LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EFFEXOR

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
FashionSloerie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:40

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door FashionSloerie »

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even kwijt dat sommige mensen hier niet echt het concept "elkaar in hun waarde laten" begrijpen. Erg jammer. Voor de mensen die eraan willen beginnen laat je niet direct afschrikken door alle verhalen die hier te lezen zijn.

Zelf ben ik nu effexor aan het afbouwen. In overleg met de huisarts ben ik met dit medicijn begonnen na een weekend waar de ene paniekaanval overging in de andere. Eigenlijk had ik mijn paniekaanvallen al jaren onder controlle maar door drukte op mijn werk kregen ze weer vat op mij. Aangezien een aantal bekenden veel baat bleken te hebben bij medicijnen dacht ik dat het een quick fix zou zijn waar mijn werk niet onder zou lijden.

Maar helaas de eerste maand ben ik behoorlijk ziek geweest. Vrijwel alle bijwerkingen uit de bijsluiter passeerde de revue, op erectie problemen na, maar dat komt misschien omdat ik onderdeel uitmaak van het vrouwelijke geslacht. :roll: :D De ergste bijwerkingen namen tergend langzaam af. Ik ben me altijd beroerd blijven voelen. Na een second opinion stond mijn besluit vast om ermee te kappen.

Ik ben er nog niet helemaal vanaf en het afbouwen zorgt weer voor toenemende bijwerkingen. Maar mijn huisarts en apotheek hebben me daar voor gewaarschuwd. Dit hebben ze overigens ook gedaan toen ik eraan begon. Maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. In mijn geval was dit helaas niet het geval.

Mijn tante slikt al jaren naar alle tevredenheid effexor en heeft er enorm veel baat bij. Mijn advies is dan ook als je ermee zou willen beginnen bereidt je voor op bijwerkingen maar laat je er niet door afschrikken. Voor iedereen werken deze medicijnen anders. Misschien behoor jij wel tot de groep mensen die er ontzettend veel baat bij heeft. Doe het in goed overleg met je huisarts en apotheek en als je te lang last houdt van bijwerkingen die niet opwegen tegen de voordelen van het medicijn (zoals in mijn geval) bespreek dit dan met je huisarts. Daarnaast is het wat mij betreft een lapmiddel en pakt het niet de oorzaak aan van je klachten dus zoek professionele hulp om de oorzaak ook aan te pakken.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

Efexor..

het eerste belangrijke dat we in gedachten dienen te houden volgens mij is dat ieder persoon anders reageert op anti depressiva.

(ik neem efexor 150,verlengde afgifte. heb geen bijwerkingen. enkel ben ik oververmoeid met slaap-aanvallen maar of dat dit met deze te maken heeft,waarsch niet.)

het starten met een anti depressiva is zo n beetje de trial error aanpak,
starten met de laagste dosis is ten zeerste aangeraden en heel allert zijn op wat deze doet met je.

voor efexor nam ik seroxat (omwille van een post traumatisch stress syndroom) , op een gegeven moment werd de dosis verhoogd van 20 naar 40mg (omwille van hevige spanning en vastzittende spieren) ,
bij 40mg had ik echter massa'****** opwellingen, transpireerde overmatig en flipte zowat.

ook bij seroxat is het bekend zeer allert te zijn op suicidiale gedachten.

als je wilt afbouwen zonder al te veel nare bijwerkingen.

bij bv 75mg kan je proberen een dag 75,volgende dag 37,5,dan terug 75 enz .. (doe dit zowat een maand of langer , jij voelt jezelf !)

daarna iedere dag 37,5 (tijdsduur , idem als voorheen)

daarna een dag 37,5,een dag niks,een dag 37,5,enz..


op deze manier wordt heel geleidelijk aan de werkzame stof van de anti depressiva vermindert. :wink:

greets !

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik gebruik elke dag 2000mg tryptofaan, 2000mg fenalalanine en 800mg magnesium naast mijn 20mg anti depresivum en merk niks van vreemde verschijnselen dus je moet ook niet overdrijven Kees.

Wel is het denk ik zo dat als je 3 capsules van 400mg tryptofaan slikt elke dag (er staat op het potje deze niet naast AD te gebruiken, dus ook niet doen), een hoge dosis AD gebruikt, eiwitten eet (zit tryptofaan in) en misschien ook nog melatonine slikt, je kans hebt op serotonine vergiftiging. Waarvan je kan gaan zweten, druk kan worden, hartklachten kan krijgen, in coma kan raken en dood kan gaan.

Ik gebruik nog 15 aminozuren elke dag, en las ook dat als je tryptofaan naast anderen gebruikt, de werking wordt verminderd.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

greenfrog..

jij gebruikt 2000 mg tryptofaan samen met je ad van 20mg.
3x400mg (1200mg) samen met ad's raad je af?

en ja , had ondertussen al t formuultje ondekt. :evil:

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

ja raad ik af, ga er geen reclame voor maken... (zie bijsluiters van wat je slikt), ik neem straks nog een lekkere proteine shake met 2000mg tryptofaan en 2000mg fenalalanine. Maar ik ben ook eigenwijs.

geen stress, relax.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

Ik gebruik proteine van met-rx en van whey fruity naast mijn anti depressivum. Ik zal eens kijken hoeveel er nu precies van die tryptofaan en zo in zit en het bijhouden, lijkt me verstandig.
Laatst gewijzigd door greenfrog op 05 mar 2009 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

Hoe kan er een berichtje van jou met tijdstip 21:05 hier staan terwijl het op dit moment 20:53 is essence?
Laatst gewijzigd door greenfrog op 05 mar 2009 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

k heb ook proteine supplement.
slechts 1.06gr per 100 gr !

fenylalallalanine.. 4.61gr per 10 gr
maar fenylalanine geeft geen gevaar ivm serotine.

grtsz

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

slechts 1.06gr tryptofaan per 100 gr dusz.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

idd valine remt de werking van tryptofaan.
volgens mij is het idd zo dat mensen die
seroxat nemen = ssri = serotine heropname remmer een hogere risico groep vormen om serotine vergiftiging op te lopen wanneer deze een hoge hoeveelheid tryptofaan erbij innemen.

bij efexor = snri = serotine / noradrealine heropname remmer ligt volgens mij de remming van de heropname van de serotine een stuk lager dan bij seroxat.

momenteel heb ik ff mijn focus op turosine gezet = precursor van epiphrine en dopamine.

deze zou vooral werken bij mensen die onderhevig zijn aan stress en zou bij deze de motivatie,concentratie,allertheid bevorderen , de besluiteloosheid verminderen.

wie weet ..

ow ja... klooier ! :lol: :wink:

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

woww... attends
weet nie of valine de werking van tryptofaan remt ,
maar het remt de werking van tyrosine alleszins..

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

wie is attends, ik snap er niks meer van hiero. Een deelnemer die nu weer verdwenen is en zijn berichtjes zijn nu weg? En hoe kan het dat als ik om 20:53 uur een berichtje hier plaats dat er op het forum een berichtje van jou al staat met tijdstip 21:05 eronder, dus dat mijn berichtje boven die van jou komt te staan in volgorde? Zit je in een andere tijdzone dan nederland?

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

Het blijft een raadsel, echte magic, hou ik wel van hoor, maar vond het gisteravond ook wel eng, dacht even dat ik in een soort backtothefuture wereld zat of zo, zullen ook de bijwerkingen van de anti depressiva kunnen zijn geweest hoor.

De Met-RX whey (80% eiwitten) is binnen, heb 4,5 kg gekocht voor 70 euro. Heb net 30 minuten geleden een shake ervan naar binnen geklotst en voel me prima nu. Was ook goed te drinken. Zal even kijken hoeveel er in zit, dacht dat hier ook weinig tryptofaan en fenalalanine in zit hoor, 1000mg per 100gr maar of zo, die andere is sterker, is ook whey isolaat, misschien dat dat verschil maakt. Maar ik geloof heilig dat gezond eten helpt bij depressie, samen met sport en anti depressiva en af en toe een kalmeringsmiddeltje. Dinsdag zit ik op 6 weken en ga ik de volle werking ervaren van mijn anti depresiva dus ik ben benieuwd.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

Het is nu 13:33 uur, en ik voorspel dat jij om 14:01 uur hier een berichtje gaat plaatsen, magic he. het blijft eng hoor. Jij tovert met tijd he.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

heyy greenfrog , j' had t toch voorspeld da k om 21.05 een bericht ging plaatsen? :)

maar blijkbaar heb j' da berichtje ''floeps'' weg gemagiced. :P

attends = wacht a la francais. jejeje... :wink:

:lol:

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door greenfrog »

Hai,

Heb net gekeken 1100 mg per 100 gram whey. Ik neem elke dag 60 gram whey (dit is 40 gram eiwitten) dus krijg dan 600mg tryptofaan binnen. Neem ik er 2, dan 1200mg tryptofaan. Denk dat je dat ook ongeveer binnenkrijgt als je een grote vlees of viseter bent. In 200 gram zalm zit 40 gram eiwit. In 300 gram zalm zit 55 gram eiwitten. Dus iemand die 200 gram zalm eet krijg net zoveel eiwitten (en dus tryptofaan) binnen als ik met mijn proteine shake, niets afwijkends op dit punt dus.
Verder zit er nog wat threonine & seronine of zo iets in, hele waslijst wat er in zit. Ik zal es zoeken en lezen over die stofjes die jij noemt. Kom er op terug.

Denk dat het gevaarlijk is als je vlees eet, en dan tryptofaan capsules er bij neemt. Bovendien nemen mensen vaak meer als op het potje staat. En het werkt sterker als het zonder de andere aminozuren in eiwit wordt genomen las ik.

Denk als je een hoge dosis seroxat slikt, melatonine voor de slaap er bij neemt, lichamelijk in slechte conditie bent, veel vlees eet, die tryptafaan capsules in bijv. dubbele dosis bij slikt, dat je inderdaad wel beroerd wordt door een serotonine vergiftiging.

Maar ik ga mooi zo door. Ben dol op wat extra serotonine. En ook mooi dat de AD de opname wat remt zodat het langer in de synapsspleet blijft. Nu nog flink sporten voor meer dopamine aanmaak, en ik ga me goed voelen. Greenfrog wordt binnenkort Happyfrog.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

heb sinds gisteren me tyrosine capsulekes. 500mg/capsule
tyrosine is n precursor van dopamine,noradrealine en adrenaline.
het zou vooral helpen bij stress-situatie's.
het zou de motivatie,concentratie en allertheid bevorderen.
ik merk n beetje effect maar vermoeidheid en slaap-aanvallen blijven aanwezig. :?

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door essence »

als er valine in shake zit werkt deze compitief tg tyrosine :wink:

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Happy Frog »

valine zit er altijd in volgens mij, tyrosine capsules ken ik niet, wel taurine 1000mg. Werkt vooral goed icm caffeine )energy drankjes'. Paar weken geleden eindelijk na jaren goedgekeurd, kan geen kwaad. Ik ga nog even googlen op tyrosine als ik wat vind laat ik het horen, ou revoir.

woefy
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2009 04:25

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door woefy »

hey,

ik ben er in de tijd wel goed met geweest... (wat betreft
de depressie dan)
maar ik denk dat ze me beter hadden moeten begleiden...
het enige dat de docters jaren hebben gedaan is de dosis opgevoerd...
en dan trasolan om te kunnen slapen snachts...
ik weet bijna niks meer van de hele periode van toen ik effexor nam...
al mijn herinneringen zijn zeer vaag of ik heb ze gewoon niet... ik kon alleen maar leven als ik mijn pillen had...
op een gegeven moment wilde ik niet meer afhangen van mijn pillen en wilde ik er echt mee stoppen... mijn docters waren absoluut niet akkoord toen... en ik stopte zelf met ze in te nemen...
ik ben toen met nogal zware afkick verschijnselen naar het ziekenhuis gemoeten... (allemaal niet verstandig van me toen... maar ja...)
nadien heb ik 3maanden in het ziekenhuis gelegen en mocht ik terug naar huis...
effexor is enorm verslavend (naar mijn ervaring toch, (ik ben dan ook wel enorm gevoelig voor verslavingen))
door mijn slechte ervarig met die anti-depresiva durf ik er helemaal niet meer over praten als ik me lange tijd slecht en depresief voel... ergens uit angst dat ik weer van de docter een anti-depresiva zou krijgen waarmee ik hetzelfde meemaak...
ik zou niemand effexor aanraden... maar ja... de meeste docters weten wel veel beter dan ik waar ze mee bezig zijn... (denk ik dan)

Gesloten