LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voor minderjarigen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Andre

Re: voor minderjarigen

Ongelezen bericht door Andre »

Minderjarig betekend onder de 18 of onder de 21?

ida

Ongelezen bericht door ida »

dat is zeker balen, want je durft dan niks meer te doen, als ze dreigen met mevrouw als uw dochter haar inleg ook terug wil hebben dan vergeten we de ontbinding en moet ze alsnog betalen.
Dan schrik je wel hoor, ik dacht laat maar zitten dan, het gaat trouwens wel over 18 maanden keer 100 gulden.

Sara Etty

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Andre, Je bent in Nederland vanaf 18 jaar meerderjarig, een paar uitzonderingen daargelaten die tot een eerder tijdstip van meerderjarigheid kunnen leiden.

kees

Ongelezen bericht door kees »

Ja Ida, weggegooid geld. Maar van de schuld ben je af. Voor mezelf denk ik "slikken en verder leven".
succes, kees

ida

Ongelezen bericht door ida »

Ja zo dachten wij ook.

kees

Ongelezen bericht door kees »

.

dochter van Kees

Ongelezen bericht door dochter van Kees »

Hoi
Ik heb zelf ook zo'n aandelenlease pakket. Ook op dezelfde manier als mijn broertje eraan is gekomen. Die heeft de mazzel gehad dat hij toen nog minder jarig was, en op de manier zoals kees had omschreven zijn geld echter heeft terug (gedeeltelijk) heeft gekregen. Ik kies er voor om traject st. leaseverlies te gaan. Ik kan het me niet premiteren om een schuld van 15.000 euro te betalen.

Wel heb ik een vraag aan iemand die er veel van weet over recht. Ik woon op dit moment samen, maar heb geen geregristreerd partnerschap. Als zij mij in novemerber (dan loopt mijn contract af) aansprakelijk stelt voor die schuld wat dexia voor me veroorzaakt heeft kunnen ze dan ook aanspraak maken op zijn salaris. Of is mijn salaris alleen door hun te gebruiken om aan geld te komen?

Ik ben zowiezo niet van plan om te betalen, maar ik vroeg het me wel af indien zij met de deurwaarder aankomt.

Groetjes Eline

Sara Etty

Voor zover ik opmaak uit je gezinssituatie, alleen jouw salaris, jouw vermogen, jouw spullen. Hij staat daar los van.

Paula

Ongelezen bericht door Paula »

Kunnen alle Kezen zich even nummeren?

Ik raak de tel en de kluts kwijt.

gatsie

Ongelezen bericht door gatsie »

nummertjes? kezen?

keesvdmeer

Ongelezen bericht door keesvdmeer »

Ik ben degene die deze topic heeft geplaatst. Mijn dochter Eline heeft iets geschreven over haar leaseprodukt. Zie hierboven.
Ten tijde dat zij deze overeenkomst aanging, had zij een klein inkomen. Is het niet zo dat er een commissie is die kan oordelen over een "uitzonderingspositie" of zoiets? Dat had ik weleens gehoord. Kan iemand hier misschien iets meer over vertellen? Bij voorbaat dank.

L. Blok

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Kees,

In heb het hier al zovele malen verkondigd, en jouw verhaal van je dochter bevestigt het, dat Legio/Dexia de zorgplicht volkomen aan haar laars heeft gelapt. In het "aanbod" van Dexia zit ook een "HARDHEIDS" clausule. Althans zo noemt Dexia dat. In mijn ogen is dit meer een tegemoetkomingsregeling voor schrijnende gevallen. Om uberhaupt een beroep te doen op deze clausule wil Dexia éérst dat je afstand doet van je rechten voordat men gaat beslissen of je voor deze clausule in aanmerking kan komen. Dan bepaald Dexia of men in aanmerking komt. Dit hoort in geen geval Dexia te doen en daarom is dit de zoveelste truc die Dexia toepast. Bij een hardheidsclausule mag een belanghebbende nooit de criteria bepalen en beoordelen.

m.v.g L. Blok

keesvdmeer

Ongelezen bericht door keesvdmeer »

Bedankt meneer Blok. Ik heb begrepen dat U zich heel erg verdiept in deze kwestie, geweldig dat U zich zo voor gedupeerden inzet. Mijn dochter wil niet betalen als de overeenkomst afgelopen is. Denkt U dat dit de juiste oplossing is? Vergeef me mijn onwetendheid.
M. vr. gr. Kees

elinevdmeer

Ongelezen bericht door elinevdmeer »

Hoi,
Ik ben er zelf natuurlijk ook nieuwsgierig naar. Ik heb een aantal rekeningen dat ik deel met mijn vriend. Oa een familie rekening dat op onze naam staat (dit komt omdat de ABN begrip fam. rekening niet kent). Als ik weet of het puur op vermogen wordt aangesproken laten we de rekeningen mooi hoe het is. Mocht het zo zijn dat het niet zo is, dan willen we de rekening omzetten naar een andere naam.
Groetjes Eline

L. Blok

Beste Kees en Eline,

Bij de start van deze topic heb ik begrepen dat Eline minderjarig was toen zij dat contract is aangegaan. Daarbij kan naar alle waarschijnlijkheid ervan uitgegaan worden dat dit niet rechtsmatig was. Volgens wat ik ervan gelezen heb, moet een rechter hiervoor toestemming geven ook al heeft Kees hiervoor zijn handtekening gezet. Naar ik aanneem heeft de rechter dit niet beslist en kan daardoor om nietigheid van dit contract gevraagd worden. Daarbij moet Legio/Dexia alle inleg plus wettelijke rente terug betalen en het contract ontbinden. Indien er geen aanbod van Legio/Dexia op deze gronden is gedaan lijkt mij het beste dat je hulp gaat zoeken bij een advocaat, in ieder geval om raad. Veel advocaten rekenen het eerste (half) uur niet en kunnen dan een heleboel informatie verstrekken en je heel goed adviseren i.v.m. de te nemen stappen. Zoals ik het nu ziet - onder voorbehoud van de al eerder genoemde feiten die ik niet precies weet - zie ik zeer goede mogelijkheden om de nietigheid van het contract te bewerkstelligen.

En Eline, mocht bovengenoemde geen zoden aan de dijk zetten, dan raad ik je aan om als voorzorg je rekeningen apart te gaan zetten want anders moet je vriend ook nog gaan betalen voor de restschuld.

m.v.g. L. Blok

elinevdmeer

Ongelezen bericht door elinevdmeer »

Geachte meneer blok,
Deze hele discussie is naar aanleiding van het contract dat mijn broertje heeft gesloten met Legio Lease. Hij was op het moment minderjarig. Ik helaas niet!!! Mijn vader heeft voor hem het helft van het geld terug gekregen.
Ik ben in zee gegaan al met st. Leaseverlies op moment van oprichting bijna. Toch heb ik het idee om mijn rechtsbijstand verzekering hierop aan te spreken wel vaker overwogen, maar ga er tot nog toe vooruit dat ik geen uitzonderlijk geval ben, en gewoon met de stichting kan procederen.

Ik heb op het moment van aanvang een salaris van 1800 Gulden ongeveer. Ik denk denk haast niet dat ik op dat momet genoeg verdiende, en dat Legio Lease nooit dit contract aan me had mogen aanbieden. Ik had op dat moment ook geen toekomst perspectief, en was ook niet echt van plan om het hogerop te zoeken in wat voor branche dan ook. Ik doe nog steeds hetzelfde werk, maar nu in Leeuwarden. Het bevalt me prima, en ik denk dus ook niet dat ik ooit zoveel zal verdienen dat ik Dexia een bedrag van 14.000 Euro zou kunnen terug betalen. Ik heb het Dexia aanbod al geweigerd want vondt de procedure voor hardheidsclausule belachlijk, en heb er eerlijk gezecht niet verder naar gekeken, vondt het al belachlijk dat je op voorhand afstand moest doen v an je recht, en dat weiger ik!!!

Ik hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven voor een goed advies wat ik moet doen.

Groetjes Eline

opmerkelijk

Ongelezen bericht door opmerkelijk »

Als minderjarigen onbekwaam worden geacht tot het sluiten van dit soort overeenkomsten dan biedt dit voor alle belegingsmaatschappijen en banken het recht om niet tot uitkering over te gaan wanneer dit in het nadeel van betrokken firma is. Men stort dan gewoon de inleg terug met als reden dat betrokkene onrechtmatig heeft gehandeld.
de beleggingsmaatschappij heeft dan langere tijd gebruik kunnen maken van het geld van een ander en staat volledig in zijn recht? Dit scenario zou weleens het gevolg kunnen zijn van dat wat er voortvloeit als minderjarigen in het gelijk worden gesteld als het voor de minderjarigen nadelig uitpakt immers hoeveel ouders laten hun kinderen niet "sparen" voor hun studie of toekomst.

opmerkelijk

Ongelezen bericht door opmerkelijk »

Begrijp me goed ik bedoel het niet nadelig voor jullie maar als het zo is dat minderjarigen niet bekwaam worden gevonden voor dit soort acties kan het ook vervelende gevolgen hebben voor acties die wel rendement opleveren.
En dan vallen er weer een heleboel mensen over jullie omdat jullie dit aangekaart hebben.

L. Blok

Wat is dit nu weer voor een dom gezwets??
Ieder, zichzelf respecterende instelling, sluit gewoon geen contract af met een minderjarige! ! !

Sara Etty

Beste Opmerkelijk,

Zo werkt die regelgeving niet. Ten eerste kan op grond van artikel 1:347 lid 1 BW alleen de minderjarige zelf een beroep doen op de vernietigingsgrond in geval van strijd met artikel 1:345 BW, de bepalingen waar het in deze om gaat. Lid 2 bepaalt voorts dat indien de rechtshandeling de minderjarige geen nadeel heeft berokkend en de wederpartij te goeder trouw was er geen vernietiging plaatsvind. In elk geval zal een rechter niet gauw overgaan tot het vernietigen van een rechtshandeling die juist in het voordeel van de minderjarige geacht moet worden. Volgens juridische literatuur over het onderwerp zou de bepaling voldoende ruimte bieden om in het belang van de minderjarge de rechter achteraf een machtiging te laten verstrekken. Het gaat in deze immers om bepalingen die de belangen van minderjarigen dienen te beschermen, niet om hen te beschermen die misbruik maken van de beperkte mogelijkheden, kennis en inzicht van de minderjarige. Geen zorgen dus.

Gesloten