het is je vergeven dat je mij een leugenaar noemt hoor.
De bovenstaande uitspraak van jouw moet je terugnemen.
Ik neem helemaal niks terug. Het is gewoon waar wat ik zeg.

@klaas1978
Wat een zwaktebod zeg. Om mij nu van trollen te beschuldigen. Geen inhoudelijke argumenten meer? Het zou je sieren om als je je punt duidelijk zou weten te maken, dit doet zonder de integriteit van je forumgenoten in twijfel te trekken.

BBCS

Ik ben hier klaar mee.

WillemV

BBCS schreef:Ik ben hier klaar mee.
Hier concludeer ik dan uit dat je je beweringen in je eerste bericht van deze pagina niet gaat bewijzen en dat die beweringen dus niet waar zijn. Hoe noemt men zoiets ook alweer? :wink:

BBCS

Als jij op deze manier mij iedere keer onderuit wilt gaan halen en op de man af speelt, dan pas ik.

Een goede discussie ben ik heus wel voor, maar niet op deze manier.

Jij bent bezig met trollen en flamen, en daar heb ik totaal geen zin in.

WillemV

@BBCS

Niet zo zielig doen nu a.u.b. Jij loopt hier al jaren allerlei onwaarheden te verkondigen en zodra mensen daar dan kritische vragen over stellen, ga jij het zelf vaak op de man spelen. Daar is zelfs nog een, door jouw geopend topic over geweest wat door de moderators gelukkig verwijderd is.

Maar ga nu maar eerst eens je beweringen bewijzen. Want die kloppen volgens mij niet en het wordt veel te off-topic zo.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

BBCS schreef:Als jij op deze manier mij iedere keer onderuit wilt gaan halen en op de man af speelt, dan pas ik.

Een goede discussie ben ik heus wel voor, maar niet op deze manier.

Jij bent bezig met trollen en flamen, en daar heb ik totaal geen zin in.
amper terug en je komt alweer in dezelfde onzin terecht :(

Je bewijst vooralsnog wederom niets ( net zoals hiervoor )..

WillemV

Laat ik maar weer eens een on-topic bericht plaatsen over vendor lock-in.

Wanneer je een laptop of PC koopt staat daar naast Windows ook vaak andere software op. Zoals bijvoorbeeld antivirussoftware van Norton. Het betreft dan een probeer versie die zeg 30 dagen werkt waarna je, om deze software te willen blijven gebruiken, een licentie aan moet schaffen.

Maar waarom gebeurt dat nu eigenlijk met het OS zelf, Windows niet? Er zouden zelfs bij aanschaf twee OS'en op kunnen staan. Bijvoorbeeld Windows en GNU/Linux. Bij de eerste keer opstarten moet je dan kiezen tussen Windows of Linux met als waarschuwing bij Windows dat je na een bepaalde periode een bedrag moet betalen om Windows te kunnen blijven gebruiken. Dat is technisch gezien geen enkel probleem. Natuurlijk blijft het dan mogelijk om in de winkel die Windows licentie alvast te betalen en je bij de eerste keer opstarten een code invoert zodat Windows meteen permanent te gebruiken is.

Blijkbaar is Microsoft machtig genoeg om de huidige situatie in stand te houden. Dat krijg je nu eenmaal met monopolisten.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

WillemV schreef:Blijkbaar is Microsoft machtig genoeg om de huidige situatie in stand te houden. Dat krijg je nu eenmaal met monopolisten.
Tja - zelfs de 'macht' van de EU kan MS niet breken.
Dus wat kunnen een handvol consumenten dan nog betekenen?

Wat mij echter wel steekt is dat waar het Microsoft aangaat, iedereen er over valt.
Maar de koppelverkoop (of lock in) van Apple word niet over gepraat.
Want, als je op een PC of Windows, of Linux, of BeOS, of.. moet kunnen zetten, zou dat op een apple ook moeten kunnen - toch? Maar op apple kan alleen apple.
Met de iPod moet je iTunes gebruiken etc. (let wel - ik vind dit logisch - maar het is wel krom dat de ene er op aangevallen word, maar de andere niet)

En, hoe je het ook bekijkt - de marketing van Microsoft grenst aan het geniale - anders was men nooit zo groot geworden, toch?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Guardian72 schreef:
WillemV schreef:Blijkbaar is Microsoft machtig genoeg om de huidige situatie in stand te houden. Dat krijg je nu eenmaal met monopolisten.
Tja - zelfs de 'macht' van de EU kan MS niet breken.
Dus wat kunnen een handvol consumenten dan nog betekenen?

Wat mij echter wel steekt is dat waar het Microsoft aangaat, iedereen er over valt.
Want, als je op een PC of Windows, of Linux, of BeOS, of.. moet kunnen zetten, zou dat op een apple ook moeten kunnen - toch? Maar op apple kan alleen apple.
Met de iPod moet je iTunes gebruiken etc. (let wel - ik vind dit logisch - maar het is wel krom dat de ene er op aangevallen word, maar de andere niet)

En, hoe je het ook bekijkt - de marketing van Microsoft grenst aan het geniale - anders was men nooit zo groot geworden, toch?
Niet helemaal vergelijkbaar..
Apple maakt zelf hardware.. Die is zo specifiek dat in principe alleen Apple-software daarop draait (principe, alles is mogelijk).
Het is niet zo dat zij winkeliers dwingen om pc's te verkopen ( dus andermans hardware ) met software van Apple.
Zij verkopen hun eigen produkt met hun eigen produkt met hun eigen software... Dat mag.

Wat ze niet doen is concurrenten uit de markt kopen of wegdrukken zoals Microsoft bijv. heeft gedaan
met Netscape en IE. Microsoft verkoopt geen hardware, enkel software, maar probeert toch middels druk deze markt te beheersen..

Overigens zijn er voor iTunes ook zat alternatieven... Het moet dus helemaal niet per se op die manier.. Het wordt klanten ook niet onmogelijk gemaakt door Apple om alternatieven te gebruiken.. Ze ondersteunen het enkel niet..

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Code: Selecteer alles

Microsoft verkoopt geen hardware, enkel software, maar probeert toch middels druk deze markt te beheersen.. 
Geen PC`s mischien. Maar de Zune, muizen, keyboards etc. vallen toch echt onder hardware.

Was de Zune ook alleen met Media player te gebruiken?

WillemV

Guardian72 schreef:Wat mij echter wel steekt is dat waar het Microsoft aangaat, iedereen er over valt.
In dit topic gaat het inderdaad veel over Microsoft. Maar er zijn hier op Trosrader best weleens discussies geweest over de koppelverkoop van Apple.

Maar deze koppelverkoop van Apple is niet zo'n probleem als bij Microsoft. Apple heeft in tegenstelling tot Micosoft geen monopoly op de desktop markt. Er kan tenslotte maar één monopolist op dezelfde markt bestaan. :wink:
Dat klopt niet. Apple heeft het zelf mogelijk gemaakt, met het standaard meegeleverde programma "Boot Camp", om naast OS X ook Windows op de Mac te installeren.
Als je Windows hebt geïnstalleerd, kun je je Mac met Mac OS X of met Windows opstarten.
http://www.apple.com/nl/macosx/what-is- ... ility.html
Ook met de iPod heeft Apple geen monopoly op de MP3/4 spelers markt. Bovendien wordt Apple hier best wel vaak op aangevallen.

Gesloten