LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop mag beslist niet meer terug

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.

Vind u het moeten kunnen dat winkels uitverkoopartikelen niet meer terug hoeven nemen?

A: Ja tuurlijk, gekocht is gekocht, jammer dan voor de koper
34
72%
B: Ik zou werkelijk niet inzien waarom. Als men de bon en een onbeschadigd artikel retour brengt, moet je gewoon je geld terug kun krijgen
13
28%
C: Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 47

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door elmo43 »

Jij hebt waarschijnlijk de eerste eenmanszaak met medewerkers
De zaak is van mijn man, en wij werken met zijn 2en. :wink:

Menasor_2002
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2010 18:50

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Menasor_2002 »

wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van
Dat is nu juist het begin van de ellende, en hoogst onethisch. :twisted:

Toolboy

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Toolboy »

Menasor_2002 schreef:wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:

De spyker op z`n kop door deze praktijken willen de grootwinkel ketens vaak geen gezeur!!!, en is de kleine ondernemer de klos.

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

Een product is ondeugelijk als het niet de eigenschappen heeft welke in de koopovereenkomst vermeld is.

Als een product na 2 jaar defect gaat en er zit maar 1 jaar garantie op, dan wilt dat nog niet automatisch zeggen dat het product ondeugelijk of non-conform is.
De spyker op z`n kop door deze praktijken willen de grootwinkel ketens vaak geen gezeur!!!, en is de kleine ondernemer de klos.
De fabrikanten en groothandels handelen gewoon volgens het Nederlands rechtsysteem en volgens de Nederlandse wetboeken.

Dat dit anders is dan wat de consumentenorganisaties willen, is punt twee.

Maar nu wijken we af.

De vraag is of een winkelier verplicht is om een product terug te nemen.
Het antwoord is neen.
Behalve als het in het koopcontract staat, of als het product niet in orde is.
Daarnaast is het aan de goede wil van de winkelier of hij een product terugneemt of niet.
Wettelijk gezien heb je als consument dat recht niet.

Toolboy

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Toolboy »

Menasor_2002 schreef:wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:
bbcs heeft u deze posting gemist.
Geeft toch duidelijk aan hoe het met de normen en waarden is in dit land.
U geeft een reactie op een reactie.

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

Toolboy schreef:
Menasor_2002 schreef:wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:
bbcs heeft u deze posting gemist.
Geeft toch duidelijk aan hoe het met de normen en waarden is in dit land.
U geeft een reactie op een reactie.

T
Dat valt dan weer onder fraude.

En als het product ouder dan 6 maanden is, moet de koper met het bewijs komen dat het product ondeugelijk is en dat het probleem niet door hemzelf veroorzaakt is.

Toolboy

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Toolboy »

bbcs: Moge duidelijk zijn dat u dit al eerder had kunnen lezen.
On eerlij[quote="Menasor_2002"]wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:[/quote Het antwoord was al geschreven .
Deze poster geeft duidelijk aan hoe het nu is!!

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

Toolboy schreef:bbcs: Moge duidelijk zijn dat u dit al eerder had kunnen lezen.
On eerlij
Menasor_2002 schreef:wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van :evil:[/quote Het antwoord was al geschreven .
Deze poster geeft duidelijk aan hoe het nu is!!

T
De mentaliteit is zeker:

IK MOET EN IK ZAL GEDURENDE DE GEMIDDELDE LEVENSDUUR GARANTIE KRIJGEN, NIET GOEDSCHIKS DAN KWAADSCHIKS. EN OF IK ER VOLGENS DE WETGEVING RECHT OP HEB OF NIET, DOET ER NIET TOE!

Nee toch? :shock:

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

wat een gezeur , dan zorg je dat het product niet deugdelijk is als je teruggaat heb je nergens last van
Dus als ik het goed begrijp gaat het volgens Menasor zo:

Ik koop een nieuwe auto, en binnen het jaar rijd ik 40.000 kilometer. Banden versleten. Blablabla, maar ik krijg geen nieuwe, ondanks garantie, conformiteit, enzovoorts.

Dat mep ik een paar flinke deuken in de portieren, trap de ruiten kapot en steek de motor in de fik.

Vervolgens heb ik recht op een spiksplinternieuw exemplaar, immers, ik heb garantie, het produkt is niet deugdelijk, en ik was niet degene die de schade veroorzaakt had. Echt niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

De verwarring ontstaat doordat een aantal advocaten in de media hebben gezegd dat je van een product datgene ervan mag verwachten wat je als consument er van verwacht, of iets dergelijks.

De wetgeving zegt dat je datgene van een product mag verwachten wat de koopovereenkomst omschrijft.

De fout die veel mensen bij het kopen van een product maken is achteraf kijken of het product wel aan hun wensen voldoet.
De mensen behoren dat voor de koop kenbaar te maken.
Twijfelt men, dan dient men bij de winkelier of bij de fabrikant informeren of het product wel voldoet aan hun wensen.
Vooronderzoek noemt men dat.
En de consument is dat zeker verplicht.

Ik stoor me ook aan dat mensen bij de Aldi een printer gaan kopen die in de aanbieding is en later erachter komen dat de printer niet datgene kan wat men ervan verwachte.
Logisch, omdat men van te voren niet gekeken heeft of dat product wel datgene kon wat men er mee wilt doen.
En men gaat dan massaal die printer terugbrengen onder de noemer van de non-conformiteit.

De wetgeving gaat ook niet met die mensen mee.
De Nederlandse wetgeving en ook de Europese richtlijn omschrijven dat de koper voor de koop moet kijken of het product volgens zijn wensen en eisen is, en als de koop gesloten is, gaat men accoord met die producteigenschappen en kan men achteraf daar niet op terugkomen.
Blijkt nu dat het product niet volgens de koopovereenkomst of afspraak geleverd is, kan men wel daarop terugkomen en dient de verkopende partij kosteloos het product alsnog volgens de koopovereenkomst of afspraak te maken.

Duidelijker kan gewoon niet! :lol: :wink:

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat jij hiermee
De fout die veel mensen bij het kopen van een product maken is achteraf kijken of het product wel aan hun wensen voldoet.
De mensen behoren dat voor de koop kenbaar te maken.
is dit:

Zo ongeveer vanaf mijn geboorte ( :wink: ) ben ik brildragend. Echter, ik heb nogal agressief zweet. Brillen van roestvrijstaal houden het bij mij nog geen jaar uit, dan zit de corrosie er al op.

Ik wéét dat.

Dan kan ik naar de winkel rennen om de eerste de beste de goedkoopste bril te kopen, maar ik weet van tevoren al dat ik binnen het jaar terug kan omdat het montuur dan al bezig is te vergaan.

Wat ik hoor te doen, en ook daadwerkelijk doe, is dit voorleggen aan de winkelier. Welke monturen kan ik wel hebben. Tot nu toe is dat titanium, goud is het beste, maar dat kost nogal wat.

Het geeft geen pas om jaarlijks de ene na de andere opticien, onder het mom van garantie en conformiteit, met een schadepost op te zadelen terwijl ik weet waar het probleem ligt. Het probleem ligt bij mijn zweet. Dat kan ik niet op de opticien afwentelen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste BBCS
De verwarring ontstaat doordat een aantal advocaten in de media hebben gezegd dat je van een product datgene ervan mag verwachten wat je als consument er van verwacht
Dit is geen verwarring maar staat gewoon in het burgerlijk wetboek, en dat heb ik je nu al wel 4 keer verteld inclusief quotes van de betreffende wet-teksten.

Wil je nu gewoon niks aannemen of ben je nog stommer dan ....... ( aangepast door SR2, wegens beledigend taalgebruik).. :mrgreen:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

Men zegt vaak:
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.
Echter staat dat niet in de tekst.

In de tekst staat:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Dan heeft de regel:
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.
betrekking op de koopovereenkomst en dat wat er in de koopovereenkomst beloofd wordt, dat dat nagekomen moet worden en dat het product die eigenschappen moet bezitten welke in de koopovereenkomst is overeengekomen.

Het gaat er niet om wat je als consument er achteraf van verwacht.
Dus als er in de koopovereenkomst 1 jaar garantie vermeld is, heb je dus maar 1 jaar garantie en geen 3 jaar garantie.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

dit gaat nergens over..

Offtopic.. Het gaat hier over het terugbrengen van een artikel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door crazyme »

angel1978 schreef:dit gaat nergens over..

Offtopic.. Het gaat hier over het terugbrengen van een artikel
Precies.

Even de wereld omdraaien :

Wanneer ik in een bouwmarkt wat koop, dan laat ik altijd de losgetrokken en weer dichtgeplakte verpakkingen hangen. Er ontbreekt namelijk altijd wel iets in dat soort verpakkingen.

Wanneer iedereen dat doet blijft de winkel met die artikelen zitten.

Is dát fair ?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

crazyme schreef:
angel1978 schreef:dit gaat nergens over..

Offtopic.. Het gaat hier over het terugbrengen van een artikel
Precies.

Even de wereld omdraaien :

Wanneer ik in een bouwmarkt wat koop, dan laat ik altijd de losgetrokken en weer dichtgeplakte verpakkingen hangen. Er ontbreekt namelijk altijd wel iets in dat soort verpakkingen.

Wanneer iedereen dat doet blijft de winkel met die artikelen zitten.

Is dát fair ?
Dan besluit die winkelier dat de klanten de producten niet meer terug kan brengen.
Beginnen de klanten daar weer over te vallen.

Nogmaals:
In de normale winkel is:
koop=koop.
Het is aan de goed wil van de winkelier of hij een product terugneemt of niet.
De uitzondering hierop is als er iets mis is met het product.

Einde discussie.
Punt.

Tja, zo is het eenmaal. :wink:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door crazyme »

BBCS schreef: Einde discussie.
Punt.
Fijn dat jij uitgediscussieerd bent.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Tja, zo is BBCS nu eenmaal. :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

crazyme schreef:
BBCS schreef: Einde discussie.
Punt.
Fijn dat jij uitgediscussieerd bent.
Wat valt er over te discusiëren?

De regels zijn duidelijk. :lol:
Hoe jij of ik er over denken is niet van belang en doet er ook niet toe.
Al vindt jij dat jij het recht hebt om een product terug te brengen, dan is dat jouw mening.
Maar volgens de regels heb jij dat recht niet.
Zo simpel is het. :wink:
Nu kunnen we nog wel 20 pagina's hierover besteden, echter zal er niks aan veranderen: je hebt nu eenmaal niet het recht om een product terug te brengen en de winkelier hoeft geen product terug te nemen waarmee niets mankeert.

Als jij vind dat jij dat recht wel zou moeten hebben: ga dan een beklag doen bij de Nederlandse wetgever. Dat is de enige die het kan veranderen. :D

Gesloten