LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptops van Acer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sindela
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2009 18:02

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door sindela »

Op 24 maart 2007 een notebook van het merk Acer 9302WSMi gekocht voor € 999,-. Op 17 maart 2010 start deze niet meer op en het moederbord is vermoedelijk al stuk. Dus het gekochte product beantwoordt niet aan de overeenkomst. Maar de garantie http://www.paradigit.nl/?pageid=190 verteld heel trots dat er een garantie van twee jaar is gegeven.

Vanaf het trosradar forum lees je dat deze termijn onredelijk kort is en de termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. “Het gekochte is gezien zijn aard veel langer probleemloos te gebruiken.”

Ik heb dan ook vriendelijk op 22 maart bij Paradigit, Nachtegaalstraat in Utrecht verzocht om de gekochte notebook kosteloos te herstellen. Dat is door Paradigit botweg geweigerd. Ze wilden ook de voorbeeld brief niet aannemen want dat moet via het hoofdkantoor.
Nog een e-mail bericht (geen fax aanwezig?) aan het hoofdkantoor verstuurd en kreeg daar netjes op de afgesproken tijd een medewerker aan de lijn maar ze zeggen dat ze juridisch voldoen aan dwingende consumentenrecht. Einde verhaal.

Of kan je recht verhalen via de vakbond of consumentenbond en wil je daar al je energie in steken?
De kreet dat Paradigit Beste Computerspeciaalzaak voor vierde jaar op rij! Snap ik dan ook niet, wie dan stemt er op zo’n winkelketen of zijn ze nog de beste van de dozenschuivers?

Dat betekend in de praktijk dat een notebook na 24 maanden afgeschreven mag zijn want als je het moederbord moet vervangen binnen 36 maanden betaal je volgens de formule grotendeels tot volledig zelf de reparatie. Verlenging van de economische levensduur is de kreet… Bij Paradigit kost, als je pech heb, een computer dus +/- 500,- per jaar.

Wanneer komt er echte wetgeving dat je gewoon minimaal 5 jaar zonder problemen met een computer moet kunnen werken?

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

Probeer het eens hier en geef op, dat Paradigit niet wil meewerken:
http://www.acer.nl/acer/service.do?Lang ... 1573060975
succes

sindela
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2009 18:02

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door sindela »

De energie te verspillen om daar iets te bereiken heb ik niet gewaagd... als je alle verhalen op internet zo leest dan kan je je tijd beter besteden :(

Op http://link.marktplaats.nl/330808357 iemand in Bussum gevonden die voor een paar tientjes de (fabricatie) fout kon herstellen. En een positieve opmerking gegeven:
Ondanks dat de notebook nog geen 3 jaar oud was startte deze niet meer op. Paradigit geeft maar 2 jaar garantie samen met de service van Acer is de consumentengarantie om te huilen (rep. zou 600,- gaan kosten; heb je nieuwe voor....) Blijkbaar is de koeling van de GPU slecht vastgemaakt en komt deze los door de warmte.
Met een uurtje werkt is de fabrieksblunder hersteld en is de notebook weer bruikbaar. Prima service en een nette prijs; daar kan Paradigit wat van leren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door BBCS »

sindela schreef: Wanneer komt er echte wetgeving dat je gewoon minimaal 5 jaar zonder problemen met een computer moet kunnen werken?[/i]
Die komt er niet.

De huidige regelgeving is duidelijk genoeg, alleen accepteren de meeste commerciële "consumenten" organisaties die niet.

Die willen af van het huidige garantiewetgeving, maar willen een regelgeving waarin duidelijk wordt aangegeven dat de koper gedurende de gemiddelde levensduur of technische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie.
De gedachte hiervan is alles gelijk trekken.

Dus dan mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste DeWalt of Makita.

En in de praktijk is dat totaal niet haalbaar, dus die wens van die organisaties kan niet doorgaan.

Ook bij de computers is dat zo.

In theorie mooi bedacht, alleen is dat in de praktijk niet uitvoerbaar.
En dan kunnen wel de regels worden ingevoerd, maar dan moeten die in de praktijk wel uitvoerbaar zijn.

Dus gooi aub die gedachte van dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gelijk weg: is niet uitvoerbaar.

Ook moet niet vergeten worden dat de gemiddelde levensduur per merk en per type verschillend kunnen zijn, en dit ook verschillend is.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

sindela schreef:Op 24 maart 2007 een notebook van het merk Acer 9302WSMi gekocht voor € 999,-. Op 17 maart 2010 start deze niet meer op en het moederbord is vermoedelijk al stuk. Dus het gekochte product beantwoordt niet aan de overeenkomst. Maar de garantie http://www.paradigit.nl/?pageid=190 verteld heel trots dat er een garantie van twee jaar is gegeven.

Vanaf het trosradar forum lees je dat deze termijn onredelijk kort is en de termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. “Het gekochte is gezien zijn aard veel langer probleemloos te gebruiken.”

Ik heb dan ook vriendelijk op 22 maart bij Paradigit, Nachtegaalstraat in Utrecht verzocht om de gekochte notebook kosteloos te herstellen. Dat is door Paradigit botweg geweigerd. Ze wilden ook de voorbeeld brief niet aannemen want dat moet via het hoofdkantoor.
Nog een e-mail bericht (geen fax aanwezig?) aan het hoofdkantoor verstuurd en kreeg daar netjes op de afgesproken tijd een medewerker aan de lijn maar ze zeggen dat ze juridisch voldoen aan dwingende consumentenrecht. Einde verhaal.

Of kan je recht verhalen via de vakbond of consumentenbond en wil je daar al je energie in steken?
De kreet dat Paradigit Beste Computerspeciaalzaak voor vierde jaar op rij! Snap ik dan ook niet, wie dan stemt er op zo’n winkelketen of zijn ze nog de beste van de dozenschuivers?

Dat betekend in de praktijk dat een notebook na 24 maanden afgeschreven mag zijn want als je het moederbord moet vervangen binnen 36 maanden betaal je volgens de formule grotendeels tot volledig zelf de reparatie. Verlenging van de economische levensduur is de kreet… Bij Paradigit kost, als je pech heb, een computer dus +/- 500,- per jaar.

Wanneer komt er echte wetgeving dat je gewoon minimaal 5 jaar zonder problemen met een computer moet kunnen werken?
Gelukkig is jou geholpen.
In nog geen 2 dagen van je probleem af, geweldig !

sindela
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2009 18:02

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door sindela »

Dus gooi aub die gedachte van dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gelijk weg: is niet uitvoerbaar.
Ook moet niet vergeten worden dat de gemiddelde levensduur per merk en per type verschillend kunnen zijn, en dit ook verschillend is.
Helaas BBCS, dat zou wel kunnen, je mag verwachten dat iets minimaal een bepaalde tijd mee gaat, dat er kwaliteit verschil is doet daar niet vanaf.
Maar als we accepteren dat een PC of notebook per jaar 500,- afschrijven dan moet je niet met jaartallen spreken maar met bedragen.
Dit is een fabricatiefout en zou helemaal verholpen moeten worden. Als het een auto is moet die ook terug naar de garage en en spreken we ook niet over verlening van de levensduur.
Maar we accepteren steeds meer de middelmatige kwaliteit (Windows is daar het voorbeeld van) en durven niet op te treden en helaas vaak heb je ook geen keus.
Dan alleen door massaal een product of winkel via de media van de markt te laten verdwijnen door slechte reclame te maken en dat kan hier.
Wat mij betreft kan Acer en Paradigit de zaak sluiten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door BBCS »

sindela schreef:
Dus gooi aub die gedachte van dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gelijk weg: is niet uitvoerbaar.
Ook moet niet vergeten worden dat de gemiddelde levensduur per merk en per type verschillend kunnen zijn, en dit ook verschillend is.
Helaas BBCS, dat zou wel kunnen, je mag verwachten dat iets minimaal een bepaalde tijd mee gaat, dat er kwaliteit verschil is doet daar niet vanaf.
Dat is het probleem: de fabrikanten geven je die garantie niet.
Die verwachting wordt door die commerciële organisaties gezegd dat je dat mag verwachten, terwijl de wetgeving dat recht je helemaal niet toekent.

Noch de Nederlandse wetgeving, noch de Europese Richtlijn, noch de fabrikant en noch de winkelier geven aan dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan.
Noch de Nederlandse wetgeving en noch de Europese Richtlijn schrijven voor dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee behoren te gaan en als het product dan toch binnen de gemiddelde levensduur kapot gaat, dat je dan op voorhand al recht op kosteloze reparatie hebt of recht op garantie hebt gedurende de gemiddelde levensduur.
sindela schreef: Maar als we accepteren dat een PC of notebook per jaar 500,- afschrijven dan moet je niet met jaartallen spreken maar met bedragen.
Er zit een groot verschil in de belasting technische afschrijving en de werkelijke Economische levensduur.
Dat is dus echt geen 5 jaar.
Voor computers en laptops is de economische levensduur 2 tot 3 jaar, en zeker geen 5 jaar.
sindela schreef: Dit is een fabricatiefout en zou helemaal verholpen moeten worden. Als het een auto is moet die ook terug naar de garage en en spreken we ook niet over verlening van de levensduur.
Als het product ouder is dan 6 maanden, dan dient de koper met het keiharde bewijs te komen dat het een fabricage fout is. Dit is in de wet zo geregeld.

sindela schreef: Maar we accepteren steeds meer de middelmatige kwaliteit (Windows is daar het voorbeeld van) en durven niet op te treden en helaas vaak heb je ook geen keus.
Dan alleen door massaal een product of winkel via de media van de markt te laten verdwijnen door slechte reclame te maken en dat kan hier.
De consument is zelf schuld aan dat er producten zijn van slechte kwaliteit: immers vind de huidige consument de aanschafprijs belangrijker dan de kwaliteit en de service van een winkel.
Als merk B goedkoper is dan merk A, dan kiest men ervoor om merk B te kopen, omdat die goedkoper is. De kwaliteit is van ondergeschikt belang.

Ook koopt men liever bij een winkel die qua service wat minder is en waar de producten wat van mindere kwaliteit is: omdat die nu eenmaal goedkoper is dan een winkel die kwaliteit levert en waar de service in orde is.

Daardoor blijven de rotte appels tussen de winkelieren en de fabrikanten bestaan.

sindela schreef:Op 24 maart 2007 een notebook van het merk Acer 9302WSMi gekocht voor € 999,-. Op 17 maart 2010 start deze niet meer op en het moederbord is vermoedelijk al stuk.
De laptop is dan op een paar dagen na 3 jaar oud.
Dus economisch gezien niets meer waard.
De fabrikanten zullen dan ook niet meer tot kosteloze reparatie of vervanging overgaan.
Als in de koopovereenkomst staat dat de laptop 3 jaar mee behoort te gaan of dat er 3 jaar garantie op zit, dan alleen kan een kosteloze reparatie of vervanging worden afgedwongen.
Volgens de Nederlandse wetgeving is het zo dat in principe alle kosten voor je rekening komt en je geen recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.
De rechters houden wel een verdeel sleutel aan die de leeftijd van de laptop deelt door de economische levensduur.
In maanden is dat 36/36, en dat betekent dat alle kosten voor je rekening komt.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

sindela schreef:De energie te verspillen om daar iets te bereiken heb ik niet gewaagd... als je alle verhalen op internet zo leest dan kan je je tijd beter besteden :(

Op http://link.marktplaats.nl/330808357 iemand in Bussum gevonden die voor een paar tientjes de (fabricatie) fout kon herstellen. En een positieve opmerking gegeven:
Ondanks dat de notebook nog geen 3 jaar oud was startte deze niet meer op. Paradigit geeft maar 2 jaar garantie samen met de service van Acer is de consumentengarantie om te huilen (rep. zou 600,- gaan kosten; heb je nieuwe voor....) Blijkbaar is de koeling van de GPU slecht vastgemaakt en komt deze los door de warmte.
Met een uurtje werkt is de fabrieksblunder hersteld en is de notebook weer bruikbaar. Prima service en een nette prijs; daar kan Paradigit wat van leren.
@sindela
even off topic:
Heb je een adres voor mij, van deze reparateur.
Doe maar via PB.

sindela
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2009 18:02

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door sindela »

bayer113
Op http://link.marktplaats.nl/330808357 iemand in Bussum gevonden die voor een paar tientjes de (fabricatie) fout kon herstellen.
Als je op de bovenstaande link klikt dan kan je via een e-mail contact opnemen.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

sindela schreef:bayer113
Op http://link.marktplaats.nl/330808357 iemand in Bussum gevonden die voor een paar tientjes de (fabricatie) fout kon herstellen.
Als je op de bovenstaande link klikt dan kan je via een e-mail contact opnemen.
Heb ik gedaan, maar na 2 mailtjes
geen contact meer!

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

bayer113 schreef:
sindela schreef:bayer113
Op http://link.marktplaats.nl/330808357 iemand in Bussum gevonden die voor een paar tientjes de (fabricatie) fout kon herstellen.
Als je op de bovenstaande link klikt dan kan je via een e-mail contact opnemen.
Heb ik gedaan, maar na 2 mailtjes
geen contact meer!
@sindela:
Helaas heb je geen PB, anders had ik jou zo benaderd.
Wat is zo top secret, om mij het adres te geven.
Is het illegaal, Familie ...........
Zoals reeds geschreven, geen kontakt meer gehad, dus vraag ik het nog eens beleefd; Stuur mij het adres , dan kan ik zo kontakt zoeken.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

[/quote]
Als je op de bovenstaande link klikt dan kan je via een e-mail contact opnemen.[/quote]
Heb ik gedaan, maar na 2 mailtjes
geen contact meer![/quote]
@sindela:
Helaas heb je geen PB, anders had ik jou zo benaderd.
Wat is zo top secret, om mij het adres te geven.
Is het illegaal, Familie ...........
Zoals reeds geschreven, geen kontakt meer gehad, dus vraag ik het nog eens beleefd; Stuur mij het adres , dan kan ik zo kontakt zoeken.[/quote]



Ik denk, wij hebben het hier met het misbruik van het Forum te doen.
Naar dat ik deze vragen heb gesteld, geen aantwoord meer van Sindela en plots is ook de link en de resterenden advertentie's van de goede Acer reparateur verdwenen.
Voor mij was dit gewoon een opgezet artikel en Sindela zien wij niet meer terug!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik mag niks zeggen.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

BBCS schreef:Ik mag niks zeggen.
Dat lees ik!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik bedoel: geen reclame maken.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

BBCS schreef:Ik bedoel: geen reclame maken.
Wat een onzin !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door BBCS »

bayer113 schreef:
BBCS schreef:Ik bedoel: geen reclame maken.
Wat een onzin !
Geen onzin, hoor.

Ik repareer ook laptops.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door malaga »

BBCS schreef:
bayer113 schreef:
BBCS schreef:Ik bedoel: geen reclame maken.
Wat een onzin !
Geen onzin, hoor.

Ik repareer ook laptops.
Dat weten wij reeds, naar je uitgebreide docu met foto`s !
Maar jou aantwoorden op dit slaan natuurlijk op niets !

[/quote]
Ik repareer ook laptops.[/quote]

Zo kan je het natuurlijk ook doen !!

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als in de koopovereenkomst staat dat de laptop 3 jaar mee behoort te gaan of dat er 3 jaar garantie op zit, dan alleen kan een kosteloze reparatie of vervanging worden afgedwongen.
Dit is een leugen en dat weet je.
BBCS schreef:De rechters houden wel een verdeel sleutel aan die de leeftijd van de laptop deelt door de economische levensduur.
In maanden is dat 36/36, en dat betekent dat alle kosten voor je rekening komt.
Ook dit is een leugen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Laptops van Acer

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

alfatrion schreef:
BBCS schreef:Als in de koopovereenkomst staat dat de laptop 3 jaar mee behoort te gaan of dat er 3 jaar garantie op zit, dan alleen kan een kosteloze reparatie of vervanging worden afgedwongen.
Dit is een leugen en dat weet je.
BBCS schreef:De rechters houden wel een verdeel sleutel aan die de leeftijd van de laptop deelt door de economische levensduur.
In maanden is dat 36/36, en dat betekent dat alle kosten voor je rekening komt.
Ook dit is een leugen.
Ik denk toch dat BCCS voor een groot deel gelijk heeft. Het is wel afhankelijk van wat de rechter als economische levensduur ziet.. ik denk persoonlijk dat 3 jaar voor en laptop een redelijk termijn is (afhankelijk van de aanschafprijs, een ding van 300 euro mag ook eerder afgeschreven zijn).

Gesloten